Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1394

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Mesafeli sözleşmelerin kurulmasına aracılık eden platformlara karşı tüketicinin korunması
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Umay İlke, Koca Duman; Zeynep İpek, Yücer Aktürk
    Son yıllarda elektronik ticaret hacminin kontrolsüz ve hızla büyümesi, birçok yeni uygulamayı da beraberinde getirmiştir. Bu itibarla çalışmamızın konusunu küresel dijitalleşme sürecinde ortaya çıkan mesafeli sözleşmeler oluşturmaktadır. Mesafeli sözleşmeler “tüketici ile satıcı veya sağlayıcının eş zamanlı fiziksel varlığı olmadan uzaktan iletişim araçları kullanılmak suretiyle akdettikleri sözleşme” olarak tanımlanmaktadır. Kanunda yer alan bu tanımdan hareketle unsurları belirlenmektedir. Sözleşmenin tarafları satıcı veya sağlayıcı ile tüketicidir. Kullanılan iletişim aracına göre sözleşmenin kurulduğu an ve hüküm ve sonuçlarını doğurduğu an değişmektedir. Tüketicilerin mesafeli sözleşmelerin dezavantajlarından kaynaklanan hukuki konumu mevcut yasal düzenlemeler ile giderilmeye çalışılmıştır. Mesafeli sözleşmelerin tarafı olmayan ancak kurulmasına aracılık eden platformların sorumluluğu ve tüketicinin korunması konusunda oynadıkları rol bu yüzden irdelenmelidir. Türk hukukunda buna ilişkin düzenlemeler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği, 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nda yer almaktadır. Tüm bu düzenlemelerin ortak özelliği aracılık eden platformların sorumluluk alanını daraltmasıdır. Çalışmamızda mesafeli sözleşmelerin teorik çerçevesi ortaya konduktan sonra özellikle tüketicilere yönelik koruma mekanizmalarından ve aracılık edenlerin bu süreçteki rolünden bahsedilmektedir. Bu bağlamda aracılık edenlerin sorumluluğunun kaynağı ile sorumluluk alanlarının sınırları iyi çizilmelidir. Mevcut yasal düzenlemeler ışığında bu konu hakkındaki kanaatlerimiz, işbu çalışmada sunulmaktadır. The uncontrolled growth of electronic commerce in recent years, has led to new implementations. In this respect, distance contacts will be the subject of thesis. Distance contracts are defined as “Contract between the consumer and the vendors or providers through the simultaneous use of long-distance communication means”. According to this definition, we may say the contracted parties are consumer and vendors or providers. Based on this definition, the elements of the contract is determined. The communication tools may change the legal consequences, the establishment and their validity. The disadvantageous legal statute of the consumers on distance contracts, is trying to be obviated with legal regulations. On the other hand, the liability of intermediaries who defined as “online platform providers that are not the party to the contract” is controversial in international doctrine. The regulations on this matter in Turkish law are Law No.6502, Law No. 6563, Law No.6098 and the guidelines for these codes. All those regulations are not limit the liability of intermediaries. Thus, the source of intermediaries’ liability has to draw the lines well. Our thesis present distance contracts’ theorical line after its’ exhibited especially costumers’ protection mechanisms and the liability area of intermediaries. Under the light of current legal regulations, our opinions on this subject are presented in this thesis.
  • Item
    Restoran işletmelerinde dijitalleşmenin etkileri
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2023) Deran, Yaliz; İlkay, Yılmaz
    Dünyada dijitalleşmenin artmasıyla yeni bir ticaret biçimi olan elektronik ticaret yayılmış ve ticaret kavramında farklı bir çağ başlamıştır. Geleneksel ticaretin yerini almaya başlayan elektronik ticaret ulaşılabilirliği ve kolaylığı ile yiyecek içecek işletmelerinde sıkça kullanılmaya başlanmıştır. Yiyecek içecek işletmeleri düşük sermaye ile müşteriye ulaşmanın en hızlı ve kolay yolunu keşfetmiştir. Artan çevrimiçi siparişler ile yeni iş kolları ortaya çıkmış ve istihdam sağlanmıştır. Fakat elektronik ticareti yiyecek içecek işletmelerine ulaştıran dijital yemek platformları bu hizmet karşılığında talep ettikleri ücretler, geri ödemeler, paket servis elemanları için kötü hava koşulları elektronik ticareti restoranlar için olumsuzlukları getirmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı dijitalleşmenin yiyecek içecek işletmelerindeki etkileri olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında, Ankara ilinde faaliyet gösteren restoran çalışanları ile çevrimiçi yemek sipariş sitelerinin ve söz konusu sitelerden verilen siparişlerin işletmeyi nasıl etkilediğine dair restoran çalışanları ve sahipleri ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırma deseni, bütüncül bir araştırma yöntemi olan durum çalışmasıdır. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise konuyu daha derinlemesine inceleyebilmek adına birbirinden farklı özelliklere sahip yiyecek içecek işletmeleri kümelendirilerek 3 döner ve ev yemeği restoranı, 3 kafe, 3 çiğköfteci, 3 pizzacı ve 3 pastaneden oluşan 15 farklı işletme oluşturmaktadır. Araştırmada analiz yöntemi olarak nitel analiz kullanılırken, 15 farklı işletme çalışanı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcılar ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde katılımcının düşüncelerini etkilememek adına görüş belirtilmemiş ve katılımcıların düşünceleri not alınmıştır. Elde edilen veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda yiyecek içecek işletmeleri çalışanlarının dijital yemek platformları hakkında ulaşılabilirlik, ücretsiz reklam, yeni müşteri potansiyeli gibi olumlu düşüncelere sahip olsalar da komisyon oranlarının fazlalığı sebebiyle kazancın büyük oranda düşmesi, kötü hava koşullarında yaşanan zorluklar, çevrimiçi ödemelerin geç gönderilmesi, restoran doluluk oranının azalması gibi kritik olumsuz düşüncelere sahip oldukları görülmüştür. Bu nedenle dijital yemek platformlarının hem yiyecek içecek işletmelerini hem de müşteriyi memnun edecek adımlar atması gerektiği düşünülmektedir. With the increase in digitalization in the world, electronic commerce, which is a new form of commerce, has spread and a different era has begun in the concept of commerce. Electronic commerce, which has started to replace traditional commerce, has been used frequently in food and beverage businesses with its accessibility and ease. Food and beverage businesses have discovered the fastest and easiest way to reach customers with low capital. With increasing çevrimiçi orders, new business lines have emerged and employment has been provided. However, digital food platforms that bring electronic commerce to food and beverage businesses, the fees they demand in return for this service, reimbursements, bad weather conditions for takeaway staff have brought negativities to restaurants in electronic commerce. In this context, the aim of the research has been determined as the effect of digitalization in food and beverage businesses. Within the scope of the research, interviews were conducted with restaurant employees operating in Ankara and restaurant employees and owners about how çevrimiçi food ordering sites and the orders placed from these sites affect the business. The research design is case study, which is a holistic research method. The universe of the research consists of food and beverage businesses operating in the province of Ankara. The sample of the research, on the other hand, consists of 15 different businesses consisting of 3 doner and home-cooked restaurants, 3 coffee houses and cafes, 3 Çiğköfte restaurants, 3 pizzeria and 3 patisseries by clustering food and beverage businesses with different characteristics in order to examine the subject in more depth. While qualitative analysis was used as the analysis method in the research, interviews were conducted with 15 different business employees using a semi-structured interview form. In order not to affect the thoughts of the participants in the interviews, no opinions were expressed and the opinions of the participants were noted. Content analysis was performed for the obtained data. As a result of the research, although the employees of food and beverage businesses have positive thoughts about digital food platforms such as accessibility, free advertising, and new customer potential, critical factors such as decreased earnings due to high commission rates, difficulties in bad weather conditions, late payment of çevrimiçi payments, and decrease in restaurant occupancy rate. were found to have negative thoughts. For this reason, it is thought that digital food platforms should take steps to satisfy both food and beverage businesses and customers.
  • Item
    Elektronik ticaret işlemleri ile kişisel verilerin korunması
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Uğur, Aslan; İhsan, Erdoğan
    Bilişim teknolojilerinde yaşanmış ve yaşanmaya devam eden ilerleme ve gelişmeler, insan hayatını sadece olumlu yönde etkilemiş olmayıp, insan hayatına olumsuz etkileri de olmuştur. Yaşanan değişimler, bireylerin mahremiyetini ve özel hayatını herkesin gözü önüne seren uygulamalar ile internetin ve sosyal medyanın gelişimi ile toplanan verilerin güvenliğinin nasıl sağlanacağı endişelerini getirmiştir. Bu durum, toplumu kişisel veriler ve kişi özel hayatının korunması ile alakalı çözüm arayışlarını da beraberinde getirmiştir. Kişinin, kendisinin kendi verilerinin geleceğini tayin etme hakkı bulunur. Bu doğrultuda kişinin kişisel verilerin korunması hususunda gerek ulusal, gerek uluslararası alanlarda pek çok düzenlemelerin yapılması ihtiyacı doğmuştur. Kişisel Verilerin Korunması ve E-Ticaret alanlarında Türkiye, Anayasal ve yasal düzeyde öngörülmüş pek çok düzenlemeye sahiptir. Özelikle 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun yürürlüğe girmesi ile kişisel verilerin korunması hususunda ilerlemeler kaydedilmiş ve veri ihlallerinin önüne geçilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada, özelikle Elektronik Ticaret İşlemleri ve Kişisel Verilerin Korunması hususları incelenmiş olup, özelikle 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, Avrupa Birliği mevzuatı ve diğer uluslararası metinler çerçevesinde Elektronik Ticaret ve kişisel verilerin işlenmesi kavramları incelenmiştir. Çalışma, üç ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Elektronik Ticaret ve Elektronik Sözleşmeler kavramları genel hatlarıyla açıklanmıştır. Elektronik ticaretin türleri belirtilmiştir. İkinci bölümde, Kişi, Kişisel Veri incelenmiş olup Kişisel Verinin Korunması hususu genel olarak ele alınmıştır. Üçüncü ve son bölümde ise Elektronik Ticarette Kişisel Verilerin Korunması hususu ele alınmış olup Elektronik Ticarette Rıza kavramı ve Elektronik Ticarette Kişisel Verilerin Korunmasının Sorumluluğu kavramları bu bölüme dahil edilmiştir. Progress and developments in information technologies, which have been and continue to be experienced, have not only affected human life positively, but also had negative effects on human life. The changes experienced have brought concerns about how to ensure the security of the data collected with the development of the internet and social media, with the applications that reveal the privacy and private life of individuals. This situation has brought the society to seek solutions related to the protection of personal data and private life. The individual has the right to determine the future of his/her own data. In this direction, the need for many regulations has arisen in both national and international fields regarding the protection of personal data. In the fields of Protection of Personal Data and ECommerce, Turkey has many regulations stipulated at the constitutional and legal level. In particular, with the entry into force of the Law on Protection of Personal Data No.6698, progress has been made in the protection of personal data and data breaches have begun to be prevented. In this study, particularly Electronic Commerce Transactions and Protection of Personal Data are examined. In addition, the concepts of Electronic Commerce and personal data processing are examined are examined within the scope of the Law on Protection of Personal Data No. 6698, the Law No. 6563 on the Regulation of Electronic Commerce, the European Union legislation and other international texts. The study consists of three main parts. In the first part, the concepts of Electronic Commerce and Electronic Contracts are explained in general terms, and types of electronic commerce are specified. In the second part, the data subject and Personal Data notions are examined and the Protection of Personal Data is discussed in general. In the third and last part, the issue of Protection of Personal Data in Electronic Commerce is discussed and the concept of Consent in Electronic Commerce and Responsibility for Protection of Personal Data in Electronic Commerce are included in this section.