Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1394
Browse
1 results
Search Results
Item An interpretatıve phenomenologıcal analysıs of the narcıssıstıc injury(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Köroğlu, Deniz; Uyar Suiçmez, TuğbaBu çalışmada, yetişkin bireylerde narsistik yaralanma deneyiminin derinlemesine araştırılması hedeflenmiştir. Kişilerin öznel deneyimlerini derinlemesine anlamak adına nitel araştırma stratejisi tercih edilmiş ve bu kapsamda Beş Faktör Narsisizm Ölçeği Kısa Form puanları doğrultusunda amaca uygun 7 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüştür. Veriler Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre “kırılgan benliği bir arada tutmak için grandiyöz zırh”, “sarsılmaz benlik imajı sunmak”, “incinmemek için duygulara temastan kaçınmak”, “mağdur olarak hak görmek”, “kendine yönelen yıkıcılık”, “ötekinin eksikliğinden benliğin yeniden inşası” ve “yaralanmış benliğin onarım ihtiyacı” olmak üzere yedi tema oluşturulmuştur. Oluşan temalar ile klinik etkiler ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır. The current study aimed to examine in-depth the experience of narcissistic injury in adults. A qualitative research strategy was preferred to understand individuals' subjective experiences in-depth. Semi-structured interviews were conducted with 7 individuals suitable for the purpose in line with the Five-Factor Narcissism Inventory Short-Form scores. The data were analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis method. According to the analysis results, seven themes were created, including “Grandiose Armor to Hold the Broken Self Together”, “Presenting an Unshakable Self-Image”, “Avoid Emotions to Avoid Getting Hurt”, “Feeling Entitled as A Victim”, “Self-Directed Destructiveness”, “Reconstruction of The Self with The Lack of The Other”, and “The Wounded Self's Need for Repair”. The emerging themes and clinical effects were discussed in line with the relevant literature.