Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1394
Browse
2 results
Search Results
Item Halka arzlarda gerçeğe uygun olmayan fiyatlamaya bağlı çıkar ilişkisi(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Başpınar, Ahmet; Küçükkocaoğlu, GürayBu çalısmanın amacı; Türkiye’de halka arz sürecinde belirlenen hisse senedi fiyatının gerçege uygun degerinden ne kadar saptıgını tespit etmek, bu sapmadan kimlerin çıkar sagladıgını belirlemek, fiyat sapmalarını azaltıcı yöntemlerin etkinligini test etmek ve gerçege uygun fiyatlamanın saglanması için bir yöntem önerisinde bulunmaktır. Çalısma, MKB’de Ocak 1993 ile Mayıs 2007 yılları arasında gerçeklesen 240 halka arzı kapsamaktadır. Çalısmada, “halka açılma olgusu” baslıgı altında; halka açılma sebepleri, halka açılmanın avantaj ve dezavantajları, halka arz süreci, halka açılmalarda zamanlama, halka arz sürecinde hizmet alınacak kisi ve kuruluslar ile halka arz fiyatının tespiti, “halka arzların kısa ve uzun dönem performansları” baslıgı altında; halka arzların performansı, halka arzlarda uygulanan satıs yöntemleri ve sonuçları, Türkiye’de ve yurtdısında daha önce yapılan teorik ve amprik çalısmalar çerçevesinde ele alınmıstır. “Halka arzlarda olusan fiyat anomalileri ve çıkar iliskileri” baslıgı altında ise; halka arzlarda olusan fiyat anomalilerinden kimlerin ne ölçüde çıkar sagladıgı ve fiyat anomalilerini azaltmaya yönelik uygulanan fiyat istikrarı saglayıcı islemlerin etkinligi amprik düzeyde test edilmistir. Yapılan analizlerde Türkiye’de; halka arzın ilk gününde ortalama yüzde 9,16 düzeyinde bir düsük fiyatlamanın ortaya çıktıgı ve dolayısıyla halka arz olunan hisse senetlerinin gerçege uygun degeri üzerinden fiyatlanmadıgı, bu düsük fiyatlamadan temelde yabancı kurumsal yatırımcılar ile yerli bireysel yatırımcıların fayda sagladıgı ve uygulanan fiyat istikrarı saglayıcı islemlerin genelde etkin oldugu bulgularına ulasılmıstır. Bu çerçevede, diger halka arz yöntemlerine göre; daha az düsük fiyatlamaya yol açması, daha düsük aracılık komisyonu ile saglanması ve potansiyel yatırımcılar için daha etkin fırsat esitligi yaratması nedenleriyle nternet Destekli Kapalı-Teklif Tek-Fiyat Müzayede yöntemi MKB’de gerçeklesecek halka arzlarda kullanılması tavsiye edilen bir satıs yöntemidir. The purpose of this study is to identify how far the stock prices, set in the process of public offering in Turkey, deviate from their fair values; to mark those who derive benefit from this deviation; to test methods used to reduce price deviations and to propose a model to ensure fair pricing. This study covers 240 public offerings taken place in Istanbul Stock Exchange between January 1993 and May 2007. In the study, what have been discussed within the framework of former theoretical and empirical studies held abroad and in Turkey are causes of public offering, advantages and disadvantages of public offering, public offering process, timing in the public offering, persons or institutions from whom services to be procured in public offering process and determination of public offering price under the title of “concept of public offering”; performance of public offerings, sale methods applied in public offerings and their results under the title of “short and long term performances of public offerings”. Under the title of “price anomalies and interest relations” however, how much benefit and by whom is derived from the price anomalies that appear in the public offerings, and effectiveness of transactions applied to ensure price stability with a view to reduce price anomalies are tested at the empirical level. In the performed analyses, the findings obtained are such that underpricing did appear at an average of 9.16 percent on the first day of public offerings and therefore the stocks offered to public were not priced on their fair values, that mainly foreign institutional investors and domestic individual investors did benefit from this underpricing and that transactions applied to ensure price stability proved to be efficient in general. In this framework, Internet Based Single-Price Closed-Bid Auction method is a suggested method for reasons that it is resulted in a lower underpricing, that it is provided by lower interagency commission and that it creates a more efficient equal opportunity, with respect to other public offering methods.Item Hisseleri halka arz edilen Türk futbol kulüplerinin mali tablolarının Türkiye muhasebe standartları çerçevesinde incelenmesi(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2008) Sultanoğlu, Banu; Sevilengül, OrhanAdam Smith ve John Maynard Keynes’in, devletin müdahalesi olmadan bireylerin fayda, üreticilerin ise kar hedefinde faaliyetlerini gerçeklestirdigi bir piyasa olması gerektigi yolundaki ortak görüslerinin günümüzde büyük bir endüstri haline dönüsen futbol sektöründe de uygulandıgı söylenebilir. Yani, günümüzde futbol, bireylerin “futbolcular”, üreticilerin de “kulüpler ve zengin baskanları” oldugu genis bir sektör haline gelmistir (Taha, 2005). Son yıllarda, futbol kulüpleri yüksek bütçelere sahip örgütlere dönüsmüstür. Dernek statüsü ile yönetilmesi giderek zorlasan bazı kulüpler, zamanla sirketlesme yoluna gitmistir. Ancak, günümüzdeki futbolun rekabetçi piyasasında bir anlamda sahip olunan teknik kadro ve stadyum yatırımları ile temsil edilen kulüpler, kısa zamanda ortaya çıkan yüksek maliyetleri karsılayabilmek için fon arayısına girmistir. Düsük maliyetli fon bulabilmek için basvurulan yöntem, sermaye piyasalarında halka arz olmustur. Ülkemizde halka arz edilen kulüpler, Besiktas, Galatasaray, Fenerbahçe ve Trabzonspor’dur. Kulüpler arasında sadece Besiktas’ın halka arzı, Avrupa’daki “ ngiliz Modeli” olarak bilinen ve kulübün futbola iliskin tüm gelir/gider ile aktif/pasiflerinin kurulan sirkete devri seklinde gerçeklesmistir. Diger kulüpler ise, “Gelir Agırlıklı” Model olarak adlandırılan yöntem ile halka arz olmuslardır. Bu yöntem ile, futbol takımının sadece gelirleri halka arz edilirken, en önemli maliyet kalemlerinden teknik kadroya iliskin hiçbir gider mali tablolara yansıtılmamıstır. Futbolun devamlı büyüyen bir sektör haline dönüsmesi ile halka arzı gerçeklesen kulüplerimizin mali raporlaması giderek genisleyen ilgi grupları için daha da önem kazanmaya baslamıstır. Bu çalısmada, yukarıda sözü edilen halka arz farklılıklarının, futbol sektöründeki sirketlerin karlılıklarına ve bunun sonucu olarak temettü politikalarına nasıl yansıdıgı, borsadaki performanslarını nasıl etkiledigi ve tüm bunlara ek olarak bu farklılık neticesinde mali tablolarında nasıl bir raporlama yapıldıgı birbirleriyle karsılastırmalı olarak incelenmistir. Bu inceleme sırasında, ilgi gruplarının yeterli seviyede bilgilendirilip bilgilendirilmedigini anlamak amacıyla sirketlerin faaliyet raporlarında sunulan bilgiler Avrupa’daki en zengin 20 kulüp sıralamasındaki önemli üç kulüp ile karsılastırılmıs, ayrıca futbol sektörünün kendine has birtakım islemlerinin kulüplerin mali tablolarında Türkiye Muhasebe Standartları uyarınca nasıl muhasebelestirildigi ve dipnotlardaki sunumu bagımsız denetçi raporları ve uzman denetçi görüsleri yardımıyla açıklanmıstır. Adam Smith and John Maynard Keynes’s common point that there should be a market free from state intervention where the activities of the individuals with the target of utility and the activities of the producers with the target of profit are realized seems to be valid for today’s football sector which has turned into a huge industry. Indeed, today, football has turned into a huge sector with individuals as the “soccer players” and producers as the “clubs and their rich presidents” (Taha, 2005). During the last few years, the football clubs have turned into organizations with big budgets. Certain clubs that are difficult to be managed under the status of association have started to set up companies. However, in the competitive market of the contemporary football, the clubs represented with stadium investments and technical staff have gone into a search for funds in order to meet the rising costs. The method for finding funds with lower costs has been going into public in capital markets. In Turkey, the clubs that have gone into public are Besiktas, Galatasaray, Fenerbahçe and Trabzonspor. Only Besiktas among others has adopted the “English Model” transferring all the club’s revenues/expenses and assets/liabilities related to football to the company; while the others went into public with the method known as the “Income Based Model”. With this method, only the football teams’ revenues go into public while none of the expenses related to the technical staff –among the most important cost accounts –take place in the financial statements. With the growth of the football sector, the financial reporting of the clubs that have gone into public has gained more importance for the growing interest groups. In this study, the impact of the above-mentioned initial public offering differences over the profitability of the companies in the football sector and, as a result of this, over their dividend policies; over their performance in stock markets, and in addition, over their way of reporting in financial statements are comparatively examined. During this research, for the purpose of understanding whether the interest groups are sufficiently informed or not, information taking place in the companies’ annual reports are compared with the important three clubs among the richest 20 clubs in Europe. Besides, the accounting of certain operations unique to the football sector in the clubs’ financial statements and their presentation in disclosures are explained in line with Turkish Accounting Standards and with reference to the auditors’ reports and audit managers’ opinions obtained through interviews.