Sosyal Bilimler Enstitüsü / Social Sciences Institute
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1394
Browse
Item Gara Garayev'in "24 Piyano Prelüdü" nün besteleme yöntem ve teknikleri bakımından incelenmesi(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Ethem, Sain; Sevgi, AliBu araştırmada Gara Garayev'in yaratıcılığında önemli bir yere sahip olan "24 Piyano Prelüdü" serisi genel besteleme teknikleri ve melodik/tematik, armonik, mod-dizimakamsal, polifonik, form özellikleri bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Besteci, müzik bilimcisi ve öğretmen Gara Garayev, Azerbaycan müzik sanatının önemli simalarından biri olup, orijinal yaratıcılığı ile Azerbaycan ve sınırları dışında da ün kazanmıştır. Garayev'in eserleri çeşitli ülkelerde (Almanya, Fransa, ABD, Rusya, Polonya, Romanya, Bulgaristan vb.) müzikli tiyatroların ve tanınmış şeflerin repertuarlarında önemli bir yere sahiptir. Besteci ve piyanist olan Garayev, eserlerinde dönemin güncel ve geçmişin önemli olaylarından, tüm devirlerin şair ve yazarlarının sanat eserleri ile halk efsanelerinden esinlenerek, Avrupa bestecilik okulunun gelenekleri ile çağdaş müzik yazı tekniklerini birleştirerek kendine özgü yenilikçi bir üslup yaratmıştır. Bu araştırmada genel tarama modelinde nitel betimlemeli araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle araştırma için gerekli literatür taraması yapılmıştır. Dört defterden oluşan "24 Piyano Prelüdü" amaçlar doğrultusunda incelenmiştir. Garayev, öncülerinin geleneklerini benimsemiş, fikrinde yeniden işleyerek milli alanda benzersiz piyano prelüdleri serisini yaratmıştır. Besteci burada piyano prelüdleri serisine özgü imgenin çok yönlü olması geleneğini sürdürmüştür. The aim of the present study was to analyze ‘‘The 24 Piano Preludes’’ series that have a special place in the art of Azerbaijani composer Gara Garayev from the perspective of overall composing techniques, melody/themes, harmony, modes, polyphony and form. Gara Garayev, a composer, musicologist and tutor is one of the most important personas in Azerbaijan’s musical history who, thanks to his original art, gained fame both in Azerbaijan and abroad. His works hold an important place in repertoire of many countries’ (Germany, France, USA, Russia, Poland, Romania, Bulgaria and others) musical theatres and concert programs of famous conductors. As a composer and a pianist Garayev found inspiration in contemporary and past history, works of poets and writers from different eras and folk legends. He combined the traditions of European composing school with modern music writing techniques and created his original, innovative style. A qualitative descriptive design was used for the general survey model of this study. Related literature was reviewed and ‘‘The 24 Preludes’’ consisting of four books were examined in accordance with the aims of the study. Garayev adopted the traditions formed by his predecessors and, by re-working on them, created a series of unique national piano preludes. The composer thus continued the tradition of versatility in piano preludes.