Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü / European Union and International Relations Institute
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1391
Browse
5 results
Search Results
Item Türkiye’s renewable energy policies during the justice and development party era (2002-2024): An assessment of wind and solar energy policies(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2025) Canbolat, Ufuk BurakRenewable energy sources have become increasingly important, particularly solar and wind in the years following the beginning of the 2000s. Green energy sources are particular significant as the effects of global warming and the climate crisis, caused by the use of fossil fuels, are being felt more and more. The main aim of this thesis is to focus on Türkiye-European Union relations in terms of energy. More specifically, the thesis aims to analyse Türkiye's renewable energy electricity generation policies and their impact on the process of integration with the European Union. It is argued in the literature that Türkiye has had varying levels of success with renewable energy and the EU harmonisation process. However, it is generally accepted that solar and wind energy, in particular, have become more widespread in Türkiye and the European Union compared to other energy types, and that these forms play an important role in energy production from renewable energy sources. This thesis investigates the role and impact of renewable energy policies in Türkiye's electricity sector, as well as considering privatisation policies, efforts to increase the share of renewable energy in Türkiye's power generation, and also the impact of this process on the country's European Union integration and accession. Examining the link between privatisation policies and efforts to increase the share of renewable energy in Türkiye's energy production is made possible through document analysis. Privatisation is seen as a key element in the significant steps Türkiye has taken in the area of incentive policies, especially since 2010. The findings of the study show that the country's electricity generation from renewable energy increased after the implementation of YEKA (Renewable Energy Resource Area) and YEKDEM (Renewable Energy Resources Support Mechanism), and that there is no relationship between privatisation and renewable energy Despite these successes, it is important to note that the country is still lagging behind expectations in terms of electricity generation from renewable energy sources. In the privatisation process in Türkiye, the government has been close to certain companies in the YEKA and YEKDEM incentives created by the government, and this closeness has leads to irregularities in these incentive programs as such government favored companies tend to win tenders. These incentive tenders held by the government represent unsuccessful project management as the winning companies sell the tender. In other words, the installed capacity is seen numerically but does not represent a contribution to the actual energy power production of the country. Yenilenebilir enerji kaynakları özellikle 2000’li yılların başından itibaren güneş ve rüzgâr enerjisi olmak üzere, giderek daha önemli hâle gelmiştir. Fosil yakıtların kullanımı küresel ısınma ve iklim krizine sebebiyet vermesi sebebiyle ve küresel iklim krizinin etkileri giderek daha da hissedilmeye başladıktan sonra yeşil enerji kaynaklarının anlam ve önemi bir kez daha önem kazanmıştır. Bu tez çalışmasının temel amacı, Türkiye-Avrupa Birliği ilişkilerine enerji boyutu üzerinden odaklanmayı amaçlamaktadır. Daha özel olarak, tezin amacı Türkiye’nin yenilenebilir enerji üzerinden elektrik üretim politikalarını ve bu politikaların Avrupa Birliği entegrasyon sürecine etkisini incelemektir. Literatürde, Türkiye'nin yenilenebilir enerji alanında attığı adımlar özelinde ve AB uyum süreci kapsamında yeterlilik düzeyinin farklılaştığı öne sürülmektedir. Fakat, özellikle güneş ve rüzgâr enerjisi kapsamında Türkiye ve Avrupa Birliği genelinde diğer enerji türlerine nazaran daha yaygınlaştığı ve yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji üretiminde önemli bir rol oynadığı kabul edilmektedir. Bu tez çalışmasında, Türkiye’nin elektrik sektöründe yenilenebilir enerji politikalarının rolü ve etkisi araştırılmaktadır. Özelleştirme politikaları ve Türkiye’nin enerji üretiminde yenilenebilir enerjinin payını arttırmak için yapılan çabalar, bu sürecin ülkenin Avrupa Birliği entegrasyonu ve katılımı üzerindeki etkisi de dahil edilmiştir. Söz konusu araştırma, Türkiye’nin enerji üretimindeki payını arttırmaya yönelik özelleştirme politikaları ve çabaları arasındaki bağlantıyı incelemeyi mümkün kılan doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Özelleştirme alanı, Türkiye’nin özellikle 2010 senesinden bu yana teşvik politikaları alanında attığı önemli adımların kilit noktası durumunda görülmektedir. Çalışmaya ait bulgular, YEKA ve YEKDEM sonrası ülkenin yenilenebilir enerjiden elektrik üretiminde artış gözlemlendiği ve özelleştirme ile yenilenebilir enerji arasındaki ilişkinin olmadığı tespit edilmiştir. Buna karşın yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik üretimi konusunda ülkenin hala beklenenin geresinde kaldığını eklemekte önem arz etmektedir. Türkiye’de özelleştirme sürecinde, hükümet tarafından oluşturulan YEKA ve YEKDEM teşviklerinde, hükümet belirli şirketlere yakınlık göstermektedir. Bu yakınlık bu teşvik programlarında usulsüzlük yapılmasına sebebiyet vermektedir. Hükûmete yakın olan şirketler teşvik yarışmalarına katılıp ihale yarışmasını kazanmaktadır. Hükümet tarafından yapılan bu teşvik ihaleleri sonrasında ihaleyi kazanan şirketler ihaleyi satması sebebiyle başarısız proje yönetimi olarak sonuçlanmaktadır. Bir diğer ifadeyle, kurulu güç sayısal olarak gözükmekte, ülkenin fiili enerji gücüne bir katkısı olamamaktadır.Item Avrupa Birliği Geçici Koruma Yönergesi: Suriye ve Ukrayna’dan alınan dersler(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2025) Sert Önder, GökçenThe primary objective of this thesis is to examine the emergence of the temporary protection framework within the broader international protection regime and to assess its effectiveness as an emergency mechanism in responding to large-scale displacement. Specifically, the thesis explores whether temporary protection offers a valuable and practical solution for providing immediate protection to displaced individuals during humanitarian crises. To this end, the study critically analyzes the evolution of the international protection system and the development of the European Union’s migration and asylum policies, with the aim of identifying the underlying factors that necessitated the adoption of temporary protection directive. The thesis also seeks to highlight the legal, political, and institutional dynamics that have shaped these frameworks and to evaluate the operational challenges faced during this phase. Although the Temporary Protection Directive was introduced in the EU to provide swift and collective responses during mass influx situations—where national asylum systems are overwhelmed by the volume of individual applications—it remained inactive during the 2015 Syrian refugee crisis. By contrast, the TPD was activated in response to the Ukrainian refugee crisis in 2022. This study investigates the reasons for the non-implementation of the directive in 2015 and the motivations behind its activation in 2022, employing European integration theories to analyze the political and institutional factors influencing these divergent responses.Bu tezin temel amacı, geçici koruma çerçevesinin uluslararası koruma rejimi içerisindeki ortaya çıkışını incelemek ve büyük ölçekli yerinden edilmeler karşısında acil bir müdahale mekanizması olarak etkinliğini değerlendirmektir. Özellikle, geçici korumanın, insani krizler sırasında yerinden edilen bireylere doğrudan koruma sağlamak açısından değerli ve uygulanabilir bir çözüm sunup sunmadığı araştırılmaktadır. Bu doğrultuda, uluslararası koruma sisteminin evrimi ile Avrupa Birliği’nin göç ve iltica politikaları ele alınarak, geçici koruma direktifinin benimsenmesine neden olan temel dinamikler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Tez ayrıca, bu çerçeveleri şekillendiren hukuki, siyasi ve kurumsal süreçleri incelemekte ve bu süreçlerde karşılaşılan zorlukları değerlendirmektedir. Geçici Koruma Direktifi (GKD), bireysel iltica başvurularının sayıca fazla olduğu ve üye devletlerin bu süreçleri yönetmekte zorlandığı kriz anlarında hızlı ve ortak bir yanıt geliştirmek amacıyla AB düzeyinde kabul edilmiş olsa da, 2015 yılındaki Suriye mülteci krizi sırasında yürürlüğe konulmamıştır. Buna karşılık, 2022 yılında Ukrayna mülteci kriziyle birlikte GKD ilk kez hayata geçirilmiştir. Bu çalışma, direktifin 2015 yılında neden uygulanmadığını ve 2022’de hangi siyasi ve kurumsal nedenlerle yürürlüğe konulduğunu Avrupa bütünleşme kuramlarından da yararlanarak ortaya koymaya çalışmıştır.Item The polar silk road and Its impacts on economic security of China(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2023) Toprak, ÖzgürIn January 2018, People’s Republic of China (hereinafter referred to as “China”) State Council Information Office released a White Paper titled, “China’s Arctic Policy” (See Appendix 1). In the Arctic White Paper, China formally announced itself as a ‘Near-Arctic State’ and explained its aims in the Arctic. The Arctic White Paper introduced the ‘Polar Silk Road’ concept, which refers to China’s ambitious plans to develop shipping lanes through the Arctic that would reduce shipping times and costs for trade between Asia and Europe. This would likely positively affect China’s economic security by providing a faster and more reliable trade route, potentially reducing their dependence on the more congested and politically unstable shipping lanes through the South China Sea and the Suez Canal. The Arctic White Paper also indicated that China is not only aiming to leverage the shorter passage to Europe by the Polar Silk Road but also to do scientific research, explore natural resources, and implement governance in the Arctic region. This thesis concludes that although leveraging the Polar Silk Road will have significant positive effects on Chinese economic security; it will also present some serious risks such as governance issues in the Arctic, and international power conflict which may lead to political backlash and economic sanctions. Each of the advantages and risks has been examined and evaluated from the Copenhagen School perspective with an aim to predict how leveraging the ‘Polar Silk Road’ will impact the economic security of China. Ocak 2018’de Çin Halk Cumhuriyeti (bundan sonra “Çin” olarak anılacaktır) Devlet Konseyi Enformasyon Ofisi “Çin’in Arktik Politikası” başlıklı bir resmi rapor yayınladı (Bkz. Ek 1). Raporda kendisini resmi olarak “Arktik Yakını Devlet” olarak ilan eden Çin, Kuzey Kutbu stratejilerini paylaşmaktadır. Rapor, Çin’in Kuşak Yol Projesi kapsamında Asya ile Avrupa arasındaki nakliye süresini ve maliyetini azaltacak olan “Kutup İpek Yolu” konseptini tanıtıyor. Ekonomisi büyük ölçüde uluslararası ticarete dayanan Çin, Kutup İpek Yolu sayesinde hem daha hızlı ve güvenilir, hem de büyük ölçüde Batı’nın kontrolünde olmayan bir uluslararası ticaret yoluna sahip olmayı hedeflemektedir. Kutup İpek Yolu halihazırda kullanılmakta olan Güney Çin Denizi, Malakka Boğazı ve Süveyş Kanalı gibi trafiğin yoğun olduğu ve gerek siyasi açıdan gerekse güvenlik açısından ciddi aksaklıkların olabildiği istikrarsız nakliye yollarına nazaran iyi bir alternatif olarak görülmektedir. Bununla beraber rapora göre Çin, Kutup İpek Yolu’nu sadece uluslararası ticaret yolu olarak kullanmakla kalmayıp, Kuzey Kutbu bölgesinde bilimsel araştırma yapmayı, doğal kaynakları keşfetmeyi ve bölgede kontrol sahibi olmayı amaçladığı da belirtilmektedir. Bu tez, Kutup İpek Yolu’ndan yararlanmanın Çin’in ekonomik güvenliği üzerinde göstereceği etkileri incelemektedir. Daha kısa bir ticaret yolunun elbette ekonomik güvenlik üzerinde olumlu etkileri olacağı beklenir. Öte yandan Çin kutup ülkesi olmayıp Arktik Konseyi üyesi de değildir. Dolayısıla doğal kaynaklarla dolu Kuzey Kutbu’nda keşif yapması bölgede hak sahibi olan Arktik Konseyi üyesi ülkelerde gerilime neden olacaktır. Ayrıca Kutup İpek Yolu’nun aktif olarak kullanılması ile Çin ekonomisin daha hızlı büyüyerek ABD ekonomisini yakalama ve geçme olasılığı da artacaktır. Bu nedenlerle Kutup İpek Yolu Çin’in ekonomik güvenliğini geliştirecek ve düşük maliyetlerle küresel ekonomiye de katkıda bulunacak alternatif bir uluslararası ticaret yolu olabileceği gibi; ABD, Çin ve Rusya gibi süper güçlerin karşı karşıya gelebileceği bir çatışma alanına da dönüşebilecek potansiyele sahiptir. Bu tezde sözkonusu olasılıklar Kopenhag Ekolü perspektifinden ele alınarak incelenip Kutup İpek Yolu’nun Çin’in ekonomik güvenliği üzerindeki olası etkileri değerlendirilmektedir.Item The mobilization of the al-Nahda movement in Tunisia (1981-2010)(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2023) Sivrikaya, Halil Atilla; Eligür, BanuThe research question of this dissertation is how best to explain the nonviolent mobilization of the al-Nahda in Tunisia during a three-decade state repression between 1981 and 2010. This study examines why and how the al-Nahda emerged; founded a political party, created distinct goals different from contemporary Islamist movements in Tunisia, and showed remarkable moderation, pragmatism and flexibility in its preferences of alliance, strategies and policies, involving alliance with the secular groups facing regime repression. This dissertation analyzes the al-Nahda in accordance with the Social Movement Theory, and in this context, applies the Political Process Model (PPM) advanced mainly by Sidney George Tarrow, Doug McAdam and Charles Tilly. The answer to the research question hence lies in uncovering the changing and transforming factors, which are political opportunity structures, organizational dynamics and framing processes, at both international and national levels of the political domain as well as the movement. Process tracing method is also essential to underline these factors at different periods of the movement, which form the strategy of its political engagement. This dissertation contributes to literature by examining mobilization of an Islamist movement in a non-Western semi-authoritarian political setting by applying the PPM. Drawing on the al-Nahda case, this dissertation argues that an Islamist movement can survive and mobilize its base through moderation despite a heavy state repression. Bu tezin araştırma sorusu, 1981 ile 2010 yılları arasında otuz yıl süren devlet baskısı sırasında Tunus’taki En-Nahda’nın şiddet içermeyen toplumsal hareketliliğinin en iyi nasıl bir şekilde açıklanacağıdır. Bu çalışma, En-Nahda’nın neden ve nasıl ortaya çıktığını; siyasi bir parti kurduğunu, Tunus’taki çağdaşı İslami hareketlerden farklı hedefler yarattığını ve ittifak tercihlerinde (ki aralarında rejimin baskısına maruz kalan seküler gruplar da vardı), stratejilerinde ve politikalarında dikkate değer bir ılımlılık, pragmatizm ve esneklik gösterdiğini araştırıyor. Bu tez, En-Nahda’yı Sosyal Hareket Teorisi’ne göre analiz ediyor ve bu bağlamda Sidney George Tarrow, Doug McAdam ve Charles Tilly tarafından geliştirilen Siyasi Süreç Modeli’ni uyguluyor. Dolayısıyla araştırma sorusunun cevabı, siyasi fırsat yapıları, örgütsel dinamikler ve çerçeveleme süreçleri gibi değişen ve dönüşen faktörleri siyasi alanın ve hareketin hem uluslararası hem de yerel düzeylerinde ortaya çıkarmakta yatıyor. Hareketin politik stratejisini belirleyen bu faktörlerin farklı dönemlerde altının çizilmesi ise süreç izleme yöntemini elzem kılıyor. Bu tez, Siyasi Süreç Modeli’ni uygulayarak Batılı olmayan yarı otoriter bir siyasi ortamda İslami bir hareketin toplumsal hareketliliğini inceleyerek literatüre katkıda bulunuyor. En-Nahda örneğinden yola çıkan bu tez, İslami bir hareketin, ağır bir devlet baskısına rağmen ılımlılık yoluyla ayakta kalabileceğini ve tabanını harekete geçirebileceğini savunuyor.Item Aftermath of brexit: Inequalities and the organic crisis in the uk(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2023) Usta, Kemal; Mercan, Süleyman SezginThis thesis was written to examine the organic crisis in the UK with the Neo- Gramscian method. In this context, it is argued that the reasons and problems underlying the outcome of the Brexit referendum are still not resolved and that this constitutes an organic crisis indicator in the country. It is also thought that increasing inequalities and populist discourses played an important role in shaping the outcome of the referendum and that the roots of this organic crisis are based on historical, political and economic factors. This thesis has determined that there are few studies that use the Neo-Gramscian approach in analyzing Brexit and considers it important to investigate the referendum and the organic crisis in the UK within this theoretical framework. This thesis analyzes Brexit and the organic crisis over five main questions. These are: 1) Can the political and economic turmoil in the recent times in the UK classified as an organic crisis?; (2) If so, what is the state of hegemony and counter-hegemony in the UK?; (3) What are the main components of the organic crisis in the UK?; (4) Was the Brexit referendum the end of the organic crisis?; (5) If not, is the organic crisis still deepening? An organic crisis represents a profound and systemic crisis in a society involving economic, political, and cultural factors. In the case of the UK, the crisis is thought to have been driven by neoliberal policies that widened the gap between the working class and the elite and the resulting inequality. Additionally, the 2008 financial crisis exacerbated the crisis by intensifying inequality and fueling resentment among citizens, and this, combined with the rise of populism, may have affected the outcome of the Brexit referendum. This thesis adopts a comparative analysis method to examine the organic crisis in the UK before and after the Brexit referendum. Indicators of crisis components such as political and economic turmoil, hegemonic projects and ideologies, anti-hegemonic movements and income inequality and social polarization were analyzed through this method.Bu tez Birleşik Krallık’taki organik krizi Neo-Gramscici yöntem ile incelemek üzere yazılmıştır. Bu bağlamda, Brexit referandumunun sonucunun altında yatan nedenlerin ve sorunların hala çözülmediği ve bunun ülkede bir organik kriz göstergesi teşkil ettiği savunulmaktadır. Ayrıca, artan eşitsizliklerin ve popülist söylemlerin referandumun sonucunu şekillendirmede önemli bir rol oynadığı ve bu organik krizin köklerinin tarihsel, siyasi ve ekonomik faktörlere dayandığı düşünülmektedir. Bu tez, Brexit’i analiz etmede Neo-Gramscici yaklaşım kullanan çalışmaların az olduğunu tespit etmiş ve referandumun ile Birleşik Krallık’taki organik krizin bu teorik çerçeve içerisinde araştırılmasının önemli olduğunu savunmuştur. Bu tez beş ana soru üzerinden Brexit’i ve organik krizi analiz etmiştir. Bunlar: (1) İngiltere'de son zamanlarda yaşanan siyasi ve ekonomik çalkantılar organik bir kriz olarak sınıflandırılabilir mi? (2) Eğer öyleyse, Birleşik Krallık'ta hegemonya ve karşı hegemonya durumu nedir? (3) Birleşik Krallık'taki organik krizin ana bileşenleri nelerdir? (4) Brexit referandumu organik krizin sonu muydu? (5) Değilse, organik kriz hala derinleşiyor mu? Organik bir kriz, bir toplumda ekonomik, politik ve kültürel faktörleri kapsayan köklü ve sistemik bir krizi temsil eder. Birleşik Krallık örneğinde, kriz, işçi sınıfı ile seçkinler arasındaki uçurumu genişleten neoliberal politikalar ve bunun sonucunda ortaya çıkan eşitsizlik tarafından yönlendirildiği düşünülmektedir. Dahası, 2008 mali krizi, eşitsizliği yoğunlaştırarak ve vatandaşlar arasında kızgınlığı besleyerek krizi daha da kötüleştirmiş ve popülizmin yükselişiyle birleşen bu durum, Brexit referandumunun sonucunu etkilemiştir. Bu tez, Brexit referandumundan önce ve sonra İngiltere'deki organik krizi incelemek için karşılaştırmalı bir analiz yöntemini benimsemiştir. Siyasi ve ekonomik kargaşa, hegemonik projeler ve ideolojiler, hegemonya karşıtı hareketler ve gelir eşitsizliği ve toplumsal kutuplaşma gibi kriz bileşenlerine ilişkin göstergeler bu metot üzerinden analiz edilmiştir.