Enstitüler / Institutes
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390
Browse
1828 results
Search Results
Item Bilişsel davranışçı terapi temelli zorbalığa müdahale psikoeğitim programının ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Çelebi, Bilge Nur; Çetin Gündüz, HicranBu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı terapi modeline dayalı olarak geliştirilen zorbalığa müdahale psikoeğitim programının, ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırma modeli olarak deney ve kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Öntest, sontest ve izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 30 (15 deney, 15 kontrol) 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Programın uygulanmasına başlanmadan önce deney ve kontrol gruplarına gönüllü öğrenciler tesadüfi yöntemle (seçkisiz) atanmıştır. Deney grubuna Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programı uygulanmıştır. Program kapsamında öğrencilere bilişsel davranışçı terapi ilke ve tekniklerine dayalı olarak hazırlanmış; psikoeğitim, bilişsel yeniden yapılandırma, problem çözme ve davranış deneyinden oluşan uygulamalar yapılmıştır. Kontrol grubuna ise Millî Eğitim Bakanlığının İlkokul Rehberlik Etkinlikleri Kitapçığında yer alan dört oturumluk Benlik Farkındalığı grup etkinliği yapılmıştır. Deney grubuna uygulanan psikoeğitim programı toplam 12 oturumdan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin zorbalık eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla, “Zorbalık Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca deney grubunu oluşturan öğrencilerin programa ilişkin değerlendirmelerini almak için “Grup Uygulaması Değerlendirme Formu” ve demografik bilgilerini edinmek için “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programına başlamadan önce öntest ölçümleri, programın tamamlanmasının ardından sontest ölçümleri ve deneysel işlemin tamamlanmasından bir ay sonra izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Programın etkililiğini test etmek amacıyla, öntest, sontest, izleme testi ölçümlerine yönelik Normallik Testi, Shapiro-Wilk Testi, Betimsel İstatistik (ortalama ve standart sapma değerleri) ve Tekrarlı Ölçümler Anova kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, gruplar ve testler arasındaki etkileşim, deney grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinin, kontrol grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinden anlamlı ölçüde daha düşük olduğunu göstermiştir. Bu sonuç Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim programının etkisini ortaya koymaktadır. Çalışmada ulaşılan bulgulara göre programın etkisi bir ay sonra da devam etmiştir. The purpose of this study is to examine the effect of the psychoeducation program for bullying intervention developed based on the cognitive behavioral therapy model on reducing the bullying tendencies among elementary school students. A quasi-experimental design with experimental and control groups was used as the research model. Pre-test, post-test, and follow-up test measurements were conducted. The study group of the research consists of 30 (15 experimental, 15 control) 4th grade students studying in a public school in Ankara. Before the program, student volunteers were randomly assigned to the experimental and control groups. Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention was applied in the experimental group. İn the program, to students were prepared based on principles and techniques of cognitive behavioral therapy; applications consisting of psychoeducation, cognitive restructuring, problem solving, and behavioral experiments were conducted. The control group, on the other hand, received four sessions of the Self-awareness group included in the Ministry of National Education's Brochure on Counseling Activities in Elementary Schools. The psychoeducation program for the experimental group consists of a total of 12 sessions. İn the study, the “Bullying Tendency Scale” was used to determine the degree of bullying tendency of elementary school students. İn addition, a “Group Application Evaluation Form” was applied to the experimental group students participating in the psychoeducation program and a “Personal İnformation From” was applied to obtain demographic information. Pre-test measurements were taken before the start of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention, post-test measurements were taken after the completion of the program, and follow-up test measurements were taken one month after the completion of the experimental procedure. To test the effectiveness of the program, Normality Tests, Shapiro-Wilk Tests, Descriptive Statistics, and Repeated Measures Anova analyzes were used for pre-test, post-test, and follow-up test measurements. As a result of the study, the interaction between the groups and the tests showed that the bullying tendency levels of the subjects in the experimental group were significantly lower than the bullying tendency levels of the subjects in the control group. This result revealed the effect of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention. According to the results of the study, the effect of the program persisted after one month.Item Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dinleme becerilerini geliştirmede strateji öğretiminin etkisi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Uzun Gülkaya, Merve; Yıldırım, Hatice ÇiğdemBu çalışmada, Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi çerçevesinde güncel gelişmeler ve öğrenen ihtiyaçları göz önünde bulundurularak dinleme anlama etkinliklerinin dinleme stratejilerinin öğretimi ile desteklenmesinin faydalı olacağı düşüncesinden hareketle öğrencilerin dinleme anlama becerilerinin geliştirilebilmesi amacıyla Ankara’da bir yükseköğretim kurumu çatısı altında hizmet veren dil öğretim merkezinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen ve B1.2 düzeyinde bulunan, toplamda 26 öğrenciden oluşan iki ayrı gruptaki öğrencilerle sekiz hafta boyunca dinleme stratejileri öğretimi üzerine etkinlikler gerçekleştirilmiştir. Uygulama yapılmadan önce her etkinlik için ders planı tasarlanmış, uygulama esnasında söz konusu plan takip edilmiştir. Öğrencilerin uygulama öncesi ve sonrasında dinleme anlama becerilerini ölçmek amacıyla A1, A2 ve B1 seviyelerinin kazanımlarını içeren sorular oluşturularak Dinleme Başarı Testi geliştirilmiştir. Test için 45 öğrenci ile pilot uygulama yapılarak uygulamanın verileri doğrultusunda testin uygulanabilirliği açısından gerekli düzenlemelerde bulunulmuş; ardından söz konusu test toplamda 52 öğrenciden oluşan deney ve kontrol gruplarına öğrenciler B1.2 seviyesinde bulunduğu zaman ve B1.4 seviyesini tamamladıklarında öntest ve sontest şeklinde uygulanmıştır. Test sonuçları SPSS-25 paket programına işlenmiştir. Uygulanan testlerin madde ayırt edicilik indeksi, madde güçlük indeksi ve testlere ait KR- 20 güvenirlik istatistikleri TAP (Test Analysis Programı Version 14.7.4) paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Dinleme stratejileri uygulanan deney grubunda yer alan öğrencilerin B1 kazanımlarını içeren sorulara ilişkin süreç sonundaki uygulamada hesaplanan Türkçe dinleme anlama becerilerinin kontrol grubunda yer alan öğrencilerin becerilerine göre daha yüksek olmasından dolayı anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Uygulama sonunda deney grubundaki öğrencilerin sürece yönelik görüşlerinin belirlenmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla öğrenci görüşleri alınmıştır. Öğrenci görüşlerinden elde edilen bu nitel veriler içerik analiziyle değerlendirilmiştir. Değerlendirmenin sonucunda deney grubundaki bulunan ve dinleme stratejilerinin öğretimine dayalı etkinliklerle dinleme becerisindeki başarılarının geliştiği tespit edilen öğrencilerin, öğretim sürecine ilişkin olarak da olumlu görüş geliştirdikleri tespit edilmiştir. Considering the current developments and learner needs within the framework of teaching Turkish as a foreign language, it was thought that it would be beneficial to support listening comprehension activities with listening strategies, and in order to improve the listening comprehension skills of the students, in the language teaching centre serving under the roof of a higher education institution in Ankara, Turkish was taught as a foreign language. Activities on teaching listening strategies were carried out for eight weeks with students in two separate groups, consisting of 26 students in total, learning Turkish as a foreign language and at the B1.2 level. Before teaching each lesson, a plan was designed for each activity, and this plan was followed during the instruction. In order to measure the listening comprehension skills of the students before and after the instruction, the Listening Achievement Test was developed by creating questions containing the achievements of A1, A2 and B1 levels. For the test, a piloting was made with 45 students and necessary arrangements were made in terms of the applicability of the test in line with the data of the instruction; then, the test in question was applied to the experimental and control groups consisting of 52 students in the form of pre-test and post-test when the students were at B1.2 level and when they completed B1.4. The test results were processed into the SPSS- 25 package program. The item discrimination index, item difficulty index and KR-20 reliability statistics of the tests were analysed using the TAP (Test Analysis Program Version 14.7.4) package program. There was a significant difference because the Turkish listening comprehension skills calculated in the instruction at the end of the process regarding the questions containing the B1 achievements of the students in the experimental group, in which listening strategies were applied, were higher than the skills of the students in the control group. At the end of the instruction, students' opinions were taken through a semi-structured interview form in order to determine the opinions of the students in the experimental group about the process. These qualitative data obtained from students’ opinions were evaluated by content analysis. As a result of the evaluation, it was determined that the students in the experimental group, who were found to have improved their listening skills with activities based on teaching listening strategies, also developed a positive opinion about the teaching process.Item Ergenlerin yaşam becerilerinin yaratıcı drama yoluyla geliştirilmesi: İletişim becerileri örneği(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Uzunpınar, Sıla; Çok, FigenBu araştırmanın amacı, ergenlerde yaşam becerilerinden iletişim kurma becerilerinin yaşamın erken dönemlerinde geliştirilmesinin önemli olduğu görüşünden yola çıkılarak ortaokul öğrencisi ergenlerin yaşam becerileri düzeylerinin belirlenmesidir. Bu görüşten hareketle, ergenlerin okul yaşamında karşılaşacağı olumsuz yaşantı durumları karşısında koruyucu, önleyici, tutum geliştirici çalışmalarla bilişsel ve sosyal becerilerini kullanmalarını sağlayarak yaşam becerilerinden “iletişim becerilerinin” yaratıcı drama yoluyla gelişimini desteklemek de araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu amaçla yaratıcı dramanın kullanıldığı etkinliklerden oluşan bir program hazırlanmış ve bunun iletişim becerileri üzerindeki etkisine bakılmıştır. Araştırmada yöntem olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ön- test puanları bakımından eşleştirilmiş grupların rastlantısal olarak deney ve kontrol gruplarına atanmasıyla, deney ve kontrol grubundan uygulama öncesi ve uygulama sonrası veriler “Yaşam Becerileri Eğitimi Ölçeği ve İletişim Becerileri Envanteri” ile toplanmıştır. Deney grubuna yönelik olan izleme testleri, son testin uygulanmasından iki ay sonra gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna “iletişim becerileri” grup rehberliği programı uygulanmıştır. Bulgular kontrol grubu ile deney grubunun iletişim becerilerinin zihinsel, duygusal, davranışsal, ilişkisel boyutlar açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda; yaratıcı drama yoluyla ergenlerin iletişim becerileri üzerinde programın etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İzleme ölçümüyle uygulanan iletişim becerileri yaratıcı drama programının etkisinin kalıcı olduğu görülmüştür. Bu tür eğitim programlarının yaşam becerilerinin desteklenmesinde kullanılması önerilmektedir.The aim of this study is to determine the level of communication skills, as one of the life skills of adolescents attending middle school with the idea of importance o these skills in the early stages of life. Based on this view, another aim of the study is to support the development of "communication skills" as one of the life skills by enabling adolescents to use their cognitive and social skills through protective, preventive and attitude-enhancing activities against negative life situations that they will encounter in school life. In the study, creative drama will expected to affect students' communication skills positively. For this purpose, activities using creative drama were organized and a program was deveoped fothe purposive of the research and the effect was examined. As a method in the study, paired groups in terms of pre-test scores were formed and quasi-experimental design was applied. Two randomly formed groups (experimental and control groups) were included in the model. Data were collected before and after the creative drama program. Follow-up tests for the experimental group were conducted two months after the post-test was administered. In the findings, the communication skills of the control group and the experimental group was examined by using Life Skills Education Scale and Communication Skills Inventory including mental, emotional, behavioral and relational dimensions. Result of the study revealed that the creative drama program was effective in terms of students' communication skills. The effect of creative drama program was found significantly high in experimental group two months later as the follow up measure. The use of such programs are suggested for life skills trainings.Item Çeşitliliğin yönetiminde toplumsal katılım temelli okul uygulamaları ve okul yöneticilerinin rolü: Bir durum çalışması(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Sezer, Yasemin; Örücü, DenizKüreselleşme ile birlikte artan toplumsal, ekonomik, teknolojik ve kültürel değişimler, okullardaki çeşitliliğin artışını da beraberinde getirmiştir. İnsanlar arasında var olan çok sayıda bireysel farklılığı ve benzerliği temsil eden çeşitliliğin (Treven ve Treven, 2007) bir zenginlik olarak görülmesi, yaratıcılığı arttırmakta (Boehm ve Dwermann, 2015) ve aidiyet duygusunu geliştirmektedir (Martin ve Milliken, 1996). Eğitim kurumlarının, bu çeşitliliğe yönelik kapsayıcı bir tutum sergilemesi (Coronel, Gómez-Hurtado ve González-Falcón, 2018), okulların daha başarılı bir geleceğe taşınmasını sağlamaktadır (Bisschoff, Grobler, Loock, Mestry ve Moloi, 2006). Bu çalışmanın amacı, okullardaki çeşitliliğin yönetiminde toplumsal katılım temelli okul yönetimi uygulamaları ve okul yönetiminin bu kapsamdaki rollerini incelemektir. Okul yöneticilerinin çeşitliliği yönetme kapsamındaki rolleri, DeMatthews (2018)’in toplumsal katılım temelli sosyal adalet liderliği çerçevesine dayanarak çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, gerekli izinlerin alınarak, Ankara ili Polatlı ilçesinde görev yapmakta olan 3 okul yöneticisi, 10 öğretmen, 10 veli ve 10 toplum üyesi, araştırmaya gönüllü olarak katılmışlardır. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. İlk aşamada yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanırken, ikinci aşamada ise okula ait metinler, belgeler, resimler, videolar, vb. içeren dokümanların analizi yapılmıştır. Görüşmeler ve doküman analizi sonucu toplanan verileri incelemek için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulguların analizi sonucunda, sosyo-kültürel, aile özelliğinden kaynaklı ve bireysel olmak üzere üç tür çeşitlilik olduğu görülmüş ve en yaygın olan çeşitlilik türünün sosyo-kültürel çeşitlilik olduğu ortaya çıkmıştır. Çeşitlilik algısına yönelik yapılan çalışmada, çeşitliliğin avantajları ve dezavantajları analiz edilmiş, ancak katılımcılar arasında bulunan toplum üyeleri ve velilere göre, çeşitliliğin olumlu ya da olumsuz bir ifade taşımadığı belirtilmiştir. Çeşitlilik yönetme stratejileri hakkında sosyal adalet, aile katılımı ve toplum katılımı ile ilgili bulgular elde edilmiştir. Sosyal adalet sağlama konusunda okul yöneticileri ve öğretmenler, iletişim ile empati kavramlarına vurgu yapmışken; öğrenci velileri ve toplum üyeleri yardım kavramı üzerine odaklanmıştır. Aile katılımını sağlamak için aileler ile iletişim halinde olmanın ve etkinliklere velileri dâhil etmenin önemi vurgulanırken, toplum katılımı için etkinliklere okul çevresini dâhil etmenin gerekliliği belirtilmiştir. Yapılan çalışmada, toplum temelli okul yönetimi uygulamalarındaki avantajlar ve dezavantajlar ortaya konmuştur. Toplum katılımı, huzur ortamı sağlama ve okul idaresinin yükünü hafifletme konusunda bir avantaj olarak görülürken, çatışma ortamına neden olabilme ihtimali ve etkinlikler planlama konusunda uzun evrak sürecine sebebiyet vermesi nedeniyle dezavantaj olarak da algılanabilmektedir. Okul yöneticileri ve öğretmenler, velilerin okula karşı daha ilgili bir tutum sergilemeleri gerektiğini ifade ederken, toplum üyeleri ve ailelerin beklentileri ise daha adil ve duyarlı bir okul ortamıdır. Son olarak tüm katılımcılar çeşitliliği yönetmek için toplumsal katılım temelli okul yönetimi uygulamalarına yönelik etkinliklerin düzenlenmesi ve bu etkinliklere tüm paydaşların katılması konusunda hemfikir olduklarını ifade etmişlerdir. The social, economic, technological and cultural changes that have risen with globalization have brought about the increase in diversity of schools. Considering diversity (Treven & Treven, 2007), representing a large number of individual differences and similarities among people, as a wealth increases creativity (Boehm & Dwermann, 2015) and improves the sense of belonging (Martin & Milliken, 1996). The inclusive attitude of educational institutions towards this diversity (Coronel, Gómez-Hurtado, & González-Falcón, 2018) enables schools to move to a more successful future (Bisschoff, Grobler, Loock, Mestry, & Moloi, 2006). The aim of this study is to examine the community engaged school practices in the management of diversity in schools and the roles of school administrators in this context. The roles of school administrators within the scope of managing diversity have been studied based on DeMatthews (2018)'s framework, community engaged leadership for social justice. With this purpose, after obtaining the necessary permissions, 3 school administrators, 10 teachers, 10 parents and 10 community members, working in Polatlı district of Ankara, voluntarily participated in the research. In this study, "case study", as one of the qualitative research methods, was used. While data were collected with a semi-structured interview form in the first stage, documents like texts, pictures, videos, etc. belonging to the school were analysed in the second stage. Content analysis technique was used to analyze the data collected as a result of interviews and document analysis. As a result of the analysis of the findings obtained in the research, it has been seen that there were three types of diversity as socio-cultural, family-based and individual and it has been revealed that the most common type of diversity was sociocultural one. In the study on the perception of diversity, the advantages and disadvantages of diversity were analyzed, but it was stated that diversity did not have a positive or negative meaning according to the community members and parents among the participants. Findings on social justice, family involvement and community involvement were obtained about diversity management strategies. While school administrators and teachers emphasized the concepts of communication and empathy in providing social justice, parents of students and community members are focused on the concept of helping. It has been stated that while emphasizing the importance of keeping in touch with families and making parents involve in activities in order to ensure family participation, it is necessary to include the school environment in activities for community engagement. In the study, the advantages and disadvantages of community-based school management practices have been revealed. While community engagement is seen as an advantage in terms of providing a peaceful environment and relieving the burden of the school administration, it can also be perceived as a disadvantage due to the possibility of causing conflict and causing a long paperwork process in planning activities. Whereas school administrators and teachers state that parents should have more caring attitudes towards school, society members and families expect a fairer and more sensitive school environment. Finally, all participants stated that they agreed on organizing activities for school management practices based on social participation in order to manage diversity and on the participation of all stakeholders in these activities.Item Velilerin okul iklimi ve aile katılımı algısının incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Balkaya, Firdes Ceren; Kızıl Aslan, ZeynepEbeveynlerin çocuklarının eğitimsel ilerlemesini desteklemek amacıyla ev ve okul ortamlarındaki davranışlarını içeren aile katılımı kavramı ile okuldaki norm, inanç ve ilişkilere olan aşinalığını ifade eden okul iklim algısı bu araştırmanın ana iki odağıdır. Araştırma bir özel okuldaki farklı kademe gruplarından olan öğrencilerin ebeveynleri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın amacı; velilerin okul iklimi ve aile katılımı algıları arasındaki ilişkiyi bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın çalışma grubunu çocukları Ankara İlinin Çankaya ilçesindeki özel okullardan bir tanesinde öğrenim gören 235 veli oluşturmaktadır. Veriler Aile Katılımı Ölçeği ile Veli Okul İklim Algısı Ölçeği ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS (Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi) ile çözümlenmiştir. Bulgulara bakıldığında; aile katılımı algısı genel, okul toplum işbirliği, okulun rolü, ailenin rolü, okul iklimi algısı toplam, akademik odak, başarı motivasyonu, işbirlikli karar verme, ebeveyn katılımı, okul binası, okul toplum ilişkisi, okul müdürü ilgi ve hassasiyeti, öğrenci öğretmen ilişkisi puanları arasında korelasyon analizleri incelendiğinde korelasyon ilişkileri istatistiksel olarak anlamlı görülmemiştir (p>0.05). Buna ek olarak yaş, cinsiyet, öğrencinin devam ettiği sınıf ve çocuğun cinsiyeti değişkenleri ile aile katılımı ve okul iklim algısı alt boyutları arasındaki fark testlerine bakıldığında; erkeklerin işbirlikli karar verme boyutunda kadınlardan yüksek puan aldığı görülmüş ve 40 yaş altı ebeveynlerin 40 yaş üstü olanlardan daha yüksek aile katılımına sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Okul iklim algısına göre yaş, cinsiyet, öğrencinin devam ettiği sınıf ve çocuğun cinsiyeti değişkenleri arasındaki farklılığa bakıldığında; erkeklerin işbirlikli karar verme boyutunda kadınlardan yüksek puan aldığı görülmüş, diğer alt boyutlar olan okul iklimi algısı toplam, akademik odak, başarı motivasyonu, ebeveyn katılımı, okul binası, okul toplum ilişkisi, okul müdürü ilgi ve hassasiyeti, öğrenci öğretmen ilişkisi boyutlarında bir farklılık görülmemiştir. 40 yaş altı ve üstü olan ebeveynler arasında ebeveyn katılımı, okul binası, okul toplum ilişkisi, öğrenci öğretmen ilişkisi boyutlarında yine daha yüksek puan almıştır. Velilerin ebeveyn katılımı puanları 1-4. sınıf olanların ebeveyn katılımı puanlarının 9-12. sınıf olanların ebeveynlerinden daha yüksektir. Velilerin okul iklimi algısı toplam, akademik odak, başarı motivasyonu, işbirlikli karar verme, okul binası, okul toplum ilişkisi, okul müdürü ilgi ve hassasiyeti, öğrenci öğretmen ilişkisi puanları öğrencinin devam ettiği sınıfa göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Bulgular alanyazın ışığında tartışılarak, bazı öneriler geliştirilmiştir. The two main focuses of this study are family involvement, which refers to parents' behaviors in the home and school environments to support their children's educational progress, and school climate perception, which refers to familiarity with norms, beliefs, and relationships at school. The study was conducted on the parents of students from different grade groups in a private school. In this way, the aim of the study is to examine the relationship between parents' perceptions of school climate and family involvement according to some variables. In the study, the survey technique, one of the quantitative research methods, was used in the relational survey model. The sample of the study consists of 235 parents whose children study in one of the private schools in the Cankaya district of Ankara. Data were obtained with the Family Involvement Scale and Parent Perception of School Climate Scale. The data obtained were analyzed with SPSS (Statistical Package for Social Sciences). When the correlation analyses between the scores of family involvement perception overall, school community cooperation, the role of the school, the role of the family, school climate perception overall, academic focus, achievement motivation, collaborative decision making, parental involvement, school building, school community relationship, school principal interest and sensitivity, student-teacher relationship, correlation relationships were not statistically significant (p>0.05). In addition, when the difference tests between the variables of age, gender, the grade the student attends and the gender of the child, and the sub-dimensions of family involvement and school climate perception were examined; it was seen that males scored higher than females in the collaborative decision-making dimension, and parents under the age of 40 had higher family involvement than those over the age of 40. When the differences between the variables of age, gender, the grade the student attends, and the gender of the child were examined according to school climate perception; males scored higher than females in the collaborative decision-making dimension, while no difference was observed in the other sub-dimensions of school climate perception total, academic focus, achievement motivation, parental involvement, school building, school community relationship, school principal's interest and sensitivity, and student-teacher relationship. Parents under 40 years of age and above scored higher in the dimensions of parental involvement, school building, school community relationships, and student-teacher relationship. The parental involvement scores of parents in grades 1-4 were higher than those of parents in grades 9-12. Parents' school climate perception total, academic focus, achievement motivation, collaborative decision-making, school building, school community relationship, school principal's interest and sensitivity, and student-teacher relationship scores do not differ significantly according to the grade the student attends. The findings are discussed in the literature and some suggestions are made.Item An assessment of the professional development needs of english language istructors working at a foundation university(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Nal, Nezih; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe main purpose of this study was to investigate the professional development needs of English language instructors working at a foundation university in Ankara. The study's population consisted of 115 instructors teaching at a preparatory school. The study aims to identify the instructors’ views of professional development, the most popular forms of professional development that teachers engage in, factors that prevented teachers from participating in professional development programs, the most challenging skills to teach and evaluate, the subject areas of English education where teachers require professional development, and the formats and delivery techniques that teachers prefer for the professional development programs. This study also sought to answer whether experience determined the needs of instructors. A mixed-method approach was utilized in the study. The researcher used a Likert-type scale survey prepared by Ekşi (2010). The survey had three sections. The first part had six questions. The second part had two subsections, and the third part had two subsections. After quantitative data were collected, semi-structured interviews were conducted with 10 participants. Findings indicated that the instructors had positive views towards professional development. ‘sharing experiences with colleagues’ emerged as the most prevalent professional development activity. The most important factor that prevented participants from joining professional development activities was reported as ‘heavy workload’. The most challenging skills to teach and to assess were reported as ‘speaking’ and ‘writing’. In addition, the majority of the participants stated that they preferred professional development activities, which are optional workshops at their institution. Furthermore, ‘an expert speaker outside the institution’ was reported as the preferred speaker for the professional development sessions. Finally, the result of the regression analyses showed that the years of teaching did not determine the needs of the instructors. Bu çalışmanın temel amacı, Ankara ‘da bulunan bir vakıf üniversitesinde görev yapan İngilizce öğretim görevlilerin mesleki gelişim ihtiyaçlarının araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini hazırlık okulunda görev yapan 115 öğretim görevlisi oluşturmaktadır. İhtiyaç değerlendirmesinin amacı, öğretmenlerin mesleki gelişime ilişkin görüşlerini, öğretim görevlilerinin katıldığı en popüler mesleki gelişim biçimlerini, öğretim görevlilerinin mesleki gelişim programlarına katılmasını engelleyen faktörleri, öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zor becerileri, öğretmenlerin mesleki gelişime ihtiyaç duyduğu İngilizce eğitiminin konu alanları ve öğretmenlerin mesleki gelişim programları için tercih ettikleri biçimler ve sunum tekniklerini ortaya koymaktır. Bu çalışma ayrıca, deneyimin öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirleyip belirlemediğini de yanıtlamaya çalışmaktadır. Çalışmada, karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmacı, Ekşi (2010) tarafından hazırlanan Likert tipi bir anket kullanmıştır. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Daha sonra 10 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, öğretim elemanlarının mesleki gelişime yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermiştir. En yaygın mesleki gelişim faaliyeti 'meslektaşlarla deneyim paylaşımı' olarak tespit edilmiştir. Katılımcıları mesleki gelişim faaliyetlerine katılmaktan alıkoyan en önemli faktör ise ağır iş yükü' olarak bildirilmiştir. Öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zorlayıcı becerilerin "konuşma" ve "yazma" olduğu bulunmuştur. Katılımcıların çoğunluğu, kendi kurumlarında gerçekleşecek olan, katılımı zorunlu olmayan çalıştayları mesleki gelişim etkinliği olarak tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca, katılımcılar mesleki gelişim eğitimleri için 'kurum dışından uzman bir konuşmacı' seçeneğini tercih ettiklerini bildirmişlerdir. Son olarak, regresyon analizlerinin sonucu, deneyim ile öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçları arasında anlamı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur.Item The effects of collaborative learning on the autonomy of university preparatory school students(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Aras, Mihriban Müge; Uluşan, Ahmet RemziThis study aims to investigate the effects of collaborative learning on the autonomy of prep school students from the teachers’ perspective. Mixed-method approach was applied for this study. The participants of this study consisted of 71 instructors who worked at the prep school of a foundation university. They participated in this study by completing the survey online and attending the interview sessions. For the quantitative data, the Likert scale questionnaire was taken by the survey of Borg and Al-Busaidi (2012). The questionnaire has 37 questions and the 5 options of 1=strongly agree, 2=agree, 3=neutral, 4=disagree and 5=strongly disagree. The Statistical Packages for Social Science (SPSS) was used to analyze the data collected and generate participant scores. For the qualitative data, 10 volunteer instructors were interviewed to obtain more specific, deep and detailed knowledge and perspective about the effects of collaborative learning on the autonomy of prep-school students. For the interview, open-ended questions were asked to understand their consideration for the effects of learner autonomy on prep school students and the effects of collaborative learning on prep school students’ autonomy. The results of this study showed that learner autonomy has positive effects for the prep school students and collaborative learning has a huge impact on promoting autonomy for the learners at prep school. The instructors stated that autonomous learners are more likely to be more successful through an English language learning journey. They also indicated that learner autonomy can be promoted and fostered better with collaborative activities such as pair-work, group work and shared tasks. Bu çalışma, işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini öğretmenlerin bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için karma yöntem yaklaşımı uygulanmıştır ve çalışmanın katılımcılarını bir vakıf üniversitesinin hazırlık okulunda görev yapan 71 okutman oluşturmaktadır. Okutmanlar anketi çevrimiçi doldurarak ve görüşme oturumlarına katılarak bu çalışmaya katıldılar. Nicel veriler için, Borg ve Al-Busaidi'nin (2012) araştırması ile Likert ölçekli anket benimsenmiştir. Anket 37 sorudan oluşmaktadır ve 1=kesinlikle katılıyorum, 2=katılıyorum, 3=nötr, 4=katılmıyorum ve 5=kesinlikle katılmıyorum olmak üzere 5 seçenek bulunmaktadır. Toplanan verileri analiz etmek ve katılımcı puanlarını oluşturmak için Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paketler (SPSS) kullanıldı. Nitel veriler için, işbirlikli öğrenmenin hazırlık sınıfı öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkileri hakkında daha spesifik, derin ve ayrıntılı bilgi ve bakış açısı elde etmek için 10 gönüllü okutman ile görüşülmüştür. Görüşme için, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri üzerindeki etkilerini ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini anlamak için açık uçlu sorular sorulmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri için olumlu etkileri olduğunu ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencileri için özerkliği geliştirmede büyük bir etkisi olduğunu göstermiştir. Eğitmenler, otonom öğrenenlerin İngilizce dilini öğrenme yolculuğunda başarı oranının yüksek olduğunu belirtti. Ayrıca ikili çalışma, grup çalışması ve paylaşılan görevler gibi işbirlikçi etkinliklerle öğrenen özerkliğinin destekleyebileceğini ve teşvik edilebileceğini belirtmişlerdir.Item An evaluation of the pragmatic competence of pre-Service English language teachers: Politeness strategies used in making requests in the academic context(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Düşünceli Keleş, Elif; Şahin, SevgiThe current study aimed to examine, from an interlanguage pragmatics perspective, how Turkish pre-service EFL teachers fulfill the speech act of request in terms of politeness strategies, levels of directness, internal and external modifiers, perspectives, and address terms in the academic context. To collect data, a discourse completion test (DCT), including ten scenarios, was developed, and 89 pre-service EFL teachers studying in a private university in Turkey were asked to write what they would say in response to the situations described in the DCT. The data-the request tokens- were first analyzed qualitatively using an adapted model of the CCSARP framework developed by Blum-Kulka et al. (1989). Then, the results of the request strategies were quantized, and the data were analyzed through descriptive statistics and chi-square. The study's findings demonstrated that the tendency to use conventionally indirect request strategies was high in situations where the degrees of impositions were both high and low in academic contexts. This indicated that the choice of request strategies was parallel for both degrees of imposition. Additionally, it was found that the use of external modifiers was high, mostly occurring as 'grounders' to mitigate the requests. As for internal modifiers, pre-service EFL teachers preferred 'please' as politeness markers to soften the force of the requests on the hearers. Moreover, the tendency to address instructors remained low, highlighting the need for being more formal and polite when making requests in the academic context. Hence, it was observed that the participants mostly made speaker and hearer-oriented requests in the academic context; however, speaker-oriented requests were made more. This suggested that the participants mostly tended to impose benefits on the hearers, where social power and distance are high among the interlocutors. The study's findings indicated that pre-service EFL teachers perform the speech act of request politely to some extent; nevertheless, they need to gain pragmatic competence to make authentic ways of making requests by integrating appropriate mitigating strategies in the academic context. In conclusion, integrating the pragmatic aspects of language into English Language Teaching programs is significant to improve the pragmatic awareness and competence of prospective language teachers regarding the fulfillment of requests in academic contexts in particular and other speech acts in various contexts of conversations in general.Bu çalışma, diller arası bir edimbilim perspektifinden, Türk İngilizce öğretmen adaylarının, akademik bağlamda nezaket stratejileri, doğrudanlık düzeyleri, sözeylem modifiye stratejileri, bakış açıları ve hitap terimleri açısından rica sözeyleminde bulunan konuşma edimini nasıl yerine getirdiklerini incelemeyi amaçlamıştır. Veri toplamak için 10 senaryo içeren bir Söylem Tamamlama Testi (DCT) geliştirilmiştir ve Türkiye'de özel bir üniversitede öğrenim gören 89 İngilizce öğretmen adayından DCT'deki durumlar karşısında ne söyleyeceklerini yazmaları istenmiştir. İlk olarak Blum-Kulka ve diğerleri (1989) tarafından geliştirilen CCSARP çerçevesinin uyarlanmış bir model kullanılarak nitel analiz yapılmıştır. Daha sonra, rica sözeylemi stratejilerinin sonuçları sayısallaştırılmıştır ve nicelenen veriler, tanımlayıcı istatistikler ve ki-kare ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları, zahmet derecelerinin hem yüksek hem de düşük olduğu durumlarda alışılagelmiş dolaylı rica stratejileri kullanma eğiliminin yüksek olduğunu göstermiştir. Bu durum, istek stratejileri seçiminin her iki zahmet derecesi için paralel olduğunu göstermiştir. Ek olarak, sözeylem modifiye stratejileri kullanımının yüksek olduğu, çoğunlukla istekleri azaltmak için zemin hazırlama stratejisi kullanıldığı görülmüştür. İngilizce öğretmen adayları, isteklerin dinleyiciler üzerindeki etkisini yumuşatmak için nezaket belirteçleri olarak 'lütfen'i tercih etmişlerdir. Ayrıca, eğitmenlere hitap etme eğiliminin düşük kaldığı görülmüştür ve bu da akademik bağlamda taleplerde bulunurken daha resmi ve kibar olma ihtiyacını vurgulamıştır. Sonuç olarak, İngilizce öğretmeni adaylarının akademik bağlamda çoğunlukla konuşmacı ve dinleyici odaklı taleplerde bulundukları, ancak konuşmacı odaklı talepleri daha fazla kullanmışlardır. Bu, katılımcıların çoğunlukla konuşurlar arasında sosyal gücün ve mesafenin yüksek olduğu akademik bağlamda dinleyicilere fayda sağlama eğiliminde olduklarını göstermiştir. Çalışmanın bulguları, İngilizce öğretmen adaylarının rica sözeylemini bir dereceye kadar kibarca yerine getirdiklerini, ancak sözeylem modifiye stratejilerini gerçekleştirme konusunda pragmatik yeterlilik ve rica sözeylemlerini yumuşatmak için kullanılan hafifletme strateji kullanımının sınırlı olduğu vurgulamıştır. Sonuç olarak, geleceğin dil öğretmenlerinin pragmatik farkındalığını ve yeterliliğini artırmak için dilin pragmatik yönlerini İngilizce Öğretimi programlarına entegre etmenin önemi vurgulanmıştır.Item PISA 2018 verileri aracılığıyla akran zorbalığına uğrama sıklığının okul, öğrenci ve aile ile ilişkili değişkenlere göre incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Ekim Tunç, Gülşah; Berberoğlu, Giray; Çok, FigenBu çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. İlk amaç, zorbalığa uğrama durumunu okul türleri ve cinsiyete göre incelemek, diğer amaç ise daha sık zorbalığa uğradığını bildiren öğrencilerin birey, okul ve aile ile ilgili özelliklerinin daha az zorbalığa uğradığını belirten öğrencilere göre nasıl farklılaştığını incelemektir. Bu doğrultuda PISA 2018 öğrenci veri seti kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, PISA 2018 Türkiye örneklemini oluşturan 15 yaşındaki 6890 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, cinsiyet ve okul türüne ilişkin analizler iki yönlü varyans analizi (ANOVA) aracılığıyla; zorbalığa sık ve az uğrayan öğrencilere ilişkin analizler ise çok yönlü varyans analizi (MANOVA) aracılığıyla incelenmiştir. Gerçekleştirilen analizler sonucunda, zorbalığa uğrama durumunun, cinsiyete, okul türüne ve cinsiyet ile okul türü etkileşimine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, zorbalığa sık ve az uğrayan öğrencilerin birey düzeyinde öz yeterlik, okumaya ilişkin yeterlik algısı, öğrenme hedefi koyma, başarısızlık korkusu, okula aidiyet, okula yönelik tutum; okul düzeyinde, disiplin iklimi, öğretmen yönlendirmeli öğretim, uyarlamalı öğretim, öğretmen desteği, öğretmen coşkusu, okuldaki iş birliği algısı; aile düzeyinde ise algılanan aile desteği boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur.This study has two purposes. The first aim is to examine the status of being bullied by school types and gender, and the other aim is to examine how the students, who report being bullied frequently, differ from the students who report being bullied infrequently in terms of individual, school and family characteristics. In this direction, analyzes were carried out using PISA 2018 student data sets. The sample of the study consists of 6890 students aged 15, who constitute the PISA 2018 Turkey sample. In line with the purpose of the research, analyzes of gender and school type were analyzed through two-way analysis of variance (ANOVA); and the analyzes of the students who are bullied frequently and infrequently were analyzed through multi-directional analysis of variance (MANOVA). As a result of the analysis, it was found that the status of being bullied differed significantly according to gender, school type, and the interaction between gender and school type. In addition, it was found that there is a significant difference between students who are bullied frequently and infrequently in terms of resilience, perception of competence in reading, mastery goal orientation, fear of failure, sense of belonging to school, attitude towards school at individual level; disciplinary climate, teacher-directed instruction, adaptive instruction, perceived teacher support, teacher enthusiasm, perception of cooperation at school level; and perceived family support at the family level.Item Genç yetişkinlerin algıladıkları ebeveyn ilişkileri tarzlarının ve bağlanma stillerinin romantik ilişkilerdeki öznel iyi oluş düzeylerini yordamadaki rolünün incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Bingöl, Çiğdem; Üzbe Atalay, NazifeBu araştırmanın amacı; 18-35 yaş aralığındaki genç yetişkinlerin algıladıkları ebeveyn ilişki tarzlarının ve bağlanma stillerinin romantik ilişkilerde öznel iyi oluşu yordama düzeyinin incelenmesidir. Araştırma, 125 erkek, 225 kadın olmak üzere toplamda 350 genç yetişkinle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Algılanan Ebeveyn İlişkisi Ölçeği, Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri (YİYE-1) ve Romantik İlişkilerde Öznel İyi Oluş Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Ayrıca katılımcıların demografik bilgilerine ulaşmak amacıyla kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni olan romantik ilişkilerde öznel iyi oluş düzeyi demografik değişkenler kapsamında incelendiğinde; romantik ilişkilerde öznel iyi oluş düzeyinin cinsiyete göre farklılaşmadığı; 26-35 yaş aralığındaki katılımcıların ise daha yüksek düzeyde romantik ilişkilerde öznel iyi oluş düzeyine sahip oldukları sonucu elde edilmiştir. Bağımlı değişkenin alt boyutlarına bakıldığında, evli olan katılımcıların ilişki doyumlarının daha yüksek olduğu ve eğitim düzeyi lise olan katılımcıların aileye olmaya karar vermede daha fazla güçlük yaşadıkları saptanmıştır. İlişki süresi değişkeni kapsamında, ilişki süresi 0-12 ay olan katılımcıların daha güçlü bir partner iletişimine sahip oldukları; ayrıca baba eğitim düzeyinin bağımlı değişken ile anlamlı olarak farklılaşmadığı, anne eğitim düzeyinin ise katılımcıların partnerlerine zaman ayırma düzeylerine etki ettiği belirlenmiştir. Regresyon analizi sonuçlarına göre, katılımcıların annenin babaya karşı ilgisiz olduğuna dair sahip olunan algının ve bağlanma stillerinin romantik ilişkilerde öznel iyi oluş düzeylerini anlamlı olarak yordadığı görülmüştür. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve ileride yapılacak çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.The purpose of this study is to investigate the levels of perceived parental relationship styles and attachment styles among young adults aged 18-35 and their prediction of subjective well-being in romantic relationships. The research was conducted with a total of 350 young adults, consisting of 125 males and 225 females. Data for the study were obtained using the Perceived Parental Relationship Scale, the Experiences in Close Relationships Inventory (ECRI-1), and the Subjective Well-Being in Romantic Relationships Scale. Additionally, a personal information form was used to collect demographic information from the participants. When examining the dependent variable of subjective well-being in romantic relationships in terms of demographic variables, it was found that the level of subjective well-being in romantic relationships did not differ significantly by gender, but participants between the ages of 26-35 had higher levels of subjective well-being in romantic relationships. Regarding the sub-dimensions of the dependent variable, it was found that married participants had higher relationship satisfaction, and participants with a high school education experienced more difficulties in deciding to form a family. Concerning the variable of relationship duration, participants with a relationship duration of 0-12 months had stronger partner communication. Additionally, the father's education level did not significantly differ in relation to the dependent variable, while the mother's education level was found to influence the participants' levels of allocating time to their partners. According to the results of the regression analysis, participants' perceptions of maternal indifference towards paternal care and attachment styles significantly predicted their levels of subjective well-being in romantic relationships. The findings were discussed in light of the literature, and recommendations for future studies were provided.