Enstitüler / Institutes

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Johann Sebastian Bach’ın lavta için bestelediği düşünülen eserlerinin modern gitara uyarlanması ve bu süreçte karşılaşılan zorluklar
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2022) Yiğiter, Caner; Çeliksırt, Cem
    Klasik Batı Müziği’nin hiç şüphesiz en önemli bestecilerinden Johann Sebastian Bach’ın, literatüre lavta eserleri olarak geçen bestelerinin klasik gitarda yorumlanması esnasında birtakım problemler meydana gelebilse de; bu problemler çeşitli şekillerde çözüme ulaştırılmış ve geçmişten günümüze birçok gitaristin repertuvarında önemli bir yer tutmuştur. Araştırmada, lavta ve gitarın tarihteki gelişim süreçleri incelenmiş, J. S. Bach’ın sözü edilen eserlerinin klasik gitarda çalınmasıyla ilgili olası problemler ve çözümleri çeşitli yönlerden incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda klasik gitarın, yapısı ve ses olanakları da göz önünde bulundurulduğunda bu eserleri seslendirmek için uygun olduğu, oluşabilecek bazı sorunların da çeşitli yaklaşımlarla çözülebildiği kanısına varılmıştır. Johann Sebastian Bach, undoubtedly one of the most important composers of Western Classical Music, during the interpretation of his compositions, which are referred to as lute works in the literature, on classical guitar, some although problems may occur; these problems have been solved in various ways and it has an important place in the repertoire of many guitarists today. In the research, the historical development processes of lute and guitar were examined, and J. S. Bach's mentioned possible problems and solutions related to playing his works on classical guitar from various aspects examined. As a result of the research, considering the structure and sound possibilities of the classical guitar, this it is suitable for performing the works, and some problems that may occur can be discussed with various approaches was found to be solvable.
  • Item
    Mario Castelnuovo-Tedesco'nun escarraman isimli süitinin bestecinin el yazması ve Cervantes’in eserleri kaynak alınarak performans edisyonu oluşturulması
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Başaran, Berkan; Çeliksırt, Cem
    Bu tezin amacı, Mario Castelnuovo-Tedesco isimli bestecinin ‘’Escarraman’’ isimli süit’inin Miguel de Cervantes isimli yazarın ‘’Entremeses’’ isimli edebiyat ürünüyle olan ilişkisinden yola çıkarak, bestelenmiş eserin performans baskısının oluşturulması ve bu baskı sayesinde eserin icra edilebilirliğinin iyileştirilmesidir. Bu bağlamda taranan tüm kaynakların, eserin yenilenmesine katkı sağlaması amaçlanmaktadır. Çalışma içerisinde Mario Castelnuovo-Tedesco ve Miguel de Cervantes’in hayatına, çalışmalarına ve insan ilişkilerine değinilmiştir. Tedesco’nun biyografisi içerisinde “Escarraman” isimli süit’in ortaya çıkışı ve tamamlanma süreci, tarihsel sıralanışı ile yazılmıştır. Andres Segovia ile mektuplaşmalarından bilgiler paylaşılmış, Segovia’nın esere dair çalışmaları aktarılmıştır. Tedesco’nun, Cervantes’den etkilenmesine neden olan süreç incelenmiş ve aktarılmıştır. “Escarraman” kelimesinin kökenine sahip kaynaklar taranmış ve incelenmiştir. Edebi kaynaklarda “Escarraman” karakterinin bulunduğu konum ve eserler üzerinde etkisi ile ilgili çalışmalar taranmış ve incelenmiştir. Eser revizesiyle ilgili örnekler ve çalışmalardan bahsedilerek yapılacak revize için temel oluşturulmuştur. Eserin içerisinde yer alan icraya yönelik problemler belirlenmiş, bu problemlere yönelik çözüm çalışmaları gösterilmiştir. Çözümleri destekleyecek kaynaklar taranıp, aktarılmıştır.The aim of this thesis is to create a performance edition of the suite "Escarraman" by Mario Castelnuovo-Tedesco, taking into account its relationship with the literary work "Entremeses" by Miguel de Cervantes, and to improve the feasibility of performing the piece through this edition. In this context, the scanning of all sources is intended to contribute to the revision of the work. The study includes an examination of the lives, works, and interpersonal relationships of Mario Castelnuovo-Tedesco and Miguel de Cervantes. Within Tedesco's biography, the emergence and completion process of the work "Escarraman" are described in historical order. Information from correspondence with Andres Segovia is shared, along with Segovia's work on the piece. The process that influenced Tedesco's inspiration from Cervantes is examined and presented. The sources related to the etymology of the word "Escarraman" are scanned and examined. Studies on the position of the character "Escarraman" in literary sources and its impact on works are explored and analyzed. Examples and studies related to the revision of the piece are discussed, providing a foundation for the revision process. Technical difficulties within the piece are identified, and solutions to these problems are presented. Supporting sources for these solutions are researched and provided.
  • Item
    Cemal Reşit Rey'in "Gitar ve orkestra için konçerto” isimli eserinin gitarist olmayan bestecilerin eserlerinden yola çıkarak incelenmesi ve revize edilmesi
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Yavşan, Duru; Çeliksırt, Cem
    Cemal Reşit Rey’in Gitar ve Orkestra için Konçerto isimli eserin Türk Beşleri tarafından yazılan tek gitar konçertosu olması ve katibim gibi ünlü bir temayı benimsemiş olması sebebi ile repertuvarda yer bulması gerektiği göz önüne alınmış ve eserin repertuvara kazandırılması için gerekli adımlar atılmıştır. Bu tez çalışması kapsamında Türk Beşleri ve Cemal Reşit Rey detaylı bir şekilde araştırılıp temel oluşturduktan sonra spesifik olarak Rey’in Gitar ve Orkestra İçin Konçerto eseri bazında kaynak taraması ve notasyon incelemesi yapılmıştır. Eserde icranın mümkün olmayacağı düşünülen pasajlar saptanmış ve bu pasajlar için çözüm önerileri geliştirilmiştir. Sunulan önerile gitar repertuvarı içerisinde edisyon ve aranjmanlardan faydalanılarak değişikliğe uğramış ve kabul görmüş pasajlar ışığında yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; 26 pasaj ve bu pasajlar içerisinde 101 ölçüye çözüm önerisi sunulmuştur. Bütün bu değişiklikler yapılırken derlenen repertuvar ve çözüm önerileri ile revize yapacak gitaristlere ışık tutabilecek şekilde gitar revizesine ilişkin temel noktalar saptanmıştır. Son olarak Cemal Reşit Rey’in Gitar ve Orkestra için Konçerto eserinin repertuvara kazandırılmasına ilişkin çok temel bir adım atılarak eserin çalınabilir olduğu düşünülen bir notasyonu ortaya konulmuştur. The thesis aimed to bring Cemal Reşit Rey's Concerto for Guitar and Orchestra, which is the only guitar concerto written by the Turkish Five and has adopted a famous melody like "Katibim," to the repertoire. In this study, Turkish Five and Cemal Reşit Rey were extensively researched to form the foundation. Then, a literature review and notation examination were conducted specifically on Rey's Concerto for Guitar and Orchestra. Problematic passages were identified in the work, and solutions were proposed for these passages. These proposals were made based on accepted changes in the guitar repertoire using editions and arrangements. As a result of the research, 26 passages and 101 measures within these passages were proposed for revision. Throughout these changes, fundamental points related to guitar revision were identified, which could provide insight for guitarists undertaking a revision. Finally, a notation believed to be playable was presented as a very basic step towards bringing Cemal Reşit Rey's Concerto for Guitar and Orchestra into the repertoire.