Enstitüler / Institutes
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390
Browse
Item AFDX (Avionics full duplex switched ethernet) network simulation and performance analysis(Başkent Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, 2022) Peşkircioğlu Gökçe, İpek; Üçüncü, MuratAFDX (Avionics Full Duplex Switched Ethernet) also known as ARINC 664 Part 7 is a leading ethernet-based avionics data network used for safety-critical applications having real-time requirements with dedicated bandwidth utilizations. In order to construct a proper AFDX architecture, network configuration aspects such as Bandwidth Allocation Gap, Virtual Link assignment and network topology should be defined by considering performance metrics including line utilization, average and worst-case timings, switch queueing latencies and buffer occupancies in order to satisfy real-time requirements. This thesis is intended to present an AFDX Simulation model that evaluates mentioned aspects of the network before setting-up the actual system. To this end, first the existing OMNeT++ AFDX Model is improved to make a more realistic and easily configurable simulation. Additionally, in order to make the simulation modifiable for those who are not familiar with the OMNeT++ environment and get readable results, a new network configuration and analysis tool, named as ANCAT is proposed. AFDX model and ANCAT are verified with multiple custom-designed experiments and comparison to analytical queueing models. Finally, some realistic network scenarios that both evaluate AFDX performance and demonstrate the capability of the developed OMNeT++ model is represented. ARINC 664 Part 7 olarak da bilinen AFDX, günümüzde emniyet açısından kritik, gerçek zamanlı gereksinimleri ve kendine ayrılmış bant genişliği ihtiyacı olan hava aracı sistemlerinde yaygın olarak kullanılan gerçek zamanlı bir ethernet protokolüdür. Gerçek zamanlı gereksinimleri karşılayabilecek ve en kötü durumlarda bile beklenildiği gibi çalışabilecek bir AFDX mimarisi kurabilmek için AFDX’e has bant genişliği yerleşim aralığı (BAG), sanal bağ atamaları ve ağ yağısı gibi ayarlar, uçtan uca gecikmeler, anahtar gecikmeleri ve doluluk oranları gibi performans kriterleri göz önünde bulunudurularak tasarım yapılmalıdır. Bu çalışmada, bir AFDX mimarisini fiziksel olarak kurup çalıştırmadan söz konusu kıstasları elde edebilmek ve inceleyebilmek için kullanılmak üzere bir AFDX simülasyonu hazırlanması amaçlanmıştır. Bu amaçla, daha önceden oluşturulmuş OMNeT++ AFDX modelindeki eksiklikler giderilmiş, model daha gerçekçi ve kolayca konfigüre edilebilir hale getirilmiştir. Ayrıca, daha önce OMNeT++ ile uğraşmamış kişiler için de simülasonu daha kolay konfigüre edilebilir hale getirebilmek ve okunabilir simülasyon çıktıları elde edebilmek için yeni bir ağ konfigürasyon ve analiz aracı (ANCAT) geliştirilmiştir. Son olarak AFDX modeli ve ANCAT aracını kullanarak teorik ve gerçekçi senaryolar içeren pek çok deney yapılmış, bu deney sonuçlarından yola çıkarak ürünler doğrulanmıştır.Item Affect, impulsivity, and metacognition in borderline personality disorder feature(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Karaarslan, Cemre; Doğutepe, ElvinThe first aim of the present study is to examine the association of Borderline Personality Disorder feature (high-low), and positive affect (low-high) in two different dimensions of impulsivity namely self-report and delay-related. The second aim of the study is to explore effect of the gender on BPD feature. The last aim of the current study is to examine relationships among individuals’ impulsivity scores (self-report and delay-related), and metacognitive abilities (monitoring action activity and dysfunctional metacognitive beliefs). The sample of the research consists of 236 (135 female and 101 male) participants whose ages ranged from 18 to 55. The participants firstly signed the informed consent, then completed the Demographic Information Questionnaire, Borderline Personality Inventory, Barratt Impulsiveness Scale-11, Delay Discounting Task (Monetary Choice Questionnaire), Metacognition Questionnaire-30, and Task-Related Metacognition Questionnaire. Results indicated that individuals who have high BPD feature also have higher self-report impulsivity scores than individuals with low Borderline Personality Disorder feature; individuals with low positive affect were found to have higher self-report impulsivity than individuals who are in a high positive affect state; individuals with high BPD feature and high positive affect made more impulsive choices than individuals with high BPD feature and low positive affect. Results regarding gender effect on Borderline Personality Disorder feature demonstrated that no significant difference in Borderline Personality Disorder feature in terms of gender. Also, it was found that increased delay-related impulsivity is associated with increased self-report impulsivity. Moreover, regarding metacognitive abilities, results showed that individuals who rate their decisions as more profitable during Delay Discounting Task tend to show less delay-related impulsiveness, similarly, they were found less impulsive in self-report measures. However, no association between dysfunctional metacognitive beliefs and monitoring action activity was found. Bu çalışmanın ilk amacı, Sınır Kişilik Bozukluğu özelliği (yüksek-düşük) ile pozitif duygulanım (düşük-pozitif) arasındaki ilişkiyi dürtüselliğin iki farklı boyutu olan öz bildirim dürtüsellik ve gecikmeyle ilişkili dürtüsellikte incelemektir. Çalışmanın ikinci amacı, cinsiyetin Sınır Kişilik Bozukluğu özelliği üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu çalışmanın son amacı ise, bireylerin dürtüsellik puanları (öz bildirim ve gecikmeyle ilişkili) ve üstbilişsel yetenekleri (eylem izleme aktivitesi ve işlevsiz üstbilişsel inançlar) arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın örneklemini yaşları 18 ile 55 arasında değişen 236 (135 kadın ve 101 erkek) katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcılar önce bilgilendirilmiş onam imzaladıktan sonra Demografik Bilgi Anketi, Sınır Kişilik Envanteri, Barratt Dürtüsellik Ölçeği-11, Gecikme İndirimi Görevi (Parasal Seçim Ölçeği), Üstbiliş Ölçeği-30 ve Görevle İlgili Üstbiliş Ölçeğini tamamlamışlardır. Sonuçlar, yüksek Sınır Kişilik Bozukluğu özelliğine sahip bireylerin, düşük Sınır Kişilik Bozukluğu özelliğine sahip bireylere göre daha yüksek öz bildirim dürtüsellik puanlarına sahip olduklarını; düşük olumlu duygulanıma sahip bireylerin, yüksek olumlu duygulanım durumunda olan bireylere göre daha yüksek öz bildirim dürtüselliğe sahip oldukları bulunmuştur; BPD özelliği yüksek ve olumlu duygulanımı yüksek olan bireyler, yüksek BPD özelliği ve düşük olumlu duygulanıma sahip bireylere göre daha dürtüsel seçimler yapmışlardır. Sınır Kişilik Bozukluğu özelliğinde cinsiyetin etkisine ilişkin sonuçlar, Sınır Kişilik Bozukluğu özelliğinde cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Ayrıca çalışmanın bulguları, gecikmeyle ilişkili artan dürtüselliğin, artan öz bildirim dürtüselliği ile ilişkili olduğuna işaret etmiştir. Dahası, üstbilişsel yeteneklerle ilgili olarak sonuçlar, Gecikme İndirgeme Görevi sırasında kararlarını daha karlı olarak değerlendiren bireylerin, gecikmeyle ilgili daha az dürtüsellik gösterme eğiliminde olduklarını; benzer şekilde, öz bildirim ölçümlerinde de daha az dürtüsel olduklarını göstermiştir. Ancak, işlevsiz üstbilişsel inançlar ile eylem izleme aktivitesi arasında herhangi bir ilişki bulunamamıştır.Item After-Sales obsolescence risk management in long-life defense projects(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Karagöz Katı, Ceren; Dinler, EsraIn the defense industry, products are often complex systems developed and maintained with detailed and complicated business processes. Management and planning in such systems are complicated in parts supply or production. The end-of-life phase of products is the final stage of the product life cycle, which begins with product retirement and ends with the expiration of all service contracts. Obsolescence will occur at the end of its useful life, where remanufacturing used or obsolete products can be an alternative source of obtaining spare parts. For this reason, the proper methods should be selected and applied for each stage. This study proposes an obsolescence management model of critical materials to determine in a large-scale defense industry company. By utilizing this proposed model, companies can purchase sufficient products to meet system requirements during its predicted life, reduce costs by optimizing the process and boost the availability of spare parts. This would ultimately improve overall efficiency in managing products within the defense industry. The model would help mitigate the challenges associated with obsolescence and enable the defense industry to manage parts and products more successfully, resulting in better outcomes for all stakeholders involved. Savunma sanayinde ürünler genellikle ayrıntılı ve karmaşık iş süreçleriyle geliştirilen karmaşık sistemlerdir. Böyle sistemlerde, parça tedariki veya üretimi gibi durumlarda yönetim ve planlama zor ve karmaşıktır. Ürün ömrünün son aşaması, ürün emekliliğiyle başlayan ve tüm hizmet sözleşmelerinin süresinin dolmasıyla sona eren ürün yaşam döngüsünün final aşamasıdır. Kullanım ömrünün sonunda eskime meydana gelecektir ve kullanılmayan veya eskimiş ürünlerin yeniden imalatı yedek parça temininde alternatif bir kaynak olabilir. Bu nedenle, her aşama için uygun yöntemler seçilmeli ve uygulanmalıdır. Bu çalışma, büyük bir savunma sanayi şirketinde belirlenecek kritik malzeme kullanım ömrü yönetimi modeli önermektedir. Önerilen bu modeli kullanarak, firmalar tahmin edilen ömrü boyunca sistem gereksinimlerini karşılamak için yeterli sayıda ürün satın alınabilir, süreci optimize ederek maliyetleri azaltabilir ve yedek parça bulunabilirliğini artırabilir. Bu, nihayetinde savunma sanayisindeki ürünlerin yönetiminde genel verimliliğin artmasına yol açacaktır. Model, eskime ile ilgili zorlukların hafifletilmesine yardımcı olacak ve savunma sanayinin parçaları ve ürünleri daha başarılı bir şekilde yönetmesini sağlayarak ilgili tüm paydaşlar için daha iyi sonuçlara yol açacaktır.Item Alienatıon from vs connection to the dasein: Existential angst of people with different worldviews(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Us, Elif Öykü; Kökdemir, DoğanThe purpose of the current study was to explore the relationship between Dasein, authenticity and death anxiety. Heidegger has defined Dasein, and implicated that there was a relationship between authenticity and Being-in-the-world. Those who were not connected to Being-in-the-world were indicated to be inauthentic against death anxiety. To test the existence of these connections, a Dasein Scale was developed in Study I. A question pool was developed by the researcher, and this pool was evaluated by 6 experts on psychology, and 6 laypersons to see whether the items were understandable, and whether they fit the dimension they were in. After this first evaluation of the questionnaire, the remaining items were used to collect data from a sample of 309 (220 females, 86 males). A principal component analysis was conducted on the data. As a result, a 5 component structure was obtained. These components were named Mitwelt, Extrovert Umwelt, Introvert Umwelt, Eigenwelt, and Überwelt. Internal consistency reliability and construct validity were assessed. Study II explored the relationship discussed above. In this study, participants’ Dasein was measured, then, they were either exposed to their own mortality, or they were assigned to the control condition. After the manipulation, participants completed the Authenticity Scale. Data was collected from 138 participants (69 participants in experiment, 69 participants in control groups). At first, a correlation analysis was conducted to see the relationships between Dasein subscales and authenticity subscales. Then, a regression analysis was conducted to see whether Dasein dimensions predicted authenticity. Eigenwelt and Überwelt subscales were found to be predicting authenticity, indicating that connection to Eigenwelt and Überwelt would lead to higher authenticity. A moderating effect of death anxiety on the relationship between Dasein and authenticity was not observed. All in all, the current study revealed a possible research area in psychological literature. In addition, the developed which was developed to study Being-in-the-word is the first measurement tool to assess Dasein. Mevcut araştırmanın amacı Dasein, otantiklik ve ölüm kaygısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Heidegger Dasein’ı tanımlamış ve otantiklik ile Dünyada-var-olma arasında bir ilişki olduğunu, Dünyada-var-olmaya bağlanmayan bireylerin ölüm kaygısı karşısıında otantikliklerini yitirdiklerini söylemiştir. Bu ilişkilerin varlığını sınamak için Çalışma I’de bir Dasein Ölçeği oluşturulmuştur. Araştırmacı tarafından oluşturulan soru havuzu, her bir sorunun bulundukları boyuta uygunluklarının ve anlaşılabilirliklerinin değerlendirilmesi için psikoloji alanında uzman 6 kişiye ve psikoloji alanında uzman olmayan 6 kişiye verilmiştir. Ölçeğin bu ilk değerlendirilmesinden sonra kalan maddeler ile 309 katılımcıdan very toplanılmıştır (220 kadın, 86 erkek). Veri üzerinde temel bileşenler analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak 5 adet bileşen elde edilmiştir. Bu bileşenlere Mitwelt, Extrovert Umwelt, Introvert Umwelt, Eigenwelt ve Überwelt isimleri verilmiştir. Bileşenlerin iç geçerlikleri ve yapı geçerlikleri control edilmiştir. Çalışma II ise yukarıda bahsedilen ilişkiyi incelemiştir. Bunun için katılımcılar öncelikle Dasein Ölçeğini çözmüşler, ölüm manipülasyonuna ya da kontrol koşuluna maruz kalmışlar, ardından Otantiklik Ölçeğini çözmüşlerdir. Veri 69 kişi deney, 69 kişi konrol grubunda olmak üzere toplam 138 kişiden toplanmıştır. Dasein boyutları ve otantiklik boyutları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarabilmek için korelasyon analizi uygulanmıştır. Ardından hangi Dasein boyutlarının otantikliği yordadığını bulabilmek için regresyon analizi yapılmıştır. Regresyon analizinin sonucunda Eigenwelt ve Überwelt boyutlarının otantikliği yordadığı, Eigenwelt ve Überwelt’e bağlanma arttıkça otantikliğin de arttığı bulunmuştur. Dasein ve otantiklik arasındaki ilişkide ölüm kaygısının düzenleyici etkisine rastlanılmamıştır. Sonuç olarak mevcut araştırma, psikoloji literatüründe olası bir araştırma alanının kapısını açmıştır. Bunun yanında mevcut araştırma kapsamında Dünyada-var-olmanın çalışılması için geliştirilen ölçek, Dasein’ın ampirik olarak ölçen ilk ölçüm aracı özelliğini taşımaktadır.Item Alleviation of Copper Induced Oxidative Damage and Genotoxicity in Tomato by Corchourus Olitorius and Urtica Pilulifera Extracts(2014) Iseri, Ozlem Darcansoy; Korpe, Didem Aksoy; Sahin, Feride Iffet; Haberal, Mehmet; https://orcid.org/0000-0001-7308-9673; https://orcid.org/0000-0002-3462-7632; AAC-7232-2020; AAJ-8097-2021Item Analysis of Cryptocurrencies(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Ulusoy, Görkem; Aktaş, Ahmet ZiyaDuring recent years Cryptocurrencies is one of the exciting discussion topics. Unfortunately, there is not yet a reliable reference on this topic. During this study cryptocurrencies will be investigated including their production techniques and operations. Existing cryptocurrency types will be compared; their strengths and weaknesses will be discussed as well. Security of cryptocurrencies are analyzed and their possible effects to the daily life and future of humanity will also be debated. Thus, the major objective of this study is to provide a road map to those who are working and researching in this field. Kripto paralar konusu son yıllarda çeşitli çevrelerde tartışma konusu yapılmaktadır. Ancak bu konuda yeterli ve geçerli bir kaynak henüz elimizde yoktur. Bu çalışma ile kripto paraların ne oldukları, nasıl üretildikleri incelenip, işleyiş yöntemleri karşılaştırılacaktır. Bunu yaparken piyasada mevcut olan kripto para örneklerinin güçlü ve zayıf yönleri tartışılacaktır. Çalışmada kripto paraların güvenilirlikleri ve güvenlik açıkları konusuna da ayrıca yer verilecek, kripto paraların insanlığı günümüzde ve gelecekte nasıl etkilediği ve etkileyeceği de kısaca irdelenecektir. Böylece bu konuda çalışma ve uygulama yapacak kişilere bir yol haritası oluşturulması tezin temel amacıdır.Item Analysis of interior design requirements for kindergarten classrooms with respect to learning environment elements(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Robledo Mendez, Ana del Pilar; Bilge, BetülPreschool education is the most crucial stage of children’s physical, social, cognitive and emotional development. Nowadays it is very common that both parents work, while their kids are cared by teachers, therefore an effective classroom design should provide the child with the right facilities for the efficient development of his/her personality since they spend much of their time in such settings. The present study gathers the overall information of elements within learning environments, children’s needs and the response of surveyed teachers. Providing general considerations for an effective implementation of three alternative teaching methods within learning environments. The study analyzes the interaction of three teaching methods with the classroom design and it suggests what responsible educational institutions and especially designers can do at a general level to contribute to the improvement of early education. The study is designed using descriptive research method, scientific observation and to collect data 24 participants from Ankara (Turkey) were surveyed. Three different schools were analyzed by means of interior design criteria within learning environments to determine how classroom design supports the teaching-learning process and follows the principles of three teaching methods. Existing research and the data gathered were subsequently used to provide considerations for a proper design of a kindergarten classroom, supportive for the activities that both children and teachers perform on a daily basis, also within this framework the elements that contribute to children skills development as features of the learning environment were determined. Okul öncesi eğitim çocukların bedensel, sosyal, bilişsel ve duygusal gelişimi için en önemli evredir. Günümüz şartları gereği ebeveynlerin çalışmasıyla birlikte, çocuklar erken yaştan itibaren yuvaya gitmekte ve öğretmenler tarafından eğitilip, bakılmaktadır. Çocukların zamanlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri bu ortamlarda, kişiliklerinin verimli bir şekilde gelişmesi açısından, etkin bir sınıf tasarımının sağlanması gereği ortadadır. Bu güncel çalışma, günümüz öğrenme alanları içerisinde etkin olarak kullanılan üç öğretim yöntemini esas almaktadır. Çalışmada STEM Eğitimi, Çoklu Zeka Teorisi ve Montessori Metod’un birbiri ile etkileşimi analiz edilmiş ve ortak hedefler öğretici çevre değerleri açısından ele alınarak, sınıf iç mekan tasarım gereksinimlerine yanıt aranmıştır. Bu bağlamda, tanımlayıcı araştırma yöntemi, bilimsel gözlem ve anket üzerinden değerlendirmeye alınmıştır. Üç farklı method ile eğitim veren anaokullarının öğrenme ve öğretme süreci verileri alınmış ve sınıf iç mekanları incelenmiştir. Elde edilen veriler, eğitim modellerinin ortak hedefleri gözetilerek, öğretici çevre mekansal değerleri açısından ele alınmış ve sınıf iç mekanlarında alfa jenerasyonuna yönelik beceri ve gelişimlerini destekleyici iç mekan gereksinimleri değerlendirilmiştir.Item Artificial intelligence in the context of defense industry: the comparative study on russian and the us national ai strategies(Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, 2022) Khaipnazarova, Milavsha; Karadağ, HalukEvery state has to provide its own security since there is no higher authority to apply in the international system. This upper authority gap constitutes the anarchy of states that tend to solve the perceived problems on their own. In this environment of anarchy, states have made many new initiatives to ensure their safety and to maintain their existence. In the 21st century, with the development of technology, states have increased their investments in the defense industry against the elements that threaten their security. In this study, Russian and American national strategies on AI will be analyzed to determine the potential of Russia in AI-integrated defense industry. The study was limited to analyze AI national strategies of the USA and Russia. Due to the fact that China is an important international actor in the artificial intelligence competition, a general assessment will be made of it, but this will be excluded from the scope of the study. Furthermore, this research gives an overview on the capacity of Russia in AI-integrated defense industry and explains aspirations of Russia to be a leading state in the international arena in this field.Item Assessing preservice english teachers 21 st century skills(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Abdulsalam Almaarfi, Amal Mohamed; Ghorbandordinejad, FarhadTeacher education of English language in the 21st century is facing many new challenges. The present study assessed the level of skills of the 21stcentury of the preservice teachers and explored whether there is a statistically significant difference in the mean scores on any of the five latent variables of 21stcentury skills between preservice teachers in group 1 (freshmen & sophomores) and those in group 2 (juniors & seniors).The key instrument of the present study is the 21stCentury Skill Assessment Questionnaire (CSAQ) developed by Ashraf, Motallebzadeh, and Arabshahi (2016). SPSS analysis was used, as well as MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) for the analysis of data. The population of the study included the teacher candidates, preservice teachers of the ELT Department of the Faculty of Education in Baskent University in the school year of 2019 - 2020. All the population took part in the study so the size of the sample was equal to the size of the population. Çalışmaların 21. yüzyılda dil öğretmeni eğitimi yeni zorluklarla ilgilenmektedir. Bu çalışma öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerini değerlendirecek ve Grup 1'deki (birinci sınıf ve ikinci sınıf) öğretmen adayları ile grup 2'deki (üçüncü ve son sınıflar) öğretmen adayları arasında 21. yüzyıl becerilerinin beş gizil değişkeninden herhangi birinin ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark varlıgını araştırmaktır. Bu çalışmanın aracı, Ashraf, Motallebzadeh ve Arabshahi (2014) tarafından geliştirilen 21. yüzyıl beceri anketidir. SPSS kullanılacak ve verileri analiz etmek için çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 öğretim yılında Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ELT Bölümü öğretim üyeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın tüm popülasyonu, örneklemin büyüklüğüne eşit olacaktır.Item An assessment of the professional development needs of english language istructors working at a foundation university(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Nal, Nezih; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe main purpose of this study was to investigate the professional development needs of English language instructors working at a foundation university in Ankara. The study's population consisted of 115 instructors teaching at a preparatory school. The study aims to identify the instructors’ views of professional development, the most popular forms of professional development that teachers engage in, factors that prevented teachers from participating in professional development programs, the most challenging skills to teach and evaluate, the subject areas of English education where teachers require professional development, and the formats and delivery techniques that teachers prefer for the professional development programs. This study also sought to answer whether experience determined the needs of instructors. A mixed-method approach was utilized in the study. The researcher used a Likert-type scale survey prepared by Ekşi (2010). The survey had three sections. The first part had six questions. The second part had two subsections, and the third part had two subsections. After quantitative data were collected, semi-structured interviews were conducted with 10 participants. Findings indicated that the instructors had positive views towards professional development. ‘sharing experiences with colleagues’ emerged as the most prevalent professional development activity. The most important factor that prevented participants from joining professional development activities was reported as ‘heavy workload’. The most challenging skills to teach and to assess were reported as ‘speaking’ and ‘writing’. In addition, the majority of the participants stated that they preferred professional development activities, which are optional workshops at their institution. Furthermore, ‘an expert speaker outside the institution’ was reported as the preferred speaker for the professional development sessions. Finally, the result of the regression analyses showed that the years of teaching did not determine the needs of the instructors. Bu çalışmanın temel amacı, Ankara ‘da bulunan bir vakıf üniversitesinde görev yapan İngilizce öğretim görevlilerin mesleki gelişim ihtiyaçlarının araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini hazırlık okulunda görev yapan 115 öğretim görevlisi oluşturmaktadır. İhtiyaç değerlendirmesinin amacı, öğretmenlerin mesleki gelişime ilişkin görüşlerini, öğretim görevlilerinin katıldığı en popüler mesleki gelişim biçimlerini, öğretim görevlilerinin mesleki gelişim programlarına katılmasını engelleyen faktörleri, öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zor becerileri, öğretmenlerin mesleki gelişime ihtiyaç duyduğu İngilizce eğitiminin konu alanları ve öğretmenlerin mesleki gelişim programları için tercih ettikleri biçimler ve sunum tekniklerini ortaya koymaktır. Bu çalışma ayrıca, deneyimin öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirleyip belirlemediğini de yanıtlamaya çalışmaktadır. Çalışmada, karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmacı, Ekşi (2010) tarafından hazırlanan Likert tipi bir anket kullanmıştır. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Daha sonra 10 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, öğretim elemanlarının mesleki gelişime yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermiştir. En yaygın mesleki gelişim faaliyeti 'meslektaşlarla deneyim paylaşımı' olarak tespit edilmiştir. Katılımcıları mesleki gelişim faaliyetlerine katılmaktan alıkoyan en önemli faktör ise ağır iş yükü' olarak bildirilmiştir. Öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zorlayıcı becerilerin "konuşma" ve "yazma" olduğu bulunmuştur. Katılımcıların çoğunluğu, kendi kurumlarında gerçekleşecek olan, katılımı zorunlu olmayan çalıştayları mesleki gelişim etkinliği olarak tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca, katılımcılar mesleki gelişim eğitimleri için 'kurum dışından uzman bir konuşmacı' seçeneğini tercih ettiklerini bildirmişlerdir. Son olarak, regresyon analizlerinin sonucu, deneyim ile öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçları arasında anlamı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur.Item Assocıatıng mıcrorna wıth ıts chemotherapy resıstance(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2016) İğdeli, Muratcan; Oğul, HasanGenes are regulated by several factors including tiny molecules, called microRNAs. This regulation affects several processes in the cell. Recent findings suggest that microRNAs play important role in resistance to certain chemotherapies. The knowledge of what microRNAs are potentially resistant to given chemotherapies is therefore a crucial knowledge on drug design and therapy scheduling activities. In this thesis, we attempt to predict the list of microRNAs which are resistant to given drug using solely their mature sequence information. With this objective, we employ three common approaches for sequence classification in bioinformatics, i.e. pairwise, generative and discriminative models. The experimental results on a knowledge-driven dataset promote the use of pairwise models as a complementary tool in association studies for microRNAs and drugs. Genler mikroRNA olarak adlandırılan küçük moleküller gibi birçok faktör tarafından düzenlenir. Bu düzenleme hücrelerde birçok süreci etkiler. Güncel buluşlar mikroRNA’ların kemoterapiye karşı dirençte önemli bir rol oynadığını göstermektedir. mikroRNA’ların verilen kemoterapiye karşı potansiyel dirençleri hakkındaki bilgi ilaç dizaynı ve terapi ayarlanması üzerinde çok önemli bir bilgidir. Bu tez çalışmasında, verilen ilaca karşı direnç gösteren mikroRNA’ların listesi, yalnızca mikroRNA’ların olgun dizilerinin bilgileri kullanılarak tahmin edilmeye çalışılmıştır. Bu açıdan, 3 farklı ve biyo-enformatik alanında yaygın olarak kullanılan dizi sınıflandırma metotları kullanılmıştır. Bunlar ikili karşılaştırma yöntemi, yayımlayıcı yöntem ve ayırt edici yöntemdir. Bilgi odaklı bir dataset üzerinden elde edilen deneysel sonuçlar ikili karşılaştırma modelini, mikroRNA’lar ve ilaçları ilişkilendirmede tamamlayıcı bir araç olarak göstermiştir.Item The association of relational uncertainty with relationship satisfaction and perceived partner responsiveness: A cross-sectional and a daily diary study(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Balcı, Büşra Bahar; Dalgar, İlkerFeeling uncertain about the relationship, and about the commitment of the self or the partner to the relationship is challenging in a romantic relationship. In a cross-sectional (Study 1; N = 1368) and a dyadic daily dairy (Study 2; N = 738) study, this thesis investigated the association between relational uncertainty and relationship quality. Furthermore, it also explored if individuals' political orientations and their socioeconomic status was related to these associations. The results in both Study 1 and Study 2 showed that higher relational uncertainty was associated with lower relationship satisfaction and perceived partner responsiveness. However, daily variations in relational uncertainty were negatively associated with daily changes in relationship satisfaction and perceived partner responsiveness only for the male partners, but not for the females (Study 2). Our exploratory analyses revealed that the association of relational uncertainty with relationship satisfaction and perceived partner responsiveness was similar for individuals with different political orientations (Study 1 & 2). However, we found a small effect for that higher socioeconomic status is related to lower relational uncertainty, which is also negatively related to relationship satisfaction and perceived partner responsiveness (Study 1). In two studies we showed robust evidence for the importance of relational uncertainty in relationship quality. Furthermore, the nature of Study 2, modeling daily changes within the person and within the dyads, enabled us to discuss the tested associations in a causal way. Romantik ilişkilerde kişinin ilişkisi hakkında ya da kendisinin ve partnerinin ilişkiye olan bağlılığı ile ilgili belirsizlik yaşaması zordur. Bu tez, bir korelasyonel (Çalışma 1; N = 1368) ve bir de çiftlerle yürütülen günlük çalışması (Çalışma 2; N = 738) ile ilişkisel belirsizlik ve ilişki kalitesi arasındaki bağlantıyı araştırmıştır. Ayrıca bireylerin politik ideolojileri ve sosyoekonomik seviyelerinin söz konusu ilişkiyi etkileyip etkilemediği de incelenmiştir. Her iki çalışmada da ilişkisel belirsizlik ile ilişki doyumu ve algılanan partner duyarlılığı arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Fakat günlük ilişkisel belirsizlik ile günlük ilişki doyumu ve algılanan partner duyarlılığı arasındaki ilişki sadece erkek katılımcılarda anlamlı bulunmuştur (Çalışma 2). İlişkisel belirsizlik ile ilişki doyumu ve algılanan partner duyarlılığı arasındaki ilişkinin farklı politik görüşlere sahip kişiler için benzer olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte, keşfedici analizlerde yüksek sosyoekonomik seviyenin ilişki doyumu ve algılanan partner duyarlılığı ile pozitif ilişkili olduğu ve bu ilişkiye düşük ilişkisel belirsizlik tarafından aracılık ettiğine dair küçük bir etki bulunmuştur. Yürütülen iki çalışma neticesinde ilişki kalitesi için ilişkisel belirsizliğin önemli olduğu konusunda güçlü bulgulara ulaşılmıştır. Ayrıca, Çalışma 2'nin doğası sebebiyle, kişilerdeki ve çiftlerdeki günlük değişimleri modelleyerek, test edilen ilişkiler nedensel bir şekilde de ele alınmıştır.Item Attitudes of 1st to 4th grade english teachers working at a private school towards the use of creative drama(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Özdemir, Beril; Üstün Kaya, SenemFor teachers, creative drama is one of the most powerful tools to have in the classroom for conveying the knowledge and the communication that the learners need in every step of learning stage. Hence, the main purpose of this study is to examine the attitudes of the 1st to 4th grade English teachers towards the use of creative drama in one of the private schools in Ankara which has its own approved curriculum without any drama course. Sixty-five teachers voluntarily participated in the research. In this study, The Attitude Scale towards Creative Drama Lessons was adapted and used to measure attitudes towards the use of drama. The data of the research were collected from the participants via e-mail due to the Covid-19 pandemic era, the busy work schedule of the teachers and the restriction of other private schools to participate. The data analysis was completed by transferring the study data to IBM SPSS Statistics 26 and IBM SPSS Statistics Amos 23 programs. The data was analysed using descriptive statistics. As a result of the study, there was a statistically significant positive relationship between teachers' attitudes and class size. However, it was concluded that there was a statistically significant negative relationship between the professional experience and attitudes of the teachers. While teachers with more professional experience are more inclined to use familiar and traditional methods, young teachers are open to creative drama and the use of new methods and techniques. And there was no statistically significant positive relationship between the students’ age and the impacts of using drama in the classroom, and it shows that drama activities are appropriate for different age groups. Öğretmenler için yaratıcı drama, öğrenme aşamasının her aşamasında öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi ve iletişimi iletmek için sınıfta sahip olması gereken en güçlü araçlardan biridir. Dolayısıyla, bu çalışmanın temel amacı, Ankara’da bulunan onaylı eğitim programı olan fakat drama dersleri olmayan bir özel okulda 1.- 4. sınıf İngilizce öğretmenlerinin drama kullanımına yönelik tutumlarını imcelemektir. Araştırmaya 65 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Bu çalışmada, drama kullanımına yönelik tutumları ölçmek için Yaratıcı Drama Derslerine İlişkin Tutum Ölçeği uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ise Covid-19 pandemisi ve yoğun çalışma program ve diğer okulların katılım göstermemesi nedeniyle katılımcılardan e-posta yoluyla toplanmış, SPSS veri analizi programı ile analiz edilmiştir. Çalışma verileri IBM SPSS Statistics 26 ve IBM SPSS Statistics Amos 23 programlarına aktarılarak veri analizi tamamlanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ise öğretmenlerin tutumları ile sınıf mevcudu arasında anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur. Fakat öğretmenlerin mesleki tecrübe sürelerinin ve tutumlarının arasında anlamlı negatif bir ilişki görülmüştür. Mesleki tecrübesi fazla olan öğretmenler bilindik, geleneksel yöntemleri kullanmaya daha yatkınken, genç öğretmenler yaratıcı dramaya ve yeni yöntem ve tekniklerin kullanımına açıklardır. Ve öğrencilerin yaşı ile drama sınıfta drama kullanımı etkileri arasında anlamlı pozitif bir ilişki görülmemiştir, drama aktivitelerinin farklı yaş gruplarına da uygun olduğu sonucu görülmüştür.Item Automated Audio Captioning with Acoustic and Semantic Feature Representation(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Ozkaya Eren, AysegulToday, audio data is increasing rapidly with the developing technology and the increasing amount of data. Therefore, there is a need for understanding and interpretation of the content of audio data by human-like systems. Generally, audio processing studies have focused on speech recognition, audio event/scene, and tagging to process audio data. Speech recognition aims to translate a spoken language into text. Audio event/scene and tagging studies make single or few-word explanations of an audio recording. Unlike the previous studies, automatic audio captioning aims to explain an environmental audio record with a natural language sentence. This thesis explores the importance of using semantic information to improve audio captioning performance after a detailed literature study on audio processing, image/video, and audio captioning. In this context, computational models have been developed using linguistic knowledge (subject-verbs), topic model, knowledge graphs, and acoustic events for audio captioning. As a methodology, the contributions of different features, word embedding methods, deep learning architectures and datasets, and the contribution of semantic information to audio captioning were examined. Within the scope of the studies, two publicly open audio captioning datasets were used. The success of the models proposed in the thesis was compared with the studies using the same datasets. The results show that the proposed methods improve AAC performance and give results comparable to the literature. Günümüzde gelişen teknoloji ve artan veri miktarı ile birlikte ses verileri de hızla artmaktadır. Bu nedenle, ses verilerinin içeriğinin insan benzeri sistemler tarafından anlaşılmasına ve yorumlanmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Genel olarak ses işleme çalışmaları konuşma tanıma, ses olay/sahne tanıma ve ses etiketlemeye odaklanmıştır. Konuşma tanıma, konuşulan bir dili metne çevirmeyi amaçlar. Ses olay/sahne tanıma ve etiketleme sistemleri, bir ses kaydına tek veya birkaç kelimelik açıklamalar yapar. Otomatik ses başlıklandırma ise önceki çalışmalardan farklı olarak çevresel bir ses kaydını doğal bir dil cümlesi ile açıklamayı amaçlar. Bu tez, ses işleme, görüntü/video ve ses başlıklandırma üzerine ayrıntılı bir literatür çalışmasının ardından ses başlıklandırma performansını iyileştirmek için anlamsal bilgileri kullanmanın önemini araştırmaktadır. Bu bağlamda, otomatik ses başlıklandırma için dilbilimsel (özne-fiiller), konu modeli, bilgi çizgesi ve akustik olaylar kullanılarak sayısal modeller geliştirilmiştir. Metodoloji olarak, farklı özniteliklerin, kelime gömme yöntemlerinin, derin öğrenme mimarilerinin ve veri kümelerinin katkıları ve semantik bilginin ses başlıklandırmaya katkısı incelenmiştir. Çalışmalar kapsamında iki adet ses başlıklandırma veri seti kullanılmıştır. Tezde önerilen modellerin başarısı, aynı veri setlerini kullanan çalışmalarla karşılaştırılmıştır. Sonuçlar, önerilen yöntemlerin otomatik ses başlıklandırma performansını iyileştirdiğini ve literatürle karşılaştırılabilir sonuçlar verdiğini göstermektedir.Item Autonomy of english teachers with refugee students in their classes(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Tek, Ceren; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe purpose of this research was to investigate the autonomy of English teachers with refugee students in four different dimensions, which are teaching and assessment, school management, professional development and curriculum development. 121 English teachers working in state secondary schools in Ankara participated in the study. Data were collected through questionnaires and open ended questions. The results showed that in teaching and assessment and professional development participants had generally high autonomy. However, in school management and curriculum development their autonomy were lower. When compared to English teachers without refugee students, t-test results showed that overall autonomy of English teachers with refugee students in their class were lower. Furthermore, the results also showed that number of refugee students in the class did not affect the autonomy of teachers contrary to the expectations. Additionally, it was concluded that professional experience of teachers did not affect the autonomy of English teachers. In open ended questions teachers mainly stated that they could not select textbooks, even though they could use their autonomy in the amount of homework they gave, disciplining students and setting rules and norms for their classes. Moreover, majority believed that they were not involved in school management. Furthermore, most of the participants thought that they were not autonomous regarding the content of in-service professional development programmes, and they generally could not attend these programmes according to their needs. Finally, vast majority of the participants stated that they were not involved in curriculum designing process. Bu araştırmanın amacı, sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin özerkliklerini, öğretim ve değerlendirme, okul yönetimi, mesleki gelişim ve müfredat geliştirme olmak üzere dört farklı boyutta incelemektir. Araştırmaya Ankara'daki devlet ortaokullarında görev yapan 121 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler anket ve açık uçlu sorular aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar, öğretim ve değerlendirme ile mesleki gelişimde katılımcıların genel olarak yüksek özerkliğe sahip olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, okul yönetimi ve müfredat geliştirmede özerkliklerinin daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Mülteci öğrencisi olmayan İngilizce öğretmenleriyle karşılaştırıldığında, t-testi sonuçları, sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin genel özerkliğinin daha düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar, sınıftaki mülteci öğrenci sayısının, beklentilerin aksine öğretmenlerin özerkliği ile bir ilişkisinin olmadığı da göstermiştir. Ayrıca öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin ve İngilizce öğretmenlerinin özerklikleri arasında bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Açık uçlu sorularda öğretmenler ağırlıklı olarak verdikleri ödev miktarı, öğrencileri disipline etme ve sınıfları için kurallar ve normlar belirleme konusunda özerkliklerini kullanabildikleri halde ders kitaplarını seçemediklerini belirtmişlerdir. Dahası, çoğunluk okul yönetimine dahil olmadıklarına inandıklarını belirtmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğu, hizmet içi mesleki gelişim programlarının içeriği konusunda özerk olmadıklarını ve ihtiyaçlarına göre bu programlara katılamadıklarını düşünmektedir. Son olarak, katılımcıların büyük çoğunluğu müfredat tasarlama sürecine dahil olmadıklarını belirtmişlerdir.Item Bellow’un assimile olmuş ana karakterleri: Saul bellow’un the victim, deize the day ve herzog eserlerinde amerikan yahudiliği ve kimliği temsili(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2017) Pirimoğlu, İnanç; Tutan, DefneJewish-Americanness is an overwhelming and recurrent theme in Saul Bellow’s fiction. Three of his novels — The Victim (1947), Seize the Day (1956), and Herzog (1964) — affirm the author’s sustained interest in placing the stories of the protagonists within the context of their social and cultural in-betweenness. Asa Leventhal in The Victim, Tommy Wilhelm in Seize the Day, and Herzog in Herzog lack father figures, and they internalize American culture as they accept it as the moral authority. Yet they entrap themselves into their neurosis, which is brought about by their Jewish collective unconscious. Eventually they come to terms with their Jewish-American identity. In exploring the representation of the assimilation process of the three Bellovian protagonists, this thesis applies Sigmund Freud’s super-ego formation process and Carl G. Jung’s concept of the collective unconscious and rebirth. By doing so, this thesis initially demonstrates how Bellow’s three protagonists, namely Asa Leventhal in The Victim, Tommy Wilhelm in Seize the Day, and Herzog in Herzog deny their father’s authority and internalize American culture. Thereafter, the aim is to present how these three protagonists are under the control of their Jewish collective unconscious. Ultimately, they achieve self-awareness. As they assimilate themselves into American culture and also embrace their Jewish heritage, they are finally reborn and they come to terms with their Jewish-American identity. The Freudian concept of the super-ego provides the assimilation process of Bellow’s protagonists in The Victim, Seize the Day and Herzog into the American culture by denying their father figure and internalizing the moral principles of American culture. Thus, the assimilated protagonists internalize the moral dictates of American culture that they accept as an authority, which have an impact on the development of their characteristics. Meanwhile, the Jungian concept of the collective unconscious provides compelling forces into the psychological trials the assimilated protagonists of Bellow undergo upon the loss of their Jewish ancestors in the Holocaust. Finally, the Jungian concept of rebirth provides the framework in which the representation of Bellow’s assimilated protagonists become meaningful. As they observe death and are, then, able to accept life as it is, thereby are reborn. They embrace both the values of American culture and their Jewish heritage in such a way that they celebrate their hybrid identities. Yahudi-Amerikalı kimliği, Saul Bellow'un romanlarında baskın olan ve yinelenen bir temadır. Bellow’un romanlarından üçü —The Victim (1947), Seize the Day (1956), ve Herzog (1964) — yazarın ana karakterlerin hikâyelerini, onların arada kalmışlıkları bağlamına yerleştirerek anlatmasındaki devamlı ilgisini doğrulamaktadır. The Victim’da Asa Leventhal, Seize the Day’de Tommy Wilhelm ve Herzog’da Herzog, baba figüründen yoksundur ve dolayısıyla Amerikan kültürünü, ahlaki otorite olarak kabul ederek içselleştirirler. Fakat kendilerini bir sinir hastalığına sürüklerler çünkü kolektif Yahudi bilinçdışının kontrolü altındadırlar. Sonunda Yahudi-Amerikalı kimliklerini kabullenirler. Bu tez, Bellow’un ana karakterlerinin asimile olma süreçlerinin temsilini incelerken, Sigmund Freud’un süper-ego oluşumu süreci ve Carl G. Jung’un kolektif bilinçdışı ve yeniden doğuş kavramlarını uygular. Bu amaç doğrultusunda, öncelikle Bellow’un üç ana karakterinin, The Victim’da Asa Leventhal’ın, Seize the Day’de Tommy Wilhelm’in ve Herzog’da Herzog'un babaların otoritelerini nasıl inkâr edip Amerikan kültürünü içselleştirdikleri ortaya koyulacaktır. Daha sonra, bu üç ana karakterin nasıl Yahudi kolektif bilinçdışının kontrolü altında oldukları tartışılacaktır. Son aşamada, karakterler gerçekliğe ulaşmakta ve eziyet hissinden kurtulmaktadırlar. Böylelikle Amerikan kültürünü özümsedikleri ve Yahudi mirasını benimsedikleri için, ana karakterler yeniden doğmakta ve Yahudi-Amerikalı kimliklerini kabullenmektedirler. Freud’un süper ego kavramı, Bellow’un romanlarındaki ana karakterlerin baba figürlerini inkâr ederek Amerikan kültürünün ahlak ilkelerini içselleştirmelerini ve Amerikan kültürünü özümseme süreçlerini incelemeyi sağlamaktadır. Buradan hareketle, asimile olmuş ana karakterler, otorite olarak kabul ettikleri Amerikan kültürünün ahlak ilkelerini içselleştirmekte ve bu durum onların kişilik özelliklerinin gelişiminde etkili olmaktadır. Diğer taraftan Jung’un kolektif bilinçdışı kavramı, Bellow’un asimile olmuş ana karakterlerinin atalarını Yahudi Soykırımı’nda kaybetmeleri üzerine, onları maruz kaldıkları psikolojik muhakemelere iten kuvvetleri ortaya koymaktadır. Son olarak, Jung’un yeniden doğuş kavramı, Bellow’un asimile olmuş ana karakterlerinin, ölümün varlığını kabullenmelerini, daha sonra Yahudi kolektif bilinçdışının baskısından, eziyet hissinden kurtulmalarını ve Yahudi-Amerikalı kimliklerini benimsemelerini incelerken, bir ruhsal yeniden doğuş yaşadıklarını ortaya koymaktadır. Bu karakterler, hem Amerikan kültürünün değerlerini benimseyerek hem de Yahudi mirasını koruyarak iki yönlü, Yahudi-Amerikalı kimliklerini ortaya koymaktadırlar.Item Breast cancer diagnosis from thermal images(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2020) Cabıoğlu, Çağrı; Oğul, HasanMeme kanseri, kadınlar arasında en yaygın kanser türlerinden biridir. Göğüs kanserinin erken teşhisi ve tedavisi hastalar için hayati öneme sahiptir. Göğüs kanserine yakalanma oranı gün geçtikçe artar iken, erken teşhis teknikleri sayesinde ölüm oranları azalmaktadır. Gelişen teknoloji ile görüntüleme sistemlerinde birçok önemli gelişmeler yaşanmıştır. Kanserin saptanmasında çeşitli görüntüleme teknikleri kullanılmaktadır. Termal görüntüler, termal kamera tarafından radyasyon verilmeden bölgelerin sıcaklık farkı kullanılarak elde edilir. Bu çalışmada, termal görüntüler kullanılarak meme kanserinin bilgisayar destekli tanısı için yöntemler sunulmaktadır. Bu amaçla, transfer öğrenme metodolojisi kullanılarak çeşitli Evrişimli Sinir Ağı (CNN) modelleri tasarlanmıştır. Tasarlanan ağların performansı, doğruluk, kesinlik, hatırlama, F1 ölçüsü ve Matthews Korelasyon katsayısı dikkate alınarak bir kıyaslama veri kümesinde değerlendirilmiştir. Sonuçlar, önceden eğitilmiş evrişimsel katmanların tutulması ve yeni eklenen tam bağlantılı katmanların eğitiminin en iyi puanları verdiğini göstermektedir. CNN ile transfer öğrenme metodolojisini kullanarak %94.3 doğruluk, %94.7 hassasiyet ve %93.3 duyarlılık elde ettik. Breast cancer is one of the prevalent types of cancer. Early diagnosis and treatment of breast cancer have vital importance for patients. Various imaging techniques are used in the detection of cancer. Thermal images are obtained by using the temperature difference of regions without giving radiation by the thermal camera. In this study, we present methods for computer aided diagnosis of breast cancer using thermal images. To this end, various Convolutional Neural Network (CNN) models have been designed by using transfer learning methodology. The performance of the designed nets was evaluated on a benchmarking dataset considering accuracy, precision, recall, F1 measure, and Matthews Correlation coefficient. The results show that holding pre-trained convolutional layers and training newly added fully connected layers gives the best scores. We have obtained an accuracy of 94.3%, a precision of 94.7% and a recall of 93.3% using transfer learning methodology with CNN.Item Büyük-veri ve bir büyük-veri uygulaması(Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015) Köse, Lutfi; Aktaş, A. ZiyaRecently, data in a Big-Data are gleaned from nontraditional sources such as blogs, social media, emails, sensors, photographs, video footage, etc. Therefore, they are typically unstructured and voluminous. Yet, they hold the promise of giving enterprises deeper insight into their customers, partners, and businesses. Such data can provide answers to questions that they were not asked earlier. Enterprises must learn to understand how best to use Big-Data. This point implies importance of a Big-Data Development Strategy. In the study, after present definitions of Big-Data, previous studies about Big-Data are given, a development strategy will be proposed. This strategy used in a Big-Data application will be given with real-data to collect sentiment analysis of airline customers. Büyük-Veri ile ilgili veriler bloglar, sosyal medya, elektronik postalar, sensörler, fotoğraflar veya videolar gibi geleneksel olmayan büyük boyutlarda ve çok çeşitli kaynaklardan derlenir. Böylelikle, firmalar müşterileri, rakipleri veya ortakları için daha fazla kestirimde bulunabilirler. Geleneksel olmayan böyle bir veri yığını daha önce sorulmamış sorulara cevap olabilir. Dahası, firmalar Veri Madenciliği gibi analiz mekanizmalarını kullanarak bu veri kümelerinden daha iyi yararlanabilirler. Firmalar Büyük-Veri uygulamalarında en yüksek yarar edinmeyi ve doğru kullanımı amaç edinmelidirler. Bu çalışmada Büyük-Veri tanımı, geçmiş uygulamaları, diğer disiplinlere olan ilişkileri ile ilgili genel bilgiler verildikten sonra, önce Büyük-Veri kavramı tanımlanmış ardından bu alanda kullanılabilecek bir uygulama geliştirme stratejisi önerilmiş ve gerçek veriler kullanılarak örnek Büyük-Veri üzerinde uygulamasında duygu analizi yapılmıştır.Item Can Computerized Adaptive Testing Work in Students' Admission to Higher Education Programs in Turkey?(2017) Berberoglu, Giray; Kalender, IlkerAdmission into university in Turkey is very competitive and features a number of practical problems regarding not only the test administration process itself, but also concerning the psychometric properties of test scores. Computerized adaptive testing (CAT) is seen as a possible alternative approach to solve these problems. In the first phase of the study, a series of CAT simulations based on real students' responses to science items were conducted in order to determine which test termination rule produced more comparable results with scores made on the paper and pencil version of the test. An average of 17 items was used to terminate the CAT administration for a reasonable reliability level as opposed to the normal 45 items. Moreover, CAT based science scores not only produced similar correlations when using mathematics subtest scores as an external criterion, but also ranked the students similarly to the paper and pencil test version. In the second phase, a live CAT administration was implemented using an item bank composed of 242 items with a group of students who had previously taken the exam the paper and pencil version of the test. A correlation of.76 was found between the CAT and paper and pencil scores for this group. The results seem to support the CAT version of the subtests as a feasible alternative approach in Turkey's university admission system.Item Can neoadjuvant local ablation be an alternative to liver transplantation for hepatocellular carcinoma patients?(2021) Soy, Ayvazoglu E. H.; Boyvat, F.; Coskun, M.; Haberal, M.; 0000-0002-0993-9917; 0000-0002-3462-7632; AAC-5566-2019; AAJ-8097-2021; F-4230-2011