Fen Bilimleri Enstitüsü / Science Institute

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/1392

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    Safety assessment of avionics large area display design
    (Başkent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2025) Özden Saray, Tutku
    Ensuring the safety and reliability of avionics systems is critical for flight operations. Within the scope of this thesis, a comprehensive safety assessment of the Avionic Large Area Display (ALAD) equipment is conducted, focusing on its functional reliability and compliance with established aviation safety standards, specifically the FAA Advisory Circular AC 23.1309-1E and AC 25.1309-1B. The assessment employs multiple analytical methods, including Functional Hazard Assessment (FHA), Failure Modes, Effects, and Criticality Analysis (FMECA), Fault Tree Analysis (FTA) and Common Mode Analysis (CMA), to systematically identify and evaluate potential failure modes and their impacts. Quantitative risk analysis based on standardized failure rates enables determination of system reliability and safety integrity. Results indicate that the ALAD equipment meets the required safety targets, while also highlighting areas for potential design enhancements. This study provides a structured framework for early-stage safety evaluation of avionics display systems, contributing to improved flight safety. Uçuş operasyonlarında aviyonik sistemlerin emniyet ve güvenilirliğinin sağlanması kritik öneme sahiptir. Bu tez kapsamında, Aviyonik Geniş Alan Ekranı (ALAD) ekipmanının kapsamlı bir emniyet değerlendirmesi gerçekleştirilmiş olup, çalışmada özellikle işlevsel güvenilirliği ve FAA Danışma Genelgesi AC 23.1309-1E ile AC 25.1309-1B’de tanımlanan havacılık emniyet standartlarına uygunluğu ele alınmıştır. Değerlendirme sürecinde, potansiyel arıza türlerini ve bunların etkilerini sistematik olarak belirleyip incelemek amacıyla Fonksiyonel Tehlike Değerlendirmesi (FHA), Hata Türleri, Etkileri ve Kritikliği Analizi (FMECA), Hata Ağacı Analizi (FTA) ve Ortak Neden Analizi (CMA) gibi çeşitli analitik yöntemler kullanılmıştır. Standardize edilmiş arıza oranlarına dayalı nicel risk analizi, sistemin güvenilirliğinin ve emniyet bütünlüğünün belirlenmesine olanak sağlamaktadır. Elde edilen sonuçlar, ALAD ekipmanının gerekli emniyet hedeflerini karşıladığını, aynı zamanda tasarımda potansiyel iyileştirme alanlarını da ortaya koyduğunu göstermektedir. Bu çalışma, aviyonik ekran sistemlerinin erken aşamada emniyet değerlendirmesi için yapılandırılmış bir çerçeve sunarak uçuş emniyetine katkı sağlamaktadır.