Browsing by Author "Eser, Zeliha"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Item Counterfeit Supply Chains(2015) Eser, Zeliha; Kurtulmusoglu, Bahar; Bicaksiz, Adnan; Sumer, Selay IlgazThis paper studies supply chains of counterfeits in Turkey based on insider information from actors in such chains as well as from knowledgeable witnesses. The study depends on semi-structured interviews with actors in or witnesses to such chains. Findings suggest that (i) various forms of counterfeit supply chains exist, (ii) profit margins of counterfeiters seem to be higher than legitimate businesses, (iii) counterfeiters are discouraged if they experience actual or threatened litigation, (iv) law enforcement places higher priority on fighting counterfeits that threaten public health and safety, and (v) counterfeits appear to drive down the prices of legitimate products. Overall, poor action by legitimate businesses against counterfeiters, weak institutional efforts on the part of law enforcement and low consumer awareness appear to foster counterfeit supply chains, or at least contribute to their persistence. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier B.V.Item Diderot bütünlük etkisi ile kendini gerçekleştirme arasındaki ilişkinin satın alma niyeti üzerindeki etkisine yönelik bir araştırma(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Çakır, Burcu Çağrı; Eser, ZelihaGünümüzde tüketicilerin istek ve ihtiyaçları, satış pazarlama gibi dış etkiler kadar tüketicilerin iç dünyasındaki değişikliklere ve gelişmelere göre de şekillenmektedir. İlk çağlardan günümüze kadar insanlar hayatta kalabilmek için barınma, gıda, güvenlik gibi pek çok temel ihtiyacı giderme gereği duymuşlardır. Bu ihtiyaçları karşılayarak hem kendilerini hem de ait oldukları medeniyetleri geliştirmişlerdir. İnsanların yaşadığı çevre geliştikçe, kendilerini gerçekleştirme olanakları da artmıştır. Bu zaman zarfında insanların kendilerini gerçekleştirmek için güven, saygınlık, statü gibi farklı ihtiyaçları da ortaya çıkmıştır. Amerikalı psikolog Abraham Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi temelinde yaptığı ve 1943 yılında yayınladığı araştırmanın sonucunda, insanların kendilerini gerçekleştirebilmek için belli başlı ihtiyaçlarını sırayla gerçekleştirmeleri gerektiğini saptanmıştır. Diderot etkisi, tüketicilerin kişiliğinin, davranışlarının, deneyimlerinin ya da toplumsal değerlerinin önceden satın alınan mal veya hizmetler üzerinde nasıl bir değişiklik yaptığını açıklamaktadır Yeni bir mal veya hizmetin satın alınması tüketicide domino etkisi yaratmaktadır. Bu etki, tüketiciyi yeni mal veya hizmet daha satın alarak “tamamlama/tamamlanma eğilimi ve psikolojisi içine sokmaktadır. Satın alınan her yeni mal veya hizmete uyum sağlamak için yeni bir satın alma davranışı daha sergileyip tüketimi arttırma eylemine literatürde “Diderot Bütünlüğü” denilmektedir. Tüketimde Diderot etkisi, tüketicinin zihninde yarattığı “yenilenen ve yenilenmeyen” mal veya hizmetler arasındaki uyum etkisinden dolayı sonunda kısır döngü haline gelen devamlı bir satın alma mekanizmasına sebep olmaktadır. Bunun sebebi, tüketicinin ilk başta gerek görmediği önemsemediği için yenilemediği/ değiştirmediği bir mal veya hizmeti, daha sonra yenilediği/değiştirdiği bir mal veya hizmet arasında görüp uyumsuzluğa neden olduğu psikolojisiyle yenileme eğilimine girmesidir. Bu söz konusu yenileme süreci sadece bir oda veya bir ev eşyası ile sınırlı kalmayıp tüketicinin sahip olduğu maddi manevi tüm mal veya hizmetleri kapsamaktadır. Tüketici sahip olduğu her şeyi Diderot bütünlüğüne ulaşmak için yenileme ve değiştirme eğilimine girme potansiyeline sahiptir. Çalışmanın temel amacı, Diderot etkisinin, Maslow’un “kendinin gerçekleştirme” ile ilişkisi ve bunun da satın alma niyeti üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu doğrultuda yapılan araştırmada kolayda örneklem yöntemiyle 426 kişiye ulaşılmış olup, elde edilen verilerin analizi sonucunda; “Yapısal Eşitlik Modeli” kurulmuş ve test edilmiştir. Araştırma modelinde bütüncül düşünmenin Diderot etkisi üzerindeki rolü, Diderot etkisi ile kendini gerçekleştirme arasındaki etkide prestij duyarlılığının aracı rolü ve kendini gerçekleştirmenin satın alma niyeti üzerindeki etkisi yer almaktadır. Bunun yanında, çalışmada kullanılan ölçek ve alt boyutlarının güvenirlik düzeylerinin belirlenmesi amacıyla güvenirlik analizi yapılmış ve Chronbach Alfa katsayıları elde edilmiştir. Analizler %95 güven düzeyinde AMOS 16.0 yazılımı ile yapılmıştır. Bulgular sonucunda “Bütüncül Düşünme”nin “Diderot Etkisi” üzerinde bir etkisi olmadığı ancak “Diderot Etkisi” ile “Kendini Gerçekleştirme “arasındaki ilişkide aracılık rolünde “Prestij Duyarlılığı”na ilişkin istatistiki olarak anlamlı bir ilişki (p<0,05) bulunduğu tespit edilmiştir. Benzer şekilde; “Diderot Etkisi” ile “Satın Alma Niyeti” arasında istatistiki olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,05). Bu ilişkinin de %54,3’lük pozitif yönlü orta düzeyli bir ilişki olduğu saptanmıştır. Today, the needs and wants of consumers are shaped by the changes and developments in the internal world of the consumers as well as external effects such as sales and marketing. From the early ages to the present day, people have needed to address many basic needs such as need for shelter, food and safety in order to survive. By meeting these needs, they have developed both themselves and the civilizations to which they belong to. As the environment in which people live has evolved, so have the possibilities to realize themselves. During this time, different needs of people such as trust, dignity, status have emerged to realize themselves. A research conducted by American psychologist Maslow on the basis of the Hierarchy of Needs and published in 1943, revealed that people should fulfill their main needs in order to realize themselves. The Diderot effect explains how consumers' personality, behavior, experience or societal values make a change on goods or services purchased before. The purchase of a new goods or services creates a domino effect on consumer. This effect brings the consumer into the tendency and psychology of "completion/completion" by purchasing more new goods or services. In order to adapt to each new goods or services purchased, the act of displaying a new purchasing behavior and increasing consumption is called "Diderot Integrity" in the literature. The Diderot effect on consumption causes a continuous purchasing mechanism that eventually becomes a vicious circle due to the harmonization effect between "renewed and not renewed" goods or services created in the consumer's mind. This is because the consumer tends to renew a goods or service that he does not renew/change because he does not care that he does not see the need at first, with the psychology that he then sees/causes incompatibility between a goods or service that he renews/replaces. This renewal process is not limited to a room or a household item, but also covers all material spiritual goods or services owned by the consumer. The consumer has the potential to tend to renew and change everything he owns to achieve Diderot integrity.The main purpose of the study is to investigate the relationship of Diderot effect with Maslow's "self-realization" and its effect on purchasing intention. In this study, 426 people were reached with the convenience sampling method. As a result of the analysis of the obtained data; “Structural Equation Model” has been established and tested. In the research model, the role of holistic thinking on the Diderot effect, the mediating role of prestige sensitivity in the effect between the Diderot effect and self-actualization, and the effect of self-actualization on purchasing intention are included. Besides this, reliability analysis was performed to determine the reliability levels of the scale and its sub-dimensions used in the study and Chronbach Alpha coefficients were obtained. Analyzes were made with AMOS 16.0 software at 95% confidence level. As a result of the findings, it was determined that "Holistic Thinking" had no effect on the "Diderot Effect". However, it was determined that there is a statistically significant relationship (p <0.05) regarding "Prestige Sensitivity" in the mediating role between "Diderot Effect" and "Self Realization". Similarly; A statistically significant relationship was found between "Diderot Effect" and "Purchase Intention" (p <0.05). This relationship was found to be a positive medium-level relationship of 54.3%.Item Ecovillages as A Destination and A Study of Consumer Approaches to Ecovillages(2015) Adalilar, Sefik Naci; Alkibay, Sanem; Eser, ZelihaEcovillages are models of sustainable settlements in cultural, ecological and economic context. There are several scientific studies related to ecovillages in other countries; however, there are no such studies in Turkey. This study is aimed to examine the consumer perceptions, attitudes and preferences regarding ecovillages. Based on 420 surveys with domestic and foreign consumers in Turkey, the findings revealed that, ecovillages are generally preferred by people who are between the 35-54 years old, and have high level education and income. "Being a sustainable life style" and "Having an authentic experience in a rural area" are identified as the most important factors that influence consumers' demand for ecovillages. Findings also manifested that transportation to the ecovillage accommodation, supporting services and attractions are the important factors for consumer pereferences. (C) 2015 The Authors. Published by Elsevier B.V.Item Etnosentrik eğilim tüketicilerin satın alma davranışına etkisi: Doğu anadolu ve karadeniz bölgeleri üzerine karşılaştırılmalı analiz(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Özden, Aybike Tuba; Eser, ZelihaPazarlamanın tarihsel gelişimi incelendiğinde, üretim anlayışı dönemden modern pazarlama anlayışı döneme evrilme sürecinin sonunda, müşteri odaklı pazarlama anlayışının hâkim olmaya başladığı açıkça görülebilmektedir. Bu değişim, uygulayıcı ve araştırmacıları, tüketicilerin birer birey olarak görülmesi gerekliliği hususunda birleştirmiştir. Son yıllarda tüketici davranışı alanında yapılan çalışmalar da bu yaklaşımı destekler niteliktedir. Bu bağlamda, tüketicilerin satın alma davranışlarını doğrudan veya dolaylı olarak etkileyen kişisel ve kültürel faktörler daha fazla önemli hale gelmiştir. Özellikle kültürler arası etkileşimin etkisi ile son dönemde daha da önem kazanan tüketici etnosentrizmi kavramının da tüketicilerin satın alma davranışını etkileyen önemli faktörlerden biri olduğunu söylemek mümkündür. Bu çalışma, pazarlama alanındaki tüm bu gelişim ve değişmelere uyumlu olarak, tüketicilerin satın alma niyetlerinin nasıl ve nelerden etkilendiğini incelemek üzere yapılmıştır. Çalışma, tüketici etnosentrizmi kavramının aracılığında tüketicilerin benlik algılarının, yerli ürün satın alma niyetlerini etkileme derecelerini incelemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaçla Türkiye'nin Doğu Anadolu ve Karadeniz Bölgesi'ndeki toplam 832 katılımcıdan anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Çalışmada tüketicilerin etnosentrik eğilimleri, yerli ürün satın alma niyetleri, benlik algıları ile bunlar arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla Shimp ve Sharma (1987), CETSCALE (Consumer Ethnocentrism Tendency Scale) Ölçeği; Klein, Ettenson ve Moris (1998), Yerli Ürün Satın Alma Niyeti Ölçeği; Kashima ve Hardie (2000), İlişkisel-Bireyci-Toplulukçu Benlik Ölçeği (Relational, İndividual, Collective Self- Aspects Scale /RIC Ölçeği) olmak üzere üç adet ölçek kullanılmıştır. Karadeniz Bölgesi ve Doğu Anadolu Bölgesi‟ndeki tüketiciler üzerinde yapılan bu araştırma sonucuna göre tüketici etnosentrizmi eğilim düzeyi puanı (CETSCORE) 47,4 çıkmıştır. Bu sonuç doğrultusunda tüketicilerin, orta ya da düşük düzeyde etnosentrik eğilimi olduğu söylenebilmektedir. Yapılan veri analizi sonucunda tüketicilerin benlik algıları, etnik kökenleri, yerli ürün satın alma niyetleri ve etnosentrik eğilimleri arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın ana kütlesini oluşturan Karadeniz Bölgesi'ndeki tüketiciler ile Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki tüketicilerin etnosentrik eğilimleri arasında anlamlı bir farklılığın bulunduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında etnosentrizm derecesi ile demografik değişkenler arasındaki ilişkinin de, yazını büyük ölçüde desteklediği görülmüştür. Ancak yazında ekseriyetle, erkeklerden daha yüksek etnosentrik eğilime sahip oldukları saptanan kadın katılımcıların, bu çalışma bulgularına göre erkeklerle aynı düzeyde etnosentrik eğilim gösterdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçların yanında özellikle benlik algısı ile yerli ürün satın alma niyeti arasındaki ilişki incelendiğinde beklenmeyen bazı bulgulara rastlanmıştır. Bu bulgular nedeniyle yapılan daha detaylı analizler sonucunda, söz konusu ilişkiyi etkileyen ana nedenin, çalışma modelinde de bir kontrol değişkeni olarak belirtilen "etnik köken" değişkeni olduğu saptanmıştır. Çalışmanın, ulaştığı sonuçlar ve örnek hacmi genişliği bakımından; uygulayıcılara ve araştırmacılara, pazarlama stratejilerini belirleme aşamasında tüketicilerin satın alma davranışlarına ilişkin faydalı ipuçları vereceği düşünülmektedir. When the historical development of marketing is examined, it can be clearly seen that customer-driven marketing concept began to domineer at the end of the process of inversion from the era of production concept to the era of modern marketing concept. This change united practitioners and researchers about the necessity of viewing consumers as individuals. Recent studies in the field of consumer behavior also support this approach. Within this context, personal and cultural factors which directly or indirectly influence the buying behaviors of consumers have become more important. It is also possible to say that the concept of consumer ethnocentrism, which has recently become much more important with the influence of especially intercultural interaction, is one of the important factors affecting the buying behaviors of consumers. This study was conducted to analyze how and why consumers‟ willingness to buy is influenced, in parallel with all these developments and changes in the field of marketing. The objective of the study is to examine to what extent consumer‟s sense of self affects their willingness to buy domestic products with the moderatorship of the concept of ethnocentrism. For this purpose, data were collected from a total of 832 participants in Turkey‟s East Anatolia and Black Sea regions through scales. Three scales, CETSCALE (Consumer Ethnocentrism Tendency Scale) by Shimp and Sharma (1987), willingness to buy domestic products by Klein, Ettenson and Moris (1998), Relational, Individual, Collective Self- Aspects Scale (RIC) by Kashima and Hardie (2000) were used to examine the associations between consumers‟ ethnocentric tendencies, willingness to buy domestic products and sense of self. According to the results of this study conducted on consumers in Black Sea and East Anatolia Region, consumer ethnocentric tendency levels score (CETSCORE) was found to be 47,4. In line with this result, it can be said that consumers have moderate or low levels of ethnocentric tendency. As a result of data analysis, it was concluded that there was a significant association between consumers‟ sense of self, ethnic origins, willingness to buy domestic products and their ethnocentric tendencies. A significant difference was found between the ethnocentric tendencies of consumers in Black Sea Region and consumers in East Anatolia Region. Besides, the association between ethnocentrism levels and demographic levels was found to support literature to a great extent; however, while female participants were found to have higher ethnocentric tendencies than male participants in literature, female participants in this study were found to have the same level of ethnocentric tendency with the male participants according to the results of this study. In addition to these results, some unexpected results were found especially when the association between sense of self and willingness to buy domestic products was examined. As a result of more detailed analyses conducted because of these data, the main reason which influenced this association was found to be the variable of “ethnic origin” specified as a control variable in the study model. In terms of the results and the sample size of the study, it is thought that the study will give useful hints to practitioners and researchers about the buying behaviors of consumers during the phase of deciding on the marketing strategies.Item Havayolu sektöründe müşteri deneyimi ve müşteri odaklı marka değerinin marka sadakatine etkisinde marka güvenin düzenleyici rolü(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Şenyurt, Özge; Eser, ZelihaGünümüzde rekabetin artması, dijital dünyanın hızla büyümesi, tüketici bilinç düzeyinin artması işletmeleri markalaşmaya doğru yoğun bir şekilde itmeye başlamıştır. Her geçen gün sayıları artan, birbirine benzeyen mal ve hizmetler hem mal/hizmet sağlayıcılar için hem de tüketiciler için tehdit unsuru oluşturmaktadır, dolayısıyla markalar aynı zamanda üretici ve tüketicileri bu tehditlerden koruyan en önemli faktördür. Bununla birlikte müşteri deneyimi, marka değeri ve marka sadakatini etkileyen önemli bir unsurdur. Müşteri deneyimi, organizasyonların performansında önemli bir yer tutmaktadır. Yapılan araştırmalarda rekabet avantajı, müşteri memnuniyeti, farklılaşma, imaj, sadakat ve ağızdan ağıza iletişim (WOMC) için olumlu müşteri deneyiminin gerekli olduğu belirtilmektedir. Marka mal/hizmet ile ilgili his ve deneyimlerin toplamıdır ve şirketler deneyim üzerine çalışmalarını yoğunlaştırarak farklılaşma yoluna gitmektedir. Müşteri deneyimi, organizasyonların performansında önemli bir yer tutmaktadır. Havayolu hizmetlerinde literatürde yapılmış olan çalışmalar incelendiğinde, genellikle müşteri sadakati, müşteri memnuniyeti, marka değeri ve hizmet kalitesini ölçmeye yönelik araştırmalara rastlanmıştır. Havayolu hizmetlerinde müşteri deneyiminin ve marka değerinin müşteri sadakatine etkisi üzerine yapılmış çalışmaların ise kısıtlı olduğu gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı havayolu hizmetlerinde müşteri deneyiminin ve marka değerinin müşteri sadakatine etkisinin ölçümlenmesi ve bu ilişkide marka güveninin aracılık etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmada hipotezler birincil veri kullanılarak test edilmiştir. Saha araştırması Covid-19 dönemine denk geldiğinden verilerin tamamı çevrimiçi anket yöntemi ile elde edilmiştir. Çevrimiçi anket yöntemi ile 820 kişiye erişilmiş, analiz çalışmalarına 800 anket dahil edilmiştir. Çalışma sonucunda müşteri odaklı marka değerinin müşteri sadakati üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu görülmektedir ve müşteri odaklı marka değeri artıkça müşteri sadakatinde bir artış olacağı sonucuna ulaşılmıştır. Müşteri odaklı marka değeri ile marka sadakati arasındaki ilişkide, marka güveninin düzenleyici rol üstlenip üstlenmediğine ait yapılan analiz neticesinde marka güveni müşteri sadakatini anlamlı olarak etkilemektedir fakat marka sadakati arasındaki ilişkide marka güveninin düzenleyici rolünün olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Today, the increase in competition, the rapid growth of the digital world, and the increase in consumer awareness have started to push businesses towards branding. Product and services that are increasing in number and similar to each other pose a threat to both product/service providers and consumers, so brands are also the most important factor protecting producers and consumers from these threats. Customer experience is an important factor affecting brand equity and brand loyalty. Customer experience has an important place in the performance of organizations. In the literatüre, it is stated that a positive customer experience is necessary for competitive advantage, customer satisfaction, differentiation, image, loyalty and word of mouth (WOMC). Brand is the sum of the feelings and experiences related to the product/service, and companies focus their efforts on experience and differentiate. Customer experience has an important place in the performance of organizations. When the studies in the literature on airline services are examined, it is seen that there are studies to measure customer loyalty, customer satisfaction, brand value and service quality. No study has been found on the effect of customer experience and brand value on customer loyalty in airline services. Therefore, the aim of the study is to measure the effect of customer experience and brand value on customer loyalty in airline services and to investigate the mediating effect of brand trust in this relationship. In the research, hypotheses were tested using primary data. With the online survey method, 820 people were reached and 800 surveys were included in the analysis. According to the result of the study, it is seen that the effect of customer-oriented brand value on customer loyalty is significant and it has been concluded that there will be an increase in customer loyalty as customer-oriented brand value increases. As a result of the analysis of whether brand trust plays a regulatory role in the relationship between customer-oriented brand value and brand loyalty, brand trust significantly affects customer loyalty, but it has been concluded that brand trust does not have a mediator role in the relationship between brand loyalty and brand equity.Item How Did The Battlefield At Gallipoli Become A Tourist Site? Epic Tourism(2022) Okumus, Fevzi; Eser, Zeliha; Koseoglu, Mehmet Ali???Thanatourism??? refers to the management and organization of activities by people who visit death sites. This concept, however, does not sufficiently explain the management and organization of activities for people who want to see and feel the history of victories and epics won by their ancestors to secure the future for coming generations. This study introduces a new approach that includes people motivated to visit death sites for epic-focused tourism by analyzing the hundreds of thousands of Turks who visit Gallipoli every year.Item Kompulsif satın almada durumsal faktörler ve benlik algısının etkisi üzerine bir araştırma(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2019) Baltacı, Alişan; Eser, ZelihaPazarlamada tüketici davranışları alanının araştırma odaklarından birisi de tüketicileri satın alma davranışına sevk eden sebeplerin ortaya konulabilmesidir. Zaman içerisinde bu sebeplerin irdelenmesi sürecinde seçim, motivasyon, bekleyiş, eylem, planlı davranış ve benzeri pek çok teoriden faydalanılmış olup bu teoriler ışığında ortaya konulan bulgular da büyük ölçüde genellenebilir niteliktedir. Diğer taraftan tüketici davranışları disiplini ile her ne kadar genel tüketici satın alma davranışları açıklanabiliyor da olsa; hala bir takım özel ve niş tüketici grupları bulunmakta ve bunların davranışları genelden ve genel kabulden uzaklaşmaktadır. Bu çalışmada genel kabul görmüş tüketici davranışı kalıbından ayrışan “Kompulsif Satın Alma Davranışı”; demografik değişkenler, benlik ve pazarlamacıların kontrolünde bulunan alışveriş ortamına dair durumsal faktörler üzerinden irdelenmektedir. Literatürde alışveriş ortamına dair durumsal faktörlerin etkisi veya benlik özelinde kompulsif satın alma davranışını irdeleyen bir çalışmaya rastlanamamış olmakla beraber bu çalışma sürecinde durumsal faktörler üzerinden kompulsif satın alma davranışına yönelik olarak geliştirilen ölçek ile literatüre önemli bir katkı sağlanacağı da düşünülmektedir. Toplanan verilerin analiz sonuçlarına göre durumsal faktörler kompulsif satın alma davranışı üzerinde önemli ölçüde belirleyici olabilmekte, kompulsif satın alma davranışı kadınlarda erkeklere nazaran; bekarlarda da evlilere nazaran daha fazla görülmektedir. Aynı şekilde farklı ürün türleri de durumsal faktörlerle bir araya geldiğinde aracı rolü gösterip durumsal faktörlerin etkisini arttırmaktadır. Benlik algısı ise oldukça kompulsif satın alma davranışı üzerinde oldukça düşük bir etkiye sahip çıkmaktadır. Elde edilen bulgular ışığında ortaya konulan sonuç ve önerilerin, gerek uygulayıcılara gerek ise teorisyenlere kompulsif satın alma davranışı üzerine faydalı bilgiler sağlayabileceği değerlendirilmektedir. One of the most important research issue for consumer behavior discipline ise determining the motivation under the consumer buying behavior. Decision, motivation, action, planned behavior, prospect and more other theories has been applied by the theoretical process of marketing science for revealing the consumer buying behavior. Those revealed findings can mostly be generalized by the literature. On the other hand, even though consumer behavior discipline can broadly explain the general consumer buying behavior; there are still some specific and niche consumer groups whose behavior pattern is quite different than the general population. On this study; “Compulsive Buying Behavior” is the dependent variable which has been examined by the independent variables of “situational factors of the shopping environment” which is widely under control of the marketing professionals, “demographic variables” and “self”. Since the compulsive buying literature scanned hypercritically, there were no research papers found about the self or sitiuational factors for the compulsive buying behaviour. On the other hand it’s believed that, the scale developed on this research for evaluating the effects of sitiuational factors for compulsive buying will have an important contribution for the literature. According to the analyze of the collected data; it can be said that; “situational factors” have a quite important role over “compulsive buying behavior” and women show more compulsive buying behavior tendency than men. Also it can be said that single individuals are more compulsive buyers than married ones. Different product types have mediator effect between sitiuational factors and compulsive buying behavior. On the contrary of the effect of the situational factors, the effect of percieved self is quite low for the compulsive buying behavior. It’s expected that both theoreticians and practicians would obtain usefull knowledge from the results and suggestions given under the findings of this research.Item Küreselleşme sürecinde uygulanan küyerel pazarlama stratejilerinin tüketiciler tarafından değerlendirilmesi ve küyerel bir ürün örneği(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Öneği, Merve; Eser, ZelihaAraştırmanın amacı, hızla küreselleşen dünyada tüketimin daha da artması ile küresel markaların ürünlerini daha kolay pazarlamak amacıyla faaliyet gösterdikleri ülkelerin kültürlerine uygun olarak küyerel pazarlama stratejileri uygulamaları sonucunda tüketicilerin bu stratejilere yönelik objektif ve subjektif değerlendirmelerini küyerel bir ürün örneğiyle ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle, 200 tüketici örneklem olarak alınmış, bu tüketicilerin küyerel pazarlama stratejisine genel bakış açıları ve bu stratejinin bir ürünü olan Knorr markasının yöresel çorba lezzetlerine yönelik değerlendirmeleri pazarlama karması elemanları doğrultusunda, yapılan anket çalışması sonucu ortaya konmuştur. Araştırmada tüketicilerden veri toplamak için anket formları kullanılmış, bu anketler SPSS 18 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle soruların güvenilirliğini ölçmek amacıyla güvenirlik testi yapılmış, verilen cevapların ortalama ve standart sapmalarına bakılmış, katılımcıların küyerel ürünlerin pazarlama karması elemanları olan ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma stratejilerine yönelik değerlendirmelerinin demografik değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediklerini test etmek amacıyla Anova Testi (F Testi) ve Bağımsız Örneklem T-Testi yapılmıştır. Ayrıca, katılımcıların ülkemizde küyerel pazarlama stratejisi ile üretilen ürünlere ve ülkemizde küyerel pazarlama stratejisi ile üretilen Knorr yöresel çorba lezzetlerine yönelik subjektif değerlendirme ortaya koymak amacıyla sorulan sorulara verdikleri cevapları karşılaştırmak için Eşleştirilmiş Örneklemler T Testi uygulanmıştır. Bu analiz ve testlerin sonuçlarına bakıldığında, tüketicilerin ülkemizde küyerel pazarlama stratejisi ile üretilen ürünler ile ülkemizde bu strateji ile üretilen küyerel bir ürünün, ürün, fiyat, dağıtım, tutundurma stratejilerini destekler nitelikte değerlendirmelerde bulunduklarını belirten cevaplar verdikleri görülmektedir. Ayrıca katılımcıların hem ülkemizde küyerel pazarlama stratejisi ile üretilen ürünlerde hem de küyerel bir üründe toplumsal ve kültürel değerleri aradıklarını, dil, din ve inanç unsurlarını görmek istediklerini belirten cevaplar vermeleri, ürünlerde “küresel”i ve “yerel”i birlikte görmek istediklerini göstermektedir. The purpose of the research is to reveal the objective and subjective evaluations of consumers on the relevant strategies through an example of glocal product, in consequence of glocal marketing strategy practices performed by global brands in conformity with the cultures of the nations where they display activities, in order to market their products in an easier manner, as a result of the further increase of consumption in the rapidly-developing world. In line with the same, first, 200 consumers were taken as sample, and the general points of view of these consumers towards the glocal marketing strategy, and their evaluations towards the local soup tastes of the Knorr brand, a product of the relevant strategy, were revealed in consequence of the survey work carried out, in line with the elements of the marketing mix. In the research, survey forms were used to collect data from consumers, and these surveys were analyzed through the use of the SPSS 18 package. In the data analysis, reliability test was carried out first to measure the reliability of the questions, the means and standard deviations of the answers given were observed, and Anova Test (F-Test) and Independent Sample T- Test were carried out in order to test whether the participants’ evaluations towards the product, price, distribution and promotional strategies, elements of glocal products’ marketing mix, vary according to demographic variables. Also the Matched Samples T Test was applied, in order to compare the questions given by the participants to questions asked in order to obtain a subjective evaluation regarding the products produced in Turkey through the use of glocal marketing strategy, and the Knorr local soup tastes produced in Turkey through the use of glocal marketing strategy. When the results of these analyses and tests are observed, it is seen, the evaluations of the consumers are supportive regarding the products produced in Turkey through the use of glocal marketing strategy, and the product, price, distribution and promotional strategy of a glocal product produced in Turkey through the use of the same strategy. Furthermore, the participants look for social and cultural values, and want to see language, religion and faith-related elements in both products produced in Turkey through a glocal marketing strategy and in any glocal product, which indicates their desire to see the “global” and “local” together in the products.Item Marka Rezonansının satın alma niyeti üzerinde etkisi ve benlik algısının düzenleyici rolü(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Baykam, Reyhan Çağla; Eser, ZelihaGünümüzde rekabetin ve tüketicilerin bilinç seviyelerinin artmasıyla birlikte işletmeler markalaşmaya daha çok önem vermektedir. Günden güne mal ve hizmet çeşidindeki artışlar hem işletmeler için hem de tüketiciler için tehdit oluşturmaktadır. Bu noktada marka, işletmeler ve tüketiciler için hayati önem taşımaktadır. Marka ürün veya hizmetle ilgili hislerin toplamıdır. İşletmeleri diğer işletmelerden ayıran önemli faktörlerden biri olan marka aynı zamanda işletmelere sadık müşteriler yaratmaktadır. Havayolu sektörü ile ilgili literatür incelendiğinde, genel olarak müşteri memnuniyeti, hizmet kalitesi ve müşteri sadakati konularına ağırlık verilmiştir. Havayolu hizmetlerinde marka rezonansı ile ilgili çalışmaların yok denecek kadar az olduğu gözlemlenmiştir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı havayolu seyahati gerçekleştiren yolcuların, marka rezonansının alt boyutlarının satın alma niyetine etkisinde, marka benliğinin düzenleyici etkisini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda kolayda örnekleme yöntemiyle ve çevrimiçi anketler aracılığıyla 541 havayolu seyahati yolcusundan veri elde edilmiştir. Veriler Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) aracılığıyla analiz edilmiş ve hipotezler test edilmiştir. Bulgular, marka rezonansının rezonans, his, performans, farkındalık, yargı ve imaj boyutlarının satın alma niyeti üzerinde etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca düzenleyici değişken olan benliğin de satın alma niyeti üzerinde etkisinin olmadığı ortaya çıkmıştır. Diğer yandan rezonans, farkındalık, yargı, imaj ve benliğin etkileşimsel etkisinin satın alma niyeti üzerinde etkisi bulunmamaktadır. His boyutu ile benliğin etkileşimsel etkisinin satın alma niyeti üzerinde etkisi bulunmaktadır. Dolayısıyla, marka rezonansının performans boyutunun satın alma niyeti üzerindeki etkisinde benliğin düzenleyici etkisi bulunmaktadır. Bu sonuçlar doğrultusunda işletmeler, müşteri ile marka arasında bir ilişki oluşturmaya çalışmalı ve müşterilerin marka ile uyum içinde olmasını sağlamalıdır. Bu doğrultuda işletmeler, hizmeti satın aldıktan sonra da katılımcılarla iletişim kurmalı ve marka toplulukları aracılığıyla, markayla ilişkili diğer kişilerle bir tür bağlantı sağlamalıdır. In today's highly competitive landscape and with the increasing awareness levels of consumers, businesses are placing greater importance on branding. The proliferation of products and services presents a threat to both businesses and consumers. Consequently, the brand has become a vital element for both parties. A brand represents the sum of perceptions and emotions associated with a product or service, serving as a key differentiator among businesses. Moreover, branding plays a critical role in cultivating customer loyalty. While existing literature in the airline industry primarily focuses on customer satisfaction, service quality, and customer loyalty, there is a notable dearth of studies addressing brand resonance in the context of airline services. In light of this, the objective of this study is to examine the moderating effect of brand self on the impact of brand resonance's sub-dimensions on passengers' purchase intention when traveling with an airline. To achieve this objective, data were collected through an online survey conducted with 541 airline passengers, utilizing convenience sampling as the sampling method. The collected data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM), and hypotheses were tested accordingly. The findings indicate that the dimensions of brand resonance, including resonance, feeling, performance, awareness, judgment, and image, significantly influence purchase intention. However, it was found that brand self, as the moderator variable, does not have a significant impact on purchase intention. Moreover, the interactive effects of resonance, awareness, judgment, image, and brand self do not significantly influence purchase intention. On the other hand, the affective dimension and the interactive effect of brand self-have a significant impact on purchase intention. Consequently, brand self exhibits a moderating effect on the relationship between the performance dimension of brand resonance and purchase intention. Based on these results, businesses should strive to establish a strong connection between customers and their brand, ensuring alignment and harmony. To this end, ongoing communication with customers should be prioritized, even after the purchase of a service, and efforts should be made to foster connections between customers and other individuals associated with the brand through brand communities.Item The Psychological Effects of Fast Food Consumption on Body Image Emotions(2018) Aydin, Hatice; Eser, Zeliha; Korkmaz, SezerPurpose The purpose of this paper is to examine the arousal of negative consumer emotions as a consequence of fast food consumption among individuals with restrained food consumption. Furthermore, a moderating effect of socio-cultural pressure to buffer these relationships is positioned for the first time. Design/methodology/approach The field study is completed with data collected through an online survey among 353 customers by employing a random sampling technique. The collected data are analyzed through confirmatory factor analysis procedures. Findings The hypotheses related to the effects of fast food consumption on body image guilt and shame, body image guilt on planning diet and shame, moderator role of socio-cultural, in terms of shame, are accepted. Research limitations/implications A key limitation is data collected from individuals with restrained food consumption in Turkey which limits the generalizability of results to other countries and contexts. Practical implications The results call for paying attention to socio-cultural pressures that enhance shame. Originality/value The primary contribution of this paper lies in the fact that fast food consumption is scantly related to the arousal of negative consumer emotions. Furthermore, moderating effects of social pressures and Turkish context are also unique to this study.Item Reklam etkinliğinin otonom ve somatik sinir sistemi ölçüm teknikleriyle karşılaştırılması üzerine bir araştırma(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Aydın, Begüm; Eser, ZelihaGünümüzde pazarlama araştırmaları için kullanılan yöntemlerden birisi olan nöropazarlama bireylerin istem dışı tepkilerinin ölçümünde yararlanılan bir yöntemdir. Bu yöntemde merkezi sinir sistemi ile otonom ve somatik sinir sistemi üzerinde yapılan çalışmalar ile bireylerdeki duygu değerlerine açıklık getirilmek hedeflenmektedir. Yapılan araştırmanın amacı uyarıcı olarak kullanılan farklı yapım stratejilerindeki reklamların etkinliğinin nöropazarlama çerçevesinde otonom ve somatik ölçüm tekniklerinden yararlanılarak ölçiilmesidir. Çalışmada 50 kişilik örnekleme yapım stratejisi olarak hayattan kesit ve ünlü kullanma stratejisi ile gerçekleştirilen reklamlar ardı ardına izletilerek deneklerin uyarılma ile pozitif ve negatif duygulanım düzeyleri BIOPAC cihazına alman kayıtlar ile ölçülmüş ve yorumlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre yapım stratejilerinin cinsiyet ve reklamın daha önce izlenmiş olup olmama durumuna göre farklılıklar göstermesinin yanı sıra sözel ölçütler ile edilen veriler ile gerçekleştirilen deneye ait sonuçlar arasında farklılıklar olduğu görülmüştür. Reklamlar aracılığıyla uyandırılan duygu değerleri arasındaki farklılıklar incelendiğinde uyarılma düzeyi, hem pozitif hem de negatif değere ulaşılan kaş ve elmacık kasları gerilimine göre etkilidir. Sözel ölçütlerde yoğun olarak en etkileyici bulunan reklam olarak katılımcılara ait cevaplarda hayattan kesit stratejik reklam olarak dile getirilmiştir. Otonom ve somatik ölçüm teknikleri ile gerçekleştirilen ölçümlerde ise ünlülerin yer aldığı reklamın daha fazla etkilenilen reklam olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer bir yandan duygu değişkenlerine göre reklam stratejileri arasındaki farklılıklar incelendiğinde uyarılma açısından, hayattan kesit stratejik ve ünlülerin kullanımı stratejik reklamlar arasında anlamlı farklılığa ulaşılamamıştır. Reklam stratejilerinin ortalama değerleri arasındaki farka göre, ünlü içerikli reklamın yarattığı pozitif duygu değeri ve negatif duygu değeri hayattan kesit stratejik reklamınkinden daha yüksektir. Cinsiyetler arasındaki farklılıklar incelendiğinde kadınlarda hayattan kesit stratejisine sahip reklamda pozitif duygu değeri daha etkili iken, ünlülerin yer aldığı reklamda ise uyarılma düzeyi etkili olmuştur. Erkeklerde ise hayattan kesit stratejisine sahip reklamda uyarılma değeri ünlülerin yer aldığı reklama göre daha yüksektir. Reklamın daha önce izlenmiş olup olmaması ele alınacak olursa izlenmiş olması durumunda biyolojik verilere göre pozitif duygunun daha yüksek olduğu görülmektedir. Reklamlarda katılımcılara ait en düşük değerlerde reklamın öğelerinden müzik yavaşlamaktadır. Reklamlarda en yüksek değerlere ulaşılan saniyelere ait sahneler ele alındığında logo ve amblemin yer aldığı sahneler olduğu sonucuna varılmaktadır. Today, neuromarketing, which is one of the methods used for marketing research, is a method used to measure client extemal reactions of individuals. In neouromarketing, the studies are about Central nervous system, autonomic and somatic nervous system about the level of emotion in individual environment. The objective of the structuring research is to measure the effectiveness of advertisements in various advertisement strategies used as stimulants by using autonomous and somatic measurement techniques in the neuromarketing. In this study, a sample of 50 people were watched the advertisements of slice of life and famous use to measure valence and positive and negative affect levels and interpreted by the records applied to the BIOPAC device. According to the results, it was observed that construction strategies of advertisements showed differences according to gender and advertising status and also there were differences between verbal criteria and the results of the experiment. When the differences between emotions aroused through advertisements are examined, the level of arousal is more effective than according to the tension of the eyebrow and cheek muscles, where both positive and negative values are reached. As the most impressive advertisement in verbal criteria, the responses of the participants were expressed as advertising with slice of life strategy. In the measurements carried out with autonomous and somatic measurement techniques, it was concluded that advertising with celebrities was more affected. On the other hand, when the differences between advertising strategies according to emotion variables were examined, no signifıcant difference could be found between the advertisements using the cross-sectional strategy and vowels in terms of arousal. According to the difference between the average values of advertising strategies, the positive emotion value and negative emotion value created by the famous content advertising is higher than the advertising with slice of life strategy. When the differences between the gender were examined, positive emotion value was more effective in advertising with cross-sectional strategy in women, whereas the level of arousal was effective in advertising with celebrities. In males, the value of arousal in advertising with a cross-sectional strategy is higher than in advertising with celebrities. In terms of whether the advertisement has been viewed before or not, the positive emotion is higher than the biological data. If the advertisements were previously viewed, the positive emotion was higher than the case data. From the elements of the advertisements with the lowest values were the scenes with lowest music. When the scenes of the seconds reached the highest values in advertising were the scenes with logo and emblem.Item Services Branding Triangle Examining the Triadic Service Brand Promises for Creating A Strong Brand in Banking Industry(2016) Pinar, Musa; Girard, Tulay; Trapp, Paul; Eser, ZelihaPurpose - The purpose of this paper is to examine customer, management, and contact personnel perceptions of consumer-based brand equity (CBBE) and its dimensions utilizing a services branding triangle framework in the banking industry. Design/methodology/approach - Data were collected from customers, managers, and contact personnel of three types of banks in Turkey - state, private, and foreign. Findings - The study finds significant external branding gaps between the perceptions of managers and customers and interactive branding gaps between the perceptions of contact personnel and customers, but no internal branding gaps between the perceptions of managers and contact personnel with respect to CBBE dimensions. Research limitations/implications - The sample was limited to Turkish adult citizens of a single major metropolitan area in Turkey and bank personnel in three cities. Originality/value - The services branding triangle framework used in this study allows service brand managers to understand not only the differences in the perceptions of brand equity dimensions of bank customers, managers, and contact personnel, but also provides an opportunity to identify the external, internal, and interactive branding gaps of each of the brand equity dimensions. The findings provide an empirical test for the three promises theory and identifying potential branding gaps resulting from differences between consumer, management, and contact personnel perceptions of CBBE and its dimensions. The paper discusses the implications of the findings in developing a strong services brand and brand equity.Item Sosyal medyada yayılan olumsuz viral pazarlama (E-wom) iletilerinin paylaşımlarında benliğin etkisi(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Altınbıçak, Okay; Eser, Zeliha20. yüzyıl sonrasında bireylerin sahip oldukları çevrelere sosyal medya adını verdiğimizi internet adıyla bireylerin oluşturdukları ikinci dünyaları da dahil olmuş ve bireyler, bireysel, ilişkisel ve toplulukçu benliklerini bu ortamlara yansıtır olmuşlardır. İnternet aracılığı ile iletişim gelişimi ve sosyal medyanın gücünün hızla artması ile sosyal medya ortamlarında pek çok ileti insanlara ulaşmaya ve hızla yayılmaya başlamıştır. Bu yayılım geleneksel ağızdan ağza pazarlamanın bir üst boyutu olarak göze çarpmıştır. Sosyal medyadaki iletilerin bu denli hızlı bir şekilde bireylere ulaşması ticari ve sosyal pek çok faaliyetin de sosyal mecralara taşınmasına neden olmuş ve viral iletişim ve pazarlama olgusunu doğurmuştur. Viral iletiler kimi zaman çeşitli kurum kuruluş ve işletmelerin olumlu bir pazarlama elemanı olarak görülse de, kimi durumlarda bireyleri, ticari ya da sosyal tüzel kişilikleri zor durumda bırakacak olumsuz iletiler olarak da ortaya çıkmakta ve bu olumsuz iletiler bireylerin kişilik yapıları, ilgileri ve duyarlılıkları ve özellikle benlik yapıları doğrultusunda hızlı bir şekilde yayılmaktadır. Bireyler farklı benlik yapılarına sahiptirler ve bireyin kendi özelliklerine, doğdukları andan itibaren içerisinde bulunduğu çevrelere göre değişiklik göstermektedir. Bu benlikler 20. Yüzyıl sonrası ortaya çıkan sosyal medya ortamlarında da kendisini göstermeye başlamış, bireyler kendi içerisinde bulundukları ya da görünmek istedikleri benlik yapıları ile sosyal mecralardaki ikinci dünyalarını yaratmışlardır. Bu çalışma teori ve uygulama bölümlerinden oluşmakta ve sosyal medyada yayılan olumsuz ticari ve sosyal viral iletilerin yayılımında benliğin etkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın teori bölümünde; viral pazarlama, ağızdan ağza pazarlama, internet ve sosyal medyanın gelişimi ve benlik konuları ile ilgili literatür taraması yapılmıştır. Araştırma bölümünde ise benliğin olumsuz ticari ve sosyal viral iletilerin paylaşımına etkisini belirlemek amacıyla anket oluşturulmuş ve bireylere ulaştırılmıştır. Anket oluşumunda Kashima ve Hardie (2000) yılında hazırlamış oldukları RIC ölçeğinden faydalanılmıştır. Ölçek Ercan (2011) tarafından Türkçeye aktarılmıştır. 320 kullanıcının verdiği cevaplar sonucunda ortaya çıkan veriler SPSS paket programı yardımıyla analiz edilmiştir. Elde edilen veriler sonucunda benlik türleri ile olumsuz sosyal viral ileti paylaşımı arasında anlamlı ve kuvvetli bir ilişkinin olduğu, olumsuz ticari viral arasında ise anlamlı ve orta kuvvetli bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. After the 20th century a new social environment called social media has been introduced to people's social circles and they started to reflect their second world and identities created thorugh the internet via these tools. By means of the internet, the growth of the communication, and the rapid growth of the power of the internet, loads of messages have started to reach to and spread among many individuals. This spread has been seen as a higher level of traditional oral expansion in the marketing. This rapid transmission of these messages lead to the introduction of the commercial and social events to the internet and the viral communication and marketing phenomenon has been founded. While the viral messages in the social media are sometimes seen as a positive element of marketing of certain organizations and institutions, they sometimes emerge as harmful contents damaging individuals, companies, and institutions and these contents spread very rapidly in terms of characteristics, interests of individuals, and sensitiveness of the individuals. Individuals have different sense of ego from the birth and they vary from their own social environment since they are born to the characteristics of an individual. These egos started to show themselves after the launching of social media after the 20th century and individuals created their second world inside these social environments in which they exist or determine the content according to how they want to be seen. This study consists of theory and application sections and aims to show the level of sharing negative commercial and social viral messages in relation to the characteristics of individuals. In the theory section of the study, a literature search has been done about viral marketing, oral marketing, the development of the internet and the social media, and the ego. In the research section, in order to determine how a person shares the negative messages about commercial and social contents a survey has been applied and distributed to the individuals. In applying the survey, the RIC scale created by Kashima and Hardie (2000) has been used. The scale has been translated into Turkish by Ercan (2011) The datas collected after getting answers from 320 people have been analyzed by SPSS software. As a result of the datas obtained, it has been concluded that there is a moderate connection between the ego and desire to share the negative commercial and social viral content in the social media.Item Tüketicilerin yerel ve transfer edilen ritüelleri kabulü ve satın alma niyetinde bireysel faktörlerin etkisi ve etnosentrizmin düzenleyici rolü(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2023) Duran Tekoğlu, Aycan; Eser, ZelihaKüreselleşme ve kültürleşme olgularının beraber gerçekleşmesi sonucunda tüketim biçimleri dönüşmektedir. Bu çerçevede yalnız yerel ritüeller değil başka kültürlerden transfer edilen ritüeller de tüketim süreçlerini şekillendirmektedir. Öyle ki tüketiciler bireysel özellikleri doğrultusunda kabul ettikleri ritüellerle ilişkili olarak tüketime yönelik tutum ve davranışlarını belirlemektedirler. Bu itibarla bu çalışma kapsamında yapılan araştırmada; bireysel özelliklerden kendini gerçekleştirme, benlik uyumu ve kendini ifade etmenin yerel ve transfer edilen ritüellerin kabulüne etkisinin ve etnosentrizmin bu ilişkideki düzenleyici rolünün ritüellere içkin tüketim eylemleri çerçevesinde araştırılması amaçlanmıştır. Değişkenlerin birbirleriyle etkileşimlerini tespit etmek için kuram ve yaklaşımlara dayanılarak oluşturulmuş modelde yer alan hipotezlerin test edilmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda hipotezlerin ampirik olarak testi nicel yöntemler ile gerçekleştirilmiştir. Kolayda örnekleme yöntemi ile 407 veri yapısal eşitlik modellemesi çerçevesinde analiz edilmiştir. Bulgular benlik uyumu, kendini ifade etme ve kendini gerçekleştirmenin, sembolik anlamları içinde barındıran ritüel kabulünün belirleyicisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca ritüel kabulünün satın alma niyeti üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisinin olduğu ve bu etkinin transfer edilen ritüellerde daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada ortaya çıkan diğer bir sonuç ise benlik uyumunun ve kendini ifade etmenin ritüel kabulü üzerindeki etkisinin yerel ritüellerde daha yüksekken; kendini gerçekleştirmenin ritüel kabulü üzerindeki etkisinin transfer edilen ritüellerde daha yüksek olduğudur. Bu bağlamda modelin yerel ve transfer edilen ritüellere göre farklılaştığı görülmüştür. Son olarak, etnosentrizmin kendini ifade etmenin yerel/transfer edilen ritüel kabulü üzerindeki etkisinde kısmen; kendini gerçekleştirmenin transfer edilen ritüel kabulü üzerindeki etkisinde ise tam düzenleyici etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Consumption patterns have being transformed as a result of globalization and acculturation phenomena in a simultaneous manner. In this context, not only local rituals but also rituals transferred from other cultures shape the consumption processes. Consumers, in fact, determine their attitudes and behaviors towards consumption based on the rituals they accept, which are aligned with their individual characteristics. In this respect, in the research conducted within the scope of this study, it is aimed to investigate the effect of individual characteristics such as self-actualization, self-congruity and self-expression on the acceptance of local and transferred rituals, and the moderating role of ethnocentrism in this relationship within the framework of consumption actions inherent in rituals. In order to determine the interactions of the variables with each other, it is aimed to test the hypotheses in the model which was created based on theories and approaches. In this context, the hypotheses were empirically tested using quantitative methods. 407 data was analyzed within the framework of structural equation modeling with a convenience sampling method. The findings indicate that self-congruence, self-expression and self-actualization are determinants of ritual acceptance which includes symbolic meanings. In addition, it was concluded that ritual acceptance had a significant and positive effect on purchase intention and this effect was higher in transferred rituals. Another conclusion reached by the study is that the effect of self-congruity and self-expression on ritual acceptance is higher in local rituals, while the effect of self-actualization on ritual acceptance is higher in transferred rituals. In this context, it is seen that the model differs according to local and transferred rituals. Lastly, it was concluded that ethnocentrism has a partial moderating role on the effect of self-expression on the local/transferred ritual acceptance, while it has a full moderating role on the effect of self-actualization on transferred ritual acceptance.