Enstitüler / Institutes
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390
Browse
2 results
Search Results
Item Restoran işletmelerinde dijitalleşmenin etkileri(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2023) Deran, Yaliz; İlkay, YılmazDünyada dijitalleşmenin artmasıyla yeni bir ticaret biçimi olan elektronik ticaret yayılmış ve ticaret kavramında farklı bir çağ başlamıştır. Geleneksel ticaretin yerini almaya başlayan elektronik ticaret ulaşılabilirliği ve kolaylığı ile yiyecek içecek işletmelerinde sıkça kullanılmaya başlanmıştır. Yiyecek içecek işletmeleri düşük sermaye ile müşteriye ulaşmanın en hızlı ve kolay yolunu keşfetmiştir. Artan çevrimiçi siparişler ile yeni iş kolları ortaya çıkmış ve istihdam sağlanmıştır. Fakat elektronik ticareti yiyecek içecek işletmelerine ulaştıran dijital yemek platformları bu hizmet karşılığında talep ettikleri ücretler, geri ödemeler, paket servis elemanları için kötü hava koşulları elektronik ticareti restoranlar için olumsuzlukları getirmiştir. Bu bağlamda araştırmanın amacı dijitalleşmenin yiyecek içecek işletmelerindeki etkileri olarak belirlenmiştir. Araştırma kapsamında, Ankara ilinde faaliyet gösteren restoran çalışanları ile çevrimiçi yemek sipariş sitelerinin ve söz konusu sitelerden verilen siparişlerin işletmeyi nasıl etkilediğine dair restoran çalışanları ve sahipleri ile görüşmeler yapılmıştır. Araştırma deseni, bütüncül bir araştırma yöntemi olan durum çalışmasıdır. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise konuyu daha derinlemesine inceleyebilmek adına birbirinden farklı özelliklere sahip yiyecek içecek işletmeleri kümelendirilerek 3 döner ve ev yemeği restoranı, 3 kafe, 3 çiğköfteci, 3 pizzacı ve 3 pastaneden oluşan 15 farklı işletme oluşturmaktadır. Araştırmada analiz yöntemi olarak nitel analiz kullanılırken, 15 farklı işletme çalışanı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak katılımcılar ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerde katılımcının düşüncelerini etkilememek adına görüş belirtilmemiş ve katılımcıların düşünceleri not alınmıştır. Elde edilen veriler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda yiyecek içecek işletmeleri çalışanlarının dijital yemek platformları hakkında ulaşılabilirlik, ücretsiz reklam, yeni müşteri potansiyeli gibi olumlu düşüncelere sahip olsalar da komisyon oranlarının fazlalığı sebebiyle kazancın büyük oranda düşmesi, kötü hava koşullarında yaşanan zorluklar, çevrimiçi ödemelerin geç gönderilmesi, restoran doluluk oranının azalması gibi kritik olumsuz düşüncelere sahip oldukları görülmüştür. Bu nedenle dijital yemek platformlarının hem yiyecek içecek işletmelerini hem de müşteriyi memnun edecek adımlar atması gerektiği düşünülmektedir. With the increase in digitalization in the world, electronic commerce, which is a new form of commerce, has spread and a different era has begun in the concept of commerce. Electronic commerce, which has started to replace traditional commerce, has been used frequently in food and beverage businesses with its accessibility and ease. Food and beverage businesses have discovered the fastest and easiest way to reach customers with low capital. With increasing çevrimiçi orders, new business lines have emerged and employment has been provided. However, digital food platforms that bring electronic commerce to food and beverage businesses, the fees they demand in return for this service, reimbursements, bad weather conditions for takeaway staff have brought negativities to restaurants in electronic commerce. In this context, the aim of the research has been determined as the effect of digitalization in food and beverage businesses. Within the scope of the research, interviews were conducted with restaurant employees operating in Ankara and restaurant employees and owners about how çevrimiçi food ordering sites and the orders placed from these sites affect the business. The research design is case study, which is a holistic research method. The universe of the research consists of food and beverage businesses operating in the province of Ankara. The sample of the research, on the other hand, consists of 15 different businesses consisting of 3 doner and home-cooked restaurants, 3 coffee houses and cafes, 3 Çiğköfte restaurants, 3 pizzeria and 3 patisseries by clustering food and beverage businesses with different characteristics in order to examine the subject in more depth. While qualitative analysis was used as the analysis method in the research, interviews were conducted with 15 different business employees using a semi-structured interview form. In order not to affect the thoughts of the participants in the interviews, no opinions were expressed and the opinions of the participants were noted. Content analysis was performed for the obtained data. As a result of the research, although the employees of food and beverage businesses have positive thoughts about digital food platforms such as accessibility, free advertising, and new customer potential, critical factors such as decreased earnings due to high commission rates, difficulties in bad weather conditions, late payment of çevrimiçi payments, and decrease in restaurant occupancy rate. were found to have negative thoughts. For this reason, it is thought that digital food platforms should take steps to satisfy both food and beverage businesses and customers.Item Ankara’daki butik otellerin pandemi sonrası değişen talep yapısı(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Aleyna, Akdemir; Özcan, YağcıTez çalışması kapsamında Covid-19 sürecine bağlı olarak değişen hizmet sunumları ve talep yapısı Ankara’daki butik oteller üzerinden incelenmiştir. Hizmet sektörünün dış çevreyle ilişkisi göz önünde bulundurularak; ekonomik potansiyeli ve içinde bulunduğu pazarın büyüklüğü dahilinde turizm hizmetinin yaşadığı ve yaşayabileceği olası değişimler gözlemlenmeye çalışılmıştır. Çalışmalarda güncel olarak bahsedilen turizm hizmetindeki yeni dönem uyarlamaları araştırmanın yöntemi kapsamında incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olarak kabul edilen yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Yüz yüze mülakat doğrultusunda Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylı sertifikaları bulunan butik otellerin işletme müdürleri ile görüşülmüştür. Görüşmelerde araştırmanın amacına yönelik sorular yöneltilerek sektöre katkı sağlaması beklenen yanıtlar aranmıştır. Literatür taraması ve yüz yüze mülakat ile elde edilen bilgiler kapsamında bundan sonraki çalışmalara örnek olması beklenen öneriler sunulmuştur. Within the scope of the thesis, the changing service offerings and demand structure depending on the Covid-19 process were examined through boutique hotels in Ankara. Considering the relationship of service industry with the external environment; within the economic potential and the size of the market, the changes that the tourism industry has experienced was tried to be observed. The new era adaptations in the tourism industry, which are mentioned in the studies, was examined within the scope of the research method. In the study, the structured interview technique, which is accepted as one of the qualitative research methods was used. In accordance with the face-to-face interviews, business managers of boutique hotels which certificates approved by the Ministry of Culture and Tourism were interviewed. In the interviews, questions regarding the purpose of the research were asked and answers that were expected to contribute to the industry were sought. Within the information obtained through literature review and face-to-face interviews, suggestions that are expected to be an example for future studies are presented.