Enstitüler / Institutes
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390
Browse
4 results
Search Results
Item A comparison of native and non-native speakers on the basis of the use and function of discourse markers in ma theses abstracts(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Çelik, Cansu; Dağdeviren Kırmızı, GülinSecond language (L2) writers face linguistic and discursive problems, as well as the problem of not being native speakers and being on the margins of the English-speaking world. Therefore, L2 writing may devitate from L1 speakers writing. The present study aims to contribute to academic writing by comparing native and non-native English speakers in terms of discourse markers. To this end, the abstract sections of the participants' MA theses were examined using Fraser's (1999) classification of temporal, elaborative, inferential, and contrastive markers. Ant.Conc, is a concordance tool used in data analysis. According to the results, there are certain differences in temporal, elaborative, inferential, and contrastive markers between native and non-native English speakers. In view of the results of the present study, it should be noted that there are some similarities and differences in the use of these categories. İkinci dil (L2) yazarları, dilsel ve söylemsel sorunların yanı sıra anadili İngilizce olamama ve İngilizce konuşulan dünyanın sınırlarında olma sorunuyla karşı karşıyadır. Bu nedenle, L2 yazımı, anadil konuşucularının yazımından farklı olabilir. Bu çalışma, anadili İngilizce olan ve olmayan konuşucuları söylem belirteçleri açısından karşılaştırarak akademik yazıya katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, katılımcıların yüksek lisans tezlerinin özet bölümleri Fraser'ın (1999) zamansal, ayrıntılı, çıkarımsal ve karşılaştırmalı belirteçler sınıflandırması kullanılarak incelenmiştir. Ant.Conc, veri analizinde kullanılan bir uyum aracıdır. Sonuçlara göre, anadili İngilizce olan ve olmayanlar arasında zamansal, ayrıntılı, çıkarımsal ve karşılaştırmalı belirteçlerde belirli farklılıklar vardır. Bu çalışmanın sonuçları göz önüne alındığında, bu kategorilerin kullanımında bazı benzerlikler ve farklılıklar olduğu belirtilmelidir.Item Occupational anxiety of efl teachers: a case study in Libya(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Ahmed Ajeenah, Lubna Alsadiq; Dağdeviren Kırmızı, GülinSome EFL teachers may feel occupational anxiety which might have a negative impact on their ability to learn and teach. However, little is known about Libyan EFL teachers’ occupational anxiety. The main aim of the present study is to investigate the anxiety of EFL teachers in Libya. To this end, this study explored general anxiety level, Language proficiency (LP), Teaching Inexperience (TI), Lack of Student Interest (LSI), Fear of Negative Assessment (FNA), Time Management (TM) and Lack of Support (LS). 175 EFL teachers participated in this study by filling in thirty-one items assessed on a 5-point Likert scale. The results showed strong positive relationships between lack of student interest (LSI) fear of negative assessment (FNA), time management (TM) and lack of support (LS). The remaining correlations were all indicating moderate positive relationships. Moreover, statistically significant differences in anxiety between males and females were found based on their anxiety scale evaluations. İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten bazı öğregtmenler mesleki kaygı hissedebilirler ki bu öğretmenlerin öğrenme ve öğretme becerileri üzerinde olumsuz etkisi vardır. Ancak, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten Libyalı öğretmenlerin mesleki kaygıları ile ilgili çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Libya’da İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kaygılarını ölçmektir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin genel kaygı seviyeleri, Dil Yeterlilikleri (DY), Öğretme Tecrübesizliği (ÖT), Öğrenci İlgisizliği (Öİ), Olumsuz Değerlendirme Korkusu (ODK), Zaman Yönetimi (ZY) ve Destek Eksikliği (DE) incelenecektir. 175 katılımcı 5’li Likert ölçeği ile verilen 31 soruya yanıt vererek çalışmaya katılmıştır. Sonuçlara göre Öğrenci İlgisizliği (Öİ) ve Olumsuz Değerlendirme Korkusu (ODK) arasında; Zaman Yönetimi (ZY) ve Destek Eksikliği (DE) arasında güçlü olumlu ilişki bulunmuştur. Diğer bağıntılarda ortas seviyede olumlu ilişki bulunmuştur. Ayrıca anket değerlendirmelerine göre kadın ve erkek katılımcılar arasında kaygı açısından önemli bir fark bulunmamıştır.Item Self-directed learning among tertiary level efl learners- a case study at a private university in Turkey(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Güney, Renan; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe aim of the study was to investigate the self-directed learning skills of university students studying at the English Language School at a private university in Ankara, Turkey. As for the participants, they were students at a private university at the university’s School of English Language. Their ages differed from 17 to 21. Their level changed from intermediate to upper-intermediate and they learned English for academic purposes. The Likert-type scale, named the Self-Directed Learning Skills Scale (SDLSS), prepared, and piloted by Ayyıldız and Tarhan (2015) was implemented with 154 participants. Then, the second research question, which was about the participants’ experiences with respect to SDL both inside and outside of the classroom was analyzed with the help of 12 participants through an unstructured interview prepared and piloted by Leach (2000) at the University of Technology in Sydney. This interview consisted of three sections that were about SDL in formal and non- formal contexts and factors affecting SDL. As a result, participants got the highest scores from the sub-dimensions of motivation and self-confidence, ability to plan learning, ability to manage information, assessment of learning process, and evaluation of learning success/results. Participants got the lowest scores from the sub-dimensions of attitude towards learning and learning responsibility. In general, the participants' SDLSS sub- dimension scores and total scores were moderate. Self-Directed Learning Skills Scale sub- dimensions points of the participants did not show a statistically significant difference according to their gender and age. Participants highlighted a variety of characteristics that appeared to impact their desire and aptitude to be self-directed learners as they discussed their experiences. The background of the learning, domain expertise and the level of the teaching being completed, the socialization or conditioning effect of prior experiences, personal self-confidence, and inspiration, opportunities left to engage in learning, availability of resources, and their age were recognized as the eight variables. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de Ankara'da özel bir üniversitenin İngilizce Dil Okulu'nda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin öz-yönelimli öğrenme becerilerininincelenmesidir. Katılımcılar ise Türkiye'deki İngiliz Dili Yüksek Okulu'nda özel bir üniversitede okuyan öğrencilerdir. Yaşları 17 ile 21 arasında değişir. Seviyeleri orta seviyeden üst orta seviyeye göre değişir ve İngilizceyi akademik amaç için öğrenmektedirler. Ayyıldız ve Tarhan (2015) tarafından hazırlanan ve pilot uygulaması yapılan Öz-Yönelimli Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDLSS) olan Likert tipi ölçek 154 katılımcıya uygulanmıştır. Daha sonra, katılımcıların sınıf içi ve sınıf dışı öz-yönelimli öğrenme ile ilgili deneyimlerini içeren ikinci araştırma sorusu için, Leach (2000) tarafından Sidney Teknoloji Üniversitesi’nde de hazırlanan ve pilot uygulaması yapılan yapılandırılmamış bir görüşme ile 12 katılımcının mülakat cevapları analiz edilmiştir. Bu görüşmeler, sınıf içi ve sınıf dışı bağlamlarda öz-yönelimli öğrenmeyi etkileyen faktörler olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Sonuç olarak katılımcılar isteklendirme ve özgüven, öğrenmeyi planlayabilme, bilgiyi yönetebilme, öğrenme sürecini değerlendirme ve öğrenme başarısını/sonuçlarını değerlendirme alt boyutlarından en yüksek puanları almıştır. Katılımcılar, öğrenmeye yönelik tutum ve öğrenme sorumluluğu alt başlıklarından en düşük puanları almıştır. Genel olarak katılımcıların Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeğinin alt boyut puanları ve toplam puanları orta düzeydedir. Katılımcıların Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeği alt boyut puanları cinsiyet ve yaşlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Katılımcılar, deneyimlerini tartışırken, kendi kendine öğrenen olma isteklerini ve yeteneklerini etkilediği görülen çeşitli özellikleri vurgulamışlardır. Öğrenmenin arka planı, alan uzmanlığı ve tamamlanan öğretimin seviyesi, önceki deneyimlerin sosyalleşme veya koşullandırma etkisi, kişisel özgüven, ilham, öğrenmeye katılmak için sunulan fırsatlar, kaynakların mevcudiyeti ve yaşları alt başlıkları bu çalışmada sekiz değişken olarak kabul edilmiştir.Item A Snapshot Of Flipped Instruction In English Language Teaching In Turkiye: A Systematic Review(2022) Baltaci, Hasan SerifThis study aims to explore the trends and the perceived benefits and challenges of flipped language instruction regarding student achievement and attitudes in Turkiye. To that end, the databases, including Web of Science Core Collection, Scopus, Eric and DergiPark were reviewed, and a total of 20 articles were analyzed. Systematic review was utilized as the research methodology. The findings revealed that flipped instruction in ELT has gained importance since 2015 in Turkiye and has been gradually receiving more attention in research and practice. In the reviewed studies, the most employed research method turned out to be the mixed method, whilst the purely quantitative and qualitative studies were not abundant. It is seen that writing has been the most frequently researched language skill with respect to flipped instruction, whereas the other skills were not subject to investigation considerably. Furthermore, apart from language skills as the primary focus, the studies also concentrated on students' perceptions, achievement, self-directed learning, attitudes, and classroom engagement. Finally, the reviewed studies illustrated the challenges and benefits of the flipped classroom in relation to students' achievement and attitudes towards learning. In the light of the findings, implications for practice and recommendations for future research are provided.