Enstitüler / Institutes

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    Regulation of anger by writing: Usage of expression, problem solving and distraction strategies
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Şahin, İrem; Akın Sarı, Burçin
    The main purpose of this study was to examine the effects on anger regulation of emotion regulation strategies applied through writing tasks. In this respect, a scenario that would trigger the emotion of anger was created to be used in the experimental phase. Levels of anger regulation were then evaluated by examining the effects of expression, problemsolving, and distraction strategies applied through writing tasks on positive affect, negative affect, valence, and arousal values of emotion. In addition, the levels of effectiveness of these emotion regulation strategies were compared with each other. The sample of the study consisted of 152 female university students. The Positive and Negative Affect Scale, Emotion and Arousal Assessment Form, and Emotional Valence Form were used as data collection tools and the dataset was analyzed with IBM SPSS Statistics in accordance with the research questions and hypotheses. It was found that all three emotion regulation strategies had significant effects on negative affect and arousal. The most effective strategy for negative affect was distraction, while the least effective was expression. Finally, the most effective strategies for arousal were distraction and expression with problem-solving, and there was no significant difference between the effectiveness of these two strategies, while the least effective strategy was expression. All findings are discussed in light of the relevant literature.Bu çalışmanın temel amacı yazı yazma aracılığıyla kullanılan duygu düzenleme stratejilerinin öfke duygusunu düzenleme üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu doğrultuda öncelikle, deney aşamasında kullanılmak üzere öfke duygusunu tetikleyecek bir senaryo içeriği oluşturulmuştur. Ardından, yazı yazma aracılığıyla uygulanan ifade etme, ifade etmeyle beraber problem çözme ve dikkat dağıtma stratejilerinin pozitif duygulanım, negatif duygulanım, duygunun şiddeti ve hoşnutluk derecesi üzerindeki etkisi incelenerek öfke duygusunun düzenlenmesi değerlendirilmiştir. Ek olarak duygu düzenleme stratejilerinin etkililiği birbiriyle karşılaştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini üniversite öğrencisi olan 152 kadın katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Pozitif ve Negatif Duygulanım Ölçeği, Duygu ve Şiddet Formu ve Duygunun Hoşnutluk Formu kullanılmıştır. Elde edilen veri seti, araştırma sorularına ve hipotezlere uygun olarak SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre her üç duygu düzenleme stratejisinin de negatif duygulanım ve duygunun şiddeti üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Son olarak, duygunun şiddeti için en etkili stratejiler dikkat dağıtma ve problem çözme olmuştur ve bu iki stratejinin etkililiği arasında anlamlı fark yokken en az etkili olan stratejinin ise ifade etme stratejisi olduğu görülmüştür. Elde edilen tüm bulgular alanyazın ışığında ele alınarak tartışılmıştır.