Enstitüler / Institutes

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390

Browse

Search Results

Now showing 1 - 5 of 5
  • Item
    Yat şeflerinin sektörde karşılaştığı zorlukların belirlenmesi ve yat şefliğine ilişkin farklı eğitim modellerinin oluşturulması
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Melih, Uysal; İsmail, Tokmak
    Yat turizmi ülkemizin turizm gelirlerine önemli katkılar sunan bir turizm çeşididir. Deniz turizmi altında yer alan yatçılık faaliyetleri ülkemizin girintili-çıkıntılı yapısı bakımından popüler hale gelmiştir. Dünya genelinde farklı olgular üzerinde oluşumunu gerçekleştiren yat turizmi ülkemizde ise son 20 yıldır popülerliğini ve gelişimini gerçekleştirmektedir. Yat turizmi sektörü içerisinde yer alan ve faaliyetlerini gerçekleştiren personelin bu sektör içerisinde yaşadığı sorunların ve beklentilerin belirlenmesi, aynı zamanda bu personelin istihdamının farklı eğitim modelleri uygulanarak sağlanması amacıyla bu çalışmanın gerçekleştirmesi düşünülmüştür. Yat turizmi sektörü içerisinde yer alan yat şeflerinin sektörde karşılaştığı zorlukların belirlenmesi ve mevcut personelin donanımının artırılması ile birlikte işe yeni girecek personelin eğitimli bireylerden oluşması adına farklı eğitim modellerinin ortaya koyulması amacıyla araştırma üç aşamalı olacak şekilde tasarlanmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde Muğla İli Bodrum İlçesi sınırları içerisinde fiili olarak çalışmakta olan yat şeflerinin bu sektör içerisinde karşılaştığı zorlukların ifade edilmesi ve farklı eğitim modelleri oluşturulması aşamasında hangi konuların ön plana çıkartılması gerekliliğini aktarması amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşme formu 18 farklı katılımcıya uygulanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında Başkent Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları öğretim elemanları ile odak-grup görüşmesi gerçekleştirilerek yat şefliği eğitiminin gerekli olup olmadığı, süresi ve içeriği sorularına cevap alınması beklenmiştir. Araştırmanın üçüncü ve son bölümünde ise Tüm Yat İşletmecileri, Yatırımcıları, Broker ve Acente Derneği tarafından 4-9 Mayıs 2023 tarihlerinde Göcek’te düzenlenen “4th TYBA Yacht Charter Show” organizasyonuna katılarak araştırmanın birinci ve ikinci bölümünde elde edilen verilerin geçerliliği ve güvenirliğini artırmak amacıyla yapılandırılmamış görüşme formu 13 kişiye uygulanmıştır. Araştırmanın üç bölümünde elde edilen bulgular ışığında yat şeflerinin özellikle dar alanda çalışma, uzun mesai saatleri, personel eksikliği ve mevcut personelin donanım yetersizliği konuları üzerinde daha çok durduğu gözlemlenirken yat kaptanlarının ve brokerların da bu görüşleri destekler nitelikte ifadelerine ulaşılmıştır. Eğitim konusunda gerek yat şeflerinin gerekse kaptan ve brokerların personelin kişisel donanımının bazı konularda yetersiz kaldığı görüşü eğitim modellerinin oluşmasında katkı sağlamıştır. Odak-grup görüşmesinde yat şefi eğitiminin olması gerekliliği ve bu eğitimin farklı kesimlere hitap edecek şekillerde uygulanmasına ulaşılmıştır ki yat şeflerinin de bu konuda kısa süren eğitim modellerine daha fazla katılım göstereceği ifadelerle aktarılmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle kısa, orta ve uzun dönem olacak şekillerde her kesime hitap edecek eğitim modelleri oluşturularak sektör içerisinde çalışmakta olan yat şeflerinin deneyimine bağlı olarak iki ayrı eğitim modeli, sektöre yeni giriş yapmak isteyen bireyler içinde bir eğitim modeli oluşturulmuştur. Yacht tourism is a type of tourism that contributes significantly to the tourism revenues of our country. Yachting activities under sea tourism have become popular in terms of the recessed-protruding structure of our country. Yacht tourism, which has been formed on different phenomena throughout the world, has been gaining popularity and development in our country for the last 20 years. This study is intended to be carried out in order to determine the problems and expectations of the personnel in the yacht tourism sector and carry out their activities in this sector, as well as to ensure the employment of these personnel by applying different training models. The research has progressed in three stages in order to identify the difficulties faced by the yacht chefs in the yacht tourism sector and to increase the equipment of the existing personnel, and to reveal different training models in order to make sure that the new personnel to be recruited are educated individuals. In the first part of the research, a semi-structured interview form was applied to 18 different participants in order to express the difficulties faced by yacht chiefs who are actually working within the borders of Bodrum District of Muğla Province and to convey which subjects should be highlighted in the process of creating different training models. In the light of the findings, a focus-group discussion was held with Başkent University Gastronomy and Culinary Arts instructors and it was expected to receive answers to the questions of whether yacht chef training is necessary, its duration and content. In the third and last part of the research, we participated in the “4th TYBA Yacht Charter Show” organized by All Yacht Managers, Investors, Brokers and Agents Association (TYBA Yachting and Brokers Association) in Göcek on May 4-9, 2023 and was structured in order to increase the validity and reliability of the data obtained in the first and second parts of the research. The interview form was applied to 13 people. In the light of the findings obtained in the three parts of the research, it was observed that yacht masters focused more on working in narrow spaces, long working hours, lack of personnel and inadequate individual competence of the personnel, while the statements of yacht captains and brokers supporting these views were reached. The opinion that the personal equipment of the personnel of both yacht chiefs and captains and brokers in terms of training is insufficient in some matters has contributed to the formation of training models. In the focus-group meeting, it was stated that yacht chef training should be required and that this training should be implemented in ways that would appeal to different segments, and that yacht chefs would also participate more in short-term training models on this subject. Based on the findings obtained, training models that will appeal to all segments in short, medium and long-term forms have been created and two different training models have been created depending on the experience of yacht chefs working in the sector, and a training model for individuals who want to enter the sector.
  • Item
    Ankara’daki butik otellerin pandemi sonrası değişen talep yapısı
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Aleyna, Akdemir; Özcan, Yağcı
    Tez çalışması kapsamında Covid-19 sürecine bağlı olarak değişen hizmet sunumları ve talep yapısı Ankara’daki butik oteller üzerinden incelenmiştir. Hizmet sektörünün dış çevreyle ilişkisi göz önünde bulundurularak; ekonomik potansiyeli ve içinde bulunduğu pazarın büyüklüğü dahilinde turizm hizmetinin yaşadığı ve yaşayabileceği olası değişimler gözlemlenmeye çalışılmıştır. Çalışmalarda güncel olarak bahsedilen turizm hizmetindeki yeni dönem uyarlamaları araştırmanın yöntemi kapsamında incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olarak kabul edilen yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Yüz yüze mülakat doğrultusunda Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından onaylı sertifikaları bulunan butik otellerin işletme müdürleri ile görüşülmüştür. Görüşmelerde araştırmanın amacına yönelik sorular yöneltilerek sektöre katkı sağlaması beklenen yanıtlar aranmıştır. Literatür taraması ve yüz yüze mülakat ile elde edilen bilgiler kapsamında bundan sonraki çalışmalara örnek olması beklenen öneriler sunulmuştur. Within the scope of the thesis, the changing service offerings and demand structure depending on the Covid-19 process were examined through boutique hotels in Ankara. Considering the relationship of service industry with the external environment; within the economic potential and the size of the market, the changes that the tourism industry has experienced was tried to be observed. The new era adaptations in the tourism industry, which are mentioned in the studies, was examined within the scope of the research method. In the study, the structured interview technique, which is accepted as one of the qualitative research methods was used. In accordance with the face-to-face interviews, business managers of boutique hotels which certificates approved by the Ministry of Culture and Tourism were interviewed. In the interviews, questions regarding the purpose of the research were asked and answers that were expected to contribute to the industry were sought. Within the information obtained through literature review and face-to-face interviews, suggestions that are expected to be an example for future studies are presented.
  • Item
    Otel işletmelerinin pandemi öncesi ve sonrası finansal durumu, nakit akışları ve performans ölçütlerindeki değişikliklerin incelenmesi-Antalya bölgesindeki bir otelde uygulama
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Akar Altınışık, Burcu; Akdoğan, Nalan
    2019 yılı başından itibaren tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemisinin her sektörde yarattığı deformasyonları, 2022 yılı itibariyle daha açık görmekteyiz. Özellikle finansal olarak Türkiye’de turizm sektörü en çok etkilenen sektörler arasında yer almakta olup; bu çalışma ile Antalya’da yer alan bir beş yıldızlı otelin pandemi öncesi ve sonrası finansal durumunun ne yönde etkilendiği incelenmiştir. Çalışma kapsamında otelin 2019- 2022/06 dönemleri arasındaki finansal durum tabloları, kar/zarar tabloları, nakit akış tabloları ve bağımsız denetim raporları karşılaştırmalı olarak yatay analiz, dikey analiz ve oran analizi ile incelenmiştir. Çalışmada bağımsız değişken COVID-19 pandemisi iken, bağımlı değişkenler işletmenin finansal tablolarında bulunan tüm kalemlerdir. Sonuç itibariyle firmanın pandemiden 2020 yılında, 2019 yılına göre finansal olarak olumsuz etkilendiğini, 2021 yılı itibariyle ise toparlanmaya başladığı, 2022 yılına ait mali durumunun 2021 yılına göre olumlu seyirde olduğu belirlenmiştir. We started to see the damages of COVID-19 pandemic, which is affecting the world from the beginning of 2019, on each industry worldwide in 2022. In Turkey, tourism industry is one of the most effected industries on financial way. The aim of this study is to find out the financial effect of a five stars hotel in Antalya from COVID-19 pandemic. The statements of financial position, income and cash flows and the reports of independent audits between 2019-2022/06 period are comparatively analyzed with ratios in this study. The independent variable is COVID-19 pandemic, while the dependent variables are all the financial statement items in this study. It’s determined that the hotel is negatively affected from pandemic in 2020 comparing to 2019, while the positive effects were beginning to seen on financial way in 2021.
  • Item
    Destinasyon pazarlamasında turizm tanıtım videolarının rolü: "TURKEY – HOME OF TURQUOISE" videosu örneği
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Akca, Tugba; Şıvgın Dündar, Ayşe Lale
    Teknolojinin gelişmesiyle birlikte günümüzde medya araçlarının kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Geçmişte yalnızca radyo ve TV gibi araçlarla sürdürülen kitle iletişimi, günümüzde İnternet ve Bilgi İletişim Teknolojilerindeki gelişmeler sonucunda birçok platformda yaygın olarak sürdürülebilmektedir. Bu gelişmeler turizm tanıtım çalışmalarında da teknoloji kullanımını yaygın hale getirmiş ve tanıtım videoları, reklam ve tanıtım kampanyaları açısından önemli birer araç haline gelmiştir. Bu çalışmada turizm tanıtım videolarının destinasyon imajı üzerindeki etkisini irdelemek ve iletişimde etki paradigması açısından bir değerlendirme yürütmek amaçlanmaktadır. Etki paradigmasının temel alınmasındaki neden, videonun turistik satın alma davranışına ne ölçüde etki edebileceğinin tartışılabilmesidir. Bu doğrultuda “Turkey: Home of Turquoise” videosu seçilmiş ve odak grup görüşmeleri kapsamında değerlendirilmiştir. “Turkey: Home of Turquoise” videosunun Lasswell’in genel iletişim modeli kapsamında Propaganda teorisi açısından işlevselliğinin de tartışıldığı çalışmada öncelikle kavramsal ve kuramsal çerçeve literatür doğrultusunda sunulmuştur. Veri toplama sürecinde odak grup görüşmesi yöntemi kullanılmıştır. Odak grup görüşmelerine dahil edilen katılımcılar kartopu örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle yorumlanmıştır. “Turkey: Home of Turquoise” videosu genel anlamda başarısı kanıtlanmış bir video olmasına rağmen çalışma bulguları sonucunda muldisipliner bakış açısından dikkat çekici bazı noktalar ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda; gelecek çalışmalara fikir sunulabileceği düşünülen öneriler çalışmanın sonucunda sunulmuştur. With the development of technology, the use of media tools has become quite common today. Mass communication, which was carried out only with tools such as radio and TV in the past, is now widely maintained in many platforms as a result of the developments in Internet and Information and Communication Technologies. As a result of these developments, the use of technology has become widespread in tourism promotion activities and promotional videos have become an important tool. In this study, it is aimed to examine the effects of tourism promotion videos on destination image and to carry out an evaluation in terms of the paradigm of effect in communication. The reason behind the evaluation of media effect is that it can be discussed to what extent the video may affect tourist’s buying behavior. Accordingly, the video “Turkey: Home of Turquoise” was selected and evaluated within the scope of focus group discussions. The data obtained in the focus group interviews were interpreted by descriptive analysis method. In this interpretation process, the functionality of the video “Turkey: Home of Turquoise” was discussed within the scope of Lasswell's general communication model in terms of Propaganda theory. In the study, firstly, the conceptual and theoretical framework is presented in line with the literature. Focus group interview method was used in the data collection process. Participants included in the focus group interviews were selected by the snowball sampling method. The data obtained from the interviews were interpreted by descriptive analysis method. Although the video “Turkey: Home of Turquoise” is a proven success in general terms, it draws attention that there are certain deficiencies as a result of the study findings. Suggestions for eliminating these deficiencies and presenting ideas for future studies are presented as a result of the study.
  • Thumbnail Image
    Item
    Ankara'nın kent markalaşması çerçevesinde kent imajı'nın incelenmesi
    (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017) Tokuroğlu, Seda; Kurtulmuşoğlu, Feride Bahar
    Günümüzde yaşanan küresel rekabetle beraber şehirlerin imaj anlayışları da değişime uğramaktadır. Tüketicilerin istek ve talepleri sürekli değişmektedirler ve teknolojik gelişmelerle birlikte aynı fırsatı sunan şehirler farklılaşma arayışına girmektedirler. Farklılık yaratmak, şehirlerin marka imajını da etkilemektedir. Yerleşim yerleri, geçmiş dönemler boyunca imajlarını akılda kalıcı hale getirme çabası içerisinde olmuşlardır çünkü her daim müşteri, turist, yatırımcı gibi ziyaretçileri çekebilmek istemişlerdir. Bu çalışma, ‘Kent İmajı’ kavramının kent markalaşması ve kent pazarlaması kavramları açısından incelenip ölçülmesi üzerinedir, kentlerin nasıl algılandığını anlamaya yönelik olarak tasarlanmıştır. Ankara’ya ilişkin davranışsal niyet üzerinde etkili olan kent imajı etkenleri belirlenmiştir. Along with the current global competition, cities' image perceptions are undergoing changes. Consumers’ wishes and demands are constantly changing, and cities offering the same opportunity together with technological developments are in search of differentiation. Creating a difference also affects the brand image of the cities. The settlements have been struggling to make their images memorable during the past periods because they want to attract visitors like customers, tourists, investors. This study is designed to analyze the concept of 'urban image' in terms of urban branding and urban marketing concepts, to understand how cities are perceived. Effective factors of the urban image on the behavioral intention related to Ankara have been found.