Enstitüler / Institutes

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1390

Browse

Search Results

Now showing 1 - 1 of 1
  • Item
    Investigating the relationship between parental involvement and parental attitudes towards English language learning
    (Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Süveyda, Gönüler Keskin; Gülin, Dağdeviren Kırmızı
    This study explored the relationship between parental involvement and parental attitudes in their children's process of learning the English language. The research involved 307 parents of elementary school students as participants. As the research approach, sequential explanatory mixed method design was employed. As the data collection tool, two questionnaires “parental involvement” and “parental attitude” were administered for the quantitative part of the study and semi-structured interviews were conducted with 11 participants for the qualitative part. The collected data were then analyzed using SPSS software. During the analysis of the data, Pearson correlation was used to examine the relationship between family involvement and attitude. Arithmetic mean, standard deviation, frequency and percentage analyses were used for the descriptive analysis of the questionnaire items. Considering the normal distribution of the data, one-way ANOVA and Independent samples t-tests were applied to determine the effect of independent variables on both involvement and attitude. In the qualitative phase of the study, content analysis was used to interpret the interview data. When the findings obtained from the quantitative data were examined, a moderate, positive and significant correlation (r = 0.478; p < 0.01) was found between parental involvement and parental attitude, indicating that a stronger level of parental involvement corresponds with a more positive attitude toward their children's English language learning. The qualitative data added depth by revealing varying levels of parental involvement due to various constraints expressed by the participants, while also highlighting a generally positive attitude towards English learning. Bu çalışma, çocuklarının İngilizce dilini öğrenme sürecinde ebeveyn katılımı ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Araştırmaya 307 ilkokul öğrenci velisi katılmıştır. Araştırmada sıralı açıklayıcı karma yöntem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, çalışmanın nicel kısmı için “Aile Katılımı” ve “Aile Tutumu” olmak üzere iki anket uygulanmış, nitel kısımda ise 11 katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler daha sonra SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi aşamasında, aile katılımı ve tutumu arasındaki ilişkiyi incelemek için Pearson korelasyonundan yararlanılmış ve anket maddelerinin betimsel analizi aşamasında aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde analizleri kullanılmıştır. Verilerin normal dağılımı dikkate alınarak bağımsız değişkenlerin hem katılım hem de tutum üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla tek yönlü ANOVA ve Bağımsız örneklemler t-testleri uygulanmıştır. Çalışmanın nitel aşamasında ise, görüşme verilerini yorumlamak amacıyla içerik analizi kullanılmıştır. Nicel verilerden elde edilen bulgular incelendiğinde, aile katılımı ile aile tutumu arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir korelasyon (r = 0,478; p <0,01) olduğu görülmüştür; bu da daha güçlü bir ebeveyn katılımı düzeyinin, çocuklarının İngilizce dil öğrenimine yönelik daha olumlu bir tutuma karşılık geldiğini göstermektedir. Nitel veriler, katılımcılar tarafından ifade edilen çeşitli kısıtlamalara bağlı olarak farklı düzeylerde ebeveyn katılımını ortaya koyarken aynı zamanda İngilizce öğrenmeye genel olarak olumlu bir tutumu vurgulamıştır.