Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education

Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    İlkokul yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerinin uyguladıkları liderlik stilleri ile ilişkisi
    (Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Demirtaş, Kübra; Akbaba Altun, Sadegül
    Bu araştırmanın amacı, ilgili alan yazın incelendiğinde her iki değişkenin birlikte ele alındığı çalışmaların az olması durumuna istinaden çatışmanın nedenleri, çatışma yönetiminde mesleki kıdem, cinsiyet ve yaş değişkenlerinin etkililiği, çatışmanın nasıl yönetildiği, çatışmayı yönetmede kullanılan stratejilerin neler olduğu, liderlik stillerinin bu bağlamlarda çatışma yönetimine katkısının neler olduğu ve hangi liderlik stilinin hangi çatışma yönetimi stratejisi ile birlikte ya da ayrı kullanıldığını belirlemektir. Araştırma, Ankara ili Çankaya ilçesindeki Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bulunan devlet ilkokullarında görev yapmakta olan okul yöneticileri ve onlara uygulanan ölçeklerle sınırlıdır. Araştırmada okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stratejilerinin uyguladıkları liderlik stili ile ilişkisini etkileyen durumların tespit edilebilmesi için nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler araştırmada kullanılan ölçekler ile elde edilmiştir. Araştırmanın örneklem sayısı Ankara ilinin Çankaya ilçesinde bulunan 68 devlet ilkokulunda görev yapmakta olan 128 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Bu araştırmada verileri toplamak üzere Rahim’in Örgütsel Çatışma Ölçeği’ nin günümüze ve dilimize uyarlanmış versiyonu olan Özgan (2006) ve Gümüşeli (2004) tarafından geliştirilen Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği ve Bass (1985) ve Avolio (1990) tarafından geliştiren, günümüze ve dilimize Akdoğan (2002) tarafından uyarlanan Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Ankara ilinin Çankaya ilçesindeki devlet ilkokullarında yöneticilik yapan okul yöneticilerinden elde edilen bulgular kapsamında geleneksel yönetim ve liderlik biçimlerinin benimsendiği, inisiyatif ve risk almaktan kaçınıldığı söylenebilmekte ve bu çıkarım özellikle de serbest bırakıcı liderlik stili ile problem çözme odaklı bütünleştirici çatışma çözme stratejisi arasında elde edilen ilişkiden de görülebilmektedir. Geleneksel yöneticilik özelliklerini baskın ve anlamlı bir şekilde gösteren araştırma katılımcıları sorunların çözümünde öncelikle kaçınma davranışı sergilemekte, sonra uzlaştırma ve bütünleştirme davranışları sergilemekte ve en son ise uyma davranışı sergilemektedir. When the relevant literature is examined, it is seen that there are few studies that deal with conflict management strategies and leadership styles. The purpose of this research is to determine the causes of conflict, to determine the effects of professional seniority, age and gender variables in conflict management, to determine how conflict is managed, to determine the strategies used in conflict management, to determine the relationship between leadership styles. It is also aimed to determine which leadership style is used together or separately with which management strategy. The research is limited to the school administrators working in the public primary schools affiliated to the Directorate of National Education in the Çankaya district of Ankara and the scales applied to them. In the research, quantitative research method was used to determine the situations affecting the relationship between the conflict management strategies of school administrators and the style of leadership they apply. The data were obtained by the survey method. The design of the research is the relational descriptive model. The sample number consists of 128 school administrators working in 68 public primary schools in Çankaya district of Ankara. Two scales were used to collect data in this research. The first scale is the Conflict Management Strategies scale developed by Özgan (2006) and Gümüşeli (2004), which is the adapted version of Rahim's Organizational Conflict Scale to our language. Second scale is the Multi-Factor Leadership Scale, which was developed by Bass (1985) and Avolio (1990) and adapted to language by Akdoğan (2002). The data were analyzed using the SPSS 25.0 program. Within the scope of the findings obtained from school administrators working in public primary schools in the Çankaya district of Ankara province, it is seen that the administrators adopt traditional management and leadership styles. In addition, it can be seen that managers avoid taking initiative and risk. This inference can be seen especially from the relationship between the laissez -faire leadership style and the problem-solving-oriented integrative conflict resolution strategy. Research participants, who show traditional managerial characteristics in a dominant and meaningful way, first exhibit avoidance behavior in solving problems, then show conciliation and integration behaviors, and finally conformity behavior.
  • Item
    Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel sinerji arasındaki ilişki
    (Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Duman, Nigar; Altun, Sadegül Akbaba
    Bu araştırmanın amacı, resmi ortaokullarda ve liselerde görevli öğretmenlerin liderlik stilleri algı düzeyleri ile örgütsel sinerji algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve öğretmenlerin liderlik stili algılarının, örgütsel sinerji düzeylerini ne derecede yordadığını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Liderlik stili algıları dönüşümcü, öğretimsel, kültürel, etik ve vizyoner olmak üzere beş alt boyuttan oluşmaktadır ve araştırmanın bağımsız değişkenleridir. Bağımlı değişken olarak ele alınan örgütsel sinerji ise dört alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı Ankara ili Çankaya ilçesinde resmi ortaokul ve liselerde görevli 4604 öğretmen oluşturmaktadır. Evren basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu yöntemle 401 öğretmene ulaşılmıştır ve elde edilen verilerden 390 tanesi üzerinden çalışma yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Akçakoca ve Bilgin (2016) tarafından geliştirilen Liderlik Stilleri Ölçeği ve Akpolat ve Levent (2018) tarafından geliştirilen Öğretmenlerin Örgütsel Sinerji Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 26.0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırmada normallik varsayımı için çarpıklık ve basıklık değerleri dikkate alınmıştır. Normallik varsayımının karşılandığı değişkenler ile ilgili analizlerde parametrik testler, karşılanmadığı durumlarda ise nonparametrik testler kullanılmıştır. Bu amaçla kategori sayısı 2 olan bağımsız değişkenler için, parametrik testlerden Bağımsız Örneklem T-Testi ve kategori sayısı 2 den fazla olan değişkenler için Tek Yönlü ANOVA testleri kullanılmıştır. Benzer şekilde kategori sayısı 2 den fazla olan değişkenler için nonparametrik testlerden Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Analizde ilk olarak öğretmenlerin liderlik stilleri ve örgütsel sinerji algı düzeylerini belirlemek için frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. ANOVA testi sonucunda anlamlı farkın oluştuğu durumlarda, farkın kaynağı grup veya gruplar Scheffe testi ile belirlenmiştir. Anlamlı farklılık bulunan gruplarda etki büyüklüğü eta-kare korelasyon katsayısı (η²) değerleri hesaplanmıştır. Cinsiyete göre öğretimsel liderlik boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Örgütsel sinerji boyutlarında cinsiyete göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Liderlik stili algıları kıdeme göre dönüşümcü, kültürel ve vizyoner liderlik boyutlarında farklılaşmaktadır. Örgütsel sinerji algıları ise kıdem değişkenine göre bütünleşme alt boyutunda farklılaşmaktadır. Müdürle çalışma süresi ve öğrenim durumu değişkenlerine göre hem liderlik stili algıları hem de örgütsel sinerji algıları değişmemektedir. Liderlik stili algılarının örgütsel sinerjiyi yordayıcılığını belirlemek için Stepwise (Aşamalı) Regresyon analizi yapılmıştır. Örgütsel sinerjiyi en fazla yordayan liderlik stillerinin öğretimsel liderlik (% 42.5), kültürel liderlik (% 3.5), etik liderlik (% 1.2) olduğu gözlenmiştir. The aim of this study is to determine the relationship between the perception levels of leadership styles and perception levels of organizational synergy of teachers working in public secondary and high schools, and to reveal to what extent teachers' leadership style perceptions predict organizational synergy levels. In this research relational descriptive model was used. Leadership style perceptions consist of five sub-dimensions as transformational, instructional, cultural, ethical and visionary and are the independent variables of the research. Organizational synergy, which is considered as the dependent variable, consists of four sub-dimensions and is the dependent variable of the research. The population of the research consists of 4604 teachers working in official secondary and high schools in Cankaya district of Ankara in the academic year 2020-2021. The universe was determined by simple random sampling method. With this method, 401 teachers were reached and a study was conducted on 390 of the obtained data. Leadership Styles Scale developed by Akcakoca and Bilgin (2016) and Teachers' Organizational Synergy Perception Scale developed by Akpolat and Levent (2018) were used to collect data in the research. The collected data were analyzed with the SPSS 26.0 program. In the study, skewness and kurtosis values were taken into account for the assumption of normality. Parametric tests were used in the analyzes related to the variables in which the normality assumption was met, and nonparametric tests were used in cases where the normality assumption was not met. For this purpose, Independent Sample T-Test (one of the parametric tests) for independent variables with 2 variables, and One-Way ANOVA tests for variables with more than 2 categories were used. Similarly, Kruskall-Wallis H test, one of the nonparametric tests, was used for variables with more than 2 categories. In the analysis, firstly, frequency, arithmetic mean and standard deviation values were calculated to determine teachers' leadership styles and organizational synergy perception levels. In cases where a significant difference occurred as a result of the ANOVA test, the source of the difference was determined by the Scheffe test. Effect size eta-square correlation coefficient (η²) values were calculated in groups with significant differences. A significant difference was found in the dimension of instructional leadership by gender. There was no significant difference in terms of gender in organizational synergy dimensions. Leadership style perceptions differ according to seniority in transformational, cultural and visionary leadership dimensions. Perceptions of organizational synergy differ in the sub-dimension of integration according to the variable of seniority. Both leadership style perceptions and organizational synergy perceptions do not change according to the variables of working time with the principal and educational status. The predictor of organizational synergy by leadership style perceptions was analyzed by using Stepwise Regression analysis. It was observed that the leadership styles that predicted organizational synergy the most were instructional leadership (42.5%), cultural leadership (3.5%), and ethical leadership (1.2%).