Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
Item 3-6 Yaşa yönelik resimli öykü kitaplarının çevre etiği görüşleri çerçevesinde incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Afre Sultan, Kaya; Sibel Çiğdem, GüneysuÇocukların doğa algısını şekillendirmesi ve çevreye karşı olumlu tutumlar kazanmasına yardımcı olması sebebiyle doğa ve çevre temalı resimli öykü kitaplarının okul öncesi eğitimde ve çocuk edebiyatında büyük önemi vardır. Bu tez çalışmasında, nitel araştırma yöntemi kullanılarak 3-6 yaş aralığındaki çocuklara yönelik doğa ve çevre temalı resimli öykü kitaplarının antroposentrik ve ekosentrik çevre etiği görüşleri çerçevesinde incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Ankara ilindeki üç üniversiteye bağlı anaokullarının kitaplık ve kütüphanelerinde yer alan resimli öykü kitapları arasından araştırmanın örneklem ölçütlerine uyan 21 resimli öykü kitabı belirlenmiş ve betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Çevre etiği kapsamında doğanın değerinin, doğadaki varlıklar arasındaki bağlantının, insan ve doğa arasındaki ilişkisinin öykülerde nasıl ele alındığı öykülerin içeriksel özellikleri bakımından derinlemesine incelenerek analiz edilmiştir. İncelenen 21 resimli öykü kitabının 10’unda ekosentrik görüşün, 6’sında ise antroposentrik görüşün baskın olduğu görülmüştür. 5 kitapta ise her iki çevre etiği görüşüne dair unsurlar yer almakta olup, baskın bir çevre etiği görüşünün bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlar, doğa ve çevre temalı resimli öykü kitaplarının, doğanın içsel bir değere sahip olduğuna dair bir anlayış barındırması, insanı doğanın bir parçası olarak sunması, doğadaki tüm varlıklar arasında kuvvetli bir bağ olduğunu vurgulaması gerektiğini ortaya koymuştur. Ayrıca, doğa ve çevre temalı öykülerin ekosentrik sayılabilmesi için yalnızca doğa unsurlarına yer verilmesinin yeterli olmadığı, öykünün diğer içeriksel özellikleri açısından da bu görüşü yansıtması gerektiği vurgulanmıştır. Araştırma kapsamında incelenen kitapların bir kısmının bu doğrultuda ekosentrik görüşe uygun örnekler teşkil ettiği sonucuna ulaşılmıştır. İnsanın doğadan üstün olduğu ve doğayı sadece kendi ihtiyaç ve faydası için kullandığı içeriklere sahip kitapların ise çocuklara sunulmaması gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca, öykülerde yer alan didaktik unsurların, öykünün önüne geçmeyecek şekilde sunulmasının önemli olduğu da belirtilmiştir. Araştırma sonucunda araştırmacılar, öğretmenler, eğitim kurumları, aileler ve yazarlar için öneriler sunulmuştur. Nature and environment-themed picture storybooks are of great importance in preschool education and children's literature because they shape children's perception of nature and help them gain positive attitudes towards the environment. This thesis aims to examine nature and environment-themed picture storybooks for children aged 3-6 years within the framework of anthropocentric and ecocentric environmental ethics views by using qualitative research method. For this purpose, 21 picture storybooks that meet the sampling criteria of the study were selected among the picture storybooks in the libraries of kindergartens affiliated to three universities in Ankara and analyzed by descriptive analysis method. Within the scope of environmental ethics, how the value of nature, the connection between the beings in nature, and the relationship between human beings and nature are handled in the stories was analyzed in depth in terms of the contextual features of the stories. It was observed that ecocentric view was dominant in 10 of the 21 picture story books and anthropocentric view was dominant in 6 of them. In 5 books, there were elements of both environmental ethics views, and it was concluded that there was no dominant environmental ethics view. The results obtained from the findings revealed that nature and environment themed picture storybooks should contain an understanding that nature has an intrinsic value, present humans as a part of nature, and emphasize that there is a strong bond between all beings in nature. In addition, it was emphasized that in order for nature and environment-themed stories to be considered ecocentric, it is not enough to include only elements of nature; the story should also reflect this view in terms of other contextual features. It was concluded that some of the books analyzed within the scope of the research constitute examples in accordance with the ecocentric view. It was stated that books with the content that humans are superior to nature and use nature only for their own needs and benefits should not be presented to children. It was also stated that it is important to present the didactic elements in the stories in a way that does not get in the way of the story. As a result of the research, recommendations were presented for researchers, teachers, educational institutions, families and authors.Item 4-10 yaş aralığında çocuğu olan babaların baba katılım düzeylerini açıklamada babalık rolü algısı, ebeveynlik stresi ve psikolojik iyi oluşun rolü(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Alaylı, Pelin; Üzbe Atalay, NazifeBu araştırmanın amacı, 4-10 yaş aralığında çocuğu olan babaların baba katılım düzeylerini açıklamada babalık rolü algısı, ebeveynlik stresi ve psikolojik iyi oluş değişkenlerinin rollerinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında ayrıca okul öncesi ve ilkokul döneminde çocuğu olan babaların baba katılımının çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemine başvurulmuştur. Araştırma grubu, 4-10 yaş aralığında çocuğu olan, çocukları kreş, anaokulu ya da ilkokula giden 330 babadan oluşmaktadır. Araştırma verileri “Kişisel Bilgi Formu”, “Baba Katılım Ölçeği”, “Babalık Rolü Algısı Ölçeği”, “Ebeveynlik Stresi” ve “Psikolojik İyi Oluş” ölçekleri ile toplanmıştır. Araştırma sürecinde elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmanın problem cümleleri doğrultusunda katılımcıların baba katılımı, babalık rolü algıları, ebeveynlik stresi ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin, kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanan sosyo-demografik değişkenlere göre incelenmesinde normallik varsayımı sağlanarak; t-testi, normallik varsayımının sağlanmadığı durumlarda; Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Çalışmada ölçeklerin analizinde Pearson Korelasyon Analizi ile Aşamalı Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmada babaların babalık rolü algısının eşin çalışma durumuna, babanın ve eşin eğitim durumuna göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Babanın ebeveynlik stresinin babanın yaşına göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra, baba katılımının, algılanan temel bakım verme, çocuğun eğitim yaşamına katılımı, oyun oynama, okul ile iş birliği sağlama, çocuğun gelişim dönemleri ile ilgili bilgi verme ve akademik destek sağlama katılım değişkenine göre farklılaşma olduğu saptanmıştır. Babalık rolü algısının, algılanan temel bakım verme, akademik destek sağlama değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır. Babaların ebeveynlik stresi, algılanan temel bakım verme, okul ile iş birliği, çocuğun gelişim dönemleri ile ilgili bilgi verme, akademik destek sağlama değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır.Babaların psikolojik iyi oluşunun çocuğun eğitim yaşamına katılımı, çocuğun gelişim dönemleri ile ilgili bilgi verme, akademik destek ve akran ilişkileri sağlama değişkenine göre farklılaştığı saptanmıştır. Babaların baba katılımı, babalık rolü algısı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken, baba katılımı ve ebeveynlik stresi arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada psikolojik iyi oluşun, babalık rolü algısının, akademik destek sağlamanın, akran ilişkilerine destek sağlamanın, ebeveynlik stresinin ve oyun oynamanın baba katılımının önemli yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen tüm sonuçların ilgili sonraki çalışmalar ve alanyazın için psikolojik danışmanlara, eğitimcilere, ailelere ve bu alanda çalışmalar yapan araştırmacılara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.The aim of this research is to examine the roles of variables such as the perception of fatherhood role, parenting stress, and psychological well-being in explaining the level of father involvement for fathers who have children between 4-10 years old. In addition, the study aims to examine father involvement for fathers with children in preschool and primary school according to various demographic variables. The research method used in the study is the descriptive research method and correlational screening model. The purposive sampling method was used in the study and the research group consisted of 330 fathers who had children between the ages of 4 and 10 and whose children attended preschool, kindergarten, or primary school. "Personal Information Form", "Father Involvement Scale", "The Perception of Fatherhood Role Scale", "Parenting Stress Scale" and "Psychological Well-being Scale" were utilized as data collection tools. The data obtained during the research process were analyzed using the SPSS package program. In line with the problem sentences of the research, in the analysis of the participants' father involvement, the perception of the role of fatherhod, parenting stress and psychological well-being levels according to the socio-demographic variables collected through the personal information form, by providing the assumption of normality; t-test, in cases where the assumption of normality is not met; Mann Whitney U test was used.Pearson Correlation Analysis and Stepwise Multiple Regression were used in the study for the analysis of the scales. In the study, it was concluded that the fathers' perception of fatherhood role differed according to the working status of the spouse and the educational status of the father and spouse. It was concluded that parenting stress differed according to the age of the father. In addition, it has been determined that there is a differentiation according to the participation variable of father involvement, perceived basic caregiving, participation in the child's education life, playing games, cooperation with the school, providing information about the child's developmental periods and providing academic support. It was determined that the perception of the fatherhood role differed according to the perceived basic caregiving and academic support variable. It was determined that fathers differed according to parenting stress, perceived basic caregiving, cooperation with school, providing information about the child's developmental stages and providing academic support. It has been determined that the psychological well-being of fathers differs according to the participation oh the child's education life, providing information about the child's developmental periods, providing academic support and peer relations. While there was a positive and significant relationship between father involvement, perception of fatherhood role and psychological well-being, a negative significant relationship was found between father involvement and parenting stress. In the study, psychological well-being, the perception of fatherhood role, providing academic support, providing support for peer relations, parenting stress and playing games were found to be important predictors of father involvement. All the of results obtained from the research will contribute to psychological counselors, educators, families and researchers working in this field regarding related subsuquent studies and literature.Item 6 Şubat depremi deneyimini yaşamış bireylerin deprem sonrası travma, aşkınlık ve kendini toparlama gücü düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Ayyüce, Akdoğan; Nazife, Üzbe AtalayBu çalışma 6 Şubat deprem deneyimini yaşamış bireylerin deprem sonrası travma düzeyleri, aşkınlık düzeyleri ve kendini toparlama gücü düzeylerinin arasındaki ilişkisinin incelenmesini hedeflemiştir. Bu kapsamda bağımlı değişken olarak kendini toparlama gücü, bağımsız değişken olarak ise aşkınlık ve deprem sonrası travma düzeyi ele alınmıştır. Bu amaç doğrultusunda, ilişkisel tarama modelinde bir çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 18-65 yaş aralığında 183’ü (%60,2) kadın ve 121’i (%39,8) erkek olmak üzere toplam 304 yetişkinden oluşmaktadır. Verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, “Deprem Sonrası Travma Düzeyini Belirleme Ölçeği”, “Aşkınlık Ölçeği” ve “Kendini Toparlama Gücü Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 27.0 programı ile yapılmıştır. Deprem deneyimi yaşamış bireylerin kendini toparlama gücü düzeylerinin yaşa göre anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılırken; cinsiyet, medeni durum, algılanan gelir düzeyi, depremde yakın kaybı yaşama durumu, deprem sonrası yer değişikliği durumu, hayata anlam katan aktiviteye sahip olma durumu incelenmesinde bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıştır. Ölçek puanları arasındaki ilişkilerde Pearson Korelasyon testi kullanılmıştır. Deprem sonrası travma düzeyi ve aşkınlık düzeyini ortaya koyan ölçeklerin toplam puanlarının kendini toparlama düzeylerini yordamadaki rollerinin incelenmesinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, 6 Şubat deprem deneyimini yaşamış bireylerin kendini toparlama gücü düzeylerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi sonucunda kendini toparlama gücü toplam puanları ile cinsiyet, depremde yakın kaybı yaşama durumu ve deprem sonrası yer değişikliği ile anlamlı bir farklılık bulunmazken; yaş, medeni durum, algılanan gelir düzeyi ve hayata anlam katan bir aktiviteye sahip olma durumu değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kendini toparlama gücü ve aşkınlık ölçeği toplam puanı arasında pozitif yönde orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki; kendini toparlama gücü ve deprem sonrası travma düzeyini belirleme ölçeği toplam puanı arasında negatif yönde, düşük düzeyde ve anlamlı bir ilişki olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Kendini toparlama gücü düzeyi ile maneviyat, şükran, umut, mizah ve estetik ve mükemmelliğin takdiri arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve anlamlı ilişkiler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deprem deneyimi yaşamış bireylerde aşkınlık düzeyi pozitif yönde ilişkili ve istatistiksel olarak anlamlı bir yordayıcıyken; deprem sonrası travma düzeyi negatif yönde ilişkili ve anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Estetik ve mükemmelliğin takdiri, umut ve mizah düzeylerinin kendini toparlama gücünün istatistiksel olarak anlamlı birer yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve geleceğe yönelik öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın deprem gibi yıkıcı afetler sonrasında hala etkisi altında olan bireylere gerekli psikolojik desteği sağlayabilmek ve uygulanacak ruh sağlığı politikalarını şekillendirmede hayati bir öneme sahip olacağı düşünülmektedir. This study aimed to examine the relationship between post-earthquake trauma levels, transcendence levels and resilience levels of individuals who experienced the February 6 earthquake. In this context, the ability to recover is considered as the dependent variable, and transcendence and post-earthquake trauma level are considered as independent variables. For this purpose, a study was conducted in the relational screening model. The study group of the research consists of a total of 304 adults, 183 (60.2%) of whom are women and 121 (39.8%) of whom are men, between the ages of 18-65. "Personal Information Form", "Post-Earthquake Trauma Level Determination Scale", "Transcendence Scale" and "Resilience Scale" developed by the researcher were used to collect data. Data analysis was done with SPSS 27.0 program. While one-way analysis of variance (ANOVA) test is used to examine whether the resilience levels of individuals who have experienced an earthquake differ significantly according to age; Independent groups t-test was used to examine gender, marital status, perceived income level, loss of a loved one in the earthquake, location change after the earthquake, and having an activity that adds meaning to life. Pearson Correlation test was used in the relationships between scale scores. Multiple linear regression analysis was used to examine the role of the total scores of the scales revealing the level of trauma and the level of transcendence after the earthquake in predicting resilience levels. According to the results obtained, when we examined the resilience levels of individuals who experienced the February 6 earthquake according to demographic variables, there was no significant difference between the resilience total scores and gender, loss of a loved one in the earthquake and post-earthquake location change; There is a significant difference between the variables of age, marital status, perceived income level and having an activity that adds meaning to life. A positive, moderate and significant relationship between resilience and transcendence scale total score; It was found that there was a negative, low-level and significant relationship between resilience and the total score of the post-earthquake trauma level determination scale. It was concluded that there were positive, moderate and significant relationships between the level of resilience and spirituality, gratitude, hope, humor and appreciation of aesthetics and perfection. While the level of transcendence is a positively related and statistically significant predictor in individuals who have experienced an earthquake; It was concluded that the level of trauma after the earthquake was negatively related and a significant predictor. It was concluded that appreciation of aesthetics and perfection, hope and humor levels were statistically significant predictors of the resilience. The findings were discussed in the light of the relevant literature and suggestions for the future were presented. It is thought that this study will be of vital importance in providing the necessary psychological support to individuals who are still under the influence of devastating disasters such as earthquakes and in shaping the mental health policies to be implemented.Item 8.Sınıf öğrencilerinin veri işleme süreçlerindeki istatistiksel akıl yürütme düzeylerinin incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Yağız, Hatice Gizem; Erhan, Gönülİstatistiğin matematikten ayrılarak, başka bir bilim dalı olarak görülmesiyle birlikte, istatistiksel akıl yürütme kavramı da ilgili alan yazında ele alınan önemli bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. İstatistiksel akıl yürütmenin bireylerde sezgisel türden geliştirilebilecek bir beceri olmadığı, bu becerinin okul eğitiminin bir parçası olarak öğrencilik döneminde geliştirilebilir olduğu ifade edilmektedir. Bu araştırmanın amacı ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin veri işleme süreç ve alt süreçlerindeki istatistiksel akıl yürütme düzeylerinin incelenmesidir. Mooney’nin ortaokul öğrencilerine yönelik geliştirdiği istatistiksel akıl yürütme gelişim düzeyleri çalışmanın kuramsal çerçevesi olarak ele alınmıştır. Araştırmada betimsel tarama deseni kullanılmıştır. Ayrıca çalışmaya gönüllü katılan 16 öğrenci ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırma, Ankara İli Etimesgut İlçesinde bulunan üç farklı devlet ortaokulundan uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 540 sekizinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin istatistiksel akıl yürütme düzeylerinin belirlenmesine yönelik hazırlanan testte 9 adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Bu sorulara verilen yanıtların analizi Mooney’nin istatistiksel akıl yürütme veri işleme süreç ve alt süreçlerine göre 4 seviyede değerlendirilmiştir. Bu süreçler; verilerin tanımlanması (VT), verilerin düzenlenmesi ve indirgenmesi (VD), verilerin gösterimi (VG), verilerin analizi ve yorumlanması (VA)’dır. Belirtilen bu alt süreçler Düzey 1’den Düzey 4’e doğru sıralanmaktadır. Bu düzeyler: Düzey 1: Kişiye özgü, Düzey 2: Geçici, Düzey 3: Nicel ve Düzey 4: Analitik olarak tanımlanmıştır. Öğrencilerin düzey 1’den düzey 4’e doğru istatistiksel akıl yürütmelerinin arttığı belirtilmektedir. Testten elde edilen bulgular, 8.sınıf öğrencilerinin istatistiksel akıl yürütme düzeylerinin ortalamasının 1,85 olduğunu göstermektedir. Mooney (2002)’ye göre bu değerin, Düzey 2’ye yakın olmakla beraber, Düzey 1 ile Düzey 2 arasında olduğu söylenebilir (x̄=1,85, N=540). Diğer bir ifade ile 8.sınıf öğrencilerinin %46’sının İAY düzeylerinin Düzey 1 ile Düzey 2 arasında; %32,4’ünün (f=175) Düzey 2 ve Düzey 3 arasında; % 3,7’sinin (f=20) Düzey 3 ile Düzey 4 arasında yer aldığı tespit edilmiştir. Düzey 4’e en yakın ortalamaya (x̄ =3,89) sahip yalnız bir (f=1) öğrenci bulunmaktadır. Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen bulgular içerik analizi ile analiz edilmiştir. Mooney’nin çerçevesinde yer alan süreçler ve düzeyler kategori ve tema olarak ele alınmıştır. Genel olarak öğrencilerin grafik çizimlerinde en çok sütun grafiğini tercih ettiklerini, yatay sütun grafiği verildiğinde grafiği okumakta oldukça zorlandıklarını ve akıl yürütme gerektiren sorularda düşüncelerini açıklamakta güçlük çektiklerini ifade etmişlerdir.Along with the separation of statistics from mathematics and seeing it as another branch of science, the concept of statistical reasoning emerges as an important concept discussed in the related literature. It is stated that statistical reasoning is not a skill that can be developed intuitively in individuals. It is stated that this skill can be developed during student life as a part of school education. The aim of this research is to examine the statistical reasoning levels of secondary school 8th grade students. Statistical thinking processes developed by Mooney for middle school students are considered as the theoretical framework of this study. The design of the study is descriptive survey. Further semi-structured interviews were conducted with 16 students who voluntarily participated in the study. The research was carried out with 540 eighth grade students selected by convenient sampling method from three different public secondary schools in Etimesgut, Ankara. There are 9 open-ended questions in the test prepared to determine the statistical reasoning levels of the students. The analysis of the answers to these questions was evaluated at 4 levels according to Mooney’s statistical reasoning data processing process and sub-processes. These processes are data identification, data editing and reduction, data representation, data analysis and interpretation. These sub- processes are listed from Level 1 to Level 4. These levels were defined as: Level 1: Personal, Level 2: Provisional, Level 3: Quantitative, and Level 4: Analytical. It is stated that students’ statistical reasoning increases from level 1 to level 4. The findings of the study show that the mean statistical reasoning level of 8th grade students is 1.85. According to Mooney, although this value is close to level 2, it can be said that it is between level 1 and level 2 (x̄=1,85, N=540). In other words, 46% of the 8th grade students’ statistical reasoning levels are between Level 1 and Level 2; 32.4% of them (f=175) are between Level 2 and Level 3; and 3.7% of students (f=20) are between Level 3 and Level 4. There is only one (f=1) student with the closest average (x̄ =3.89) to Level 4. The findings obtained from the interviews with the students were analyzed by content analysis. The processes and levels in Mooney’s framework are handled as categories and themes. In general, they stated that the students mostly preferred the column chart in their graphic drawings, they had difficulty in reading the graph when the horizontal bar graph was given, and they had difficulty in explaining their thoughts in the questions that required reasoning.Item An evaluation of an efl coursebook in terms of bloom’s revised taxonomy and critical thinking skills(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Buket, Kara; Sevgi, ŞahinThis study aims to analyze and evaluate the effectiveness of an EFL coursebook used in an English preparatory school at a foundation university in Ankara, Türkiye, in promoting EFL learners’ critical thinking skills. As a coursebook evaluation study, the study adopts a mixed-methods research design since it utilizes Bloom's Revised Taxonomy and a 4-point Critical Thinking Likert scale adopted from Selvihan Demir (2008) to analyze the units to reveal the extent to which activities address critical thinking skills. For the first phase of the study, all unit activities were analyzed following the cognitive steps of Bloom's Revised Taxonomy. For the study's second phase, 30 EFL instructors using the coursebook evaluated the coursebook's effectiveness in fostering critical thinking skills using the Likert scale. This particular study is unique from prior research in the field because the participant instructors performed as evaluators after receiving the necessary training. Using coding techniques from Bloom's Taxonomy for systematic content analysis, the study reveals how well the coursebook aligns with the higher-order thinking needed for critical thinking objectives. The data collected via the scale were analyzed using descriptive statistics. The findings highlight areas for improvement in the book's design, emphasizing the importance of integrating higher-order thinking skills even though the book includes a specific part called “Critical Thinking”. This research provides valuable insights into the field of English Language Teaching regarding the effectiveness of coursebooks in promoting critical and higher-order thinking skills. It is believed that it will serve as a resource for educators, curriculum developers, materials developers, and other stakeholders seeking to enhance critical thinking skills in Turkish educational contexts. Bu çalışma, Türkiye'de bir vakıf üniversitenin İngilizce hazırlık okulunda kullanılan bir İngilizce ders kitabının, öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmedeki etkisini analiz etmeyi ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bir ders kitabı değerlendirme çalışması olarak bu çalışma, etkinliklerin eleştirel düşünmeyi ne ölçüde beslediğini ortaya çıkarmak amacıyla Bloom'un yenilenmiş taksonomisi ve Selvihan Demir (2008)'den alınan Eleştirel Düşünme Likert ölçeğini kullanarak karma yöntem araştırma türü benimsemiştir. Araştırmanın ilk aşamasında ders kitabının içeriği, eleştirel düşünme için gereken üst düzey düşünme becerileriyle ne kadar uyumlu olduğunu belirlemek amacıyla Benjamin Bloom'un yenilenmiş taksonomisi kullanılarak betimleyici içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmanın ikinci aşamasında, ders kitabını kullanan 30 yabancı dil eğitmeni, ders kitabının eleştirel düşünme becerilerini geliştirmedeki etkililiğini Likert ölçeğini kullanarak değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler betimsel istatistiklerle analiz edilmiştir. Bu çalışma, katılımcı eğitmenlerin değerlendirici olarak rol alması nedeniyle bu alandaki önceki araştırmalardan farklılık göstermektedir. Bulgular, kitabın tasarımında iyileştirilmesi gereken alanları göstermekte ve kitapta “Eleştirel Düşünme” adı verilen özel bir bölüm bulunmasına rağmen üst düzey düşünme becerilerini entegre etmenin önemini vurgulamaktadır. Bu araştırma, ders kitaplarının eleştirel ve üst düzey düşünme becerilerini geliştirmedeki etkililiğine ilişkin İngilizce Öğretmenliği alanına değerli bilgiler katmaktadır. Bu araştırmanın, Türk eğitim bağlamlarında eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeyi amaçlayan eğitimciler, müfredat geliştiriciler, materyal geliştiriciler ve diğer paydaşlar için bir kaynak görevi göreceğine inanılmaktadır.Item An investigation of young adolescent students' foreign language anxiety levels and their causes(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Dişlat, Atan; Ahmet Remzi, UluşanThis thesis endeavors to delve into the foreign language anxiety experienced by young adolescent students and explore its underlying causes. The ultimate goal of this research is to provide valuable insights that can aid teachers in comprehending and effectively managing the foreign language anxiety of their young learners, thereby mitigating negative emotional impacts. The study was conducted across both private and public schools in Ankara during the spring semester of the 2022-2023 academic year. A mixed method was used in the research methodology to obtain more in-depth and comprehensive results. Quantitative data collection utilized the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) developed by Horwitz et al., (1996) and translated into Turkish by Aydın (1991) and involved 414 students from 5th to 8th grades. Simultaneously, qualitative data were acquired through semi-structured interviews conducted with 12 students exhibiting high levels of anxiety according to FLCAS results. After analyzing the results, it was evident that young adolescents exhibited a moderate level of foreign language anxiety, which was influenced by factors such as age, parental expectations, gender, learning experiences, school type, and academic achievement. The effects of these variables on foreign language anxiety were thoroughly discussed and analyzed. Following semi-structured interviews with 12 anxious students, the causes of their anxiety were identified as speaking activities, teacher manners, peer reactions, parental pressure, and fear of receiving low grades in exams. Consequently, all the findings were comprehensively discussed and summarized, and potential suggestions were offered for teachers and future studies. It is important to note that while this study offers valuable insights, its scope is limited to 226 students from a single public school and 188 students from a private school in Ankara. Therefore, caution must be exercised in generalizing the findings beyond this specific context. Future research endeavors may benefit from diversifying data collection tools, including input from teachers to enrich the understanding of foreign language anxiety, and exploring additional perspectives to develop comprehensive strategies for addressing student anxiety in language learning environments. Bu tez, genç ergen öğrencilerin yaşadığı yabancı dil kaygısını araştırmayı ve altında yatan nedenleri keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmanın nihai hedefi, öğretmenlere genç öğrencilerinin yabancı dil kaygısını anlama ve etkili bir şekilde yönetme konusunda değerli iç görüler sunarak, olumsuz duygusal etkileri hafifletmeye yardımcı olmaktır. Araştırma, 2022- 2023 akademik yılının ilkbahar döneminde Ankara'daki hem özel hem de devlet okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırma metodolojisinde daha derinlemesine ve kapsamlı sonuçlar elde etmek için karma bir yöntem kullanılmıştır. Nicel veri toplama işlemi, Horwitz ve diğerleri (1996) tarafından geliştirilen ve Aydın (1999) tarafından Türkçe ‘ye çevrilen Yabancı Dil Sınıfı Kaygı Ölçeği (FLCAS) kullanılarak gerçekleştirilmiş olup, 5. ila 8. sınıf arasından 414 öğrenciyi içermiştir. Aynı zamanda, nitel veriler, FLCAS sonuçlarına göre yüksek düzeyde kaygı gösteren 12 öğrenciyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Sonuçları analiz ettikten sonra, genç ergenlerin yaşadığı yabancı dil kaygısının yaş, ebeveyn beklentileri, cinsiyet, öğrenme deneyimleri, okul türü ve akademik başarı gibi faktörlerden etkilendiği açıkça ortaya çıkmıştır. Bu değişkenlerin yabancı dil kaygısı üzerindeki etkileri detaylı bir şekilde tartışılmış ve analiz edilmiştir. 12 kaygılı öğrenciyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerin ardından, kaygılarının nedenleri konuşma etkinlikleri, öğretmen tutumları, akran tepkileri, ebeveyn baskısı ve sınavlarda düşük not alma korkusu olarak belirlenmiştir. Sonuç olarak, tüm bulgular kapsamlı bir şekilde tartışılmış ve özetlenmiş ve öğretmenler ve gelecekteki çalışmalar için olası öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın değerli iç görüler sunmasına rağmen, kapsamının Ankara'daki tek bir devlet okulundan 226 öğrenci ve bir özel okuldan 188 öğrenciyle sınırlı olduğunu belirtmek önemlidir. Bu nedenle, bulguların bu belirli bağlamın ötesine genelleştirilmesinde dikkatli olunmalıdır. Gelecekteki araştırma girişimleri, veri toplama araçlarını çeşitlendirerek, öğretmenlerin katkılarını içerecek şekilde, yabancı dil kaygısını anlama ve öğrenci kaygısını dil öğrenme ortamlarında ele almak için kapsamlı stratejiler geliştirmek için ek bakış açılarını keşfedebilir.Item Analysis of primary school students' attitudes towards reading skills supported by in-class and extracurricular resources(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Ceren, Kahraman; Ahmet Remzi, UluşanThis case study investigates elementary students' attitudes toward reading skills in a private primary school setting in Northern Eastern Arabia, considering gender differences. It examines whether their performance improves over a 20-week period, using a sample of a personalized e-learning tool— a tailored and interactive learning program—recognized for its innovative approach. A mixed-method design was employed for the research methodology. The participants include 125 second-grade students and 5 teachers. Data were collected through a 20-question survey known as 'Elementary Reading Attitudes' (ERAS) by McKenna and Kear (1990). Additionally, structured interviews with teachers, utilizing the ERAS framework, captured educators' perspectives. T-tests were used to determine significant differences between the mean scores of male and female groups. SPSS was employed for data analysis. The study revealed statistically significant variations in total scores, recreational reading, and academic reading sub-dimensions based on classroom variables. Furthermore, female students demonstrated a higher degree of positive attitude compared to their male counterparts. Further research is recommended to examine general reading attitudes among elementary students, explore potential gender-based discrepancies with larger groups, and assess the effectiveness of IXL in phonics instruction to enhance early reading abilities. Bu örnek olay çalışması, kuzeydoğu Arabistan'daki bir özel ilkokul ortamında, cinsiyet farklılıklarını dikkate alarak ilkokul öğrencilerinin okuma becerilerine yönelik tutumlarını araştırıyor. Öğrencilerin performanslarının 20 haftalık bir süre içinde gelişip gelişmediğini incelemekte ve bu amaçla yenilikçi yaklaşımıyla tanınan, kişiselleştirilmiş bir e-öğrenme aracı örneğini kullanmaktadır. Araştırma metodolojisinde karma yöntem tasarımı kullanılmıştır. Katılımcılar arasında 125 ikinci sınıf öğrencisi ve 5 öğretmen yer almaktadır. Veriler, McKenna ve Kear (1990) tarafından geliştirilen 'İlkokul Okuma Tutumları' (ERAS) anketiyle toplanmıştır. Ayrıca, ERAS çerçevesini kullanan yapılandırılmış öğretmen görüşmeleri de öğretmenlerin perspektiflerini yakalamıştır. Cinsiyet grupları arasındaki ortalama puanlar arasındaki anlamlı farkları belirlemek için t-testleri kullanılmıştır. Veri analizi için SPSS kullanılmıştır. Çalışma, sınıf değişkenlerine dayalı olarak toplam puanlarda, eğlence (hobi amaçlı) okuma ve akademik okuma alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar ortaya koymuştur. Ayrıca, dişi öğrencilerin, erkek meslektaşlarına göre daha olumlu bir tutum sergiledikleri görülmüştür. İlkokul öğrencilerinin genel okuma tutumlarını incelemek, daha büyük gruplarla olası cinsiyet temelli farklılıkları araştırmak ve IXL'nin erken okuma becerilerini geliştirmek için fonetik eğitimindeki etkinliğini değerlendirmek için daha fazla araştırma önerilmektedir.Item Analysis of the productive skills of the international baccalaureate (ib) English b coursebook regarding the 21st century critical thinking skills(Baş ent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Cansu, Yay; Senem, Üstün KayaThe objective of the study is to determine the degree to which the critical thinking and problem-solving abilities in the English B Coursebook by Cambridge University Press align with the critical thinking skills - the 4C skills (critical thinking and problem solving, communication, collaboration, and creativity) that are integral to the principles of the IB (International Baccalaureate) Program. Utilizing a qualitative technique, the degree to which the productive skills in the English B Coursebook support critical thinking and problem-solving skills was assessed. Initially, the activities in the coursebook were scanned and grouped based on language skills. The activities were inspected again, and the selected tasks were grouped under the heading “Learning and Innovation Skills: Critical Thinking and Problem-Solving Skills” in Uluhan's checklist (2019). The study was designed with the development of three key research questions. The first inquiry determined the degree to which the speaking skills in English B Coursebook facilitated critical thinking skills. In English B Coursebook, the second query aimed to assess the degree to which writing abilities promote critical thinking skills. The objective of the third research was to assess the degree to which the English B Coursebook included speaking and writing skills. The study used the findings from a survey of seven English language instructors to determine the extent to which the coursebook's materials promote the acquisition of critical thinking and problem-solving skills. It was concluded that only 5 writing activities in 5 Chapters - 15 units each - 363 questions- in a total of 4 units lack critical thinking and problem-solving skills. It was determined that all other writing and speaking skills supported critical thinking and problem-solving skills. Furthermore, only 6 of the 15 units in the book include less productive skills, and the remaining 9 units predominantly include writing and speaking activities. Considering all the exercises, it appears that the English B Coursebook successfully supports productive skills in line with IB principles. The results of this research are anticipated to broaden the perspectives of IB educators and learners regarding critical thinking skills and inspire publishing houses to place greater emphasis on incorporating 21st century skills into their content creation processes. Bu çalışmanın amacı, IB (Uluslararası Bakalorya) Diploma Programı ilkelerinde yer alan ve bir 4C becerisi (eleştirel düşünme ve problem çözme, iletişim, iş birliği, yaratıcılık) olan eleştirel düşünme ve problem çözme becerisinin, Cambridge University Press tarafından geliştirilen English B kitabındaki üretken becerilerde ne ölçüde desteklendiğini analiz etmektir. English B ders kitabındaki üretken becerilerde, eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerinin ne ölçüde desteklendiğini değerlendirmek için nitel teknik kullanıldı. İlk olarak, kitaptaki etkinlikler taranarak dil becerisine göre kategorize edildi. Daha sonra, ders kitabındaki etkinlikler yeniden taranarak seçilen etkinlikler Uluhan’ın kontrol listesinde (2019) “Öğrenme ve Yenilik Becerileri: Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerileri” başlığı altında gruplandırıldı. Araştırmanın tasarımını kolaylaştırmak için üç temel araştırma sorusu oluşturuldu. İlk araştırma, English B ders kitabındaki konuşma becerilerinin eleştirel düşünme becerilerini ne ölçüde desteklediği araştırıldı. English B ders kitabındaki ikinci sorunun amacı, yazma becerisinin eleştirel düşünme becerisini ne ölçüde desteklediğini araştırmaktı. Üçüncü araştırmanın amacı konuşma ve yazma becerilerinin English B ders kitabına ne ölçüde dahil edildiğini belirlemekti. Bu çalışmanın sonucuna ek olarak, kitaptaki materyallerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerine destek sağlayıp sağlamadığını tespit etmek amacıyla yedi İngilizce eğitmeniyle yapılan bir anketin sonuçları da yer aldı. 5 Ana başlık - 15’er ünite - 363 soruda - toplam 4 ünitede sadece 5 yazma aktivitesinin eleştirel düşünme ve problem çözme becerisinden yoksun olduğu sonucuna ulaşıldı. Bunun dışında kalan tüm yazma ve konuşma becerileri eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini desteklediği tespit edildi. Bunun dışında, kitaptaki toplam 15 ünitenin sadece 6 tanesinde üretken becerilere daha az yer verilmiş olup, geri kalan 9 ünitede baskın bir şekilde yazma ve konuşma aktivitelerine yer verildiği görülmektedir. Tüm alıştırmalar göz önüne alındığında, English B ders kitabındaki üretken becerilerinin IB ilkeleri doğrultusunda başarılı bir şekilde desteklediği görülmektedir. Bu çalışmanın bulguları, IB öğretmenlerinin ve öğrencilerinin eleştirel düşünme becerisine ilişkin algılarını genişleteceği ve yayınevlerinin içerik üretmede 21. yüzyıl becerilerine odaklı çalışmalarını artıracağı tahmin edilmektedir.Item Assessing preservice english teachers 21 st century skills(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Abdulsalam Almaarfi, Amal Mohamed; Ghorbandordinejad, FarhadTeacher education of English language in the 21st century is facing many new challenges. The present study assessed the level of skills of the 21stcentury of the preservice teachers and explored whether there is a statistically significant difference in the mean scores on any of the five latent variables of 21stcentury skills between preservice teachers in group 1 (freshmen & sophomores) and those in group 2 (juniors & seniors).The key instrument of the present study is the 21stCentury Skill Assessment Questionnaire (CSAQ) developed by Ashraf, Motallebzadeh, and Arabshahi (2016). SPSS analysis was used, as well as MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) for the analysis of data. The population of the study included the teacher candidates, preservice teachers of the ELT Department of the Faculty of Education in Baskent University in the school year of 2019 - 2020. All the population took part in the study so the size of the sample was equal to the size of the population. Çalışmaların 21. yüzyılda dil öğretmeni eğitimi yeni zorluklarla ilgilenmektedir. Bu çalışma öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerini değerlendirecek ve Grup 1'deki (birinci sınıf ve ikinci sınıf) öğretmen adayları ile grup 2'deki (üçüncü ve son sınıflar) öğretmen adayları arasında 21. yüzyıl becerilerinin beş gizil değişkeninden herhangi birinin ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark varlıgını araştırmaktır. Bu çalışmanın aracı, Ashraf, Motallebzadeh ve Arabshahi (2014) tarafından geliştirilen 21. yüzyıl beceri anketidir. SPSS kullanılacak ve verileri analiz etmek için çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılacaktır. Araştırmanın evrenini 2019-2020 öğretim yılında Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi ELT Bölümü öğretim üyeleri oluşturmaktadır. Araştırmanın tüm popülasyonu, örneklemin büyüklüğüne eşit olacaktır.Item An assessment of the professional development needs of english language istructors working at a foundation university(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Nal, Nezih; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe main purpose of this study was to investigate the professional development needs of English language instructors working at a foundation university in Ankara. The study's population consisted of 115 instructors teaching at a preparatory school. The study aims to identify the instructors’ views of professional development, the most popular forms of professional development that teachers engage in, factors that prevented teachers from participating in professional development programs, the most challenging skills to teach and evaluate, the subject areas of English education where teachers require professional development, and the formats and delivery techniques that teachers prefer for the professional development programs. This study also sought to answer whether experience determined the needs of instructors. A mixed-method approach was utilized in the study. The researcher used a Likert-type scale survey prepared by Ekşi (2010). The survey had three sections. The first part had six questions. The second part had two subsections, and the third part had two subsections. After quantitative data were collected, semi-structured interviews were conducted with 10 participants. Findings indicated that the instructors had positive views towards professional development. ‘sharing experiences with colleagues’ emerged as the most prevalent professional development activity. The most important factor that prevented participants from joining professional development activities was reported as ‘heavy workload’. The most challenging skills to teach and to assess were reported as ‘speaking’ and ‘writing’. In addition, the majority of the participants stated that they preferred professional development activities, which are optional workshops at their institution. Furthermore, ‘an expert speaker outside the institution’ was reported as the preferred speaker for the professional development sessions. Finally, the result of the regression analyses showed that the years of teaching did not determine the needs of the instructors. Bu çalışmanın temel amacı, Ankara ‘da bulunan bir vakıf üniversitesinde görev yapan İngilizce öğretim görevlilerin mesleki gelişim ihtiyaçlarının araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini hazırlık okulunda görev yapan 115 öğretim görevlisi oluşturmaktadır. İhtiyaç değerlendirmesinin amacı, öğretmenlerin mesleki gelişime ilişkin görüşlerini, öğretim görevlilerinin katıldığı en popüler mesleki gelişim biçimlerini, öğretim görevlilerinin mesleki gelişim programlarına katılmasını engelleyen faktörleri, öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zor becerileri, öğretmenlerin mesleki gelişime ihtiyaç duyduğu İngilizce eğitiminin konu alanları ve öğretmenlerin mesleki gelişim programları için tercih ettikleri biçimler ve sunum tekniklerini ortaya koymaktır. Bu çalışma ayrıca, deneyimin öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçlarını belirleyip belirlemediğini de yanıtlamaya çalışmaktadır. Çalışmada, karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmacı, Ekşi (2010) tarafından hazırlanan Likert tipi bir anket kullanmıştır. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Daha sonra 10 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, öğretim elemanlarının mesleki gelişime yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu göstermiştir. En yaygın mesleki gelişim faaliyeti 'meslektaşlarla deneyim paylaşımı' olarak tespit edilmiştir. Katılımcıları mesleki gelişim faaliyetlerine katılmaktan alıkoyan en önemli faktör ise ağır iş yükü' olarak bildirilmiştir. Öğretilmesi ve değerlendirilmesi en zorlayıcı becerilerin "konuşma" ve "yazma" olduğu bulunmuştur. Katılımcıların çoğunluğu, kendi kurumlarında gerçekleşecek olan, katılımı zorunlu olmayan çalıştayları mesleki gelişim etkinliği olarak tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Ayrıca, katılımcılar mesleki gelişim eğitimleri için 'kurum dışından uzman bir konuşmacı' seçeneğini tercih ettiklerini bildirmişlerdir. Son olarak, regresyon analizlerinin sonucu, deneyim ile öğretim görevlilerinin mesleki gelişim ihtiyaçları arasında anlamı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur.Item Attitudes of 1st to 4th grade english teachers working at a private school towards the use of creative drama(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Özdemir, Beril; Üstün Kaya, SenemFor teachers, creative drama is one of the most powerful tools to have in the classroom for conveying the knowledge and the communication that the learners need in every step of learning stage. Hence, the main purpose of this study is to examine the attitudes of the 1st to 4th grade English teachers towards the use of creative drama in one of the private schools in Ankara which has its own approved curriculum without any drama course. Sixty-five teachers voluntarily participated in the research. In this study, The Attitude Scale towards Creative Drama Lessons was adapted and used to measure attitudes towards the use of drama. The data of the research were collected from the participants via e-mail due to the Covid-19 pandemic era, the busy work schedule of the teachers and the restriction of other private schools to participate. The data analysis was completed by transferring the study data to IBM SPSS Statistics 26 and IBM SPSS Statistics Amos 23 programs. The data was analysed using descriptive statistics. As a result of the study, there was a statistically significant positive relationship between teachers' attitudes and class size. However, it was concluded that there was a statistically significant negative relationship between the professional experience and attitudes of the teachers. While teachers with more professional experience are more inclined to use familiar and traditional methods, young teachers are open to creative drama and the use of new methods and techniques. And there was no statistically significant positive relationship between the students’ age and the impacts of using drama in the classroom, and it shows that drama activities are appropriate for different age groups. Öğretmenler için yaratıcı drama, öğrenme aşamasının her aşamasında öğrencilerin ihtiyaç duyduğu bilgi ve iletişimi iletmek için sınıfta sahip olması gereken en güçlü araçlardan biridir. Dolayısıyla, bu çalışmanın temel amacı, Ankara’da bulunan onaylı eğitim programı olan fakat drama dersleri olmayan bir özel okulda 1.- 4. sınıf İngilizce öğretmenlerinin drama kullanımına yönelik tutumlarını imcelemektir. Araştırmaya 65 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Bu çalışmada, drama kullanımına yönelik tutumları ölçmek için Yaratıcı Drama Derslerine İlişkin Tutum Ölçeği uyarlanarak kullanılmıştır. Araştırmanın verileri ise Covid-19 pandemisi ve yoğun çalışma program ve diğer okulların katılım göstermemesi nedeniyle katılımcılardan e-posta yoluyla toplanmış, SPSS veri analizi programı ile analiz edilmiştir. Çalışma verileri IBM SPSS Statistics 26 ve IBM SPSS Statistics Amos 23 programlarına aktarılarak veri analizi tamamlanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ise öğretmenlerin tutumları ile sınıf mevcudu arasında anlamlı pozitif bir ilişki bulunmuştur. Fakat öğretmenlerin mesleki tecrübe sürelerinin ve tutumlarının arasında anlamlı negatif bir ilişki görülmüştür. Mesleki tecrübesi fazla olan öğretmenler bilindik, geleneksel yöntemleri kullanmaya daha yatkınken, genç öğretmenler yaratıcı dramaya ve yeni yöntem ve tekniklerin kullanımına açıklardır. Ve öğrencilerin yaşı ile drama sınıfta drama kullanımı etkileri arasında anlamlı pozitif bir ilişki görülmemiştir, drama aktivitelerinin farklı yaş gruplarına da uygun olduğu sonucu görülmüştür.Item Autonomy of english teachers with refugee students in their classes(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Tek, Ceren; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe purpose of this research was to investigate the autonomy of English teachers with refugee students in four different dimensions, which are teaching and assessment, school management, professional development and curriculum development. 121 English teachers working in state secondary schools in Ankara participated in the study. Data were collected through questionnaires and open ended questions. The results showed that in teaching and assessment and professional development participants had generally high autonomy. However, in school management and curriculum development their autonomy were lower. When compared to English teachers without refugee students, t-test results showed that overall autonomy of English teachers with refugee students in their class were lower. Furthermore, the results also showed that number of refugee students in the class did not affect the autonomy of teachers contrary to the expectations. Additionally, it was concluded that professional experience of teachers did not affect the autonomy of English teachers. In open ended questions teachers mainly stated that they could not select textbooks, even though they could use their autonomy in the amount of homework they gave, disciplining students and setting rules and norms for their classes. Moreover, majority believed that they were not involved in school management. Furthermore, most of the participants thought that they were not autonomous regarding the content of in-service professional development programmes, and they generally could not attend these programmes according to their needs. Finally, vast majority of the participants stated that they were not involved in curriculum designing process. Bu araştırmanın amacı, sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin özerkliklerini, öğretim ve değerlendirme, okul yönetimi, mesleki gelişim ve müfredat geliştirme olmak üzere dört farklı boyutta incelemektir. Araştırmaya Ankara'daki devlet ortaokullarında görev yapan 121 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Veriler anket ve açık uçlu sorular aracılığıyla toplanmıştır. Sonuçlar, öğretim ve değerlendirme ile mesleki gelişimde katılımcıların genel olarak yüksek özerkliğe sahip olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte, okul yönetimi ve müfredat geliştirmede özerkliklerinin daha düşük olduğu gözlemlenmiştir. Mülteci öğrencisi olmayan İngilizce öğretmenleriyle karşılaştırıldığında, t-testi sonuçları, sınıflarında mülteci öğrenci olan İngilizce öğretmenlerinin genel özerkliğinin daha düşük olduğunu göstermiştir. Ayrıca sonuçlar, sınıftaki mülteci öğrenci sayısının, beklentilerin aksine öğretmenlerin özerkliği ile bir ilişkisinin olmadığı da göstermiştir. Ayrıca öğretmenlerin mesleki deneyimlerinin ve İngilizce öğretmenlerinin özerklikleri arasında bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Açık uçlu sorularda öğretmenler ağırlıklı olarak verdikleri ödev miktarı, öğrencileri disipline etme ve sınıfları için kurallar ve normlar belirleme konusunda özerkliklerini kullanabildikleri halde ders kitaplarını seçemediklerini belirtmişlerdir. Dahası, çoğunluk okul yönetimine dahil olmadıklarına inandıklarını belirtmiştir. Ayrıca katılımcıların çoğu, hizmet içi mesleki gelişim programlarının içeriği konusunda özerk olmadıklarını ve ihtiyaçlarına göre bu programlara katılamadıklarını düşünmektedir. Son olarak, katılımcıların büyük çoğunluğu müfredat tasarlama sürecine dahil olmadıklarını belirtmişlerdir.Item Beceri temelli matematik sorularının LGS, LGS çalışma kitabı, öğretmen ve öğrenci görüşleri bağlamında incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Emel, Aydın Ödemiş; Özge, Yiğitcan NayirBu çalışmanın amacı; 2018-2022 yıllarında yapılan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavında ve Milli Eğitim Bakanlığına ait LGS Çalışma kitabın da yer alan matematik sorularının beceri temelli soru bağlamında incelenmesi ve öğretmen ve öğrencilerin beceri temelli sorulara ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu araştırma nitel araştırma yöntemleri içinde yer alan durum çalışmasıdır. 2018-2022 yıllarında yapılan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) sınavında ve LGS Çalışma kitabında yer alan matematik sorularının beceri temelli soru bağlamında incelenmesinde doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. 2018-2022 LGS sınavlarında yer alan matematik sorularının beceri temelli soru niteliğini incelemek için soruların analizinde kullanılmak üzere analiz çerçevesi oluşturulmuştur. Öğretmen ve öğrencilerin beceri temelli sorulara yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen; 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Marmara Bölgesi’ndeki bir ilin aynı ilçesinde yer alan 4 farklı devlet ortaokulunda görev yapan ve 8. Sınıflara derse giren 20 matematik öğretmeni ve aynı ortaokullarda öğrenim gören 31 8. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; öğretmen ve öğrenci görüşme formları kullanılmıştır. Öğretmenler ve öğrencilerle yapılan görüşmeler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda beceri temelli matematik soruları çözmenin hem öğretmen hem de öğrenciler tarafından yorum yapma, problem çözme, üst düzey bilişsel beceriler, farklı açılardan bakabilme gibi becerileri geliştirdiği fakat öğrencilerin büyük çoğunluğunu matematiğe ve LGS’ye karşı olumsuz etkilediği görüşüne sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmenler haftalık programda matematik dersi için ayrılan sürenin beceri temelli soru çözmek için yeterli olmadığını düşünmektedirler. Ayrıca hem öğretmen hem de öğrenciler MEB tarafından dağıtılan ders kitaplarında yer alan soru sayısının az olduğunu ve beceri temelli soru içermediğini belirtmişlerdir. Ayrıca 2018-2022 yıllarında yapılan LGS sınavında ve MEB’e ait LGS Çalışma Kitabında yer alan matematik sorularının benzer becerileri ölçtüğü sonucuna ulaşılmaktadır. The purpose of this study is to examine the mathematics questions in the High School Transition System (LGS) exam held in 2018-2022 and in the LGS workbook of the Ministry of National Education in the context of skill-based questions and to determine the opinions of teachers and students about skill-based questions. This research is a case study within qualitative research methods. Document analysis method was used to examine the mathematics questions in the High School Transition System (LGS) exam held in 2018-2022 and in the LGS workbook in the context of skill-based questions. In order to examine the skill-based nature of the mathematics questions in the 2018-2022 LGS exams, an analysis framework was created to be used in the analysis of the questions. Semi-structured interviews were conducted to determine the opinions of teachers and students regarding skill-based questions. The study group of the research was determined by the purposeful sampling method. In the 2022-2023 academic year, 20 mathematics teachers working in 4 different public secondary schools in the same district of a province in the Marmara Region and teaching 8th grades, and 31 8th grade students studying in the same secondary schools. As a data collection tool teacher and student interview forms were used. Interviews with teachers and students were analyzed using the content analysis method. As a result of the research, it was determined that both teachers and students believed that solving skill-based mathematics questions improved skills such as interpretation, problem solving, high-level cognitive skills, and looking from different perspectives, but that it negatively affected the majority of students towards mathematics and LGS. Teachers think that the time allocated for mathematics lessons in the weekly schedule is not enough to solve skill-based questions. In addition, both teachers and students stated that the number of questions in the textbooks distributed by the Ministry of Education was low and did not contain skill-based questions. In addition, it is concluded that the mathematics questions in the LGS exam held in 2018-2022 and in the LGS workbook belonging to the Ministry of Education measure similar skills.Item Beliren yetişkinlerde ilişki doyumu, romantik ilişki beklentileri farkındalık düzeyleri ve partner sosyotelizmi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Yağmur, Tepebaşı; Pınar, DağBu çalışmanın genel amacı 18-29 yaş aralığındaki beliren yetişkinlerin ilişki doyumunun yordayıcıları olarak romantik ilişki beklentileri ve farkındalık düzeyleri, partner sosyotelizmi ve bazı demografik değişkenlerle olan ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline dayalı olarak yürütülmüştür. Çalışma grubu 200 (%72.5) kadın 76 (%27.5) erkek olmak üzere toplamda 276 bireyden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Romantik İlişkilerden Beklentilere Dair Farkındalık Ölçeği (RİBFÖ)” “Partner Sosyotelizmi Ölçeği (PSÖ)” ve “İlişki Doyumu Ölçeği (İDÖ)” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler çoklu doğrusal regresyon analizinden sıralı (stepwise) regresyon analizi yöntemi ile incelenmiştir. Verilerin istatistiksel analizi IBM SPSS Statistics 27.0.1 paket programı kullanılarak yapılmıştır. İlişki doyumunun; partner sosyotelizmi ve ilk romantik partner deneyimi değişkeni ile arasında negatif yönlü anlamlı ilişki bulunurken, ilişki süresi ile arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Katılımcıların partner sosyotelizmi puanlarında artış olduğunda ve ilk romantik partner deneyimlerinde ilişki doyumu puanında azalma olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. İlişki süresinde ise partnerlerin ilişkide bulunduğu sürede artış olduğunda ilişki doyumu puanının da arttığı bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları alanyazın doğrultusunda tartışılmış ve gelecek çalışmalar için bazı önerilerde bulunulmuştur. The main purpose of this study is to examine the relationship between romantic relationship expectations and awareness levels, partner sociotelism, and some demographic variables as predictors of relationship satisfaction among emerging adults aged 18-29. The research was conducted based on the correlational research design. The study group consists of 276 individuals in total, 200 (72.5%) women and 76 (27.5%) men. "Personal Information Form", "Awareness of Expectations from Romantic Relationships Scale (RIBFS)", "Partner Sociolinguism Scale (PSS)" and "Relationship Satisfaction Scale (RSS)" were used as data collection tools in the research. The data obtained from the research were examined using the stepwise regression analysis method from multiple linear regression analysis. Statistical analysis of the data was performed using the IBM SPSS Statistics 27.0.1 package program. Relationship satisfaction; while there was a negative significant relationship between partner sociotelism and the first romantic partner experience variable, positive significant relationship was found between relationship satisfaction and relationship duration. It was observed that when the participants' partner sociotelism scores increased, their relationship satisfaction scores decreased. It was also found that there was a decrease in relationship satisfaction scores in first romantic partner experiences. It was found that when the duration of the relationship increased, the relationship satisfaction score increased. The research findings were discussed in line with the literature and some suggestions were made for future studies.Item Bilgin Adalı’nın çocuklara yönelik anlatılarında metinlerarası ilişkiler(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Erdem, Cansın; Demir, AhmetMetinlerarasılık, metinler arasındaki her türlü ilişkiyi ifade etmek için kullanılan bir kavramdır. Günümüzde metinsellik ölçütlerinden biri olarak kabul edilen metinlerarasılık, herhangi bir metnin kendinden önceki metinlerle çeşitli biçimlerde kurduğu açık ya da kapalı ilişkileri tanımlamak için kullanılır. Alıntı, gönderge, anıştırma, pastiş, parodi vb. biçimlerde ortaya çıkan metinlerarası ilişkiler, bir metnin oluşturulma süreçleri kadar anlamlandırma süreçlerini de ilgilendiren bir ögedir. Okuru, metinler arasındaki ilişkilerin oluşturduğu geniş bir düzlemde okuma-anlamaya yönlendirir. Dolayısıyla çocuk okurları metinlerarası ilişkilerin zengin/yoğun bir içerikle sunulduğu metinlerle buluşturmak, onların bilişsel gelişimlerini desteklemek ve entelektüel, kültürel, tarihsel, sanatsal, edebî vb. alanlardaki birikimlerini zenginleştirmek açısından önemlidir. Metinler arası ilişkilerin yarattığı zengin içerik, çocuk okurların çok yönlü ve derin okuma-anlama süreçleri geçirmelerini sağlayacak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini geliştirecektir. Bu bakımdan Türkçe öğretiminde metinlerarası ilişkilerin zengin olduğu metinleri (çocuk edebiyatı ürünlerini) seçmek ve kullanmak önemlidir. Türk çocuk edebiyatının üretken yazarlarından Bilgin Adalı’nın anlatılarında zengin/yoğun metinlerarası ilişkilerin olduğunu söylemek mümkündür. Adalı’nın çocuk edebiyatı ürünlerinde ‘metinlerarasılık’ın, en açık biçimde eserlerin dokusuna işlendiği, Türk ve dünya sözlü edebiyat geleneğinden anlatıların (mitler, masallar, destanlar, halk hikâyeleri vb.) dönüştürmelerle yeniden yazıldığı; sözlü edebiyata özgü pek çok motifin çeşitli metinsel bağlamlarda dönüşüme uğratılarak okura sunulduğu ve okurun edebiyat, tarih, sinema, sanat alanlarının iç içeliğinde çeşitli türlerin ve metinlerin bir arada bulunduğu bir anlamlandırma sürecine dâhil edildiği görülür. Bu çalışmada başlıca amaç, Bilgin Adalı’nın, seçtiğimiz anlatı türünden yirmi yedi eserini ‘metinlerarasılık/metinlerarası ilişkiler’ çerçevesinde incelemek, eserlerdeki ‘metinlerarası ilişkileri’ göstermek ve ilişkili metinlerin izini sürmektir. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen, Adalı’nın yirmi yedi anlatısı, metinlerarasılık çerçevesinde incelenerek metinlerin diğer metinlerle olan ilişkileri tespit edilmeye ve Adalı’ya ait çocuk edebiyatı ürünlerinin Türkçe eğitiminde kullanılması durumunda nasıl bir metinlerarası ilişkilere dayalı zenginlik ve çeşitlilik sunabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada, Adalı’nın çocuklara yönelik anlatılarındaki metinlerarası ilişki biçimleri tespit edilmiş ve anlatıların ‘metinlerarası ilişkiler’ açısından gösterdiği görünüm, tablolar aracılığıyla dikkate sunulmuştur. Anlatıların, metinlerarası ilişkiler bakımından gösterdiği özelliklerin çocuk okurlara yönelik entelektüel, kültürel, tarihsel, sanatsal, edebî vb. katkısına dair değerlendirmelerde bulunulmuştur. Intertextuality is a concept used to express all kinds of relationships between texts. Intertextuality, accepted as one of the criteria of textuality today, is used to define the open or closed relations that any text establishes with the previous texts in various ways. Intertextual relations, which appear in the forms of quotation, referent, allusion, pastiche, parody, etc., are an element that concerns the processes of making sense as well as the processes of creating a text. It directs the reader to reading comprehension on a wide platform formed by the relations between the texts. Therefore, it is important to bring together child readers with texts in which intertextual relations are presented with rich/intensive content, to support their cognitive development and enrich their intellectual, cultural, historical, artistic, literary, etc. knowledge. The rich content created by intertextual relations will enable child readers to go through versatile and deep reading-comprehension processes and will develop their critical and analytical thinking skills. In this respect, it is important to choose and use texts (children's literature products) with rich intertextual relations in Turkish education. It is possible to say that there are rich/intense intertextual relations in the narratives of Bilgin Adalı, one of the prolific writers of Turkish children's literature. In Adalı's children's literature, 'intertextuality' is most clearly embroidered into the texture of the works, and narratives from the Turkish and world oral literature tradition (myths, tales, epics, folk tales, etc.) are rewritten with transformations; It is seen that many motifs peculiar to oral literature are presented to the reader by being transformed in various textual contexts, and the reader is included in a meaning-making process in which various genres and texts coexist within the fields of literature, history, cinema, and art. The main purpose of this study is to examine the twenty-seven works of Bilgin Adalı from the narrative genre we have chosen within the framework of 'intertextuality/intertextual relations', to show the 'intertextual relations' in the works, and to trace the related texts. By examining Adalı's twenty-seven narratives, selected with the purposeful sampling method, within the framework of intertextuality, it has been tried to determine the relations of the texts with other texts and to reveal how Adalı's children's literature products can offer richness and diversity based on intertextual relations if they are used in Turkish education. In the study, the forms of intertextual relations in Adalı's narratives for children were determined and the appearance of the narratives in terms of 'intertextual relations' was presented through tables. Evaluations were made about the intellectual, cultural, historical, artistic, literary, etc. contribution of the features of the narratives in terms of intertextual relations to child readers.Item Bilişsel davranışçı terapi temelli zorbalığa müdahale psikoeğitim programının ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Çelebi, Bilge Nur; Çetin Gündüz, HicranBu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı terapi modeline dayalı olarak geliştirilen zorbalığa müdahale psikoeğitim programının, ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırma modeli olarak deney ve kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Öntest, sontest ve izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 30 (15 deney, 15 kontrol) 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Programın uygulanmasına başlanmadan önce deney ve kontrol gruplarına gönüllü öğrenciler tesadüfi yöntemle (seçkisiz) atanmıştır. Deney grubuna Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programı uygulanmıştır. Program kapsamında öğrencilere bilişsel davranışçı terapi ilke ve tekniklerine dayalı olarak hazırlanmış; psikoeğitim, bilişsel yeniden yapılandırma, problem çözme ve davranış deneyinden oluşan uygulamalar yapılmıştır. Kontrol grubuna ise Millî Eğitim Bakanlığının İlkokul Rehberlik Etkinlikleri Kitapçığında yer alan dört oturumluk Benlik Farkındalığı grup etkinliği yapılmıştır. Deney grubuna uygulanan psikoeğitim programı toplam 12 oturumdan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin zorbalık eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla, “Zorbalık Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca deney grubunu oluşturan öğrencilerin programa ilişkin değerlendirmelerini almak için “Grup Uygulaması Değerlendirme Formu” ve demografik bilgilerini edinmek için “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programına başlamadan önce öntest ölçümleri, programın tamamlanmasının ardından sontest ölçümleri ve deneysel işlemin tamamlanmasından bir ay sonra izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Programın etkililiğini test etmek amacıyla, öntest, sontest, izleme testi ölçümlerine yönelik Normallik Testi, Shapiro-Wilk Testi, Betimsel İstatistik (ortalama ve standart sapma değerleri) ve Tekrarlı Ölçümler Anova kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, gruplar ve testler arasındaki etkileşim, deney grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinin, kontrol grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinden anlamlı ölçüde daha düşük olduğunu göstermiştir. Bu sonuç Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim programının etkisini ortaya koymaktadır. Çalışmada ulaşılan bulgulara göre programın etkisi bir ay sonra da devam etmiştir. The purpose of this study is to examine the effect of the psychoeducation program for bullying intervention developed based on the cognitive behavioral therapy model on reducing the bullying tendencies among elementary school students. A quasi-experimental design with experimental and control groups was used as the research model. Pre-test, post-test, and follow-up test measurements were conducted. The study group of the research consists of 30 (15 experimental, 15 control) 4th grade students studying in a public school in Ankara. Before the program, student volunteers were randomly assigned to the experimental and control groups. Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention was applied in the experimental group. İn the program, to students were prepared based on principles and techniques of cognitive behavioral therapy; applications consisting of psychoeducation, cognitive restructuring, problem solving, and behavioral experiments were conducted. The control group, on the other hand, received four sessions of the Self-awareness group included in the Ministry of National Education's Brochure on Counseling Activities in Elementary Schools. The psychoeducation program for the experimental group consists of a total of 12 sessions. İn the study, the “Bullying Tendency Scale” was used to determine the degree of bullying tendency of elementary school students. İn addition, a “Group Application Evaluation Form” was applied to the experimental group students participating in the psychoeducation program and a “Personal İnformation From” was applied to obtain demographic information. Pre-test measurements were taken before the start of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention, post-test measurements were taken after the completion of the program, and follow-up test measurements were taken one month after the completion of the experimental procedure. To test the effectiveness of the program, Normality Tests, Shapiro-Wilk Tests, Descriptive Statistics, and Repeated Measures Anova analyzes were used for pre-test, post-test, and follow-up test measurements. As a result of the study, the interaction between the groups and the tests showed that the bullying tendency levels of the subjects in the experimental group were significantly lower than the bullying tendency levels of the subjects in the control group. This result revealed the effect of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention. According to the results of the study, the effect of the program persisted after one month.Item Blok tabanlı ortamlarda programlama öğretimi sürecinde farklı öğretim stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Erdem, Ecmen; Kalelioğlu, FilizBu çalışmanın amacı 5. sınıf öğrencilerinin yüz yüze eğitim ile ters yüz sınıf modeli olan teknoloji destekli öğrenme ortamlarında olmak üzere iki farklı öğrenme ve öğretme stratejisi ile Scratch programlamayı öğrenmelerinin ve programlama öğretiminin, öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya özel bir okuldan 79 5. sınıf öğrencisi katılmıştır. Hem nicel hem nitel yöntemleri içeren karma araştırma yöntemlerinden olan “Açıklayıcı Sıralı Karma Yöntem” kullanılmıştır. Yarı deneysel ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu çalışmada, Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ve Bilge Kunduz Uluslararası Enformatik ve Bilgi İşlemsel Düşünme Soruları ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonrası 24 öğrenci ile odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Uygulama süresince her hafta anlatılan kazanımlar ile ilgili haftalık başarı testleri uygulanmıştır. Ayrıca uygulama sırasında öğrencilerin yazdıkları programlar, Dr. Scratch ile analiz edilip değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yüz yüze eğitim ve ters yüz sınıf modeli ile eğitimin öğrencilerin Scratch programlama öğrenmelerinde ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir fark oluşturduğu görülmüştür. Araştırmada kullanılan Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ön test ve son test puanlarına bakıldığında gruplar arasında bilgi işlemsel düşünme becerileri öz yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılık oluşmaz iken gruplar içi ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Özellikle algoritma geliştirme ve problem çözme yeterlik puanları ön-test ve son-test puanları arasında farkın anlamlı çıkması, programlama öğretiminin bu yeterliklerin artmasında önemli bir etken olduğunu söylenebilir. Ayrıca programlama öğretiminin diğer becerilere ilişkin öz yeterliklerine olumlu etkisi olduğunu söylenebilir. Haftalık başarı testlerinde bazı haftalarda deney grubunun ortalaması bazı haftalarda kontrol grubunun ortalaması daha yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde Dr. Scratch ile analiz edilen programların ortalama puanlarına bakıldığında, bazı programlarda deney grubunun ortalaması bazılarında kontrol grubunun daha yüksek çıkmıştır. Odak grup görüşmelerinde öğrenci görüşleri incelendiğinde ters yüz sınıftaki öğrencilerin kendi kendine öğrenmenin daha iyi olduğu, yüz yüze sınıftaki öğrencilerin öğretmen anlatımının daha iyi olduğu, ters yüz sınıftaki öğrencilerin anlık yardım alamamasından, yüz yüze sınıftaki öğrencilerin sınıf içi etkenlerin, dersin hızı ve öğretmen anlatımında konuyu kaçırmaktan dolayı zorluklar yaşadıklarını, her iki grupta keşfederek öğrenmenin daha iyi olabileceği, oyun ve animasyon yapabilecek becerilerin geliştiği düşüncelerini ifade etmişlerdir. This study aims to investigate how 5th Grade students learn Scratch programming through two different learning and teaching strategies which are face-to-face education and flipped learning based on technology supported environment and the effects of these programming methods on the computational thinking skills of the students. 79 students among 5th graders from a private school participated in this study. The Exploratory Sequential Design which is one of the combined research method including both quantitative and qualitative methods was used. In the quasi-experimental study, which pre-test and post-test were compared with a control group, Self-Sufficiency Perception Evaluation Scale for Computational Thinking Skills and Bilge Kunduz International Informatics and Computational Thinking Questions were conducted as pre-test and posttest. Focus group interviews with 24 students were carried out after the implementation. Weekly achievement tests related to the identified objectives were conducted and the programs written by the students during the implementation were analysed and evaluated through Dr. Scratch during the implementation. The study has revealed that face-to-face education and flipped learning has no statistically effect on learning Scratch programming and computational thinking skills. When the scores of the pre-test and post-test of Self- Sufficiency Perception Evaluation Scale for Computational Thinking Skill were analysed, there was no significant difference between the groups in terms of computational thinking skills and self-sufficiency perceptions while a significant difference occurs on the scores of pre-test and post-test within the groups. Because of the significant difference between the scores of pre-test and post-test and the scores of developing algorithm and problem solving competence, it can be said that the programming method has an important role on the increase of this competence. It can also be stated that programming method has a positive effect on self-sufficiency related to other abilities. Weekly achievement tests have revealed that the average of the control group was high in some weeks while the average of the experimental group was high in other weeks. Similarly, the average of the control group was high in some weeks while the average of the experimental group was high in other weeks in some programmes according to the average scores of the programmes analysed by Dr. Scratch. When the students’ views through the focus group interviews has been analysed, the students in the flipped classroom has expressed that it is better to learn by yourself although they cannot get immediate help while the students in the face-to-face classroom has stated that it is better to learn from a teacher although they have some difficulties because of classroom factors, the speed of the lesson and missing the subject taught by the teacher. However, both groups have expressed that discovery learning is better and their abilities to create game and animations develop during the lessons.Item Can Computerized Adaptive Testing Work in Students' Admission to Higher Education Programs in Turkey?(2017) Berberoglu, Giray; Kalender, IlkerAdmission into university in Turkey is very competitive and features a number of practical problems regarding not only the test administration process itself, but also concerning the psychometric properties of test scores. Computerized adaptive testing (CAT) is seen as a possible alternative approach to solve these problems. In the first phase of the study, a series of CAT simulations based on real students' responses to science items were conducted in order to determine which test termination rule produced more comparable results with scores made on the paper and pencil version of the test. An average of 17 items was used to terminate the CAT administration for a reasonable reliability level as opposed to the normal 45 items. Moreover, CAT based science scores not only produced similar correlations when using mathematics subtest scores as an external criterion, but also ranked the students similarly to the paper and pencil test version. In the second phase, a live CAT administration was implemented using an item bank composed of 242 items with a group of students who had previously taken the exam the paper and pencil version of the test. A correlation of.76 was found between the CAT and paper and pencil scores for this group. The results seem to support the CAT version of the subtests as a feasible alternative approach in Turkey's university admission system.Item A case study: Bilingual children's code-switching mechanisms(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Abais, Hind Fawzi; Uluşan, Ahmet RemziThe present study is a case study that discussed the code-switching mechanisms of four Libyan bilingual children. It attempted to figure out the reasons that lie behind this linguistic behavior, in addition to highlighting the techniques and mechanisms that the children applied during code-switching. It is a case study that lasted for two years through which the researcher observed the daily conversations of the four children under study. The children were divided into two groups: simultaneous and successive, depending on the stage of their exposure to both languages. Discourse analysis and Hymes’ functions of code-switching were used to analyze the children's switched utterances. The results showed that the bilingual children after a considerable time of exposure to both languages, form spontaneous bond with the two languages and they switch languages for various reasons following certain techniques to make the utmost utilization of the two languages in their daily communication with others. Bu çalışma, dört Libyalı iki dilli çocuğun kod değiştirme mekanizmalarını inceleyen bir vaka çalışmasıdır. Çalışmada çocukların kod değiştirme sırasında uyguladıkları teknikleri ve mekanizmaları vurgulamanın yanı sıra, bu dilsel davranışın altında yatan nedenler ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmacı, her iki dile maruz kalma evrelerine bağlı olarak eşzamanlı ve ardışık olarak iki gruba ayırdığı dört çocuğun günlük konuşmalarını iki yıl süre ile incelemiş, çocukların kod değiştirmelerini analiz etmek için söylem analizinden ve Hymes'in kod değiştirme işlevlerinden faydalanmıştır. Sonuçlar, iki dilli çocukların her iki dile de uzun bir süre maruz kaldıktan sonra, iki dille kendiliğinden bağ kurduklarını ve başkalarıyla günlük iletişimlerinde iki dilden en iyi şekilde yararlanmak için belirli teknikleri izleyerek çeşitli nedenlerle dil değiştirdiklerini göstermiştir.Item A case study: Exploration of generation z students’ efl learning environment in tertiary education(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Kasımay, Selma; Uluşan, Ahmet RemziAs of 2019-2020 academic year, there are almost 8 million students at tertiary education in Turkey including vocational, undergraduate, and graduate students (Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2020). Hence it is crucial to acknowledge the existence of Generation Z students (born between 1996-2010) in higher education. The fact that different cohorts; Baby Boomers, Gen X, Gen Y and Gen Z are working and studying together necessitated this study, which aimed to explore Gen Z students’ EFL learning environments. The study was conducted at a foundation university’s School of Foreign Languages in Turkey. Data were collected during 2020-2021 academic year employing focus group meetings, semi-structured individual interviews and field notes. The data were examined through qualitative inquiry methods and data analysis software. The findings revealed that although there was no change in teaching philosophies of instructors, they had to go through a process of adaptation with Gen Z students. It was also found out that different instructors belonging to different generations had dissimilar attitudes and practices towards Gen Z students. Although the essence of teaching and learning still stayed the same, Gen Z students were noted to have more elevated interest in the language learning due to their close contact with technology and internet. Therefore, traditional methods of teaching are no longer suitable for Gen Z, and along with instructors, institutions and publishing houses have to share their parts in establishing an effective learning environment for Gen Z students. 2019-2020 eğitim-öğretim yılı itibarıyla Türkiye'de yükseköğretimde ön lisans, lisans ve lisansüstü dahil olmak üzere yaklaşık 8 milyon öğrenci bulunmaktadır (Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2020). Bu nedenle, 1996-2010 yılları arasında doğan Z Kuşağı öğrencilerinin yükseköğretimdeki varlığını kabul etmek önemlidir. Baby Boomer, X, Y ve Z kuşaklarının birlikte çalışıyor olduğu gerçeği, Z kuşağı öğrencilerinin İngilizce öğrenme ortamlarını keşfetmeyi amaçlayan bu çalışmayı gerekli kılmıştır. Araştırma Türkiye'de bir vakıf üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulu'nda gerçekleştirilmiştir. Veriler, 2020- 2021 akademik yılında odak grup toplantıları, yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler ve alan notları kullanılarak toplanmıştır. Bu veriler nitel sorgulama yöntemleri ve veri analiz yazılımı ile incelenmiştir. Bulgular, öğretim elemanlarının öğretim felsefelerinde bir değişiklik olmamasına rağmen, Z Kuşağı öğrencilerinin gelmesiyle birlikte bir uyum sürecinden geçmek zorunda kaldıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca, farklı kuşaklara ait farklı öğretim elemanlarının Z kuşağı öğrencilerine karşı farklı tutum ve uygulamalara sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğretme ve öğrenmenin özü hala aynı kalsa da, Z kuşağı öğrencilerinin teknoloji ve internet ile yakın temasları nedeniyle dil öğrenimine daha fazla ilgi duydukları kaydedilmiştir. Bu nedenle, geleneksel öğretim yöntemleri artık Z Kuşağı için uygun değildir ve eğitmenlerle birlikte kurumlar ve yayınevleri Z Kuşağı öğrencileri için etkili bir öğrenme ortamı oluşturma konusunda kendi üstlerine düşeni yapmak durumundadır.