Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
2 results
Search Results
Item The investıgation of teachers' attitudes towards the use of songs in developing vocabulary for young learners in elt classes(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Qareen, Azeezah M.; Üstün Kaya, SenemThe English language has dominated as a global language during history. Undoubtedly, it is one of the most commonly used languages in the whole world until today. English has mainly taken this place due to political and military events; such as struggling, wars, expansion, colonization, in addition to religious and economic reasons. The previous factors have played a vital role regarding the global spread of this language in most of the countries throughout the world. This study highlights the use of songs in developing a vocabulary for young learners in Libya. Using such a method has different attitudes from the teachers’ point of view. The main purpose of this study is to investigate teachers’ attitudes towards the use of songs in developing a vocabulary for young learners in ELT classes. The descriptive methodology is applied using a quantitative online survey as the main method for data collection. The study sample included 163 participants of English language teachers that were randomly selected. The study concluded the positive teachers’ attitudes regarding the use of songs in developing English vocabulary. The results also showed that there is no statistically significant impact of teachers’ gender, their educational level, school type, and grade level on the use of songs method in teaching the English language. Furthermore, the results showed that there is a statistical significance of the teachers’ experiences and the grades they teach on the use of songs method in developing vocabulary and teaching the English language. İngiliz dili tarih boyunca bir dünya dili olmuştur. Şüphesiz ki, bugüne değin tüm dünyada en yaygın dildir. İngiliz dili, ekonomik ve dini sebeplere ek olarak kolonileşme, büyüme, savaşlar ve mücadele gibi politik ve askeri olaylar sebebi ile bu öneme sahip olmuştur. Bu faktörler dünyanın birçok ülkesinde evrensel anlamda yaygınlaşmasında rol oynamıştır. Bu çalışma, Libya’daki genç öğrencilerin kelime ediniminde şarkıların önemini vurgulamaktadır. Bu yöntemin kullanılması öğretmenler açısından farklı görüşlere yol açar. Bu çalışma, İngiliz Dili Öğretimi sınıflarında genç öğrenciler için kelime bilgisi edinimi konusunda öğretmenlerin tutumlarını ölçmeyi amaçlar. Tanımlayıcı yöntem için veri toplamı metodu olarak nicel çevrimiçi bir anket uygulanmıştır. Örneklem, rastgele seçilmiş 163 İngiliz dili öğretmeninden oluşur. Çalışma, kelime edinimi için şarkı kullanımına yönelik öğretmenlerin pozitif tutumunu gösterir. Sonuçlar, ayrıca, öğretmenlerin cinsiyet, eğitim seviyesi, mezun okul türleri ve mezuniyet dereceleri açısından istatistik olarak bir önem olmadığını gösterir. Öte yandan, sonuçlar, öğretmenlerin tecrübeleri ve sınıf seviyesi açısından İngiliz dili öğretimi ve kelime edinimi konularında önemli bir istatistik veri olduğunu gösterir.Item Libya Zawiya Üniversitesindeki ingilizce öğretim görevlilerinin iletişimsel dil öğretim yönteminin dilbilgisi öğretimindeki yeterliğine yönelik algıları(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Ettaleb, Hana; Uluşan, Ahmet RemziThis study explores the perceptions of English language lecturers toward the effectiveness of using the Communicative Language Teaching (CLT) in teaching grammar at Zawiya University in Libya. A quantitative research design particularly the descriptive survey design is adopted and to collect the required data, a questionnaire from Bani Taha (2016) was used and distributed to participants (n=203) to reveal their perceptions toward the effectiveness of using CLT in teaching grammar. The results showed that the majority of English language lecturers at Zawiya University were positive toward using CLT to teach grammar (mean= 4.04). The results also unveiled that they preferred using a variety of communicative activities in grammar classes (mean= 3.52). Further, the current research investigated the challenges that hinder the effective use of CLT to teach grammar and found that large classes, difficulty in assessing grammar communicatively, and students’ low English proficiency are the most common challenges. The findings also indicated that most participants recognize the Communicative Language Teaching as an effective way to teach grammar, but due to several challenges, the teaching process becomes more difficult. Therefore, this study aims to provide education authorities like stakeholders and syllabus designers with the information needed regarding the effectiveness of CLT in teaching grammar at tertiary level in order to develop an effective syllabus for better English grammar teaching. Bu çalışma, Libya'daki Zawiya Üniversitesi'ndeki İngilizce öğretim görevlilerinin dilbilgisi öğretiminde İletişimsel Dil Öğretim Yöntemini kullanmanın etkililiğine yönelik algılarını araştırıyor. Özellikle betimsel anket tasarımı olmak üzere nicel bir araştırma tasarımı benimsenmiş ve gerekli verileri toplamak için Bani Taha (2016) tarafından geliştirilmiş olan bir anket kullanılmış ve dilbilgisi öğretiminde İletişimsel Dil Öğretim Yöntemini kullanımının etkililiğine yönelik algılarını ortaya çıkarmak için katılımcılara (n=203) dağıtılmıştır. Sonuçlar, Zawiya Üniversitesi'ndeki İngilizce öğretim görevlilerinin çoğunun dilbilgisi öğretmek için CLT kullanma konusunda olumlu algılara sahip olduğunu, (m = 4.04), ayrıca dilbilgisi sınıflarında çeşitli iletişim aktivitelerini kullanmayı tercih ettiklerini (m = 3.52) ortaya koydu. Ayrıca, mevcut çalışmada dilbilgisi öğretmek için CLT'nin etkili kullanımını engelleyen zorluklar araştırıldı ve kalabalık sınıfların, dilbilgisini iletişimsel olarak değerlendirmedeki zorlukların ve öğrencilerin düşük İngilizce seviyelerinin en yaygın zorluklar olduğu tespit edildi. Bulgular ayrıca çoğu katılımcının İletişimsel Dil Öğretim Yönteminin dilbilgisi öğretmenin etkili bir yolu olduğunu kabul ettiğini, ancak çeşitli zorluklar nedeniyle öğretim sürecinin daha zor hale geldiğini gösterdi. Bu nedenle, bu çalışma, daha iyi İngilizce dilbilgisi öğretimi için etkili bir müfredat geliştirmek amacıyla, paydaşlar ve müfredat tasarımcıları gibi eğitim yetkililerine CLT'nin yükseköğretim düzeyinde dilbilgisi öğretimindeki etkililiği konusunda ihtiyaç duyulan bilgileri sağlamayı amaçlamaktadır.