Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
1 results
Search Results
Item The washback effect of English teacher field knowledge test on pre-service efl teachers and efl teacher educators and their level of awareness and perception ın Türkiye: A scale development study(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024) Demet, Ünal Aydın; Sevgi, ŞahinThis study investigates the washback effect of English Teacher Field Knowledge Test (TFKT), a national high-stake test developed and administered by the Council of Higher Education for English as a Foreign Language (EFL) teacher recruitment in Türkiye, on pre-service EFL teachers’ professional development and EFL teacher education programs in Türkiye. It also seeks to examine the awareness and perception of Turkish pre-service EFL teachers related to TFKT. To this end, in this mixed-method study, a scale which could assess the washback impact of the test was developed. The scale was pilot tested on 195 participants, and as a result of the received expert opinions and data analysis, with the established reliability and validity, it was applied to 300 pre-service EFL teachers and the quantitative data were obtained. For the qualitative part, semi-structured interview questions were prepared and 5 EFL teacher educators were interviewed to be able to support the data obtained from the scale. While the quantitative data were subjected to multivariate ANOVA, the qualitative data were analyzed through thematic analysis. The findings revealed that, from the perspective of the pre-service EFL teachers, TFKT exerted a mostly positive influence overall in terms of motivation to study, revision of previous topics, English language teaching in Türkiye and adapting course design to the test by including previously asked test items, which was also supported by the EFL teachers to some extent. A negative washback effect of the test was also emphasized since TFKT affected the test-takers’ stress levels considerably. On the other hand, it was also found that the test had no impact on the design or delivery of EFL teacher education programs in Türkiye. Based on the results, there are some pedagogical implications both for the major stakeholders and the policy makers, such as making some changes in the test to improve its efficiency and reliability, and raising the awareness of EFL teacher educators to better guide their students in this journey. Bu çalışma, Türkiye’deki İngilizce öğretmen adaylarının mesleğe atanması için Yüksek Öğrenim Kurumu tarafından geliştirilen ve ulusal çapta uygulanan yüksek etkili bir sınav olan İngilizce Öğretmenlik Alan Bilgi Testi’ nin (ÖABT) İngilizce öğretmen adaylarının profesyonel gelişimi ve öğretmen eğitimcileri üzerindeki ket vurma etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda İngilizce öğretmen adaylarının ÖABT ile ilgili farkındalık ve algılarını araştırmaktadır. Bu amaç doğrultusunda, karma yöntemle tasarlanmış bu çalışmada, bu sınavın ket vurma etkisini değerlendirebilecek bir ölçek oluşturulmuştur. Ölçek 195 katılımcı üzerinde test edilmiş ve uzman görüşleri ve test sonuçlarının sonunda güvenirlik ve geçerliği tespit edilen ölçek 300 İngilizce öğretmen adayına uygulanmış ve nicel veri elde edilmiştir. Nitel veri için ise, ölçekten elde edilen veriyi destekleyebilmek amacıyla, 5 öğretmen eğitimcisi ile yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel veriler çoklu ANOVA testi ile analiz edilirken, nitel veriler sistematik içerik analizi ile incelenmiştir. Bulgular, İngilizce öğretmen adaylarının bakış açısından, sınavın genel olarak çalışma motivasyonu, konu tekrarı, ülkedeki İngilizce eğitimi ve çıkmış sorulara derslerde yer verilerek ders dizaynına katılması gibi açılardan olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermiş, bu da belli bir dereceye kadar eğitimciler tarafından da desteklenmiştir. ÖABT’nin sınava girenlerin stres seviyeleri üzerinde ciddi bir etkisi olması sebebiyle olumsuz bir etkiye sahip olduğu da vurgulanmıştır. Sonuçlara göre, hem ana paydaşlar hem de karar mercileri için sınavın yeterlik ve güvenirliğini arttırmak için bazı değişiklikler yapmak ve öğrencilerini sınav sürecinde daha iyi yönlendirebilmeleri için öğretmen eğitimcilerinin sınav farkındalığını arttırmak gibi bazı pedagojik göstergeler bulunmaktadır.