Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
Item Bilgin Adalı’nın çocuklara yönelik anlatılarında metinlerarası ilişkiler(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Erdem, Cansın; Demir, AhmetMetinlerarasılık, metinler arasındaki her türlü ilişkiyi ifade etmek için kullanılan bir kavramdır. Günümüzde metinsellik ölçütlerinden biri olarak kabul edilen metinlerarasılık, herhangi bir metnin kendinden önceki metinlerle çeşitli biçimlerde kurduğu açık ya da kapalı ilişkileri tanımlamak için kullanılır. Alıntı, gönderge, anıştırma, pastiş, parodi vb. biçimlerde ortaya çıkan metinlerarası ilişkiler, bir metnin oluşturulma süreçleri kadar anlamlandırma süreçlerini de ilgilendiren bir ögedir. Okuru, metinler arasındaki ilişkilerin oluşturduğu geniş bir düzlemde okuma-anlamaya yönlendirir. Dolayısıyla çocuk okurları metinlerarası ilişkilerin zengin/yoğun bir içerikle sunulduğu metinlerle buluşturmak, onların bilişsel gelişimlerini desteklemek ve entelektüel, kültürel, tarihsel, sanatsal, edebî vb. alanlardaki birikimlerini zenginleştirmek açısından önemlidir. Metinler arası ilişkilerin yarattığı zengin içerik, çocuk okurların çok yönlü ve derin okuma-anlama süreçleri geçirmelerini sağlayacak, eleştirel ve analitik düşünme becerilerini geliştirecektir. Bu bakımdan Türkçe öğretiminde metinlerarası ilişkilerin zengin olduğu metinleri (çocuk edebiyatı ürünlerini) seçmek ve kullanmak önemlidir. Türk çocuk edebiyatının üretken yazarlarından Bilgin Adalı’nın anlatılarında zengin/yoğun metinlerarası ilişkilerin olduğunu söylemek mümkündür. Adalı’nın çocuk edebiyatı ürünlerinde ‘metinlerarasılık’ın, en açık biçimde eserlerin dokusuna işlendiği, Türk ve dünya sözlü edebiyat geleneğinden anlatıların (mitler, masallar, destanlar, halk hikâyeleri vb.) dönüştürmelerle yeniden yazıldığı; sözlü edebiyata özgü pek çok motifin çeşitli metinsel bağlamlarda dönüşüme uğratılarak okura sunulduğu ve okurun edebiyat, tarih, sinema, sanat alanlarının iç içeliğinde çeşitli türlerin ve metinlerin bir arada bulunduğu bir anlamlandırma sürecine dâhil edildiği görülür. Bu çalışmada başlıca amaç, Bilgin Adalı’nın, seçtiğimiz anlatı türünden yirmi yedi eserini ‘metinlerarasılık/metinlerarası ilişkiler’ çerçevesinde incelemek, eserlerdeki ‘metinlerarası ilişkileri’ göstermek ve ilişkili metinlerin izini sürmektir. Amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen, Adalı’nın yirmi yedi anlatısı, metinlerarasılık çerçevesinde incelenerek metinlerin diğer metinlerle olan ilişkileri tespit edilmeye ve Adalı’ya ait çocuk edebiyatı ürünlerinin Türkçe eğitiminde kullanılması durumunda nasıl bir metinlerarası ilişkilere dayalı zenginlik ve çeşitlilik sunabileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada, Adalı’nın çocuklara yönelik anlatılarındaki metinlerarası ilişki biçimleri tespit edilmiş ve anlatıların ‘metinlerarası ilişkiler’ açısından gösterdiği görünüm, tablolar aracılığıyla dikkate sunulmuştur. Anlatıların, metinlerarası ilişkiler bakımından gösterdiği özelliklerin çocuk okurlara yönelik entelektüel, kültürel, tarihsel, sanatsal, edebî vb. katkısına dair değerlendirmelerde bulunulmuştur. Intertextuality is a concept used to express all kinds of relationships between texts. Intertextuality, accepted as one of the criteria of textuality today, is used to define the open or closed relations that any text establishes with the previous texts in various ways. Intertextual relations, which appear in the forms of quotation, referent, allusion, pastiche, parody, etc., are an element that concerns the processes of making sense as well as the processes of creating a text. It directs the reader to reading comprehension on a wide platform formed by the relations between the texts. Therefore, it is important to bring together child readers with texts in which intertextual relations are presented with rich/intensive content, to support their cognitive development and enrich their intellectual, cultural, historical, artistic, literary, etc. knowledge. The rich content created by intertextual relations will enable child readers to go through versatile and deep reading-comprehension processes and will develop their critical and analytical thinking skills. In this respect, it is important to choose and use texts (children's literature products) with rich intertextual relations in Turkish education. It is possible to say that there are rich/intense intertextual relations in the narratives of Bilgin Adalı, one of the prolific writers of Turkish children's literature. In Adalı's children's literature, 'intertextuality' is most clearly embroidered into the texture of the works, and narratives from the Turkish and world oral literature tradition (myths, tales, epics, folk tales, etc.) are rewritten with transformations; It is seen that many motifs peculiar to oral literature are presented to the reader by being transformed in various textual contexts, and the reader is included in a meaning-making process in which various genres and texts coexist within the fields of literature, history, cinema, and art. The main purpose of this study is to examine the twenty-seven works of Bilgin Adalı from the narrative genre we have chosen within the framework of 'intertextuality/intertextual relations', to show the 'intertextual relations' in the works, and to trace the related texts. By examining Adalı's twenty-seven narratives, selected with the purposeful sampling method, within the framework of intertextuality, it has been tried to determine the relations of the texts with other texts and to reveal how Adalı's children's literature products can offer richness and diversity based on intertextual relations if they are used in Turkish education. In the study, the forms of intertextual relations in Adalı's narratives for children were determined and the appearance of the narratives in terms of 'intertextual relations' was presented through tables. Evaluations were made about the intellectual, cultural, historical, artistic, literary, etc. contribution of the features of the narratives in terms of intertextual relations to child readers.Item Bilişsel davranışçı terapi temelli zorbalığa müdahale psikoeğitim programının ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Çelebi, Bilge Nur; Çetin Gündüz, HicranBu araştırmanın amacı, bilişsel davranışçı terapi modeline dayalı olarak geliştirilen zorbalığa müdahale psikoeğitim programının, ilkokul öğrencileri arasında görülen zorbalık eğilimini azaltmadaki etkisini incelemektir. Araştırma modeli olarak deney ve kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Öntest, sontest ve izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da bir devlet ilkokulunda öğrenim gören 30 (15 deney, 15 kontrol) 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Programın uygulanmasına başlanmadan önce deney ve kontrol gruplarına gönüllü öğrenciler tesadüfi yöntemle (seçkisiz) atanmıştır. Deney grubuna Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programı uygulanmıştır. Program kapsamında öğrencilere bilişsel davranışçı terapi ilke ve tekniklerine dayalı olarak hazırlanmış; psikoeğitim, bilişsel yeniden yapılandırma, problem çözme ve davranış deneyinden oluşan uygulamalar yapılmıştır. Kontrol grubuna ise Millî Eğitim Bakanlığının İlkokul Rehberlik Etkinlikleri Kitapçığında yer alan dört oturumluk Benlik Farkındalığı grup etkinliği yapılmıştır. Deney grubuna uygulanan psikoeğitim programı toplam 12 oturumdan oluşmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerin zorbalık eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla, “Zorbalık Eğilim Ölçeği” kullanılmıştır. Ayrıca deney grubunu oluşturan öğrencilerin programa ilişkin değerlendirmelerini almak için “Grup Uygulaması Değerlendirme Formu” ve demografik bilgilerini edinmek için “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim Programına başlamadan önce öntest ölçümleri, programın tamamlanmasının ardından sontest ölçümleri ve deneysel işlemin tamamlanmasından bir ay sonra izleme testi ölçümleri yapılmıştır. Programın etkililiğini test etmek amacıyla, öntest, sontest, izleme testi ölçümlerine yönelik Normallik Testi, Shapiro-Wilk Testi, Betimsel İstatistik (ortalama ve standart sapma değerleri) ve Tekrarlı Ölçümler Anova kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, gruplar ve testler arasındaki etkileşim, deney grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinin, kontrol grubunu oluşturan deneklerin zorbalık eğilim düzeylerinden anlamlı ölçüde daha düşük olduğunu göstermiştir. Bu sonuç Bilişsel Davranışçı Terapi Temelli Zorbalığa Müdahale Psikoeğitim programının etkisini ortaya koymaktadır. Çalışmada ulaşılan bulgulara göre programın etkisi bir ay sonra da devam etmiştir. The purpose of this study is to examine the effect of the psychoeducation program for bullying intervention developed based on the cognitive behavioral therapy model on reducing the bullying tendencies among elementary school students. A quasi-experimental design with experimental and control groups was used as the research model. Pre-test, post-test, and follow-up test measurements were conducted. The study group of the research consists of 30 (15 experimental, 15 control) 4th grade students studying in a public school in Ankara. Before the program, student volunteers were randomly assigned to the experimental and control groups. Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention was applied in the experimental group. İn the program, to students were prepared based on principles and techniques of cognitive behavioral therapy; applications consisting of psychoeducation, cognitive restructuring, problem solving, and behavioral experiments were conducted. The control group, on the other hand, received four sessions of the Self-awareness group included in the Ministry of National Education's Brochure on Counseling Activities in Elementary Schools. The psychoeducation program for the experimental group consists of a total of 12 sessions. İn the study, the “Bullying Tendency Scale” was used to determine the degree of bullying tendency of elementary school students. İn addition, a “Group Application Evaluation Form” was applied to the experimental group students participating in the psychoeducation program and a “Personal İnformation From” was applied to obtain demographic information. Pre-test measurements were taken before the start of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention, post-test measurements were taken after the completion of the program, and follow-up test measurements were taken one month after the completion of the experimental procedure. To test the effectiveness of the program, Normality Tests, Shapiro-Wilk Tests, Descriptive Statistics, and Repeated Measures Anova analyzes were used for pre-test, post-test, and follow-up test measurements. As a result of the study, the interaction between the groups and the tests showed that the bullying tendency levels of the subjects in the experimental group were significantly lower than the bullying tendency levels of the subjects in the control group. This result revealed the effect of the Psychoeducation Program Based on Cognitive Behavioral Therapy for Bullying İntervention. According to the results of the study, the effect of the program persisted after one month.Item Blok tabanlı ortamlarda programlama öğretimi sürecinde farklı öğretim stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) Erdem, Ecmen; Kalelioğlu, FilizBu çalışmanın amacı 5. sınıf öğrencilerinin yüz yüze eğitim ile ters yüz sınıf modeli olan teknoloji destekli öğrenme ortamlarında olmak üzere iki farklı öğrenme ve öğretme stratejisi ile Scratch programlamayı öğrenmelerinin ve programlama öğretiminin, öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya özel bir okuldan 79 5. sınıf öğrencisi katılmıştır. Hem nicel hem nitel yöntemleri içeren karma araştırma yöntemlerinden olan “Açıklayıcı Sıralı Karma Yöntem” kullanılmıştır. Yarı deneysel ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu çalışmada, Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ve Bilge Kunduz Uluslararası Enformatik ve Bilgi İşlemsel Düşünme Soruları ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Uygulama sonrası 24 öğrenci ile odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Uygulama süresince her hafta anlatılan kazanımlar ile ilgili haftalık başarı testleri uygulanmıştır. Ayrıca uygulama sırasında öğrencilerin yazdıkları programlar, Dr. Scratch ile analiz edilip değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yüz yüze eğitim ve ters yüz sınıf modeli ile eğitimin öğrencilerin Scratch programlama öğrenmelerinde ve bilgi işlemsel düşünme becerilerinde istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir fark oluşturduğu görülmüştür. Araştırmada kullanılan Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerine Yönelik Öz Yeterlik Algısı Değerlendirme Ölçeği ön test ve son test puanlarına bakıldığında gruplar arasında bilgi işlemsel düşünme becerileri öz yeterlik algıları arasında anlamlı bir farklılık oluşmaz iken gruplar içi ön-test ve son-test puanları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Özellikle algoritma geliştirme ve problem çözme yeterlik puanları ön-test ve son-test puanları arasında farkın anlamlı çıkması, programlama öğretiminin bu yeterliklerin artmasında önemli bir etken olduğunu söylenebilir. Ayrıca programlama öğretiminin diğer becerilere ilişkin öz yeterliklerine olumlu etkisi olduğunu söylenebilir. Haftalık başarı testlerinde bazı haftalarda deney grubunun ortalaması bazı haftalarda kontrol grubunun ortalaması daha yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde Dr. Scratch ile analiz edilen programların ortalama puanlarına bakıldığında, bazı programlarda deney grubunun ortalaması bazılarında kontrol grubunun daha yüksek çıkmıştır. Odak grup görüşmelerinde öğrenci görüşleri incelendiğinde ters yüz sınıftaki öğrencilerin kendi kendine öğrenmenin daha iyi olduğu, yüz yüze sınıftaki öğrencilerin öğretmen anlatımının daha iyi olduğu, ters yüz sınıftaki öğrencilerin anlık yardım alamamasından, yüz yüze sınıftaki öğrencilerin sınıf içi etkenlerin, dersin hızı ve öğretmen anlatımında konuyu kaçırmaktan dolayı zorluklar yaşadıklarını, her iki grupta keşfederek öğrenmenin daha iyi olabileceği, oyun ve animasyon yapabilecek becerilerin geliştiği düşüncelerini ifade etmişlerdir. This study aims to investigate how 5th Grade students learn Scratch programming through two different learning and teaching strategies which are face-to-face education and flipped learning based on technology supported environment and the effects of these programming methods on the computational thinking skills of the students. 79 students among 5th graders from a private school participated in this study. The Exploratory Sequential Design which is one of the combined research method including both quantitative and qualitative methods was used. In the quasi-experimental study, which pre-test and post-test were compared with a control group, Self-Sufficiency Perception Evaluation Scale for Computational Thinking Skills and Bilge Kunduz International Informatics and Computational Thinking Questions were conducted as pre-test and posttest. Focus group interviews with 24 students were carried out after the implementation. Weekly achievement tests related to the identified objectives were conducted and the programs written by the students during the implementation were analysed and evaluated through Dr. Scratch during the implementation. The study has revealed that face-to-face education and flipped learning has no statistically effect on learning Scratch programming and computational thinking skills. When the scores of the pre-test and post-test of Self- Sufficiency Perception Evaluation Scale for Computational Thinking Skill were analysed, there was no significant difference between the groups in terms of computational thinking skills and self-sufficiency perceptions while a significant difference occurs on the scores of pre-test and post-test within the groups. Because of the significant difference between the scores of pre-test and post-test and the scores of developing algorithm and problem solving competence, it can be said that the programming method has an important role on the increase of this competence. It can also be stated that programming method has a positive effect on self-sufficiency related to other abilities. Weekly achievement tests have revealed that the average of the control group was high in some weeks while the average of the experimental group was high in other weeks. Similarly, the average of the control group was high in some weeks while the average of the experimental group was high in other weeks in some programmes according to the average scores of the programmes analysed by Dr. Scratch. When the students’ views through the focus group interviews has been analysed, the students in the flipped classroom has expressed that it is better to learn by yourself although they cannot get immediate help while the students in the face-to-face classroom has stated that it is better to learn from a teacher although they have some difficulties because of classroom factors, the speed of the lesson and missing the subject taught by the teacher. However, both groups have expressed that discovery learning is better and their abilities to create game and animations develop during the lessons.Item A case study: Bilingual children's code-switching mechanisms(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Abais, Hind Fawzi; Uluşan, Ahmet RemziThe present study is a case study that discussed the code-switching mechanisms of four Libyan bilingual children. It attempted to figure out the reasons that lie behind this linguistic behavior, in addition to highlighting the techniques and mechanisms that the children applied during code-switching. It is a case study that lasted for two years through which the researcher observed the daily conversations of the four children under study. The children were divided into two groups: simultaneous and successive, depending on the stage of their exposure to both languages. Discourse analysis and Hymes’ functions of code-switching were used to analyze the children's switched utterances. The results showed that the bilingual children after a considerable time of exposure to both languages, form spontaneous bond with the two languages and they switch languages for various reasons following certain techniques to make the utmost utilization of the two languages in their daily communication with others. Bu çalışma, dört Libyalı iki dilli çocuğun kod değiştirme mekanizmalarını inceleyen bir vaka çalışmasıdır. Çalışmada çocukların kod değiştirme sırasında uyguladıkları teknikleri ve mekanizmaları vurgulamanın yanı sıra, bu dilsel davranışın altında yatan nedenler ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmacı, her iki dile maruz kalma evrelerine bağlı olarak eşzamanlı ve ardışık olarak iki gruba ayırdığı dört çocuğun günlük konuşmalarını iki yıl süre ile incelemiş, çocukların kod değiştirmelerini analiz etmek için söylem analizinden ve Hymes'in kod değiştirme işlevlerinden faydalanmıştır. Sonuçlar, iki dilli çocukların her iki dile de uzun bir süre maruz kaldıktan sonra, iki dille kendiliğinden bağ kurduklarını ve başkalarıyla günlük iletişimlerinde iki dilden en iyi şekilde yararlanmak için belirli teknikleri izleyerek çeşitli nedenlerle dil değiştirdiklerini göstermiştir.Item A case study: Exploration of generation z students’ efl learning environment in tertiary education(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Kasımay, Selma; Uluşan, Ahmet RemziAs of 2019-2020 academic year, there are almost 8 million students at tertiary education in Turkey including vocational, undergraduate, and graduate students (Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2020). Hence it is crucial to acknowledge the existence of Generation Z students (born between 1996-2010) in higher education. The fact that different cohorts; Baby Boomers, Gen X, Gen Y and Gen Z are working and studying together necessitated this study, which aimed to explore Gen Z students’ EFL learning environments. The study was conducted at a foundation university’s School of Foreign Languages in Turkey. Data were collected during 2020-2021 academic year employing focus group meetings, semi-structured individual interviews and field notes. The data were examined through qualitative inquiry methods and data analysis software. The findings revealed that although there was no change in teaching philosophies of instructors, they had to go through a process of adaptation with Gen Z students. It was also found out that different instructors belonging to different generations had dissimilar attitudes and practices towards Gen Z students. Although the essence of teaching and learning still stayed the same, Gen Z students were noted to have more elevated interest in the language learning due to their close contact with technology and internet. Therefore, traditional methods of teaching are no longer suitable for Gen Z, and along with instructors, institutions and publishing houses have to share their parts in establishing an effective learning environment for Gen Z students. 2019-2020 eğitim-öğretim yılı itibarıyla Türkiye'de yükseköğretimde ön lisans, lisans ve lisansüstü dahil olmak üzere yaklaşık 8 milyon öğrenci bulunmaktadır (Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, 2020). Bu nedenle, 1996-2010 yılları arasında doğan Z Kuşağı öğrencilerinin yükseköğretimdeki varlığını kabul etmek önemlidir. Baby Boomer, X, Y ve Z kuşaklarının birlikte çalışıyor olduğu gerçeği, Z kuşağı öğrencilerinin İngilizce öğrenme ortamlarını keşfetmeyi amaçlayan bu çalışmayı gerekli kılmıştır. Araştırma Türkiye'de bir vakıf üniversitesinin Yabancı Diller Yüksekokulu'nda gerçekleştirilmiştir. Veriler, 2020- 2021 akademik yılında odak grup toplantıları, yarı yapılandırılmış bireysel görüşmeler ve alan notları kullanılarak toplanmıştır. Bu veriler nitel sorgulama yöntemleri ve veri analiz yazılımı ile incelenmiştir. Bulgular, öğretim elemanlarının öğretim felsefelerinde bir değişiklik olmamasına rağmen, Z Kuşağı öğrencilerinin gelmesiyle birlikte bir uyum sürecinden geçmek zorunda kaldıklarını ortaya koymuştur. Ayrıca, farklı kuşaklara ait farklı öğretim elemanlarının Z kuşağı öğrencilerine karşı farklı tutum ve uygulamalara sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğretme ve öğrenmenin özü hala aynı kalsa da, Z kuşağı öğrencilerinin teknoloji ve internet ile yakın temasları nedeniyle dil öğrenimine daha fazla ilgi duydukları kaydedilmiştir. Bu nedenle, geleneksel öğretim yöntemleri artık Z Kuşağı için uygun değildir ve eğitmenlerle birlikte kurumlar ve yayınevleri Z Kuşağı öğrencileri için etkili bir öğrenme ortamı oluşturma konusunda kendi üstlerine düşeni yapmak durumundadır.Item Çeşitliliğin yönetiminde toplumsal katılım temelli okul uygulamaları ve okul yöneticilerinin rolü: Bir durum çalışması(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Sezer, Yasemin; Örücü, DenizKüreselleşme ile birlikte artan toplumsal, ekonomik, teknolojik ve kültürel değişimler, okullardaki çeşitliliğin artışını da beraberinde getirmiştir. İnsanlar arasında var olan çok sayıda bireysel farklılığı ve benzerliği temsil eden çeşitliliğin (Treven ve Treven, 2007) bir zenginlik olarak görülmesi, yaratıcılığı arttırmakta (Boehm ve Dwermann, 2015) ve aidiyet duygusunu geliştirmektedir (Martin ve Milliken, 1996). Eğitim kurumlarının, bu çeşitliliğe yönelik kapsayıcı bir tutum sergilemesi (Coronel, Gómez-Hurtado ve González-Falcón, 2018), okulların daha başarılı bir geleceğe taşınmasını sağlamaktadır (Bisschoff, Grobler, Loock, Mestry ve Moloi, 2006). Bu çalışmanın amacı, okullardaki çeşitliliğin yönetiminde toplumsal katılım temelli okul yönetimi uygulamaları ve okul yönetiminin bu kapsamdaki rollerini incelemektir. Okul yöneticilerinin çeşitliliği yönetme kapsamındaki rolleri, DeMatthews (2018)’in toplumsal katılım temelli sosyal adalet liderliği çerçevesine dayanarak çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, gerekli izinlerin alınarak, Ankara ili Polatlı ilçesinde görev yapmakta olan 3 okul yöneticisi, 10 öğretmen, 10 veli ve 10 toplum üyesi, araştırmaya gönüllü olarak katılmışlardır. Bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. İlk aşamada yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanırken, ikinci aşamada ise okula ait metinler, belgeler, resimler, videolar, vb. içeren dokümanların analizi yapılmıştır. Görüşmeler ve doküman analizi sonucu toplanan verileri incelemek için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulguların analizi sonucunda, sosyo-kültürel, aile özelliğinden kaynaklı ve bireysel olmak üzere üç tür çeşitlilik olduğu görülmüş ve en yaygın olan çeşitlilik türünün sosyo-kültürel çeşitlilik olduğu ortaya çıkmıştır. Çeşitlilik algısına yönelik yapılan çalışmada, çeşitliliğin avantajları ve dezavantajları analiz edilmiş, ancak katılımcılar arasında bulunan toplum üyeleri ve velilere göre, çeşitliliğin olumlu ya da olumsuz bir ifade taşımadığı belirtilmiştir. Çeşitlilik yönetme stratejileri hakkında sosyal adalet, aile katılımı ve toplum katılımı ile ilgili bulgular elde edilmiştir. Sosyal adalet sağlama konusunda okul yöneticileri ve öğretmenler, iletişim ile empati kavramlarına vurgu yapmışken; öğrenci velileri ve toplum üyeleri yardım kavramı üzerine odaklanmıştır. Aile katılımını sağlamak için aileler ile iletişim halinde olmanın ve etkinliklere velileri dâhil etmenin önemi vurgulanırken, toplum katılımı için etkinliklere okul çevresini dâhil etmenin gerekliliği belirtilmiştir. Yapılan çalışmada, toplum temelli okul yönetimi uygulamalarındaki avantajlar ve dezavantajlar ortaya konmuştur. Toplum katılımı, huzur ortamı sağlama ve okul idaresinin yükünü hafifletme konusunda bir avantaj olarak görülürken, çatışma ortamına neden olabilme ihtimali ve etkinlikler planlama konusunda uzun evrak sürecine sebebiyet vermesi nedeniyle dezavantaj olarak da algılanabilmektedir. Okul yöneticileri ve öğretmenler, velilerin okula karşı daha ilgili bir tutum sergilemeleri gerektiğini ifade ederken, toplum üyeleri ve ailelerin beklentileri ise daha adil ve duyarlı bir okul ortamıdır. Son olarak tüm katılımcılar çeşitliliği yönetmek için toplumsal katılım temelli okul yönetimi uygulamalarına yönelik etkinliklerin düzenlenmesi ve bu etkinliklere tüm paydaşların katılması konusunda hemfikir olduklarını ifade etmişlerdir. The social, economic, technological and cultural changes that have risen with globalization have brought about the increase in diversity of schools. Considering diversity (Treven & Treven, 2007), representing a large number of individual differences and similarities among people, as a wealth increases creativity (Boehm & Dwermann, 2015) and improves the sense of belonging (Martin & Milliken, 1996). The inclusive attitude of educational institutions towards this diversity (Coronel, Gómez-Hurtado, & González-Falcón, 2018) enables schools to move to a more successful future (Bisschoff, Grobler, Loock, Mestry, & Moloi, 2006). The aim of this study is to examine the community engaged school practices in the management of diversity in schools and the roles of school administrators in this context. The roles of school administrators within the scope of managing diversity have been studied based on DeMatthews (2018)'s framework, community engaged leadership for social justice. With this purpose, after obtaining the necessary permissions, 3 school administrators, 10 teachers, 10 parents and 10 community members, working in Polatlı district of Ankara, voluntarily participated in the research. In this study, "case study", as one of the qualitative research methods, was used. While data were collected with a semi-structured interview form in the first stage, documents like texts, pictures, videos, etc. belonging to the school were analysed in the second stage. Content analysis technique was used to analyze the data collected as a result of interviews and document analysis. As a result of the analysis of the findings obtained in the research, it has been seen that there were three types of diversity as socio-cultural, family-based and individual and it has been revealed that the most common type of diversity was sociocultural one. In the study on the perception of diversity, the advantages and disadvantages of diversity were analyzed, but it was stated that diversity did not have a positive or negative meaning according to the community members and parents among the participants. Findings on social justice, family involvement and community involvement were obtained about diversity management strategies. While school administrators and teachers emphasized the concepts of communication and empathy in providing social justice, parents of students and community members are focused on the concept of helping. It has been stated that while emphasizing the importance of keeping in touch with families and making parents involve in activities in order to ensure family participation, it is necessary to include the school environment in activities for community engagement. In the study, the advantages and disadvantages of community-based school management practices have been revealed. While community engagement is seen as an advantage in terms of providing a peaceful environment and relieving the burden of the school administration, it can also be perceived as a disadvantage due to the possibility of causing conflict and causing a long paperwork process in planning activities. Whereas school administrators and teachers state that parents should have more caring attitudes towards school, society members and families expect a fairer and more sensitive school environment. Finally, all participants stated that they agreed on organizing activities for school management practices based on social participation in order to manage diversity and on the participation of all stakeholders in these activities.Item A comparison of native and non-native speakers on the basis of the use and function of discourse markers in ma theses abstracts(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Çelik, Cansu; Dağdeviren Kırmızı, GülinSecond language (L2) writers face linguistic and discursive problems, as well as the problem of not being native speakers and being on the margins of the English-speaking world. Therefore, L2 writing may devitate from L1 speakers writing. The present study aims to contribute to academic writing by comparing native and non-native English speakers in terms of discourse markers. To this end, the abstract sections of the participants' MA theses were examined using Fraser's (1999) classification of temporal, elaborative, inferential, and contrastive markers. Ant.Conc, is a concordance tool used in data analysis. According to the results, there are certain differences in temporal, elaborative, inferential, and contrastive markers between native and non-native English speakers. In view of the results of the present study, it should be noted that there are some similarities and differences in the use of these categories. İkinci dil (L2) yazarları, dilsel ve söylemsel sorunların yanı sıra anadili İngilizce olamama ve İngilizce konuşulan dünyanın sınırlarında olma sorunuyla karşı karşıyadır. Bu nedenle, L2 yazımı, anadil konuşucularının yazımından farklı olabilir. Bu çalışma, anadili İngilizce olan ve olmayan konuşucuları söylem belirteçleri açısından karşılaştırarak akademik yazıya katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, katılımcıların yüksek lisans tezlerinin özet bölümleri Fraser'ın (1999) zamansal, ayrıntılı, çıkarımsal ve karşılaştırmalı belirteçler sınıflandırması kullanılarak incelenmiştir. Ant.Conc, veri analizinde kullanılan bir uyum aracıdır. Sonuçlara göre, anadili İngilizce olan ve olmayanlar arasında zamansal, ayrıntılı, çıkarımsal ve karşılaştırmalı belirteçlerde belirli farklılıklar vardır. Bu çalışmanın sonuçları göz önüne alındığında, bu kategorilerin kullanımında bazı benzerlikler ve farklılıklar olduğu belirtilmelidir.Item A Comparison of Turkish efl students’ speaking anxiety in the classrooms of native and non- native instructors(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019) Yentürk, Ceren; Dağdeviren Kırmızı, GülinIn this study, L1 Turkish EFL students‟ speaking anxiety in native and non- native instructors‟ classroom will be compared. Speaking is one of the critical skills in the teaching and learning process in second language acquisition and since it is based on the production of language, it is one of the most compelling ones for students. There are some causes which may negatively affect the process and anxiety is one of those factors, specifically in that it demotivates learners in the classroom environment: thus, this research aims to identify to the sources of speaking anxiety of L1 Turkish EFL students. This study was conducted at three universities in Ankara, the data was collected through a questionnaire and adapted from the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (hereafter referred to as FLCAS), which was developed by Horwitz et al. (1986). The results show that there is no statistically significant difference between the learners taught by native and non-native instructors on the basis of learner‟s gender and age. However, the length of learning was found to be effective in the comparison of the anxiety of learners and so, the participants with more years of instructions showed lower anxiety levels when compared to others. Bu çalışmada, yabancı dil öğrenmekte olan ve ana dili Türkçe olan öğrencilerin konuşma kaygısı ile ana dili Türkçe olan ve olmayan öğretim görevlilerinin derslerindeki konuşma kaygısı araĢtırılmaktadır. Konuşma, ikinci dil ediniminde öğrenme ve öğretme sürecinin önemli becerilerdendir. Çünkü öğrenciler için en zorlayıcı temel dil üretimlerinden biridir. Öğrenme sürecini olumsuz etkileyen bazı nedenler olabilir. Kaygı, sınıf ortamında öğrencilerin şevkini kıran faktörlerden biridir. Bu araştırmanın amacı yabancı dil öğrenmekte olan Türk öğrencilerin konuşma kaygısının nedenlerini açıklamaktır. Bu çalışma, Ankara da bulunan üç üniversitede yürütülmüştür. Veriler, sormaca yöntemi ile toplanmış olup Horwitz ve diğerlerinin (1986) yılında geliştirdiği yabancı dil sınıfındaki kaygı ölçeğinden uyarlanmıştır. Sonuçlara göre anadili Türkçe olan ve olmayan öğretim görevlileri fark etmeksizin öğrencileri arasında cinsiyet ve yaşa bağlı olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak, öğrenme sürecinin uzunluğu öğrenenler arasındaki kaygının karşılaştırılmasında etkili olduğu bulunmuştur. Daha uzun yıllardır öğrenenler diğerleri ile karşılaştırıldığında daha düşük kaygıya sahiptirler.Item Creativity-fostering behaviours in EFL classroom: A case study(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Can, Merve; Dağdeviren Kırmızı, GülinThe purpose of this study was to investigate the creativity-fostering behaviours used by EFL teachers, the degree to which they report their use of these behaviours and identify the factors that facilitate or hinder these behaviours in their classrooms. In this mixed method research, the data were collected through semi-structured interviews and Soh’s (2000) CFT Index observation scale. 15 EFL teachers working in a private school in Ankara took part in the study. For the qualitative part of the study, semi-structured interviews were used to identify the strategies used by EFL teachers to foster creativity, how much they believe they foster creativity in their classrooms, and the factor that affect their ability to foster creativity. The quantitative data in the study, obtained through observation scale, was used to crosscheck the qualitative data gathered through semi-structured interviews. The quantitative data was analysed using SPSS through descriptive statistics and the qualitative data was analysed through Cresswell’s (2018) content analysis framework. The findings indicate some inconsistencies between EFL teachers’ perceptions and their actual practices. EFL teachers report their use of creativityfostering behaviours to a high degree, however, the results of classroom observations point out that they utilize these behaviours to a moderate degree. The strategies used to enhance creativity in EFL classrooms were also identified. It is revealed that, creating a positive classroom environment, making use of open-ended questions, designing group/pair work activities, and setting imaginative tasks were the most commonly used strategies to foster student creativity. Finally, the factors that influence EFL teachers’ ability to reinforce creativity were also identified. It is found that teachers consider working in a private school as an advantage in creativity instruction, as they have smaller class sizes, and more one-on-one time with students. Taking part in international projects was found to be another factor that positively affects teachers’ potential to activate student creativity. Several obstacles EFL teachers face in creativity teaching were also identified. Overloaded and exam-oriented curriculum was found to be the major barrier in creativity instruction. Teachers’ excessive workload and lack of administrative support were also among the challenges EFL teachers face when teaching for creativity. The study also provided some pedagogical implications and suggestions for further studies. Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak İngilizce öğreten öğretmenler tarafından kullanılan yaratıcılığı besleyen davranışları belirlemek, bu davranışları ne ölçüde kullandıklarını araştırmak ve sınıflarında bu davranışları kolaylaştıran veya engelleyen faktörleri belirlemekti. Bu karma yöntem araştırmasında veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve Soh’un (2000) CFT indeksi gözlem ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Çalışmaya Ankara'da özel bir okulda görev yapan 15 İngilizce öğretmeni katılmıştır. İngilizce öğretmenlerinin yaratıcılığı geliştirmek için kullandıkları stratejileri, sınıflarında yaratıcılığı teşvik ettiklerine ne kadar inandıklarını ve yaratıcılığı geliştirme becerilerini etkileyen faktörleri belirlemek için kullanılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, çalışmanın nitel kısmını oluşturmaktadır. Araştırmada gözlem ölçeği ile elde edilen nicel veriler, yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen nitel verilerin çapraz kontrolü için kullanılmıştır. Nicel veriler betimsel istatistikler aracılığıyla SPSS kullanılarak, nitel veriler ise Cresswell'in (2018) içerik analizi çerçevesi kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, İngilizce öğretmenlerinin algıları ile gerçek uygulamaları arasında bazı tutarsızlıklar olduğunu göstermektedir. İngilizce öğretmenleri, yaratıcılığı teşvik eden davranışları yüksek derecede kullandıklarını bildirmektedir, ancak ders gözlemlerinin sonuçları, bu davranışları orta derecede kullandıklarına işaret etmektedir. Çalışmanın bulguları İngilizce sınıflarında yaratıcılığı geliştirmek için kullanılan stratejileri de sunmaktadır. Olumlu bir sınıf ortamı oluşturma, açık uçlu sorulardan yararlanma, grup/ikili çalışma etkinlikleri tasarlama ve yaratıcı görevler belirlemenin öğrenci yaratıcılığını geliştirmede en sık kullanılan stratejiler olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak, İngilizce öğretmenlerinin yaratıcılığı güçlendirme yeteneğini etkileyen faktörler de belirlenmiştir. Öğretmenlerin, daha az mevcutlu sınıflara sahip olmaları ve öğrencilerle daha fazla birebir zaman geçirmeleri nedeniyle özel bir okulda çalışmayı yaratıcılık öğretiminde bir avantaj olarak gördükleri tespit edilmiştir. Uluslararası projelerde yer almanın, öğretmenlerin öğrenci yaratıcılığını harekete geçirme potansiyelini olumlu yönde etkileyen bir diğer faktör olduğu tespit edilmiştir. İngilizce öğretmenlerinin yaratıcılık öğretiminde karşılaştıkları çeşitli engeller de çalışmanın bulguları arasındadır. Ağır ve sınav odaklı müfredatın yaratıcılık öğretimindeki en büyük engel olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin aşırı iş yükü ve idari desteğin olmaması da İngilizce öğretmenlerinin yaratıcılık öğretiminde karşılaştıkları zorluklar arasındadır. Çalışma ayrıca bazı pedagojik çıkarımlar ve gelecekteki çalışmalar için öneriler sunmaktadır.Item Depicting efl instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions and practices on formative assessment of productive language skills(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Arslan, Selda; Şahin, SevgiThe purpose of this study was to depict EFL instructors’ language assessment literacy in assessing productive language skills and their perceptions on formative assessment of productive language skills in preparatory schools in Turkey. In this mixed-method research, the data were collected through semi-structured interview and language assessment knowledge questionnaire (LAKQ). For the quantitative part of the study, a questionnaire was adapted from Ölmezer-Öztürk (2018)’s “Language Assessment and Knowledge Scale” and 60 EFL instructors working in preparatory schools in different universities in Ankara completed the questionnaire. For the qualitative part of the study, a semi-structured interview was utilized to investigate the EFL instructors’ perceptions on assessing productive language skills through formative assessment and 11 volunteer EFL instructors participated in the interview. The data obtained from the questionnaire were analysed using SPSS through descriptive statistics and the qualitative data were analysed using Creswell’s (2014) systematic content analysis framework. The results revealed an average-above level of language assessment literacy (LAL) of the EFL instructors in assessing productive language skills. However, with respect to certain skills in LAL, this level was found below average in “Assessment Tools” parts of both Items for Assessing Writing and Speaking parts. The result also revealed that the instructors implemented formative assessment, mostly observation and in-class activities, in their classrooms to assess their learners’ productive language skills. Moreover, the problems they encounter in the classrooms were mostly learner-based however, the solutions they offered were mostly instructor-based. The study also provided some pedagogical implications and suggestions for further studies. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki üniversitelerin hazırlık bölümlerinde görev yapan İngilizce öğretim elemanlarının, üretici dil becerilerinin değerlendirilmesinde ölçme ve değerlendirme okur-yazarlık seviyesi ve üretici dil becerilerini biçimlendirici değerlendirme yoluyla değerlendirmeye dair bakış açılarını ve uygulamalarını incelemektir. Karma yöntem kullanılan bu çalışmada, veriler yarı yapılandırılmış görüşme ve “Dil Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Okuryazarlığı” anketi ile toplanmıştır. Çalışmanın nicel kısmı için anket, Ölmezer-Öztürk’ün (2018) “Dil Değerlendirme ve Bilgi Ölçeğinden” adapte edilmiştir ve farklı üniversitelerin hazırlık birimlerinde çalışan 60 İngilizce öğretmeni bu anketi tamamlamıştır. Bu çalışmanın nitel kısmı içinse İngilizce öğretmenlerinin üretici dil becerilerini biçimlendirici değerlendirme yöntemiyle değerlendirmeye olan bakış açısını araştırmak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme soruları uygulanmıştır ve 11 gönüllü İngilizce öğretmeni görüşmelere katılmıştır. Anketten elde edilen veriler betimsel istatistik ile analiz edilmiştir. Nitel veriler Creswell (2014)’ in sistematik içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Anketten elde edilen sonuçlar yüzdelikler açısından incelendiğinde, İngilizce öğretim elemanlarının üretici dil becerilerini değerlendirmede genel olarak orta seviyenin üzerinde bir ölçme ve değerlendirme okur-yazarlık bilgisi olduğunu göstermiştir. Fakat bu seviye hem “Konuşma becerisi değerlendirme maddeleri” hem de “Yazma becerisi değerlendirme maddeleri”nde yer alan “Değerlendirme araçları” kategorilerinde ortalama seviyenin altında çıkmıştır. Sonuçlar aynı zamanda, öğretim elemanlarının biçimlendirici değerlendirmeyi, çoğunlukla da gözlem aracını ve sınıf içi aktivitelerini, öğrencilerin üretici dil becerilerini değerlendirmek için sınıflarında uyguladıklarını ortaya çıkarmıştır. Bunun dışında, öğretmenlerin sınıfta üretici dil becerilerini değerlendirirken karşılaştıkları problemleri öğrenci tabanlı gösterirken, bu sorunlara çözümleri ise öğretmen tabanlı sunmuşlardır. Bu çalışmanın sonunda, pedagojik uygulamalar ve ileride yapılacak olan çalışmalar için öneriler sunulmuştur.Item Dizileri öğretiminde juggling uygulaması üzerine öneriler(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Çağlayan, Elif Ceren; Çetin, MiraçBu çalışmanın amacı juggling dizilerinin ortaöğretim matematik müfredatında konu ve etkinlik içeriğinde kullanılması ile ilgili öğretim üyelerinin görüşlerini almaktır. Bu amaç ile beraber hem juggling dizilerinin matematiksel boyutu anlatılmıştır hem de matematik müfredatında yer alan diziler alt öğrenme alanı dahilinde bir etkinlik önerisinde bulunulmuştur. 5E modeline göre araştırmacı tarafından hazırlanan etkinlik planı üzerine görüş almaya dayalı nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmada Başkent Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi’nden matematik eğitimi ve matematik alanındaki toplam 15 akademisyene bu tez kapsamında hazırlanan sunum izletilmiştir ve etkinlik planı anlatılmıştır. Sunumda juggling matematiğinden ortaöğretim matematik müfredatına uygun olabilecek şekilde bahsedildikten sonra etkinlik ve konu üzerine görüş almaya dayalı 8 adet soru sorulmuştur. Katılımcılara yöneltilen 8 soru, konu ve etkinliğin derslerde kullanılmasının ne yönde etkileri olacağını, öğrencilerin nasıl verim alabileceklerini, etkinliğin artılarını ve eksilerini belirlemeye yönelik olmuştur. Katılımcılardan fikirlerini tezde kullanmak üzere izin alınmış olunup hiçbir şekilde isimlerinin ve özel bilgilerinin paylaşılmayacağı belirtilmiştir. Ayrıca görüşme esnasında verilerin daha güvenilir aktarılması için ses kaydı kullanma izni de alınmıştır. Ses kaydı izni vermeyenlerin görüşleri kendilerinin yanında yazıya dökülmüştür. 15 katılımcının her birinden fikirleri istenmiştir ve görüşleri yorum katılmadan birebir aktarılmıştır. 15 katılımcının cevaplarına göre sorular için frekans tablosu ve sonuçlar eklenmiştir. Görüşmelerin tamamı yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre katılımcıların büyük çoğunluğu juggling dizilerine derslerinde yer vermek istemişlerdir. Konunun günlük hayattan bir örnek olması, matematik ile ilişkilendirilmesi, somut bir örnek teşkil etmesi, teknoloji ile ilişkili olması, hareketli bir etkinlik olması ve bağlama uygun olması gibi nedenler dolayısıyla juggling matematiğinin ilgi çekici olduğunu, öğrenciler üzerinde olumlu tutum geliştirebileceğini belirtmişlerdir. Ayrıca katılımcılar juggling dizileri ve etkinliğinin müfredata uygun olması, matematiksel modelleme ve temsil yapılmasına olanak sağlaması, öğrencilere farklı bakış açıları kazandırabilmesi, günlük hayattan bir örnek olması ve aynı zamanda merak uyandırması nedeniyle ders planına dahil edilebileceğini belirtmişlerdir. Günümüzde matematiğin de geldiği noktaya bakarsak öğrenci merkezli yöntemler kullanıldığında öğrenciler daha kalıcı öğrenebilmekte ve soyut olan matematiği somutlaştırabilmektedirler (Duman v.d, 2001). Sonuç olarak matematik öğretiminde de öğrencilere akıl yürütmeyi destekleyecek, farklı problem durumlarını inceleyebilecek, yaparak-yaşayarak aktif bir şekilde katılabileceği, çözüme kendisinin ulaşabileceği etkinlikler kullanmak matematik öğretiminin verimli olabilmesi için büyük önem taşıyor (Tural, 2005). Öğretmenler ise müfredatta yer alan konulara uygun etkinlikler bulmakta arayış içindedirler. Diziler konusu da bu anlamda arayışlar içinde olunan konu olup, bu tez çalışması öğretmenlere hem günlük hayatta matematik konularından birini anlatan hem de diziler konusuna bir etkinlik önerisi sunan bir kaynak olacaktır. Akademisyenlerden alınan görüşler doğrultusunda konunun diziler alt öğrenme alanına uygun, ilgi çekici ve derslerde kullanılmasının olumlu olacağı yönünde sonuca ulaşılmıştır. The aim of this study is to get the opinions of the faculty members about the use of juggling sequences in the secondary school mathematics curriculum on the basis of subject and mathematical modelling task. With this aim, both the mathematical dimension of juggling sequences are explained and a mathematical modelling task proposal is made within the sub-learning area of sequences in the mathematics curriculum. A qualitative research was conducted on the mathematical modelling task’s plan prepared by the researcher according to the 5E model. In the research, a total of 15 academicians from Başkent University and Gazi University in the field of mathematics education and mathematics were watched the presentation prepared within the scope of this thesis and the mathematical modelling task plan was explained. After mentioning juggling mathematics in accordance with the secondary school mathematics curriculum in the presentation, 8 questions were asked based on getting opinions on the a mathematical modelling task and the subject. Eight questions asked to the participants aimed to determine the effects of using the subject and mathematical modelling task in the lessons, how the students can get efficiency, and the pros and cons of the mathematical modelling task. Permission was obtained from the participants to use their ideas in the thesis, and it was stated that their names and private information would not be shared in any way. In addition, permission to use a voice recording was obtained during the interview in order to transfer the data more reliably. Opinions of those who did not give permission for audio recording were written down alongside them. Opinions were asked from each of the 15 participants and their opinions were conveyed one-to-one without adding comments. Frequency table and results were added for the questions according to the answers of 15 participants. All the interviews were conducted face to face. According to the findings of the research, the vast majority of the participants wanted to include juggling sequences in their lessons. An example from everyday life to the subject, from mathematics to be associated with a concrete example, setting the technology to be associated with, for reasons such as to be a lively event to be appropriate to the context and the mathematics of juggling is interesting, reported that students develop a positive attitude. In addition, the participants stated that juggling sequences and mathematical modelling task can be included in the lesson plan because they are suitable for the curriculum, allow mathematical modeling and representation, give students different perspectives, are an example from everyday life and at the same time arouse curiosity. If we look at the point that mathematics has reached today, when student-centered methods are used, students can learn more permanently and embody the abstract mathematics (Duman v.d, 2001). As a result, it is of great importance for mathematics teaching to be efficient to use mathematical modelling tasks that will support reasoning, examine different problem situations, actively participate by doing-experience, and reach the solution themselves in mathematics teaching (Tural, 2005). Teachers, on the other hand, are in search of mathematical modelling tasks that are suitable for the subjects in the curriculum. In this sense, the subject of sequences is a subject that is sought after, and this thesis will be a resource that both tells teachers about one of the mathematics topics in daily life and offers a mathematical modelling task proposal for the topic of sequences. In line with the opinions received from the academicians, it was concluded that the subject would be suitable for the sub-learning area of sequences, interesting and positive to be used in lessons.Item Düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ergenlerde yılmazlık, cesaret, öz-şefkat ve olumlu sosyal davranış eğiliminin incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Altıntaş, Öykü; Çok, FigenBu araştırmada düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ergenlerde yılmazlığın bireysel düzeydeki koruyucu faktörler (cesaret ve öz-şefkat), ve olumlu sonuçlar (olumlu sosyal davranış eğilimi) bağlamında ele alınmasıyla doğrudan ve dolaylı ilişkiler incelenmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkilere yönelik literatürdeki güncel kuram ve çalışmalara ilişkin bilgiler doğrultusunda bir model test edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’nın düşük sosyo-ekonomik düzeye sahip olan Sincan ve Mamak ilçelerinde adrese dayalı olarak tercih edilen Anadolu Liselerinde öğrenimine devam eden 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada “kümeleme örneklem” yöntemine başvurulmuştur. Bu araştırma kapsamında, 607’si kadın, 370’i erkek ve 53’ü belirtmek istemeyen katılımcı olmak üzere toplamda 1030 lise öğrencisi araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, kişisel bilgi formu, Çocuk ve Gençlik Yılmazlık Ölçeği, Adleryan Cesaret Ölçeği-Ergen Formu, Öz-Şefkat Ölçeği-Kısa Formu ve Olumlu Sosyal Davranış Eğilimi Ölçeği–Ergen Formu kullanılmıştır. Araştırmanın modeli yapısal eşitlik modelinin bir türü olan yol analizi ile test edilerek, doğrudan ve dolaylı ilişkiler ortaya konmuştur. Model kapsamında, cesaret ve öz-şefkatin yılmazlığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Aynı zamanda cesaretin, öz-şefkat ile doğrudan ve yüksek düzeyde ilişkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, öz-şefkatin yılmazlık ile doğrudan olumlu yönde ilişkili olduğu görülmüştür. Bu araştırmanın bir hipotezi olarak, öz-şefkatin olumlu sosyal davranış eğilimi ile olumlu yönde ilişkili olduğu varsayılmıştır. Ancak, araştırmanın şaşırtıcı bir sonucu olarak, öz-şefkatin olumlu sosyal davranış eğiliminin tüm alt boyutları ile olumsuz yönde ilişkili olduğu görülmüştür. Bununla beraber, yılmazlığın olumlu sosyal davranış eğiliminin tüm alt boyutları ile doğrudan olumlu yönde ilişkili olduğu görülmüştür. Cesaretin, hem öz-şefkat hem de yılmazlık aracılığı ile olumlu sosyal davranış eğiliminin tüm alt boyutları ile olumlu yönde ilişkili olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Pozitif psikoloji yaklaşımı bağlamında mevcut alanyazın ışığında araştırmanın bulguları tartışılmış olup, uygulamaya yönelik doğurgular ile birlikte gelecek araştırmalar için önerilere yer verilmiştir.In this research, the direct and indirect relationships among resilience, its individual level protective factors (i.e., courage, and self-compassion), and its positive outcomes (i.e., prosocial behavior tendencies) were examined in a low socio-economic adolescent sample. Adolescents with low socioeconomic level who are attending in 9th, 10th, 11th, and 12th grades at the state Anatolian high schools in Sincan and Mamak districts of Ankara comprised the sample of this research. In this research, “cluster sampling” method was used. Within the scope of this research, 1030 high school students of whom 607 were women, 370 were men, and 53 did not want to indicate their gender participated to the study. A demographic information form, Child and Youth Resilience Scale, Adlerian Courage Scale-Adolescent Form, Self-Compassion Scale-Short Form and Prosocial Behavior Tendencies Scale-Adolescent Form were utilized as data collection tools. A path analysis, a type of structural equation modeling, was used to reveal the direct and indirect relationships by testing the hypothesized model. The results yielded that courage and self-compassion were significant predictors of resilience. In addition, it was found that courage was directly and largely associated with self-compassion. Besides, it was found that self-compassion was directly and largely associated with resilience. In this model, it was hypothesized that self-compassion was positively related with prosocial behavior intentions. Quite interestingly, self-compassion was found to be negatively related with all subscales of prosocial behavior tendencies. Nevertheless, resilience was identified positively and directly linked with all subscales of prosocial behavior tendencies. Moreover, it was found that courage was indirectly associated with all subscales of prosocial behavior tendencies via both self-compassion and resilience. The results of the study were discussed within the context of research in light of the positive psychology approach, and some recommendations and implications were considered for further research and practice.Item The effect of model united nations conferences on secondary education students' attitudes and anxiety about speaking english(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) İpekçi, Anıl; Sütçü, Selim SonerThe aim of this study is to investigate the effects of Model United Nations Conferences (MUN) on students' English speaking anxiety and their attitudes towards English. MUN conferences constitute one of the most important academic activities that develop the middle school, high school and university students' diplomatic skills and international relations, foreign language development and leadership, teamwork, critical thinking, creative thinking, problem solving and public speaking skills. MUN Conferences play an important role in the development of students, mostly in the form of club work in Turkey, and both as club work and as an elective course abroad. This research was conducted on the students who attended the “YUKOMUN -Yükselen College Model United Nations" conference organized by Yükselen College in the 2019-2020 academic year. A total of 150 students attended the conference and 33 students who attended an MUN conference for the first time were included in this study. In order to collect data, “Foreign Language Class Anxiety Scale” developed by Horwitz in 1986 and translated into Turkish by Dalkılıç in 2001, and “Attitude towards English Scale" developed by Aiken in 1979 and translated into Turkish by Tunç in 2003 were used. The study was conducted through online surveys in the fall semester of 2019-2020. According to the results of the study, the English speaking anxiety of the students who attended the MUN conferences decreased significantly and their attitudes towards English increased positively. In addition, a semi-structured interview was conducted with students to explore the effects of MUN conferences on their personal development. Bu çalışmanın amacı, Model Birleşmiş Milletler Konferanslarının (MUN) ortaöğretim kademesinde eğitim gören öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarına ve İngilizceye yönelik tutumlarına etkisini araştırmaktır. MUN konferansları ortaokul, lise ve üniversite öğrencilerinin hem diplomasi ve uluslararası ilişkiler hem yabancı dil gelişimi hem de liderlik, takım çalışması, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme ve topluluk önünde konuşma yeteneklerini eş zamanlı geliştiren en önemli akademik etkinliklerden bir tanesidir. MUN Konferansları Türkiye’de daha çok kulüp çalışmaları şeklinde, yurt dışında ise hem kulüp çalışmaları hem de seçmeli ders olarak öğrencilerin gelişiminde önemli bir rol almaktadır. Bu araştırma, Yükselen Koleji’nin 2019 – 2020 eğitim öğretim döneminde düzenlediği YUKOMUN “Yükselen Koleji Model United Nations” konferansına katılan öğrenciler temel alınarak yapılmıştır. Konferansa 150 öğrenci katılmış olup MUN konferanslarına ilk kez katılan 33 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Veri toplamak için Horwitz tarafından 1986 yılında geliştirilen ve 2001 yılında Türkçeye Dalkılıç tarafından çevrilen “Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği ve Aiken’in 1979’da geliştirdiği ve 2003 yılında Tunç tarafından Türkçeye çevrilen “İngilizce Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışma çevrimiçi uygulanan anketler aracılığı ile 2019/2020 güz döneminde yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre MUN konferanslarına katılan öğrencilerin İngilizce konuşma kaygılarının anlamlı bir şekilde azaldığı ve İngilizceye yönelik tutumlarının olumlu ölçüde artış gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılarak MUN konferanslarının kişisel gelişimleri üzerine etkileri de ortaya konmuştur.Item The effects of augmented reality technology in situated english language learning(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Parlar, Büşra; Sütçü, Selim SonerThe educational materials used by teachers have changed with the development of technology. New technologies have started to replace the traditional ones. As one of the new technology, Augmented Reality (AR) has made a splash in the minds of educators and started to be integrated into English Language Teaching (ELT). In parallel with these new educational technologies, new learning theories and approaches to utilize these new technologies and shape the teaching and learning processes have been developed. Since Situational Learning Theory (SLT) puts students in authentic situations, the students can be actively immersed in real-world activities, AR tools are very precise tools to maximize the benefits of usage of SLT. The purpose of this study was to discover the effects of AR on EFL students’ listening skills. The participants of this study were 84 fifth-grade students in 3 private secondary schools in Ankara, Turkey. It was a quasi-experimental study with 3 control groups and 3 experimental groups. Results of this study indicated that all the experimental groups indicated significant success in English listening tests and the students had a positive attitude towards the use of AR in courses. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte öğretmenlerin kullandığı eğitim materyalleri de değişmiştir. Geleneksel teknolojilerin yerini yeni teknolojiler almaya başladı. Yeni teknolojilerden biri olan Artırılmış Gerçeklik (AG) de eğitimcilerin kafasında büyük yankı uyandırmış ve İngilizce derslerine entegre edilmeye başlamıştır. Bu yeni eğitim teknolojilerine paralel olarak, bu yeni teknolojileri kullanmaya ve öğretme-öğrenme süreçlerini şekillendirmeye yönelik yeni öğrenme teorileri ve yaklaşımları da geliştirilmiştir. Durumlu Öğrenme öğrencilerin gerçek hayat deneyimleri kazanmalarını sağladığı için öğrenciler aktif olarak gerçek dünya aktivitelerine dahil olabilmektedirler. AG araçları, Durumlu Öğrenme kullanımının faydalarını en üst düzeye çıkarmak için uygun araçlardır. Bu çalışmanın amacı, AG' in İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin dinleme becerileri üzerindeki etkilerini keşfetmektir. Bu araştırmanın katılımcılarını Ankara ilindeki 3 özel ortaokulda öğrenim gören 84 beşinci sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Bu çalışma 3 kontrol grubu ve 3 deney grubundan oluşan yarı deneysel bir çalışmadır. Bu çalışmanın sonuçları, tüm deney gruplarının İngilizce dinleme sınavında önemli başarı gösterdiğini ve öğrencilerin derslerde AG kullanımına karşı olumlu bir tutum sergilediklerini göstermiştir.Item The effects of collaborative learning on the autonomy of university preparatory school students(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Aras, Mihriban Müge; Uluşan, Ahmet RemziThis study aims to investigate the effects of collaborative learning on the autonomy of prep school students from the teachers’ perspective. Mixed-method approach was applied for this study. The participants of this study consisted of 71 instructors who worked at the prep school of a foundation university. They participated in this study by completing the survey online and attending the interview sessions. For the quantitative data, the Likert scale questionnaire was taken by the survey of Borg and Al-Busaidi (2012). The questionnaire has 37 questions and the 5 options of 1=strongly agree, 2=agree, 3=neutral, 4=disagree and 5=strongly disagree. The Statistical Packages for Social Science (SPSS) was used to analyze the data collected and generate participant scores. For the qualitative data, 10 volunteer instructors were interviewed to obtain more specific, deep and detailed knowledge and perspective about the effects of collaborative learning on the autonomy of prep-school students. For the interview, open-ended questions were asked to understand their consideration for the effects of learner autonomy on prep school students and the effects of collaborative learning on prep school students’ autonomy. The results of this study showed that learner autonomy has positive effects for the prep school students and collaborative learning has a huge impact on promoting autonomy for the learners at prep school. The instructors stated that autonomous learners are more likely to be more successful through an English language learning journey. They also indicated that learner autonomy can be promoted and fostered better with collaborative activities such as pair-work, group work and shared tasks. Bu çalışma, işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini öğretmenlerin bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için karma yöntem yaklaşımı uygulanmıştır ve çalışmanın katılımcılarını bir vakıf üniversitesinin hazırlık okulunda görev yapan 71 okutman oluşturmaktadır. Okutmanlar anketi çevrimiçi doldurarak ve görüşme oturumlarına katılarak bu çalışmaya katıldılar. Nicel veriler için, Borg ve Al-Busaidi'nin (2012) araştırması ile Likert ölçekli anket benimsenmiştir. Anket 37 sorudan oluşmaktadır ve 1=kesinlikle katılıyorum, 2=katılıyorum, 3=nötr, 4=katılmıyorum ve 5=kesinlikle katılmıyorum olmak üzere 5 seçenek bulunmaktadır. Toplanan verileri analiz etmek ve katılımcı puanlarını oluşturmak için Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paketler (SPSS) kullanıldı. Nitel veriler için, işbirlikli öğrenmenin hazırlık sınıfı öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkileri hakkında daha spesifik, derin ve ayrıntılı bilgi ve bakış açısı elde etmek için 10 gönüllü okutman ile görüşülmüştür. Görüşme için, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri üzerindeki etkilerini ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini anlamak için açık uçlu sorular sorulmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri için olumlu etkileri olduğunu ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencileri için özerkliği geliştirmede büyük bir etkisi olduğunu göstermiştir. Eğitmenler, otonom öğrenenlerin İngilizce dilini öğrenme yolculuğunda başarı oranının yüksek olduğunu belirtti. Ayrıca ikili çalışma, grup çalışması ve paylaşılan görevler gibi işbirlikçi etkinliklerle öğrenen özerkliğinin destekleyebileceğini ve teşvik edilebileceğini belirtmişlerdir.Item Effects of digital storytelling on listening skills of foreign language learners of english and their attitudes towards digital storytelling(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021) Akdamar, Nebahat Seren; Sütçü, Selim SonerDeveloping language skills is the most important and most challenging phase in the language learning process. To improve the language skills, new techniques are being presented every day due to the belief of insufficient learning processes. Digital storytelling is a new technique in language teaching that helps to improve four skills of learners as well as motivation towards language learning and encouragement of the oneself. The purpose of this research was to investigate the effects of digital storytelling on listening skills of language learners and learners’ attitudes towards use of digital storytelling with the participation of 64 secondary school students whose degrees are 6th and 7th grade. The study was conducted in Adana, Seyhan during the fall semester of the academic year 2020-2021. Listening Comprehension Achievement Test and Learners’ Attitude Scale were the data collection tools of the research. The data were analysed with the SPSS programme. The results of the study revealed that participants had statistically significant differences in their listening skills improvement and test group had higher competency in listening activities when compared to the control group. The findings of the study also provide additional information about learners’ attitudes towards digital storytelling listening activities, including their motivation level and thoughts. According to the results, experimental group’s attitudes towards digital storytelling were positive. In learners’ attitude scale, learners who are exposed to digital storytelling marked more positive statements about use of digital storytelling in language classes than learners who did not receive any digital treat. Additionally, experimental group’s motivation was significantly higher than the control group. Dil becerilerini geliştirmek, dil öğrenme sürecindeki en önemli ve en zorlu aşamadır. Dil becerilerini geliştirmek için, öğrenme süreçlerinin yetersiz olduğu inancıyla her gün yeni teknikler sunulmaktadır. Dijital hikaye anlatımı, dil öğretiminde oldukça yeni bir tekniktir ve öğrenenlerin dört dil becerisinin yanı sıra dil öğrenmeye yönelik motivasyonun artmasına ve kişinin kendini teşvik etmesine yardımcı olur. Bu araştırmanın amacı, 6. ve 7. sınıflarda öğrenim gören 64 ortaokul öğrencisinin katılımıyla dijital hikaye anlatımının dil öğrenenlerin dinleme becerilerine ve dijital hikaye anlatımı kullanımına yönelik tutumlarına etkisini araştırmaktır. Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Adana ili Seyhan ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Veriler Dinlediğini Anlama Başarı Testi ve Öğrenci Tutum Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS programı ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, katılımcıların dinleme becerilerini geliştirmede istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğunu ve test grubunun kontrol grubuna kıyasla dinleme etkinliklerinde daha yüksek yeterliliğe sahip olduğunu ortaya koymuştur. Çalışmanın bulguları ayrıca, öğrencilerin motivasyon düzeyleri ve düşünceleri de dahil olmak üzere dijital hikaye anlatımı ile dinleme etkinliklerine yönelik tutumları hakkında ek bilgi sağlamaktadır. Sonuçlara göre deney grubunun dijital hikaye anlatımına yönelik tutumları olumludur. Öğrencilerin tutum ölçeğinde, dijital hikaye anlatımına maruz kalan öğrenciler, dijital hikaye anlatımının dil sınıflarında kullanımına ilişkin herhangi bir dijital destek almayan öğrencilere göre daha olumlu ifadeler vermişlerdir.Item Efl instructors’ perceptions of student engagement and their use of student engagement strategies in blended learning(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Karakoyun, Gülcay; Şahin, SevgiThis study aimed to understand EFL instructors’ perceptions of student engagement and their use of student engagement strategies in blended learning in a preparatory school in Turkey. Moreover, the study also aimed to find out the problems they encountered for student engagement and the solutions recommended to the mentioned problems. In this narrative case study, 10 EFL instructors were interviewed to collect the data. The data obtained from the interviews were analyzed using Creswell’s (2013) systematic content analysis framework. The findings revealed that the EFL instructors’ definition of student engagement referred to students’ observable behaviors: behavioral engagement, which implies that the instructors have a narrow understanding of the multidimensional construct. It was found that emotional and cognitive engagement indicators might escape the instructors’ attention, which mistakenly results in misinterpreting the level of student engagement for some individual learners. This might be a call for expanding instructors’ conceptualization of the student engagement to have a good grasp of the dimensions of engagement for better teaching supported by in-service trainings. Despite their narrow understanding of the construct, EFL instructors implemented a wide range of strategies in face-to-face and online teaching to engage students behaviorally, cognitively and emotionally. Moreover, the findings also revealed that the problems they encountered for student engagement were learner-based and institutional-based; however, the solutions they recommended were institutional-based. Taking the results of the study into consideration, several implications and suggestions were made for foreign language instructors, curriculum designers, teacher trainers and language program administrators as well as further studies. Bu çalışma Türkiye’de özel bir üniversitede hazırlık okulunda İngilizce öğretim görevlilerinin harmanlanmış öğretimde öğrenci sınıf içi katılımına ilişkin algılarını ve öğrenci katılımını arttırmak için hangi stratejileri kullandıklarını anlamayı ve aynı zamanda öğrenci katılımı konusunda karşılaştıkları sorunları ve söz konusu sorunlara önerilen çözümleri ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Bu anlatısal vaka çalışmasında, veriler 10 İngilizce öğretim görevlisiyle yapılan yarı-yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır Toplanılan nitel veriler Creswell’in (2013) sistematik içerik analiz çerçevesi kullanılarak analiz edilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler İngilizce öğretim görevlilerinin öğrenci katılımı tanımını öğrencilerin “gözlenebilir davranışlarına” dayandırdıklarını ortaya koymuştur ki bu da öğretim görevlilerinin çok boyutlu yapısı olan öğrenci katılımına dair sınırlandırılmış bir yaklaşıma sahip olduklarını gösterdiği söylenebilir. Sınıf içi öğrenci katılımının bilişsel ve duygusal boyutlarının gözden kaçtığı ve bunun da öğrencilerin katılımlarının seviyesi konusunda öğretim görevlilerinin yanlış ya da eksik çıkarımlar yapmasına sebebiyet verebileceğini de göstermektedir. Öğrenci sınıf içi katılımının diğer alt boyutlarına dair farkındalıkları az olmasına rağmen, İngilizce öğretim görevlilerinin öğrencilerin yüz yüze ve çevrimiçi öğrenme ortamlarında davranışsal, duygusal ve bilişsel olarak katılımlarını arttırmak için çok çeşitli stratejiler uyguladıkları bulunmuştur. Çalışma bulgularına göre, öğretim görevlilerinin öğrenci katılımını arttırmada karşılaştıkları sorunlar öğrenci ve kurumsal temellidir; ancak önerdikleri çözümler sadece kurumsal temellidir. Ek olarak bu çalışmanın sonucunda araştırmanın sonuçları dikkate alınarak daha sonraki çalışmalar ile yabancı dil öğretim görevlileri, müfredat planlayıcıları, öğretmen eğitmenleri ve yabancı dil okul yöneticileri için önerilerde bulunulmuştur.Item Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin değişim eğilimleri(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018) İrgin Işık, Ayşegül; Akbaba Altun, SadegülBu araştırma, Türkiye’de mevcut eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin değişim eğilimlerinin incelenmesini amaçlamaktadır. Uyarlama çalışması sürecinde Türkiye genelindeki Eğitim-Bir-Sen, Türk-Eğitim-Sen, Eğitim-Sen ve Eğitim-İş sendikalarına mensup gönüllü 220 sendika yöneticisi oluşmuştur. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin değişim eğilimini belirlemek için çalışma evreninden mevcut eğitim sendikaları arasından bir örneklem seçimine gidildiğinden örneklemi ise Ankara ili merkez ilçelerinden Sincan, Mamak, Keçiören, Çankaya, Etimesgut ve Yenimahalle ilçelerinde görev yapan toplam 311 sendika yöneticisi oluşmuştur. Araştırmanın verileri, Akbaba-Altun ve Büyüköztürk (2011) tarafından geliştirilen okul yöneticileri için “Değişim Eğilimleri Ölçeği”nin uyarlama çalışmasıyla oluşturulan “Sendika Yöneticileri için Değişim Eğilimleri Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Değişim Eğilimleri Ölçeği’ndeki maddelerin eğitim sendikası yöneticilerine uyarlanması ve madde seçimi için yapılan faktör analizi ölçeğin beş faktörden oluştuğunu göstermiştir. Değişime inanç, değişimde girişimcilik, değişim sürecini yönetme, değişimle baş edememe ve değişime direnç olarak adlandırılan faktör yapıları, doğrulayıcı faktör analizi ile desteklenmiştir. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin; yöneticilik kıdemlerine, yöneticilik unvanlarına, cinsiyetlerine, branşlarına göre değişim eğilimlerinden; değişime inanç, değişimde girişimcilik, değişim sürecini yönetme, değişimle baş edememe ve değişime direnç boyutları arasında anlamlı bir fark olup olmadığını bulmak amacıyla tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis-H testi ve bağımsız değişkenler için t-testi uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar şöyledir: 1. Türkiye’de Ankara merkez ilçelerinde mevcut 311 eğitim ve bilim iş kolu sendikaları yöneticilerinin değişime inanç, değişimde girişimcilik, değişim sürecini yönetme, değişimle baş edememe ve değişime direnç gibi değişim eğilimleri vardır. Bu eğilimler, değişime direnç, değişime inanç, değişimle baş edememe, değişimin sürecini yönetme ve değişimde girişimcilik şeklinde sıralanmaktadır. 2. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin, yöneticilik kıdemi düzeylerine göre değişime inanç, değişimde girişimcilik ve değişimle baş edememe eğilimleri, istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir. 3. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin, yöneticilik unvanları bakımından değişimin sürecini yönetme eğiliminin istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. 4. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin cinsiyetlerine göre değişime inanç eğiliminde istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu sonucuna varılmıştır. Erkeklerin değişime inanç eğilimi kadınlara göre anlamlı düzeyde daha yüksek çıkmıştır. 5. Eğitim ve bilim iş kolu sendika yöneticilerinin branşlarına göre değişim eğilimleri açısından anlamlı bir fark yoktur. This research aims to examine administrators’ tendencies toward change in education unions in Turkey. The sample of the adaptation study was 220 volunteer members of the education unions from Eğitim-Bir-Sen, Türk-Eğitim-Sen, Eğitim-Sen ve Eğitim-İş across Turkey. To determine administrators’ tendencies toward change in education unions in Turkey, Ankara province was chosen as the sample, and 311 participants were the administrators working actively in education unions in Sincan, Mamak, Keçiören, Çankaya, Etimesgut and Yenimahalle sub-provinces in Ankara. The data of the research was collected via a scale “Tendency toward Change for Administrators in Education Unions” which is developed by the adaptation study of “Tendency toward Change Scale” (Akbaba-Altun & Büyüköztürk, 2011) designed for school administrators. The adaptation study of “Tendency toward Change Scale” and factor analysis to choose item showed that the scale had five factor structure. The factor structures which are called as believe in change, entrepreneurship in change, administrating the process of change, not coping with change, and resistance to change, were supported with the affirmative factor analysis. One-way variation analysis, Kruskall Wallis-H test and t-test for independent samples were applied to find out whether or not there is a significant difference between administrators’ experience, title, gender, field of study and their tendencies toward change; believe in change, entrepreneurship in change, administrating the process of change, not coping with change, and resistance to change. The results of the study were stated below: 1. 311 administrators in education unions in the central districts in Ankara, Turkey have tendencies towards change such as believe in change, entrepreneurship in change, administrating the process of change, not coping with change, and resistance to change. These tendencies have been ordered as resistance to change, believe in change, not coping with change, administrating the process of change, and entrepreneurship in change. 2. There is a statistically significant difference between tendency in believe in change, entrepreneurship in change and not coping with change according to administrators’ experience in education unions. 3. There is a statistically significant difference in tendency of administrating the process of change according to administrators’ title in education unions. 4. There is a statistically significant difference between tendency in believe in change according to administrators’ gender in education unions. It is found out that males have much more tendency in change compared to females. 5. There is not a statistically significant difference among tendencies in change according to administrators’ field of study in education unions.Item Ergenlerin ve beliren yetişkinlerin bakış açısıyla flört şiddeti(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Atasever, İrem; Çok, FigenBu araştırma ergenlerin ve beliren yetişkinlerin flört şiddetine bakış açısını, farkındalıklarını ve görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, yaşları 15 ile 23 arasında değişen 7 lise ve 9 üniversite öğrencisi ile yarı-yapılandırılmış görüşmelerle nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşmeler için bir görüşme formu hazırlanmış ve bir uzman grubunun geri bildirimleriyle düzenlenmiştir. Analiz için bilgisayar destekli nitel veri analizi yazılımlarından MAXQDA (2022) kullanılmıştır. Analizlerde tematik analiz yöntemi benimsenmiştir. Çalışmanın bulguları gençlerin flört şiddetini tanımlarken “çatışma”, “şiddet davranışları” ve “mağdurun deneyimi” temalarını kullandıklarını ortaya koymuştur. Araştırmada ergenlerin flört şiddeti kavramına aşinalığı kısıtlı bulunmuştur. Bunun yanında, gençlerin flört şiddetine çoğunlukla sosyal ortamlarında şahit olduğu görülmüştür. Gençler, flört şiddetinin nedenlerini ilişki sorunları, ruh sağlığı sorunları, güç arzusu ve şiddetin kabulüyle açıklarken flört şiddetinin sonuçlarını fiziksel, psikolojik ve ilişkisel olarak değerlendirmişlerdir. Gençlerin flört şiddetinin önlenebilmesine ilişkin önerileri toplumsal farkındalığın artması, okullarda farkındalık temelli çalışmalar gerçekleştirilmesi ve hukuki yaptırımların artırılması olmuştur. Ergenler ve beliren yetişkinlerin görüşleri arasındaki farklılıklar incelendiğinde, ergenlerin flört şiddetini bir ilişki problemi olarak değerlendirdiği beliren yetişkinlerinse bunu toplumsal bir sorun olarak ele aldığı ortaya konmuştur. Bunun yanı sıra, beliren yetişkinlerin flört şiddeti üzerine daha fazla paylaşımda bulunabildiği fark edilmiştir. Genel olarak, beliren yetişkinlerin ergenlere kıyasla konuyla ilgili daha fazla yaşantısı, farkındalığı ve paylaşımı olduğu dikkat çekmiştir. The present study aims to examine the perspective and awareness of the youth about dating violence. For this reason, semi-structured interviews are conducted with 7 high school and 9 university students aged between 15 and 23. An interview schedule developed with the help of current literature and reviewed by a group of experts. Computer-assisted qualitative data analysis software MAXQDA (2022) was used for the analysis. Thematic analysis was utilized as data analysis method. The findings of the study suggest that young people defined dating violence based on themes of “conflict”, “violent acts”, and “experiences of the victim”. It was found out that adolescents’ familiarity with the concept of dating violence was found limited. In addition, participants evaluated the risk factors for dating violence as relationship problems, mental health problems, power claim and acceptance of violence. On the other hand, they estimated the consequences of dating violence as physical, psychological and relationship related problems. Opinions about the prevention of dating violence were clustered around increasing awareness of the society, development of awareness programs for schools and empowerment of law enforcement. Overall study shows that while emerging adults evaluated dating violence as a social problem, adolescents discussed it as a relationship problem. Also, emerging adults had more to share about dating violence. It is noticed that comparing to adolescents emerging adults were found having more experience, awareness and opinion about dating violence.Item Ergenlerin yaşam becerilerinin yaratıcı drama yoluyla geliştirilmesi: İletişim becerileri örneği(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023) Uzunpınar, Sıla; Çok, FigenBu araştırmanın amacı, ergenlerde yaşam becerilerinden iletişim kurma becerilerinin yaşamın erken dönemlerinde geliştirilmesinin önemli olduğu görüşünden yola çıkılarak ortaokul öğrencisi ergenlerin yaşam becerileri düzeylerinin belirlenmesidir. Bu görüşten hareketle, ergenlerin okul yaşamında karşılaşacağı olumsuz yaşantı durumları karşısında koruyucu, önleyici, tutum geliştirici çalışmalarla bilişsel ve sosyal becerilerini kullanmalarını sağlayarak yaşam becerilerinden “iletişim becerilerinin” yaratıcı drama yoluyla gelişimini desteklemek de araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu amaçla yaratıcı dramanın kullanıldığı etkinliklerden oluşan bir program hazırlanmış ve bunun iletişim becerileri üzerindeki etkisine bakılmıştır. Araştırmada yöntem olarak yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ön- test puanları bakımından eşleştirilmiş grupların rastlantısal olarak deney ve kontrol gruplarına atanmasıyla, deney ve kontrol grubundan uygulama öncesi ve uygulama sonrası veriler “Yaşam Becerileri Eğitimi Ölçeği ve İletişim Becerileri Envanteri” ile toplanmıştır. Deney grubuna yönelik olan izleme testleri, son testin uygulanmasından iki ay sonra gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna “iletişim becerileri” grup rehberliği programı uygulanmıştır. Bulgular kontrol grubu ile deney grubunun iletişim becerilerinin zihinsel, duygusal, davranışsal, ilişkisel boyutlar açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymuştur. Araştırmanın sonucunda; yaratıcı drama yoluyla ergenlerin iletişim becerileri üzerinde programın etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. İzleme ölçümüyle uygulanan iletişim becerileri yaratıcı drama programının etkisinin kalıcı olduğu görülmüştür. Bu tür eğitim programlarının yaşam becerilerinin desteklenmesinde kullanılması önerilmektedir.The aim of this study is to determine the level of communication skills, as one of the life skills of adolescents attending middle school with the idea of importance o these skills in the early stages of life. Based on this view, another aim of the study is to support the development of "communication skills" as one of the life skills by enabling adolescents to use their cognitive and social skills through protective, preventive and attitude-enhancing activities against negative life situations that they will encounter in school life. In the study, creative drama will expected to affect students' communication skills positively. For this purpose, activities using creative drama were organized and a program was deveoped fothe purposive of the research and the effect was examined. As a method in the study, paired groups in terms of pre-test scores were formed and quasi-experimental design was applied. Two randomly formed groups (experimental and control groups) were included in the model. Data were collected before and after the creative drama program. Follow-up tests for the experimental group were conducted two months after the post-test was administered. In the findings, the communication skills of the control group and the experimental group was examined by using Life Skills Education Scale and Communication Skills Inventory including mental, emotional, behavioral and relational dimensions. Result of the study revealed that the creative drama program was effective in terms of students' communication skills. The effect of creative drama program was found significantly high in experimental group two months later as the follow up measure. The use of such programs are suggested for life skills trainings.