Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
Item Okul öncesi öğretmen adaylarının, öğretmenlerinin ve alan uzmanlarının bakış açısıyla çocuğu tanıma ve değerlendirme uygulamalarının incelenmesi(Başkent Üniversitesi Eğitim Enstitüsü, 2023) Akgök Karaca, Tuğba; Tekmen, BelkısBu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının, okul öncesi öğretmenlerinin, öğretim elemanlarının ve alan uzmanlarının deneyim ve önerilerinden yola çıkarak alan için temel konulardan biri olan çocuğu tanıma ve değerlendirmenin yeri, önemi, gerekliliği, alandakilerin yeterliliği ve uygulamaları noktasında bütüncül bir bakış açısına ulaşmaktır. En genel tanımıyla betimsel tarama modeli ile gerçekleştirilen araştırmanın çalışma grubunu Ankara ilindeki okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 172 okul öncesi öğretmeni, Ankara ilinde yer alan altı üniversitede; Ankara, Başkent, Gazi, Hacettepe, ODTÜ, TED üniversitelerinde çocuğu tanıma ve değerlendirme dersini almış olan 142 okul öncesi öğretmen adayı ve bu üniversitelerde çocuğu tanıma ve değerlendirme dersini yürütmekte olan altı öğretim elemanı ve üç alan uzmanı oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde doküman analizi, gözlem, yüz yüze görüşme ve likert tipi ve açık uçlu sorulardan oluşan uzaktan görüşme formları kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitim paydaşlarının erken çocukluk döneminde çocuğu tanıma ve değerlendirme uygulamalarının kritik bir öneme sahip olduğu, lisans öğrenimindeki çocuğu tanıma ve değerlendirme dersindeki teorik bilgilerin uygulama çalışmaları ile koordine edilmesi gerektiği, hizmet öncesinde yapılabilecek iyileştirmelerin mezun olunduktan sonra sahadaki uygulamalara yansıyacağı ve buradan hareket ile okul öncesi öğretmenlerinin değerlendirme çalışmalarındaki boşlukların doldurabilmesi adına değerlendirme konusunda farkındalıklarının da arttırılmasının önemi vurgulanmıştır. The aim of this study is to reach a holistic view in terms of the importance, the significancy of the child observation and assessment; the competency of those in the field and practices of child observation techniques, which is one of the main issues of the field, based on the experiences and suggestions of pre-school teacher candidates, preschool teachers, instructors and field experts. The study group of the research, which was carried out with the descriptive study design in its most general definition, consisted of 172 preschool teachers working in pre-school education institutions in Ankara, 142 pre-school candidates who have taken the child observation and assessment course at Ankara, Başkent, Gazi, Hacettepe, METU and TED universities, as well as six instructors and three field experts who are conducting the childobservation and assessment course at these universities. In the data collection process of the research, document analysis, observation, face-to-face interview and remote interview forms consisting of likert type and open-ended questions were used. As a result of the search, some of the findings are: there is a common understanding on the neceessity of the topic among all the participants, the theoretical knowledge given in the undergraduate course should be coordinated and supported with the practice studies, and the improvements in the preschool teacher education will be reflected in the practices of the inservice teachers. In order to fill the gaps in monitoring and evaluating the child development practices of preschool teachers, the importance of increasing their awareness on the issue was emphasized.