Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Education
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11727/2910
Browse
Item Occupational anxiety of efl teachers: a case study in Libya(Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022) Ahmed Ajeenah, Lubna Alsadiq; Dağdeviren Kırmızı, GülinSome EFL teachers may feel occupational anxiety which might have a negative impact on their ability to learn and teach. However, little is known about Libyan EFL teachers’ occupational anxiety. The main aim of the present study is to investigate the anxiety of EFL teachers in Libya. To this end, this study explored general anxiety level, Language proficiency (LP), Teaching Inexperience (TI), Lack of Student Interest (LSI), Fear of Negative Assessment (FNA), Time Management (TM) and Lack of Support (LS). 175 EFL teachers participated in this study by filling in thirty-one items assessed on a 5-point Likert scale. The results showed strong positive relationships between lack of student interest (LSI) fear of negative assessment (FNA), time management (TM) and lack of support (LS). The remaining correlations were all indicating moderate positive relationships. Moreover, statistically significant differences in anxiety between males and females were found based on their anxiety scale evaluations. İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten bazı öğregtmenler mesleki kaygı hissedebilirler ki bu öğretmenlerin öğrenme ve öğretme becerileri üzerinde olumsuz etkisi vardır. Ancak, İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten Libyalı öğretmenlerin mesleki kaygıları ile ilgili çok az şey bilinmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Libya’da İngilizceyi yabancı dil olarak öğreten öğretmenlerin mesleki kaygılarını ölçmektir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin genel kaygı seviyeleri, Dil Yeterlilikleri (DY), Öğretme Tecrübesizliği (ÖT), Öğrenci İlgisizliği (Öİ), Olumsuz Değerlendirme Korkusu (ODK), Zaman Yönetimi (ZY) ve Destek Eksikliği (DE) incelenecektir. 175 katılımcı 5’li Likert ölçeği ile verilen 31 soruya yanıt vererek çalışmaya katılmıştır. Sonuçlara göre Öğrenci İlgisizliği (Öİ) ve Olumsuz Değerlendirme Korkusu (ODK) arasında; Zaman Yönetimi (ZY) ve Destek Eksikliği (DE) arasında güçlü olumlu ilişki bulunmuştur. Diğer bağıntılarda ortas seviyede olumlu ilişki bulunmuştur. Ayrıca anket değerlendirmelerine göre kadın ve erkek katılımcılar arasında kaygı açısından önemli bir fark bulunmamıştır.