Meslek Yüksek Okulları / Vocational Schools

Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1410

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Örgütsel Bağlılığın Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisi Örgütsel Adaletin Aracılık Rolü: Makina İmalat İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma
    (Bildiri Kitabı ,1 ,1 ,422-425, 2012) Güçel, Cem; Turgut, Hakan; Tokmak, İsmail; Öktem, Şükran
    Bu çalışmada çalışanların, örgütsel bağlılığının (ÖB) örgütsel vatandaşlık davranışına (ÖVD) etkisi ve bu etkide algılanan örgütsel adaletin (ÖA) aracılık rolünün araştırılması amaçlanmıştır. Ankara OSTİM Sanayi Sitesinde faaliyet gösteren işletmeler üzerinde yapılan araştırma sonuçlarına göre örgütsel bağlılık ile örgütsel adaletin örgütsel vatandaşlık davranışını doğrudan ve pozitif yönde etkilediği gibi örgütsel adaletin kısmi aracılık etkisinin de bulunduğu belirlenmiştir. This study aims to reveal not only the impact of organizational commitment (OC) and organizational justice (OJ) on organizational citizenship behaviour (OCB) but also the influence of OJ on the association between OB and OCB. The findings based on analyses, which are conducted to the data collected from the firms located in OSTİM Organized Industrial Area in Ankara, demonstrate that OC and OJ have positive impact on OCB while OJ has a mediating effect on the association between OC and OCB.
  • Item
    Pamukkale Yöresinde Bulunan Konaklama İşletmeleri ile Seyahat Acentelerinde Tüketicinin Korunması Kapsamında Bir Araştırma
    (Konaklama İşletmeciliği ,1 ,40-48, 2000) Öktem, Şükran
    Türkiye'de Eylül 1995 itibariyle Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Bu kanunun yürürlüğe girmesinden sonra kanunun turizm sektöründeki etkilerinin de incelenmesine gerek duyulmuştur. Turizm sektöründeki ürünlerin bir çoğu elle tutulup gözle görülemediği için turistin ayıplı hizmet iddialarını kanıtlaması ya da hizmet üreten işletmenin ayıplı hizmet üretmediğini kanıtlaması çeşitli güçlükler doğurmaktadır. Gerek Avrupa Birliğinde gerekse Türkiye'de tüketicinin korunması konusunda bir takım önlemler alınmıştır. Bu çalışmada, Türk turizm işletmelerinin tüketicinin korunmasına bakış açılarının nasıl olduğu ve bu konuda gerekli önlemnlerin alınıp alınmadığının ortaya konulabilmesi için Pamukkale-Karahayıt bölgesinde, Turizm Bakanlığı işletme ve geçici işletme belgesine sahip 65 seyahat acentası ile, Turizm Bakanlığı işletme ve yatırım belgesine sahip 12 konaklama işletmesinde bir anket uygulaması yapılmıştır. Bu uygulamadan elde edilen en önemli sonuç, Türkiye'de konaklama işletmeleri ile seyahat acentaları arasındaki ilişkilerde Tüketicinin Korunması Hakkında kanun yürürlüğe girmeden önce de fazla sorun olmadığı şeklindedir.
  • Item
    The Effect of The Ethical Leadership on Perceived Organizational Justice and Organizational Identification of The Employees: The Case of Tourism Businesses
    (Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 3, 1, 10-21, 2013) Öktem, Şükran
    Etik liderlik, çalışanların örgütsel adalet ve örgütsel özdeşleşme algılarını etkileyen önemli bir değişkendir. Bu çalışmada, etik liderliğin çalışanların örgütsel adalet ve örgütsel özdeşleşme algılarına olan etkisi, bir alan çalışması ile araştırılmış bulunmaktadır. Yazın taraması yapılarak, araştırmacıların konuya ilişkin görüşleri incelenmiştir. Çalışma Ankara (Türkiye) ilinde bulunan turizm işletmelerinde çalışan bireyler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışanlara hazırlanmış olan anket formu yüz yüze görüşmeler ile uygulanmıştır. Toplanan verilerden, etik liderlik ile örgütsel adalet ve örgütsel özdeşleşme arasındaki etkileşimlere ayrı ayrı bakılarak konu ile ilgili oluşturulan hipotezler değerlendirilmiştir. In this study, the effect of the ethical leadership on perceived organizational justice and identification has been researched with a case study. The researches? views have been examined by performing a literature review. The study has been realized with the individuals working in the tourism businesses in Ankara (Turkey). The questionnaire has been applied with the face to face interviews. The hypotheses have been evaluated by looking at the interactions of the ethical leadership with the organizational justice and the organizational identification separately from the data. Regression models for organizational justice and organizational identification have been founded on ethical leadership and ethical leadership change according to gender has been checked by t-test. When previous analysis merged, it was determined that there was no difference between genders on ethical leadership affecting organizational justice and organizational identification.
  • Item
    Otel İşletmelerinde İşgören Motivasyonuna İlişkin Örnek Bir Çalışma
    (Sempozyum Kitapçığı. 68-79, 2001) Öktem, Şükran
    Motivasyon, işletmelerde verimlilik ve kalite açısından büyük önem taşımaktadır İşletmelerin çalıştırdıkları işgörenlerden birtakım beklentileri olduğu gibi işgörenlerin de gerek maddi, gerekse manevi açıdan işletme yönetirninden beklentileri bulunmaktadır. İşletmenin beklentilerinin gerçekleşmesi ekonomik bir karşılık ödemesi ile sağlanır. İşgörenlerin beklentisi ise, öncelikle maddi anlamda yeterince tatmin edilmeleri, psikolojik ve sosyolojik adaletin sağlanması ve iş güvencesidir. Turizm işletmeleri hizmet ağırlıklı üretim yaparlar. Bu nedenle de personel motivasyonu büyük bir önem taşır. Turizm işletmelerinin amaçlarından olan "işletmenin varlığını uzun süreli devam ettirme başarısı" işgörenlerin işletme amaçlarına uygun davranışlarına ve işgörenlerin motivasyonuna bağlıdır.
  • Item
    Sağlık Turizmi Kapsamında Balneoloji Yöntemleri
    (Sempozyum Kitapçığı. 60-70, 2001) Öktem, Şükran
    Sağlık turizmi, dünyada ve ülkemizde giderek önem kazanan bir turizm çeşididir. Kent yaşamından sıkılma, çalışma koşullarının yarattığı sıkıntılar ve sağlık sorunları gibi çeşitli nedenlerle çoğu kişiler" tatillerini sağlık turizmine hizmet veren termal merkezlerde geçirmektedirler. Eskiden yalnızca belirli hastalıkların tedavisi için gidilen termal tesisler, günümüzde güzelleşmek, zindelik kazanmak, hızlı yaşamın geriliminden kurtulmak ve tatil yapmak amacıyla da gidilen lüks tesisler olarak ilgi görmektedir.
  • Item
    Turizm Sektöründe Standart Reçetelerin Önemi Kapsamında Bir Çalışma: Mersin Yöresel Yemekleri
    (http://www.mersin.edu.tr/icerik.php?hid=3147. 2660-2686, 2008) Öktem, Şükran
    Turizm sektöründe yer alan Yiyecek İçecek İşletmeleri, sundukları menüde gerek müşterilerin alışkanlıklarına, gerekse yöresel yiyecek ve içeceklere önem vermelidir. Verimli olmak isteyen işletmeler fark yaratabildikleri zaman verimliliği kârlılığa dönüştürebilirler. Ancak bu konuda zaman zaman sorunlar olabileceği göz ardı edilmemelidir. Yöresel yemeklerin hazırlanması, pişirilmesi ve sunumu, ev ortamı dışında ticari bir işletmede olduğu zaman bazı sorunlara yol açabilir. Bu sorunların başında da, işletmenin yiyecek içecek departmanında çalışan personelin değişmesi durumunda standart kalitenin sunulamaması gelmektedir. Bu nedenle menü kalitesi personele bağlı olmaktan çıkarılmalı, her koşulda aynı özellikleri taşıyan bir menü sunulabilmelidir. İşletmeler bu türlü bir sorunu aşabilmek için menüde yer alan yemekler için ?Standart Reçete?ler geliştirmektedirler. Standart Reçetelerin standart kaliteyi sunabilme özelliğinin yanı sıra işletmelerin yiyecek maliyetlerini kontrol altında tutulabilmesini sağlama açısından da yararı vardır. Günümüzde, turistler yaşadıkları yerlerden uzaklara turizm amacıyla seyahat ettiklerinde gittikleri ülkeye özgü yemekleri de denemek isterler. Bu çalışmanın amacı; Mersin yöresine özgü yemeklerin standart reçetelerinin hazırlanması ve gerek konaklama işletmelerinin yiyecek içecek departmanları için, gerekse lokantaların bu çalışmadan yararlanarak, yöresel yemekleri arzu eden müşterilerine standart hizmet sunabilmeyi sağlamaktır. Bu amaçla, öncelikle kaynak kişilerle görüşülerek, ayrıca literatürden yararlanarak bir yöresel yemek listesi, daha sonra da listede bulunan yöresel yemeklerin ?Standart Reçete Tabloları? oluşturulmuştur. Listenin hazırlanmasında, çok bilinen yemeklerin yanı sıra unutulmaya yüz tutan, gerek evlerde gerekse yiyecek içecek işletmelerinde çok az pişirilen yemeklerin bulunmasına dikkat edilmiştir. Food and Beverage Establishments in Tourism Sector should take notice of not only traditional foods and beverages but also habits of their customers on their menu. When establisments desiring to be productive create difference, they convert productivity into profitability. However it should not be ignored that there can be problems. Preparing, cooking, presenting traditional foods in an environment other than home can cause certain problems. Not serving the standart quality in case of the change within the employeeþ of food and beverage department is at the top of those problems. For that reason, the quality of the menu should not depend on personnel change and a menu which has the same quality in every condition should be served. Establishments develop standart recipes regarding foods in menu to cope with problems. Standart recipes are useful to control costs in addition to serve the quality. Nowadays, tourists travelling abroad for tourism want to try traditional foods. This study aims at getting standart recipes of Mersin traditional foods, and via this study helping both food and beverage department of lodging establishment and restaurants serve standart quality to their customers who want to eat local foods. For this purpose first interwieved with local people and got benefit from searching literature then ?Standart Recipes Charts? was developed. While composing the list, besides widely known foods, foods almost forgotten has been taken into consideration.