Fakülteler / Faculties
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11727/1395
Browse
15 results
Search Results
Item Kişilerarası İletişimde Sapkın Şiddet: Manevi Taciz (Mobbing)(Kriz Dergisi ,2 ,15 ,1-14, 2007) Aygün Cengiz, SerpilKişilerarası iletişimde sapkın şiddet olarak "manevi taciz" (mobbing) yeni bir olgu olmamasına rağmen bu sapkın şiddetin ismi konularak tanımlanıp araştırılması ve davalara konu edilmesi yeni bir olgudur. Sapkın bir şiddet türü olarak manevi taciz, aile içi ortamdan iş yerine kadar insanların yarattığı her türlü toplumsal gruplaşma içinde ortaya çıkabilmektedir. Zararsız davranışlarla başlayıp mağdur olan kişinin ortamdan uzaklaşması veya uzaklaştırılması ile sonuçlanan manevi taciz, sadece yöneldiği kurbana maddi ve manevi zarar vermekle kalmamakta; şiddetin yaşandığı kuruma da büyük ölçüde zarar vermektedir. Çoğunlukla sağlıksız kişilerarası iletişim biçimlerinin yaşandığı ve şiddet kültürünün yeniden üretildiği ortamlarda ortaya çıkan bu saldırı türü fark edildiği anda durdurulmalıdır: Manevi taciz olaylarına tanık olanların etik açıdan, yönetimde olanların ise yasal açıdan müdahale etmesi zorunludur. Manevi tacize uğrayanların ise farkındalık bilinciyle hareket ederek yakınlarından, kurumiçi yöneticilerden, yasa insanlarından, bu şiddeti yaşayanlardan ve ruh sağlığı profesyonellerinden destek/yardım almaları, bu kişilerin yıkıcı ruhsal saldırılar karşısında daha güçlü durarak mücadele etme olanaklarını artıracaktır. Mobbing as interpersonal violence has been newly defined and been taken to court although it has not been a new phenomenon. Mobbing is a persistent and systematic harassment which can be observed during communication situations. Mobbing can occur in different ways and it causes incalculable economic and psychological harm for both the targeted worker and the employer. People those who witness mobbing should ethically intervene and the employer should provide a safe, respectful work environment for all employees ana also mobbed people should get support from his/her relatives, employer, law people, other mobbed persons and mental health professionals who will help him/her to struggle with mobbing more powerfully.Item Siyasal İktidarın Meşrulaştırılması Sürecinde Kuttören-Basın İlişkisi: Ankara Bayram gazetesi Örnek Olayı(Folklor/Edebiyat Dergisi ,25 ,7 ,21-33, 2001) Aygün Cengiz, Serpil; Turan, MetinItem Kimlik İnşasında Kağıt Kentlerin Kağıt Mezarlıkları(Doğu Batı Düşünce Dergisi ,5 ,4 ,153-163, 2001) Aygün Cengiz, SerpilItem Rene Magritte'te Aynanın Kırılışı(Folklor/Edebiyat Dergisi ,24 ,6 ,241-253, 2001) Aygün Cengiz, SerpilItem Alan, Zaman, Kurallar ve Amaç Çerçevesinde Oyunun Neliği Üzerine(1997) Aygün Cengiz, SerpilItem Reklamın Toplumsal Yansımaları ve Yeni Reklam Biçimleri(2009) Aygün Cengiz, SerpilBu çalışmada National Geographic dergisinin 2001-2002 yıllarında Türkiye?de ve yurtdışında da İngilizce olarak yayımlanan sayılarında yer alan otomobil reklamları toplumsal cinsiyet bağlamında çözümlenmiş ve reklamlarda insanbiçimselleştirilerek ideal modern özne olarak temsil edilen otomobilin kusursuz erkek sporcu, işadamı, Musa peygamber gibi sunularak kadınla arasında nasıl bir hiyerarşik sıralama yapıldığı gösterilmekte ve bu ?ideal insan?ın otomobil üzerinden gerek performans gerekse görünüm olarak kusursuz erkek olarak sunuluşu eleştirilmektedir.Item Kdz. Ereğli Örneğinde Köylerdeki ve Kentteki Çocuk Oyunlarının Farklılığının Halk Bilimi Açısından Değerlendirilmesi(I. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi Kitabı., 1996) Aygün Cengiz, SerpilItem İnternet ve Etik: Örnek Uygulama Alanı Olarak Sağlık İletişimi(Bilgi Toplumuna Doğru: XII. Türkiye'de İnternet., 2007) Aygün Cengiz, SerpilE-sağlık, yeni iletişim teknolojilerinin tüm işlevlerinin hizmete sunularak, hastaların tedavisinde, sağlık hizmetlerine çabuk ve kolay ulaşılmasında, sağlık sektöründe yer alan tüm paydaşlara nitelikli, verimli ve etkili hizmetlerin sunumunda kullanılması anlamına gelmektedir. Türkiye?deki 2003 yılında başlayan sağlıkta dönüşüm çalışmaları kapsamında e-sağlık hizmetinin organizasyonel, mahremiyet ve gizlilik, uygulamalar ve teknik olarak temelde dört grupta toplandığı görülmektedir. Mahremiyet ve gizlilik konuları ise temel olarak denetim kayıtları tutma, kişi doğrulama, sistem doğrulama, yetkilendirme, veri bütünlüğü kontrolü, hata işleme, güvenli taşıma, inkar edememe alt başlıklarını içermektedir. Ancak e-sağlık ve etik söz konusu olduğunda web sayfalarında uyulması gereken etik kodlar üzerinde de henüz yeterince durulmadığı ve konuyla ilgili etik kodların geliştirilmemiş olduğu gözlemlenmektedir. Sağlıkla ilgili sitelerdeki e-etik kodlar; yazarların yetkisi, tamamlayıcılık, gizlilik, atıfta bulunma, doğrulanabilirlik, kaynağın şeffaflığı, sponsorluğun şeffaflığı ve içerik ile reklam politikasında dürüstlüğü kapsamaktadır. Sanal ortamda Türkiye?deki e-sağlık gelişimine paralel hızda artan sayıda sağlık sitelerini bağlayıcı etik kodların süratle geliştirilmesi ve uygulamaya geçilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada konunun öneminin vurgulanması ve sorunların bir örnekle gösterilmesi amacıyla Türkçe e-terapi hizmeti veren siteler web etiği çerçevesinde eleştirel bir bakışla değerlendirilerek sunulmaktadır. E-health is the provision of healthcare supported by e-communication. According to Eysenbach, e-health ?is an emerging field in the intersection of medical informatics, public health and business, referring to health services and information delivered or enhanced through the Internet and related technologies? and the term also ?characterizes not only a technical development, but also a state-of-mind, a way of thinking, an attitude, and a commitment for networked, global thinking, to improve health care locally, regionally, and worldwide by using information and communication technology.? It has been observed that the efforts of transformation in health affairs in Turkey since 1923 concentrated on four basic issues ?organisational, privacy and security, practices, tecniques. Privacy and security are the most important issues which consist of audit logging, person authentication, system authentication, authorization, data integrity checking, error handling, secure transport and non-repudiation. However, when e-health and ethics are at issue, ethical codes for medical and health web sites are not determined and so there are almost no ethical codes which are adequately formalised in Turkey. Ethical code of conduct for medical and health web sites consist authoritative, complementarity, privacy, attribution, justifiability, transparency, financial disclosure and advertising policy. It is necessary to develop ethical codes for Turkish medical and health web sites which rapidly increase in Ýnternet. This study aims to show the importance of this problem and tries to make a critical survey of the web sites which provide etherapy in Turkish.Item İletişim Fakültesi'nde Yaratıcı Drama Eğitimi: Yaratıcı Dramanın Danışman-Öğrenci İlişkilerinin İyileştirilmesinde Araç Olarak Kullanılması(Dramada Arayışlar., 2005) Aygün Cengiz, SerpilItem Sınır Sorununun Etik Açıdan Saydamlığı: Haberin Reklamdan Ayırt Edilmesi(International Symposium on Media and Politics., 2007) Aygün Cengiz, SerpilTürkiye’de reklam metinlerinin etik açıdan sorunlu olduklarında değerlendirildiği üç kurum bulunmaktadır: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu ve Reklam Özdenetim Kurulu. Bu üç kuruluşun da tabi olduğu kanun ve yönetmeliklerde “reklamların ayırt edilmesi” bağlamında reklam metinlerinin yayınlandıkları mecrada reklam metni olduğunun açıkça anlaşılması gerektiğine dair hükümler açıkça yer almaktadır (RTÜK Radyo ve Televizyon Yayınlarının Esas ve Usulleri Hakkında Yönetmelik Madde 20; Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Madde 16; Reklam Özdenetim Kurulu Uluslararası Reklam Uygulama ve Esaslan Madde 20). Kitle iletişim araçlarında yer alan reklamlarda söz konusu yerleşik kural zaman zaman değişik şekillerde çiğnenmektedir. Yazılı basında (örtülü reklamlardan farklı olarak), içinde yer aldıkları mecrada reklam metni olduğunun açıkça anlaşılamadığı reklam metinlerinin yapısına bakıldığında bunların beş temel kategori altında incelenebileceği görülmektedir: Haber metni formatındaki tasarımı nedeniyle haber metninden ayırt edilemeyen reklam metinleri; sayfada yanında bulunduğu haber metninin içine tasarımı gereği sızan ve diğer metin(Ier)den ayırt edilemeyen reklam metinleri; sayfadaki haberi çerçeveleyen ve sayfa içinde haber metnindeki dilsel/görsel unsurlarla çerçevede reklamı yapılan ürüne çapa atılan reklam metinleri ve gazetenin eki olarak verilen ama gazete formatmda hazırlanmış olduğu için ilk bakışta reklam eki olduğu anlaşılamayan reklam metinleri. Yazılı basında haber formatı biçiminde veya bu haber metinlerinin içine değişik grafik tasarımlarla sızan ve yayınlandığı mecrada yer alma şekli ile haber metninden kolaylıkla ayırt edilemeyecek biçimde sunulan bu reklam metinleri etik açıdan önemli bir sorun barındırmaktadır. Bu çalışmada, reklamların ayırt edilmesiyle ilgili etik ilkeye bu beş kategori altında nasıl uyulmadığı, Örnekler üzerinden gösterilerek ilgili etik kuralın tartışmaya açılması hedeflenmektedir. According to the both international and national code of media ethics journalists should “distinguish news from advertising and shun hybrids that blurs the lines between the two”. The so called ethical rule in mass media sometimes is broken. When analysing the structure of advertisements in press as vary different from implicit ones, it can be observed that those advertisements which breaks the rule may be structured in five categories. The advertisement texts which cannot be differentiated from news because of the design of news format in page, the advertisement texts which are penetrated to the news next to turn and therefore cannot be differentiated from other news, the advertisement text which are framed as comprising the news or the advertisements which are anchored the advertising products by the news through verbal/visual elements; and the advertisement texts which cannot be grasped as advertising texts at place because of being supplement of the newspaper which have the same design with it. There is an important ethical problem in such advertisements which are either formatted as the news or penetrated in the news through various graphical designs. This study aims to discuss the ethical rule about distinguishing news from advertising by showing how this ethical rule is broken in press.