Browsing by Author "Uğuzman, Tülay"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item İnternet kullanım alışkanlıkları açısından ilköğretim 5.-6.-7.-8.sınıf öğrencilerinin durumu - İnternet kullanımı ile ilgili ailelerin değerlendirmeleri(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013) Oskay Yurttaş, Gamze; Uğuzman, TülayYapılan bu çalıĢma, toplumun her bireyinin yaĢamında önemli bir yer tutan internetin; çocukların hayatında da hem olumlu hem de olumsuz etkileri olacağı, ailelerin bu etkilere olan farkındalıkları ve denetimlerini tespit etmek amacıyla gerçekleĢtirilmiĢtir. Bu araĢtırma, Ankara’da bir kolej ile bir devlet okulunda uygulanmıĢ; ilköğretim 5.-6.-7.-8. sınıf öğrencilerinin interneti kullanım alıĢkanlıkları ile ailelerinin çocukların interneti kullanımı ve denetimlerine iliĢkin değerlendirmeleri konu etmiĢ olan bir alan araĢtırmasıdır. AraĢtırmada; Ankara ölçeğinde farklı sosyo ekonomik veli profiline sahip bir kolej bir devlet okulu olmak üzere iki okulda 5.- 6.-7.-8. sınıfta okuyan kız ve erkek öğrencilerin interneti kullanım alıĢkanlıkları, çocukların bilgi edinme davranıĢları arasında internetin yeri, çocukların interneti kullanım alanları, anne-babaların çocuklarına internet sağlama gerekçeleri ve internet kullanımı üzerine anne babaların değerlendirmelerini konu edinen anketler hazırlanmıĢ, 240 öğrenci ve 240 velisi olmak üzere toplam 480 kiĢiye anket uygulanmıĢtır. AraĢtırma sonucunda, çocukların internet kullanımlarına iliĢkin yapılan araĢtırma ile, sosyo ekonomik düzeylerin çocukların internetle tanıĢma yaĢlarına iliĢkin farklılıklar yarattığı; sosyo ekonomik düzeylerin internete bağlanma süreleri, bağlanma sıklıkları gibi kullanım alıĢkanlıkları açısından fark yaratmadığı; araĢtırmaya katılan her çocuğun interneti kullandığı; çocukların bilgi kaynakları arasında internetin ilk sırada yer aldığı; çocukların interneti en çok ödev ve dersleri için kullandığı; dersler haricinde oyun aramaları yaptığı; anne babaların çocuklarını en çok saat ve gün kısıtlamaları ile denetledikleri; internet filtre programlarının çok kullanılmadığı sonuçlarına ulaĢılmıĢtır. Sonuç olarak; internet ortamında gerek çocukların gerekse ailelerinin “EleĢtirel Medya Okuryazarlığı” ile güçlendirilmesinin önemi üzerinde durulmuĢtur. In this study, the internet holds an important place in the life of every member of society, both positive and negative effects on the lives of children that families and controls in order to determine the awareness of these effects realized. This investigation is applied in a college and a state school in Ankara; this is an areal investigation which interested in elementary education’s 5.,6.,7. and 8. class students’ customs of internet usage and their families’ considerations about the children’s’ internet usages and about this usage’s inspection. In this investigation; a lot of surveys are prepared in Ankara scale about customs of internet usages, place of internet usage in case of getting knowledge behaviours of children, internet usage areas of children, internet supplying reasons of parents and the considerations of parents on children’s internet usage, of the male and female students which pass through the primary school’s 5.,6.,7. and 8. classes of a college and a state school that have different socio-economic guardian profiles and these surveys are applied on 480 people which contain 240 students and 240 guardians. As a result, the research on children's use of the internet, internet dating age differences related to socio-economic levels of children’s, socio-economic levels of children’s does not make the difference in terms of usage patterns, such as the frequency of attachment duration of connecting to the internet, every child, which is participating in the study, is using internet, Internet received first place in the children’s knowledge resources, using the internet for most homework and lessons, except lessons they make game searches, with restrictions on hours and days that parents supervise their children the most; much use internet filter programs are obtained. As a result, both children and their families in the internet "Critical Media Literacy" and emphasized the importance of strengthening.Item Marshall yardımlarının türk köylüsüne etkilerinin seçili edebi eserlere yansıması(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Günaydın, Janset; Uğuzman, TülayAmerika Birleşik Devletleri tarafından Türkiye‟ye 1948 – 1951 yılları arasında, Marshall Yardımları/Planı olarak bilinen çeşitli yardımlar yapılmıştır. Bu çalışmada, yapılan yardımlar neticesinde Türk Köylüsünün sosyal, iktisadi ve kültürel açıdan geçirdiği değişiklikler, seçili üç edebi metin üzerinden incelenerek tespit edilmeye çalışılmıştır. Yapılan literatür taramaları sonucunda, içeriklerinin Marshall Yardımlarının Türk Köylüsü üzerindeki etkilerini en belirgin şekilde işlediği düşünülen yazınlar tercih edilmiştir. Aynı zamanda, üç eserin farklı edebi türde seçilmesi ile de, edebiyatın farklı yazınsal çeşitlerinde sosyolojiyi görmek ve yine sosyolojinin, edebiyatın birden çok alanına nasıl etki ettiğini anlamak hedeflenmiştir. Çalışmada metin incelemesi yöntemi kullanılmış olup, her bir edebi eser kendi türü içerisinde ve yazarının hayatı göz önüne alınarak değerlendirilmiş, her bir eserin yansıması detaylı bir şekilde incelenmiştir. Yazın gerçekliği ile sosyolojik olay ve olguların bağı, çalışma boyunca göz önünde tutularak ilerlenmiş ve Türk köylüsünün 1950 - 60‟lı yıllardaki izleri, edebiyat bağlamından gözlenmeye çalışılmıştır. Sonuçta anlaşılan ise Marshall Yardımlarının edebi metinlerde, köylüye dönük yansımalarının kültürel ve ekonomik açıdan olumsuz etkilerinin daha fazla olduğu şeklindedir There were many aids provided by the United States to Turkey between the years 1948 and 1951, which are famously known as the Marshall Aids/Plan. In this study, the social, economic and cultural changes that Turkish Peasants underwent as a result of these aids are tried to be analyzed and evaluated by reviewing three selected literary genres. As a result of the literature research, literary works that are most relevant in terms of treating the effects of the Marshall Aids on Turkish Peasant within their content were chosen. Also, it was aimed to analyze the way sociology is embedded within the literature and understand how sociology affects different genres of literature by choosing three distinct literary genres. The method used in this study is text reviewing. Every literary work in this study is evaluated within its genre while taking its‟ writer‟s life into consideration and the reflection of each work is thoroughly examined using literary dissection. The study is carried out by taking into account the relevance of the texts to the actual sociological events and phenomena throughout this paper and the imprint of the Turkish peasants between the years 1950 to 1960 in terms of literary context is tried to be observed. Ultimately, Marshall Aids‟ effects on the peasants are observed to be more negative than positive in terms of cultural and economic aspects.