Browsing by Author "Eser, Hazal"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Karanlık kişilik özelliklerinin çalışan bilgi saklama davranışına etkisinde sosyal değişim türü tercihi ve sosyal kimlik odağının düzenleyici rolü(Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Eser, Hazal; Kalemci Tüzün, İpekBu çalışma, öncelikli olarak karanlık üçlü kişilik özellikleri ile çalışan bilgi saklama davranışı arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu ilişkide kişinin sosyal değişim türü tercihi (anlaşmalı, karşılıklı, genelleşmiş) ve sosyal kimlik odağının(bireysel, ilişkisel, ortaklaşa) düzenleyici rolünü keşfetmek, ayrıca nitel araştırma ile ise çalışan bilgi saklama davranışının öncüllerinin keşfedilmesi amacıyla yapılmıştır. Görgül kısımda, sosyal kimlik ve sosyal değişim kuramları söylemleri çerçevesinde oluşturulan araştırma modelini test etmek için farklı sektör ve işkollarında çalışan 338 katılımcıdan oluşan bir örneklem grubundan veri toplanmıştır. Anket yöntemiyle toplanan veriler istatistiki programlar aracılığıyla analiz edilmiştir. Analizler sonucu elde edilen bulgular, karanlık kişilik özelliklerinin makyavelizm, narsizm ve psikopati boyutları ile bilgi saklama davranışı arasında aynı yönlü bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma aynı zamanda, sosyal değişim türlerinin düzenleyici ilişkisine dair karşılıklı değişim türü tercihi Makyavelist bireylerin bilgi saklama düzeylerini azaltırken, anlaşmalı sosyal değişim türü tercihi ise psikopati eğilimi olan bireylerin bilgi saklama düzeylerini arttırdığı bulgusunu ortaya koymuştur. Öte yandan bireysel ve ilişkisel kimlik odaklarının da Makyavelist ve psikopati eğilimine sahip bireylerin bilgi saklama düzeylerini düzenlediği çalışma bulgularındandır. Çalışmanın nitel araştırma kısmında ise on adet çalışanla görüşme yapılmış ve görüşmeler içerik analizi yoluyla incelenmiştir. This study was conducted primarily to examine the relationship between dark triad personality traits and knowledge hiding behavior and to explore the moderating role of employees’ preferred social exchange types (negotiated, reciprocal, generalized) and their social identity orientation (individual, relational, collaborative) in this relationship. The secondary purpose of this study is to explore the antecedents of employee retention behavior through qualitative research. In the empirical part, data were collected from a sample group of 338 participants working in different sectors and industries to test the research model created within the framework of social identity and social change theories. The data collected through the questionnaire method were analyzed through statistical programs. The findings obtained as a result of the analyses reveal that there is a same-directional relationship between the dimensions of Machiavellianism, narcissism and psychopathy of dark personality traits and employees knowledge hiding behavior. The study also revealed that reciprocal social exchange decreases the level of knowledge hiding levels of Machiavellian individuals, while the preference for negotiated social exchange increases the level of employees, with psychopathy tendencies knowledge hiding. On the other hand, it is one of the findings of the study that individual and relational identity foci moderate the knowledge hiding levels of employees with Machiavellian and psychopathy tendencies. In the qualitative research part of the study, ten employees were interviewed and the interviews were analyzed through content analysis.Item Socially Responsible Human Resource Management and Turnover Intention Relations: Does Employer Brand Matter?(2022) Eser, Hazal; Tuzun, Ipek KalemciSince high employee turnover rates have emerged as one of the main problems in the tourism sector, the aim of this paper is to examine the relationship between socially responsible human resource management (SR-HRM), employer brand and employee turnover intention. The paper also aims to investigate whether employees' employer brand perceptions moderate the relationship between SR-HRM and turnover intentions. An empirical study is conducted on hospitality sector. Quantitative research method is used by collecting questionnaires from 209 employees working in five-star hotels in Turkey. Based on the structural equation modelling the results of the study indicated that SR-HRM practices influenced employees' turnover intentions. Furthermore, interpreted organizational identity image (IOII), which is considered a sub -dimension of employer brand in the study, has a moderate effect on the relationship between the SR-HRM perceptions of employees and their turnover intentions. Major contribution of this research is that there is limited amount of research is available attempting to measure employer brand perceptions and considering the employer brand as moderating variable in the SR-HRM practices and employees' turnover intention link as well.