Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Atalay, Hayriye"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Thumbnail Image
    Item
    Evaluation of Hearing Loss in Pilots
    (2015) Atalay, Hayriye; Babakurban, Seda Turkoglu; Aydin, Erdinc; 0000-0001-5067-4044; 0000-0001-6864-7378; 29392000; AAI-8856-2021; AAJ-2379-2021
    Objective: High-intensity noise sources with an increase in air traffic and sudden changes in atmospheric pressure can cause hearing loss in pilots. The main goal of this research is to examine hearing loss due to age, the total flight hours and aircraft types and to evaluate the effects of personal conditions that can influence the hearing level. Methods: We examined the data of 234 Turkish pilots aged between 25 and 54 years who were examined due to the aviation Law for annual control from January 2005 to January 2014 at Baskent University Medical Faculty, Ankara Hospital. The audiometric results of the pilots were used. While 1, 2, 3, 4, 6, and 8 KHz were used for the airway threshold, 1, 2, and 4 KHz were used for the bone conduction threshold. Results: According to the data of the 234 pilots, there was a significant correlation between high-frequency hearing loss and the total flight hours and pilots' ages. The average hearing loss was higher, particularly in the left ear, in pilots using helicopters than in those using other aircraft types. There was no statistically significant correlation between hearing loss and diabetes, hypercholesterolemia, high blood pressure, anemia, obesity, and smoking. Conclusion: A significant cor-relation was observed between high frequency hearing loss and the total flight hours, pilots' age, and aircraft types in our study.
  • Thumbnail Image
    Item
    Pilotlarda işitme kayıplarının incelenmesi
    (Başkent Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2014) Atalay, Hayriye; Aydın, Erdinç
    Amaç: Hava trafiğindeki artışla birlikte havacılıktaki yüksek şiddetteki gürültü kaynakları ve ani atmosfer basınç değişiklikleri pilotlarda işitme kaybına neden olmaktadır. Çalışmamızın amacı; pilotlarda yaş, toplam uçuş saati ve uçak tipine göre arşiv kayıtlarından geriye dönük olarak işitmeyi etkileyen hastalıkları da (diyabet, hipertansiyon, Kollesterol yüksekliği, anemi, obezite, sigara alışkanlığı) değerlendirmeye alarak işitme kayıplarının incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Ocak 2005 / Ocak 2014 tarihleri arasında Sivil Havacılık kanunu gereği periyodik kontrolleri için Başkent Hastanesi’ne başvuran 25-54 yaş aralığında çalışma kriterlerine uyan 234 erkek pilot dosyası incelenmiştir. Pilotların odyometrik değerlendirmelerinde göz önüne alınan 1000 Hz, 2000 Hz, 3000Hz, 4000Hz, 6000Hz, 8000Hz frekanslarındaki saf ses hava yolu işitme eşikleri, 1000Hz, 2000Hz, 4000Hz saf ses kemik yolu işitme eşikleri incelendi. İşitme kaybı olarak değerlendirmeye alınacak eşikler (OSHA 1983, F1 tablosuna göre) belirlenmiştir. Gruplar arası her frekans için ortalama değerleri alınmıştır. Bulgular: Çalışmamızda elde edilen bulguların ortalama değerlerine göre yaş ve uçuş saatine göre yüksek frekanslarda işitme kaybı anlamlı çıkmıştır. Helikopter pilotlarının işitme kaybı ortalamaları diğer uçak tiplerine göre daha yüksektir. Helikopter pilotlarının işitme kaybı sonuçları sol kulak için daha yüksektir. Diyabet, Kolesterol, tansiyon, anemi, obezite ve sigara kullanma alışkanlığına göre işitme kaybı sonuçları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır. Sonuç: Bu çalışma ile esas olarak pilotlardaki işitme kayıplarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmamızın sonucunda yaş, uçuş saati, uçak tipinin özellikle yüksek frekanslı işitme kaybına neden olduğu gözlenmiştir. Aim:With an increasing trend of the air traffic in aviation, high noise levels of aircrafts and instant pressure drops in atmospheric conditions lead to severe hearing loss for pilots. The main goal of this research is to obtain hearing loss because of the total flight hours, age, types of aircrafts such as helicopter and jet and to evaluate the effects of some illnesses that influence the hearing level, namely: diabetes, hypertension and cholesterol, smoking habit, anemia, obesity. Method: 234 patient’s files that include the routine health control due to Aviation Law are used for this thesis. According to these files, all patients are pilot, male, among 25-54 ages. Also, whole data have been collected between January 2005 and January 2014. Audiometric tests and Biochemical analysis results that had been carried out were chosen for this research. As a result of audiometric tests, several frequencies such as 1 KHz, 2 KHz, 3 KHz, 4 KHz, 6 KHz and 8 KHz were used for airway threshold whereas 1 KHz, 2 KHz and 4 KHz were used for bone conduction threshold. According to OSHA 1983, thresholds which are perceived as hearing loss, accepted as mean values within the correction factors. Findings: According to 234 pilot’s data, there is a significant correlation between the high frequency hearing loss and the total flight hours and pilots’ages. Within the types of planes; the results are logical for left ears. For the chopper pilots; average hearing threshold is higher than other types of flyers. But, it can not be easily said that there is a relation between hearing loss and illnesses (such as; diabetes, hypertension and cholesterol, smoking habit, anemia, obesity). Conclusion: The goal of this research is to specify the level of hearing loss for pilots. As a result of this thesis, it is observed that there is a significant correlation vii between the high frequency hearing loss and total flight hours, pilot’s age and the type of plane.

| Başkent Üniversitesi | Kütüphane | Açık Bilim Politikası | Açık Erişim Politikası | Rehber |

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback
Repository logo COAR Notify