Hava aracı imalatında kullanılan kaldırma aparatlarının tasarımı için bir dinamik model kurulması ve analizi
Özet
Hava aracı imalatı esnasında yarı montaj halindeki parçaların bir sonraki imalat alanına taşınması ve/veya yönünün değiştirilmesi amacı ile tavan vinci ile birlikte kaldırma aparatları kullanılmaktadır.
Bu aparatlar hava aracı parçasının boyutu, şekli ve ağırlığı göz önünde bulundurularak tasarlanmakta ve her biri diğerlerinden farklılıklar gösterebilmektedir. Tasarım sırasında kaldırma/taşıma hızı, ivmesi vb. dinamik etkilerin göz önünde bulundurulmaması, kullanımda yükün dengesizleşmesine ve kontrol dışı istenilmeyen durumların yaşanmasına neden olabilmektedir.
Bu tez çalışmasında havacılık endüstrisinde kullanılan kaldırma aparatlarının tasarımı için bir yöntem geliştirilmeye çalışılmıştır. Bu yöntem ile hava aracı üretim alanında hava aracı yarı montaj parçalarının tavan vinci kullanılarak yerinden kaldırılması ve başka bir üretim aşamasının gerçekleştiği alana taşınmasının dinamik modeli Matlab Simscape Multibody ™ programı kullanılarak kurulması ve bu dinamik analizden elde edilen verilerin kaldırma aparatının sonlu elemanlar yöntemi ile yapısal analizinde girdi olarak kullanılması hedeflenmiştir.
Böylelikle bu tür aparatların tasarımında standartlaşma sağlanacak ve olası tasarım veya uygulama hatalarından kaynaklanabilecek istenmeyen durumların önüne geçilmiş olacaktır.
Lifting fixtures are used together with the overhead cranes to change the direction of a part or semi-assembled part to the next manufacturing site during the manufacturing processes of an aircraft or its parts.
These fixtures are designed by taking into account the size, shape and weight of the aircraft parts, which may differ from the others. During the design process, to prevent unexpected failure modes the designers or engineers have to take into account some considerations such as the dynamic effects like lifting / transporting speed, acceleration, etc., which may cause the load to become unstable in use and unwanted situations beyond control, may occur.
In this thesis, a method, which can be used for the design of lifting fixtures used in the aviation industry, has been developed.
To generate an input data from a model that includes moving Aircraft subassemblies to another production stage by using overhead crane a dynamic model is developed with Matlab Simscape Multibody ™ software for the structural analysis of the lifting fixtures using the finite element method. Thus, standardization will be achieved in the design of such fixtures and unwanted situations that may arise from possible design errors will be prevented.