Selim Soner, SütçüGökçe, Koç Onar2025-04-082024https://hdl.handle.net/11727/12750The current study aimed to investigate the impact of ARCS based vocabulary instruction with an online presentation tool on EFL students’ vocabulary achievement and motivation. The study employs a quasi-experimental research design. A 4-week intervention was planned to gather necessary data. 43 high school students studying at a state high school participated in the study. A pre-test as a vocabulary achievement test was applied to determine the vocabulary knowledge of students in both the experimental and the control groups before the intervention process began. The number of students in the experimental group was 21 and they were taught vocabulary with an online presentation tool for 4 weeks. The course design for the experimental group was prepared according to ARCS motivational model developed by Keller (1987). The control group, consisting of 22 students, learned the same vocabulary items with traditional methods, and ARCS model was not applied for this group’s lesson plan. After the intervention process ended, a post-test as a vocabulary achievement test and the Instructional Materials Motivation Survey, prepared by Keller (2010) and adapted into Turkish by Kutu and Sözbilir (2011) were implemented in both groups. The results of the study revealed that both groups’ vocabulary knowledge improved and there was not a significant difference between them. However, there was a significant difference between the motivation scores of these groups in favor of the experimental group. In conclusion, integrating ARCS model of motivational design with technology is significant to improve motivation of EFL students. Bu çalışma çevrim içi sunum araçları ile ARCS motivasyon tasarımı tabanlı kelime öğretiminin yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin kelime öğrenme başarısı ve motivasyonu üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmada yarı deneysel araştırma metodu kullanılmıştır. Veri toplamak amacıyla 4 haftalık bir deney süreci planlanmıştır. 43 lise öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Sürecin başında, öğrencilerin kelime bilgisi düzeylerini ölçmek amacıyla bir ön test uygulanmıştır. Sonrasında 21 kişiden oluşan deney grubu 4 hafta boyunca bir çevrim içi sunum aracı yoluyla kelime öğretimi görmüştür. Deney grubunun ders tasarımı Keller (1987) tarafında geliştirilen ARCS motivasyon modeline göre uyarlanmıştır. Kontrol grubu ise deney grubu ile aynı kelimeleri geleneksel yöntemlerle öğrenmişlerdir. ARCS modeli kontrol grubunda uygulanmamıştır. Her iki grup için de 4 hafta sonunda, öğrencilerin kelime bilgilerindeki değişimi belirlemek amacıyla son test ve ardından Keller (2010) tarafından geliştirilen ve Kutu ve Sözbilir (2011) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan Öğretim Materyalleri Motivasyon Anketi uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgulara göre her iki grubun da kelime bilgisinde gelişme olmakla beraber gruplar arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Ancak, motivasyon gelişimi açısından, deney grubu daha yüksek performans göstermiştir. Sonuç olarak bu çalışma, ARCS modeli ile teknoloji kullanımının öğrenci motivasyonunu iyileştirmede önemini vurgulamıştır.enInformation Communication TechnologiesOnline Presentation ToolsARCS Model of Motivational DesignVocabulary InstructionThe impact of ARCS-Based vocabulary instruction with an online presentation tool on efl students’ achievement and motivationThesis