Uzuner, Baran2025-10-172025https://hdl.handle.net/11727/13770Bu tez çalışmasında, elektrikli traktörlerde kullanılan elektrohidrolik valf kontrollü vites geçiş sistemlerinin mekanik parametreleri bazında iyileştirme yapılarak vites geçiş süresinin düşürülmesi amaçlanmıştır. Traktörlerde kullanılan şanzıman sistemlerinin, elektrik motorlarının anlık tork üretim karakteristiğiyle tam uyum sağlayıp sağlamadığı, özellikle vites geçiş senaryolarında hâlen net olarak ortaya konmamış bir mühendislik problemidir. Bu bağlamda, referans bir traktörde kullanılan elektrohidrolik valf yapısı MATLAB/Simulink ortamında modellenmiş; valf çapı, piston alanı ve sistem basıncı gibi temel mekanik parametreler sistematik olarak değiştirilerek performans analizleri gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında, referans bir traktörde kullanılan elektrohidrolik valf modeli MATLAB/Simulink ortamında oluşturulmuş; başlangıçta 757 ms olan vites geçiş süresi, yapılan mekanik optimizasyonlarla %76,4 oranında azaltılarak 178,53 ms seviyesine düşürülmüştür. Bu iyileştirme, sadece fiziksel parametreler üzerinde yapılan değişikliklerle; kontrol algoritması sabit tutularak gerçekleştirilmiştir. Bu tez, elektrikli traktörlerde elektrohidrolik vites geçiş sistemlerinin, geçiş süresi ve konfor gibi performans göstergelerinde anlamlı iyileştirmeler sağlanabileceğini ortaya koymaktadır. Bu yönüyle çalışma, gelecekteki akıllı tarım makinelerine yönelik önemli bir mühendislik altyapısı sunmaktadır. This thesis aims to reduce the gear shift duration in electric tractors by improving the mechanical parameters of electrohydraulic valve-controlled gear shifting systems. Whether the transmission systems used in tractors are fully compatible with the instantaneous torque generation characteristics of electric motors remains an unresolved engineering challenge, particularly in gear shift scenarios. In this context, the electrohydraulic valve structure used in a reference tractor was modeled in the MATLAB/Simulink environment. Key mechanical parameters such as valve orifice diameter, piston area, and system pressure were systematically modified to perform performance analyses. As part of the study, the baseline gear shift time of 757 ms in the reference model was reduced to 178.53 ms — a 76.4% improvement — solely through mechanical optimization, without altering the control algorithm. The findings of this thesis demonstrate that significant improvements in gear shift time and system stability can be achieved by hardware-based modifications (e.g., valve geometry, cylinder dimensions, system pressure) in electrohydraulic gear shift systems for electric tractors. Accordingly, this study contributes a valuable engineering foundation for the development of next-generation intelligent agricultural machinerytrVites Geçiş DinamiğiElektrikli Tahrikli Tarım AraçlarıElektrohidrolik Aktüatör SistemleriDinamik Sistem ModellemesiMATLAB/Simulink Tabanlı SimülasyonElektrikli traktör vites mekanizmalarında elektro-hidrolik valf tasarımı ile vites geçiş performansının iyileştirilmesiMaster Thesis