An investigation of elt teachers’ information and communication technologies (ict) self efficacy levels (a case of Libya)
Özet
This research aims to examine ELT teachers’ self-efficacy levels towards Information and Communication Technologies and the relation between their self-efficacy levels and demographic traits. The data was collected through a scale (a computer self-efficacy scale (CSES) during the 2021-2020 academic year. The data included items related to the use of ICT technologies with personal information about the participants. The study was conducted on 176 Libyan English language teachers in Zawia at Zawia University in Two Faculties (Faculty of Art and Faculty of Education). Descriptive statistics were used to analyze the data in SPSS program. The findings of this study show that the majority of teachers’ self-efficacy levels towards Information and Communication Technologies are at moderate level. Results further revealed that the relation between their self-efficacy level and demographic traits is significantly positive in terms of work experience, age, period of using computer and Internet. It can be concluded that duration of computer and internet use, experience and age play a vital role in teachers’ self-efficacy towards Information and Communication Technologies and the lack of such knowledge and skills decrease their self-efficacy levels and hinder it.
Bu araştırma, İngilizce öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine (BİT) yönelik öz-yeterlik düzeylerini ve öz-yeterlik düzeyleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler, 2020-2021 eğitim öğretim yılında bir ölçek (bilgisayar öz-yeterlik ölçeği (CSES) kullanarak toplanmıştır. Veriler, katılımcılarla ilgili kişisel bilgilerle birlikte BİT teknolojilerinin kullanımına ilişkin maddeleri içermektedir. Çalışma 176 Libyalı öğretmen üzerinde yürütülmüştür. Zawia Üniversitesi'nde iki fakültede (Sanat Fakültesi ve Eğitim Fakültesi) görev yapan İngilizce öğretmenleri üzerinde yürütülmüştür. SPSS paket programında betimsel istatistikler kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Öğretmenlerin çoğunun BİT düzeyleri orta düzeydedir. Bunun yanısıra sonuçlar, öğretmenlerin öz-yeterlik düzeyleri ile iş deneyimi, yaş, bilgisayar ve internet kullanım süresi gibi demografik özellikleri arasındaki ilişkinin de anlamlı düzeyde pozitif olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar öğretmenlerin BİT’e yönelik öz-yeterliklerinde bilgisayar ve internet kullanım süreleri, deneyim ve yaşın da hayati bir rol oynadığını ve bu konulardaki bilgi azlığı ve yetersizliinin öz-yeterlik düzeylerini azaltıp, engel olduğunu ortaya koymuştur.