Taktik tekerlekli araçlarda hidrostatik transmisyon modeli tasarim kriterleri ve hidromekanik transmisyon karşilaştirmasi
Özet
Hidrostatik Transmisyon (HST) teknolojisinin taktik tekerlekli araçlarda kullanılabilirliği ve alt sistem parçalarının seçim kriterleri incelenmiştir. Hidrostatik transmisyon modelinin taktik tekerlekli araçlarda çalışabilme koşulları ve hidrolik tasarım kriterleri belirtilmiştir. Hidromekanik Transmisyon (HMT) ve Hidrostatik Transmisyon’un, eşit güç ve aktarma organı elemanları kullanıldığında, çalışma verileri karşılaştırılmıştır. HMT ve HST transmisyon sistemlerinin alt komponentleri; MatLab Simulink paketi içerisinde bulunan SimHydraulics ve SimMechanics araçları ile modellenerek, aynı şartlar altında (Dizel Motor, Araç Yükü, Yol Senaryosu, İvmelenme Süresi v.b) karşılaştırmalarına yer verilmiştir. Roketsan bünyesinde 2019 yılında prototipi tamamlanan 8x8 Taktik Tekerlekli Araçta bulunan WEICHAI marka Dizel Motor ve Hidromekanik Transmisyon’un yine WEICHAI firması performans raporu da bu çalışmaya girdi sağlamıştır. İlgili aracın Dizel Motor ile Hidromekanik Transmisyon sağlayıcısı WEICHAI firması katalog verileri ve farklı yol koşullarındaki rapor çıktısı kullanılarak, yukarıda bahsi geçen program paketi ile mekanik simülasyon doğrulanmıştır. Aynı veriler Hidrostatik Transmisyon modeline girdi olarak kullanılmış ve hidrostatik bir model oluşturulmuştur. Çalışma çıktıları ve sonuçları neticesinde; Her iki sistemin aynı şartlar altında, belirli hız ve yükte karşılaşılan verimsel kayıplar ve HMT yerine HST’nin Taktik Tekerlekli Araçlarda hangi şartlarda, hangi tasarım kriterlerinde ve çalışma senaryolarında sisteme akuple edilebileceği belirlenmiştir.
The usability of Hydrostatic Transmission (HST) technology in tactical wheeled vehicles and the selection criteria of the sub-system components were examined. The conditions for the hydrostatic transmission model to work on tactical wheeled vehicles and hydraulic design criteria are specified. Working data of Hydromechanical Transmission (HMT) and Hydrostatic Transmission are compared when equal power and powertrain elements are used. Sub components of HMT and HST transmission systems; By modeling with SimHydraulics and SimMechanics vehicles in the MatLab Simulink package, comparisons are made under the same conditions (Diesel Engine, Vehicle Load, Road Scenario, Acceleration Time etc.). WEICHAI performance report of WEICHAI brand Diesel Engine and Hydromechanical Transmission in the 8x8 Tactical Wheeled Vehicle, whose prototype was completed in 2019 within Roketsan, also provided input for this study. Mechanical simulation was verified with the above mentioned program package using the Diesel Engine and Hydromechanical Transmission provider WEICHAI company catalog data and report output under different road conditions. The same data were used as input to the Hydrostatic Transmission model and a hydrostatic model was created. As a result of the study outputs and results; It has been determined that under the same conditions, both systems can be coupled to the system in terms of efficiency losses at specific speed and load and in which conditions, design criteria and working scenarios of HST instead of HMT.