Elektronik Noterlik İşlemleri
Özet
Kıta Avrupası noterleri, görev ve yetkileri kanunla tanımlanmış kamu görevlileridir. Temel işlevleri belgelendirme suretiyle hukukî güvenliği sağlamak ve anlaşmazlıkları önlemektir. Yeni mevzuat hükümleri, elektronik işlemler ve imza ile el yazısıyla atılan imzanın hukukî durumunu eşit hâle getirmiştir. Elektronik noterlik uygulaması ilk kez Noterlik Kanunu m. 198/A ile hukukumuza girmiştir. Elektronik İmza Kanunu ve ardından değiştirilen Noterlik Kanunu, uygun donanıma sahip noterlerin belirlenen işlemleri elektronik ortamda yapmasına imkân tanımıştır. Elektronik noterlikte noter, güvenli elektronik imzasını, öngörülen resmî kayıt sistemi üzerinde kullanarak elektronik belgeye resmiyet kazandırır. Elektronik noterlik birçok hukukî işlemde noterin uzaktan noterlik yapması anlamına gelmemektedir. Çoğu noterlik işleminde hâlâ ilgililerin ve noterin, senedin imzası sırasında fizikî olarak hazır olması gereklidir. Bu şekilde noter, işlemin hukukî etkileri ve sonuçları hakkında ilgilileri aydınlatabilir ve ilgililer, işlemin hukukî etkilerini tam olarak anlayıp değerlendirebilir. Noter, elektronik imzalı resmî noter belgesini ve diğer tüm elektronik noterlik belgelerini muhafaza etmelidir. Ayrıca elektronik noterlik işlemi yapan noter, ilgililerin kişisel verilerini kaydetmeli ve muhafaza etmelidir.