Show simple item record

dc.contributor.advisorUluşan, Ahmet Remzi
dc.contributor.authorAras, Mihriban Müge
dc.date.accessioned2024-10-09T08:22:31Z
dc.date.available2024-10-09T08:22:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11727/12334
dc.description.abstractThis study aims to investigate the effects of collaborative learning on the autonomy of prep school students from the teachers’ perspective. Mixed-method approach was applied for this study. The participants of this study consisted of 71 instructors who worked at the prep school of a foundation university. They participated in this study by completing the survey online and attending the interview sessions. For the quantitative data, the Likert scale questionnaire was taken by the survey of Borg and Al-Busaidi (2012). The questionnaire has 37 questions and the 5 options of 1=strongly agree, 2=agree, 3=neutral, 4=disagree and 5=strongly disagree. The Statistical Packages for Social Science (SPSS) was used to analyze the data collected and generate participant scores. For the qualitative data, 10 volunteer instructors were interviewed to obtain more specific, deep and detailed knowledge and perspective about the effects of collaborative learning on the autonomy of prep-school students. For the interview, open-ended questions were asked to understand their consideration for the effects of learner autonomy on prep school students and the effects of collaborative learning on prep school students’ autonomy. The results of this study showed that learner autonomy has positive effects for the prep school students and collaborative learning has a huge impact on promoting autonomy for the learners at prep school. The instructors stated that autonomous learners are more likely to be more successful through an English language learning journey. They also indicated that learner autonomy can be promoted and fostered better with collaborative activities such as pair-work, group work and shared tasks. Bu çalışma, işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini öğretmenlerin bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için karma yöntem yaklaşımı uygulanmıştır ve çalışmanın katılımcılarını bir vakıf üniversitesinin hazırlık okulunda görev yapan 71 okutman oluşturmaktadır. Okutmanlar anketi çevrimiçi doldurarak ve görüşme oturumlarına katılarak bu çalışmaya katıldılar. Nicel veriler için, Borg ve Al-Busaidi'nin (2012) araştırması ile Likert ölçekli anket benimsenmiştir. Anket 37 sorudan oluşmaktadır ve 1=kesinlikle katılıyorum, 2=katılıyorum, 3=nötr, 4=katılmıyorum ve 5=kesinlikle katılmıyorum olmak üzere 5 seçenek bulunmaktadır. Toplanan verileri analiz etmek ve katılımcı puanlarını oluşturmak için Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paketler (SPSS) kullanıldı. Nitel veriler için, işbirlikli öğrenmenin hazırlık sınıfı öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkileri hakkında daha spesifik, derin ve ayrıntılı bilgi ve bakış açısı elde etmek için 10 gönüllü okutman ile görüşülmüştür. Görüşme için, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri üzerindeki etkilerini ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini anlamak için açık uçlu sorular sorulmuştur. Bu çalışmanın sonuçları, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri için olumlu etkileri olduğunu ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencileri için özerkliği geliştirmede büyük bir etkisi olduğunu göstermiştir. Eğitmenler, otonom öğrenenlerin İngilizce dilini öğrenme yolculuğunda başarı oranının yüksek olduğunu belirtti. Ayrıca ikili çalışma, grup çalışması ve paylaşılan görevler gibi işbirlikçi etkinliklerle öğrenen özerkliğinin destekleyebileceğini ve teşvik edilebileceğini belirtmişlerdir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBaşkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectlearner autonomyen_US
dc.subjectcollaborative learningen_US
dc.subjectself-disciplineen_US
dc.subjectself-controlen_US
dc.subjectselfawarenessen_US
dc.titleThe effects of collaborative learning on the autonomy of university preparatory school studentsen_US
dc.typemasterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record