Haute couture giysi tüketim davranışlarındaki talebin arttırılmasına yönelik bir araştırma
Abstract
Haute Couture 19. yüzyılda Charles Frederick Worth’ün Fransa’da başlattığı bir akım olarak ortaya çıkmıştır. 19. yüzyıl burjuvasının özel günlerde ve partilerde daha farklı ve daha seçkin elbiseler giymek istemesi ile doğmuştur. Pahalı kumaşların kullanıldığı özel tasarım olarak üretilmektedir. Dikilmiş, özel el yapımı kişiye özel giysi üretimidir. 1945’te revize edilen Haute Couture standartlarının artan maliyetler ve günümüzdeki şartlara uygun olabilmesi için değiştirilmesi talep edilmiştir.
Günümüzde Haute Couture’ün geldiği son durum analiz edildiğinde, hazır giyim karşısında Haute Couture kullanımının azalması, küreselleşen dünyada hızlı alışveriş, internet üzerinden alışveriş gibi olguların ortaya çıktığı görülmektedir. Son dönemde Covid-19 salgınının da etkisiyle internetin kullanım alanlarının genişlemesi, internet ve e-ticaret platformları üzerinden alışverişin artması gibi faktörler de Haute Couture üzerinde olumsuz bir etki yaratmıştır. Bu çalışma, Sanayi Devrimi’nden günümüze kadar olan dönemde moda endüstrisi ve Haute Couture üzerine bilgi vererek, Haute Couture’e olan ilginin azalmasına çözüm önerileri getirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Kavramsal açıklama ve analizlerin ardından, gerçekleştirilen 18 soruluk anket çalışması ile birlikte bu iki taramanın birleştirilmesi ve önerilerin sunulması gerçekleştirilmiştir. Uygulanan anket çalışması, SPSS paket programı kullanılarak yapılan frekans analizlerine ve yorumlarına dayanmaktadır.
Haute Couture emerged in the 19th century as a movement started by Charles Frederick Worth in France. It was born when the 19th century bourgeois wanted to wear different and more elegant dresses on special occasions and parties. It is produced as a special design using expensive fabrics. It is the production of sewn, custom handmade personalized clothing. It was demanded that the Haute Couture standards, which were revised in 1945, be changed in order to be suitable for increasing costs and today's conditions.
When the latest situation of Haute Couture is analyzed today, it is seen that the decrease in the use of Haute Couture against ready-made clothing, fast shopping in the globalizing world, and online shopping have emerged. Factors such as the expansion of the usage areas of the internet and the increase in shopping over the internet and e-commerce platforms have also had a negative impact on Haute Couture. This study was carried out to provide information on the fashion industry and Haute Couture from the Industrial Revolution to the present, and to offer solutions to the decrease in interest in Haute Couture. After the conceptual explanation and analysis, together with the 18-question survey, these two surveys were combined and suggestions were presented. The applied survey is based on frequency analyzes and comments made using the SPSS package program.