Küçük ve orta büyük işletmelerde kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik raporlaması önerisi
Abstract
Kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilir kalkınma paralel olarak önemli birer
kavram olmakla kalmamış, iş hayatı için de vazgeçilmez olmuştur. İşletmeler için
küresel bir değer yaratabilmenin yolu olarak görülen sürdürülebilirlik iş stratejilerine
ve günlük iş faaliyetlerine entegre edilmeye başlanmıştır.
Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler ülke ekonomilerinde %98 oranında temsil
edilmektedir. Küçük işletmelerin yerine bakıldığında uluslararası işletmelere göre
oldukça yüksek oranda yer tuttuğu görülmektedir. Ancak küçük işletmelerin
ekonomilerdeki bu büyük rollerine karşı sürdürülebilirliğe sınırlı olarak katıldıkları
gözlemlenmektedir.
Küçük işletmelerin sürdürülebilirliğe sınırlı katılımlarına sebep olarak yetersiz
finansal kaynaklar, bilgili ve tecrübeli personel eksikliği, yetersiz kurumsallaşma ve
yetersiz imaj yönetimi gibi eksiklikler sayılabilir. Ancak küçük işletmelerin gelecek
kuşakları da gözeterek faaliyetlerine devam etmeleri en az uluslararası işletmeler kadar
hayatidir. Bu sebeple küçük işletmelerin sürdürülebilirlik küresel değer zincirine dâhil
edilmesi oldukça önemlidir.
Küçük işletmelerin bilinçlendirilmesi, sürdürülebilirlik raporlamasının yarattığı
fırsatlardan yararlanması öncelikli amaçtır. Ayrıca küçük işletmeler için uygulanabilir
sürdürülebilirlik standartları oluşturulması nihai hedeftir. Bu tezin amacı küçük
işletmelerin sürdürülebilirlik uygulamalarını incelemek ve sürdürülebilirlik
raporlamasının nasıl olması gerektiğiyle ilgili önerilerde bulunmaktır.
Corporate social responsibility and sustainable development have not only been
important concepts in parallel, but have also become indispensable for business life.
Sustainability, which is seen as a way to create a global value for businesses, has begun
to be integrated into business strategies and daily business activities.
Small and medium-sized enterprises are represented by 98% in national economies.
When we look at the place of small enterprises, it is seen that they have a very high
place compared to international enterprises. However, it is observed that small
businesses participate in sustainability on a limited basis despite their large role in the
economy.
Inadequate financial resources, lack of knowledgeable and experienced personnel,
insufficient institutionalization and inadequate image management can be counted as
the causes of limited participation of small businesses in sustainability. However, it is
as vital as international businesses for small businesses to continue their activities by
considering future generations. For this reason, it is very important to include small
businesses in the sustainability global value chain.
The primary objective is to raise awareness of small businesses and to benefit from the
opportunities created by sustainability reporting. In addition, establishing viable
sustainability standards for small businesses is the ultimate goal. The aim of this thesis
is to examine the sustainability practices of small businesses and to make suggestions
about how sustainability reporting should be.