The effects of collaborative learning on the autonomy of university preparatory school students
Abstract
This study aims to investigate the effects of collaborative learning on the autonomy
of prep school students from the teachers’ perspective. Mixed-method approach was applied
for this study. The participants of this study consisted of 71 instructors who worked at the
prep school of a foundation university. They participated in this study by completing the
survey online and attending the interview sessions. For the quantitative data, the Likert
scale questionnaire was taken by the survey of Borg and Al-Busaidi (2012). The
questionnaire has 37 questions and the 5 options of 1=strongly agree, 2=agree, 3=neutral,
4=disagree and 5=strongly disagree. The Statistical Packages for Social Science (SPSS) was
used to analyze the data collected and generate participant scores. For the qualitative data,
10 volunteer instructors were interviewed to obtain more specific, deep and detailed
knowledge and perspective about the effects of collaborative learning on the autonomy of
prep-school students. For the interview, open-ended questions were asked to understand
their consideration for the effects of learner autonomy on prep school students and the
effects of collaborative learning on prep school students’ autonomy.
The results of this study showed that learner autonomy has positive effects for the
prep school students and collaborative learning has a huge impact on promoting autonomy
for the learners at prep school. The instructors stated that autonomous learners are more
likely to be more successful through an English language learning journey. They also
indicated that learner autonomy can be promoted and fostered better with collaborative
activities such as pair-work, group work and shared tasks.
Bu çalışma, işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki
etkilerini öğretmenlerin bakış açısıyla incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için karma
yöntem yaklaşımı uygulanmıştır ve çalışmanın katılımcılarını bir vakıf üniversitesinin
hazırlık okulunda görev yapan 71 okutman oluşturmaktadır. Okutmanlar anketi çevrimiçi
doldurarak ve görüşme oturumlarına katılarak bu çalışmaya katıldılar. Nicel veriler için,
Borg ve Al-Busaidi'nin (2012) araştırması ile Likert ölçekli anket benimsenmiştir. Anket 37
sorudan oluşmaktadır ve 1=kesinlikle katılıyorum, 2=katılıyorum, 3=nötr, 4=katılmıyorum
ve 5=kesinlikle katılmıyorum olmak üzere 5 seçenek bulunmaktadır. Toplanan verileri
analiz etmek ve katılımcı puanlarını oluşturmak için Sosyal Bilimler için İstatistiksel
Paketler (SPSS) kullanıldı. Nitel veriler için, işbirlikli öğrenmenin hazırlık sınıfı
öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkileri hakkında daha spesifik, derin ve ayrıntılı bilgi ve
bakış açısı elde etmek için 10 gönüllü okutman ile görüşülmüştür. Görüşme için, öğrenen
özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri üzerindeki etkilerini ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık
okulu öğrencilerinin özerkliği üzerindeki etkilerini anlamak için açık uçlu sorular
sorulmuştur.
Bu çalışmanın sonuçları, öğrenen özerkliğinin hazırlık okulu öğrencileri için
olumlu etkileri olduğunu ve işbirlikli öğrenmenin hazırlık okulu öğrencileri için özerkliği
geliştirmede büyük bir etkisi olduğunu göstermiştir. Eğitmenler, otonom öğrenenlerin
İngilizce dilini öğrenme yolculuğunda başarı oranının yüksek olduğunu belirtti. Ayrıca ikili
çalışma, grup çalışması ve paylaşılan görevler gibi işbirlikçi etkinliklerle öğrenen
özerkliğinin destekleyebileceğini ve teşvik edilebileceğini belirtmişlerdir.