Perceptions of students about language learning advising program: A case study
Özet
The present study seeks to reveal the perceptions of students in an English preparatory school regarding the effectiveness of the Learning Advisory Program (LAP) at a state university. Specifically, the study aims to investigate the efficacy of the LAP in terms of motivation, language learning strategies, goal-setting practices, and academic success. This is a case study carried out with mixed-method research. In the current study, both quantitative and qualitative data were collected from intermediate-level students who took advising sessions for 12 weeks offered by LAP Clubs in the LAP at a state university. The participants in the quantitative phase of the study were 50 students who voluntarily participated in the advising sessions twice a week for 12 weeks. In the qualitative phase of the study, eleven of the participants were interviewed by the researcher. The data collection tools were the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ), one-to-one interviews, and the achievement scores of the participants. The quantitative data were analyzed by using descriptive statistics. The questionnaire was conducted twice; before and after taking the advising sessions. The quantitative data results revealed that the LAP has increased the students’ motivation level, improved their goal-setting practices, and enhanced their language learning strategies to some extent. Similarly, the results of the content analyses of the qualitative data revealed that the students’ perceptions related to LAP were positive as they found it helpful for developing their motivation, setting goals, and determining learning strategies. On the other hand, according to the academic scores of participants at the end of sessions, it cannot be claimed there is a direct impact of advising sessions on the learners’ academic success and these findings cannot be generalized. The study ends with recommendations for further research and practice.Bu araştırma, bir devlet üniversitesindeki Öğrenme Danışmanlığı Programının (ÖDP) etkililiğine ilişkin İngilizce hazırlık okulundaki öğrencilerin algılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Özellikle bu çalışma, ÖDP'nin motivasyon, dil öğrenme stratejileri, hedef belirleme uygulamaları ve akademik başarı açısından etkinliğini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma karma yöntem araştırmasıyla ilişkili bir vaka çalışmasıdır. Çalışmada bir devlet üniversitesindeki ÖDP kulüpleri tarafından 12 hafta boyunca danışmanlık alan dil öğreniminde orta düzeydeki öğrencilerden hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel aşamasındaki 50 katılımcı, 12 hafta boyunca gönüllü olarak haftada iki kez danışmanlık almıştır. Araştırmanın nitel aşamasında ise 11 katılımcı ile araştırmacı tarafından birebir görüşme yapılmıştır. Veri toplama araçları, Motive Edilmiş Öğrenme Stratejileri Anketi (MEÖSA), mülakatlar ve başarı puanlarıdır. Çalışmadaki nicel veriler, tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. MEÖSA danışmanlık seansları almadan önce ve danışmanlık seansları aldıktan sonra iki kez yapılmıştır. Nicel veri sonuçları, ÖDP seanslarının öğrencilerin motivasyon düzeylerini arttırdığını, hedef belirleme uygulamalarını iyileştirdiğini ve bir dereceye kadar dil öğrenme stratejilerini geliştirdiğini ortaya koymuştur. Benzer şekilde, nitel verilerin içerik analizlerinin sonuçları, öğrencilerin ÖDP seanslarının motivasyonu arttırma, hedef belirleme ve öğrenme stratejilerini belirleme açısından yararlı bulduklarını ve algılarını olumlu olarak etkilediğini ortaya koymuştur. Diğer yandan, danışmanlık oturumlarının sonunda katılımcıların akademik puanları incelendiğinde, danışmanlık seanslarının katılımcıların akademik başarısı üzerinde doğrudan bir etkisinin olduğu sonucu genellenebilir bir sonuç değildir. Çalışma, daha kapsamlı araştırma ve uygulamalara yönelik önerilerle sona ermektedir.