Examining the relationship between foreign language enjoyment and public speaking anxiety among the Turkish efl learners
Abstract
With the increasing of students who like to learn English language as English foreign language, it is necessary to discover the difficulties which may affect negatively on learning process, for example, speaking, feeling anxiety and enjoyment which may negatively affect EFL second language learning during the class one of these difficulties which are reported as the main problem to students in their learning is anxiety. The current study examines the relationship between foreign language enjoyment and public speaking anxiety among Turkish EFL students. The participants of the study are undergraduate students in Baskent University in English Language Department. Quantitative statistical data analyses were applied to examine foreign language enjoyment and public speaking class anxiety. The results of the study showed that there is a medium positive correlation between students’ performance and FL enjoyment. In addition, there is a negative correlation between feeling anxiety and FL enjoyment to a moderate negative relationship between FL classroom anxiety and FL enjoyment. Furthermore, there is a strong positive correlation between students’ perceptions and FL enjoyment. Finally, our study showed that there is a moderate negative correlation between barriers and FL enjoyment.
İngilizceyi olarak öğrenmeyi seven öğrencilerin artmasıyla birlikte, birinci sınıfta EFL ikinci dil öğrenimini olumsuz etkileyebilecek konuşma, kaygı ve keyif alma gibi öğrenme sürecini olumsuz etkileyebilecek zorlukların keşfedilmesi gerekmektedir. Öğrencilerin öğrenmelerinde temel sorun olarak bildirilen bu güçlüklerden biri de kaygıdır. Mevcut çalışma, yabancı dilden keyif alma ve topluluk önünde konuşma kaygısı arasındaki ilişkiyi İngilizceyi İngilizce dilinden çeviren Türk öğrenciler arasında incelemektedir. Araştırmanın katılımcıları Başkent Üniversitesi İngiliz Dili Bölümü lisans öğrencileridir. Yabancı dil zevkini ve topluluk önünde konuşma sınıf kaygısını incelemek için nicel istatistiksel veri analizleri uygulandı. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin performansı ile FL keyfi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğunu göstermiştir. Ek olarak, yabancı dil sınıf kaygısı ve yabancı dilden alınan keyif arasında orta düzeyde negatif bir ilişki ile kaygı duygusu ile yabancı dilden alınan keyif arasında negatif bir ilişki vardır. Ayrıca, öğrencilerin algıları ile FL keyfi arasında güçlü bir pozitif ilişki vardır. Son olarak, çalışmamız engeller ve FL keyfi arasında orta derecede negatif bir ilişki olduğunu göstermiştir.