Linguistik ve paralinguistik ipuçlarını kullanarak sesten duygu çıkarımında koklear implant kullanan okul çağı çocuklarının normal işiten akranları ile karşılaştırılması
Özet
Bu çalışmada normal işiten ve koklear implant kullanan çocukların, linguistik ve
paralinguistik ipuçlarını kullanarak ses tonundan duygu çıkarım becerisi
araştırılmıştır. Çalışmaya 20 koklear implantlı ve 40 normal işiten okul çağı çocuk
katılmış ve tüm veriler ebeveynleri bilgilendirilmiş onam formunu imzalayan
çocuklardan toplanmıştır.
Duygu tanıma becerisinin değerlendirilmesi için resimli kartlar hazırlanmıştır. Bu
resimli kartlar, 6 temel (sinirli, iğrenç, korku, mutluluk, üzüntü, şaşırmak) ve 2 tane
çeldirici duygu durumunun (utanmak ve kibirli) canlandırılması ile oluşturulmuştur.
Linguistik ve paralinguistik ipuçlarını kullanarak ses tonundan duygu durum
çıkarımı için, içerik bağımlı ve içerik bağımsız cümleler bir klinik psikolog ve bir
profesyonel tiyatro sanatçısı tarafından 7-12 yaş aralığı göz önünde bulundurularak
hazırlanmıştır.
Gruplar arası farklılık analizleri için Pearson Ki Kare Testi kullanılmış, gözelerdeki
beklenen yüzde değeri 5’ten küçük olduğu durumlarda Fisher’ın Kesin Testi p
değerleri elde edilmiştir. Grup içi farklılık analizleri için Mc Nemar Testi
kullanılmıştır. Verilerin analizinde, SPSS 15.0 istatistik paket programı
kullanılmıştır.
Koklear implant kullanan 7 ile 12 yaş arası okul çağı çocuklarının linguistik ve
paralinguistik ipuçları kullanarak sesten duygu durum çıkarımında, normal işiten
akranları ile karşılaştırılmasının amaçlandığı bu araştırmanın sonucunda, çalışmaya
katılan tüm çocukların resimli kartlarda gösterilen yüz ifadelerini tanıdığı, yani
görsel ipuçlarını kullanarak duyguları anlamada ve ayırt etmekte sorun yaşamadığı
ancak linguistik ve/veya paralinguistik ipuçlarını kullanarak, ses tonundan duygu
durum çıkarımında gruplararasında fark olduğu bulunmuştur.Araştırma sonuçları normal işiten çocukların ses tonundan duyguları tanımada
koklear implant kullanan çocuklardan daha başarılı olduğunu ve koklear implant
kullanan çocukların cümle içeriğini sesten duyguyu tanıyabilmek için bir ipucu
olarak kullanamadığını göstermektedir.
The aim of the present study find out ability of mood inference from voice by using
the linguistic and paralinguistic cues of implanted children. Twenty children with
cochlear implant and 40 normal hearing school aged children participated to study
and all of data were collected from children whose parents signed out informed
consent form.
The six facial expression cards portraying six basic emotions (anger, happiness,
surprise, sadness, fear and disgust) and two distractor emotions (shame and
contempt) were prepeared. Age relevant context dependent and context independent
sentences were prepeared. Both expression cards and sentences were used to evaluate
the ability of mood inference from voice.
Pearson Chi Square Test was used for the differences between group analysis, and
when the expected percentage of cells were lower than 5%, p values of Fisher’s
Exact Test were concluded. Mc Nemar Test was used for intra-group difference
analysis. SPSS 15.0 Statistic Package Programme was used for the data analysis.
The result of the study revealed that children with normal hearing were more
succesful at identifying the emotions through voice than children with cochlear
implant, and children with cochlear implant were not able to use context to identify
the inferencing mood from voice.