İzleyicilerin kültürel değerleri ve liderliğe duydukları ihtiyaç
Özet
Bu arastırmada liderlik boyutlarının ötesinde, genel olarak liderliğin öneminin izleyicilerin
kültürel değerlerine göre farklılasıp farklılasmadığı arastırılmıstır. Kuramsal çerçevede bir
takım kültürel değerlerin izleyicilerin liderliğe duydukları ihtiyacı arttıracağı bu sebeple de
o bireyler açısından liderlik davranısları ile is tutumları arasındaki iliskinin daha güçlü
olacağı yol amaç kuramından ve kültürler arası farklılasma yazınından hareketle öne
sürülmüstür. Arastırmada sektörler ve meslek grupları arası 531 beyaz yakalı çalısandan ve
77 yöneticiden veri toplanmıstır. Toplanan veriler SPSS programı yardımı ile hiyerarsik
regresyon yöntemi ile analiz edilmis ve kültürün liderlik davranısları ile yöneticiye ve
örgüte yönelik is tutumları iliskisini biçimleyip biçimlemediği ve bu biçimleyici etkiye
bireylerin görev ve iliski odaklı liderliğe duydukları ihtiyacın aracılık yapıp yapmadığı
arastırılmıstır. Arastırma sonucunda kültürel değerlerin liderlik ve is tutumları arasındaki
iliskiyi biçimlediği fakat liderliğe duyulan ihtiyacın bu etkiye aracılık yapmadığı
gözlemlenmistir. Öte yandan ise bazı kültürel değerlerin bireylerdeki liderliğe duyulan
ihtiyacı bu arastırmanın öngördüğü doğrultuda etkilediği bulgulanmıstır. Bu sonuç da bize
liderliğe duyulan ihtiyacın liderlik davranısları ile sonuçları arasındaki iliskiyi
biçimleyecek kadar önemli bir güdü olmadığını belki de daha önemli ve kültür tarafından
etkilenen baska güdüsel faktörlerin bu iliskileri biçimlemek konusunda etkili olduğu
sonucunu vermektedir. Bu bulgulardan hareketle bu arastırma, gelecekte yapılacak
kültürler arası liderlik arastırmalarında özellikle önerilen iliskilerin hangi mekanizmalar
aracılığı ile gelistiğinin doğrulanabilmesi ve önerilen sekilde olup olmadığının test
edilmesi açısından önemli olduğunu vurgulamıstır.
In this study, whether the importance of leadership differs with regard to follower cultural
values has been investigated. In this research, by building on the cultural value literature
and path-goal theory of leadership, it is proposed that the cultural values will increase the
need for leadership of individuals and this will in turn increase the strength of the effect of
leadership behaviors on work attitudes. Data was collected from a cross functional, crossorganizational
sample of 531 white collar employees and 77 managers. Hierarchical
regression was applied by SPSS 16 to assess whether the cultural values moderates the
impact of leader behaviors on work attitudes and whether need for task oriented and
relationship oriented leadership mediates this moderating effect. As a result of this
research, it was observed that the cultural values moderates the relationship between the
leadership behaviors and work attitudes, however it was also observed that need for task
and relationship oriented leadership did not mediate this effect. On the other hand, it was
also found that cultural values affect the need for task and relationship oriented leadership
of individuals in the predicted direction by the theoretical framework offered by this study.
This result reveals that, need for task and relationship oriented is not a significant
motivator enough to affect the relationship between culture leadership behaviors and work
attitudes and possibly more strong motivators stemming from cultural values are more
effective in moderating these relationships. Basing on the findings, this research concludes
that, later cross-cultural leadership studies should investigate the mechanisms that culture
moderates the leadership in order to validate that the culture affects the leadership
behaviors through proposed mechanisms.