The investigation of the perceptions of senior year pre-service ELT students towards the effectiveness of lecturers at üniversities
Özet
The purpose of this study was to investigate the perceptions of senior-year pre-service ELT
students (also known as pre-service EFL teachers) towards the effectiveness of their lecturers
considering their genders. 104 pre-service EFL teachers from different universities studying
English Language Teaching in Ankara, Turkey and 9 lecturers from different universities in
Ankara, Turkey participated in this study. Data from pre-service EFL teachers were collected
through questionnaires and from lecturers with structured interviews. The results showed
that male pre-service EFL teachers’ perceptions of lecturers in terms of gender did not show
any significant difference between female and male lecturers. However, female pre-service
EFL teachers gave higher scores to their male lecturers for several items. In terms of
effectiveness and student expectations, male lecturers obtained a lower score among preservice
EFL teachers for showing interest and making learning fun although they stated that
they are curious about their students' backgrounds and interests, and they have the intention
of making classes more enjoyable. Nevertheless, they added that they make an effort to
incorporate effective communication into their lessons and they were given more credit for
having strong communication abilities. Both male and female lecturers obtained lower
scores for flexibility from pre-service EFL teachers despite their assurances that they
incorporate a variety of activities and tailor their schedules and syllabi to the needs and
expectations of their students as well as the course material. Additionally, female lecturers
were given a lower score despite claiming that they solicit student feedback to help them
develop their classes or syllabi and that they are open to constructive criticism. As they also
mentioned that they are interested in their students' needs, interests, and backgrounds, they
obtained a higher score for actively listening to students. Regarding the questionnaire and
interview data, pre-service EFL teachers gave similar scores for several items to both male
and female lecturers, and the lecturers’ claims showed that they impose effective teaching
into their classes, which showed that there is no relationship between gender and teaching
effectiveness. However, the differences among the scores they obtained for some of the items
showed that gender and teaching effectiveness have a relationship.Bu çalışmanın amacı, İngilizce Öğretmenliği Bölümü son sınıf öğrencilerinin (hizmet öncesi
İngilizce öğretmenleri olarak da bilinirler) öğretim elemanlarının etkililiğine ilişkin
algılarını öğretim elemanlarının cinsiyetleri esas alınarak araştırmaktı. Bu çalışmaya
Ankara'da farklı üniversitelerin İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nde okuyan 104 hizmet
öncesi İngilizce öğretmeni ve Türkiye'nin Ankara ilindeki farklı üniversitelerden 9 öğretim
elemanı katılmıştır. Hizmet öncesi İngilizce öğretmenlerinden veriler anketler yoluyla,
öğretim elemanlarından ise yapılandırılmış röportajlar ile toplanmıştır. Sonuçlar, erkek
hizmet öncesi İngilizce öğretmenlerinin, öğretim elemanlarına ilişkin algılarının kadın ve
erkek öğretim elemanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığını göstermiştir. Bununla
birlikte kadın hizmet öncesi İngilizce öğretmenleri erkek öğretim elemanlarına belirli
konularda daha yüksek puanlar vermiştir. Etkililik ve öğrenci beklentileri açısından erkek
öğretim elemanları, öğrencilerinin geçmişlerine ve ilgi alanlarına ilgili olduklarını ifade
etmelerine ve dersleri daha eğlenceli hale getirmek istediklerini dile getirirken, öğrencilere
ilgi gösterme ve öğrenmeyi eğlenceli hale getirme konusunda daha düşük puan almışlardır.
Öte yandan, etkili iletişimi derslerine dâhil etmek için çaba harcadıklarını ve güçlü iletişim
becerilerine sahip olduklarını belirtirken, hizmet öncesi İngilizce öğretmenleri tarafından da
bu konuda daha fazla puan almışlardır. Hem erkek hem de kadın öğretim elemanları, çeşitli
etkinliklere yer verdiklerine ve ders izlencelerini ve programlarını, ders materyallerinin yanı
sıra öğrencilerinin ihtiyaç ve beklentilerine göre düzenlediklerini belirtmelerine rağmen,
hizmet öncesi İngilizce öğretmenlerinden esneklik konusunda daha düşük puanlar
almışlardır. Ayrıca kadın öğretim elemanları, derslerini ve ders izlencelerini geliştirmek için
öğrencilerden geri bildirim aldıklarını belirtirken, yapıcı eleştirilere açık olma konusunda
daha düşük puan almışlardır. Öğrencilerinin ihtiyaçları, ilgi alanları ve geçmişleriyle
ilgilendiklerini de belirten kadın öğretim elemanları, öğrencileri aktif olarak dinleme
konusunda daha yüksek puan almışlardır. Anket ve görüşme verileri bir arada
incelendiğinde, hizmet öncesi İngilizce öğretmenlerinin hem erkek hem de kadın öğretim
elemanlarına çeşitli maddeler için benzer puanlar vermeleri ve öğretim elemanlarının
röportaj sorularına verdikleri cevaplar, cinsiyet ve öğretim etkinliği arasında bir ilişki
olmadığını gösterirken, bazı maddeler için aldıkları puanlar arasındaki farklılıklar cinsiyet
ile öğretim etkinliği arasında bir ilişki olduğunu göstermiştir.