dc.description.abstract | nsaat sektörünün milletlerarası rekabete açılması ve özellikle kalkınmakta olan
ülkelerde gerçeklesen büyük insaat projeleri, gerek malî kaynak temini gerek teknolojik
yetersizlik bakımından, farklı devletlere mensup tarafları bir araya getirmektedir. Böylece
insaat sözlesmeleri birden fazla hukuk sistemi ile baglantılı hale gelmektedir. Bu nedenle,
taraflar, teknik, hukuk, örf ve adet açısından görüs ve anlayıs birligine sahip
bulunmamakta, bu da milletlerarası insaat iliskilerinde birçok hukukî sorunun ortaya
çıkmasına neden olmaktadır.
nsaat sözlesmelerinin karmasık yapısı ve teknik özelliklerinin fazla olması,
uygulamada insaat sözlesmelerinin standart kurallar üzerine oturtulmasına neden olmustur.
Bu standart kurallar arasında en çok tercih edileni, Müsavir Mühendisler Uluslararası
Federasyonu (Fédération Internationale des Ingénieurs Conceils, FIDIC) Kuralları’dır. Bu
nedenle, tarafların aralarındaki insaat sözlesmesini FIDIC Kuralları’nı esas alarak
düzenlemeleri durumunda, taraflara tanınan irade serbestîsi prensibi dâhilinde, söz konusu
sözlesmeye FIDIC Kuralları uygulanacaktır.
Çalısmamızın konusunu, FIDIC Kuralları’na göre hazırlanan milletlerarası insaat
sözlesmelerinden dogan uyusmazlıkların tahkim yolu ile çözümlenmesi olusturmaktadır.
Temel olarak üç ana bölümden olusan çalısmamızın ilk bölümünde, insaat sözlesmeleri
Borçlar Kanunu ve FIDIC açısından degerlendirilmis, FIDIC’in tarihçesi, yapısı ve
faaliyeti üzerine kısaca bilgi verilerek FIDIC Kuralları’nın hukuki niteligi üzerinde
durulmus, ikinci bölümde, milletlerarası insaat sözlesmelerinden dogan uyusmazlıkların en
çok basvurulan çözüm yolu olan tahkim konusu incelenmis ve bu inceleme, 4686 sayılı
Milletlerarası Tahkim Kanunu çerçevesinde yapılmıs ve ayrıntılı bir biçimde
degerlendirilmis, üçüncü bölümde, insaat sözlesmelerinde yabancılık unsuru ve
milletlerarası insaat sözlesmelerine uygulanacak hukuk sorunu ele alınmıs ve yabancı
hakem kararlarının MÖHUK kapsamında tanınması ve tenfizine temas edilmistir | tr |