Self-directed learning among tertiary level efl learners- a case study at a private university in Turkey
Özet
The aim of the study was to investigate the self-directed learning skills of university students studying at the English Language School at a private university in Ankara, Turkey. As for the participants, they were students at a private university at the university’s School of English Language. Their ages differed from 17 to 21. Their level changed from intermediate to upper-intermediate and they learned English for academic purposes. The Likert-type scale, named the Self-Directed Learning Skills Scale (SDLSS), prepared, and piloted by Ayyıldız and Tarhan (2015) was implemented with 154 participants. Then, the second research question, which was about the participants’ experiences with respect to SDL both inside and outside of the classroom was analyzed with the help of 12 participants through an unstructured interview prepared and piloted by Leach (2000) at the University of Technology in Sydney. This interview consisted of three sections that were about SDL in formal and non- formal contexts and factors affecting SDL. As a result, participants got the highest scores from the sub-dimensions of motivation and self-confidence, ability to plan learning, ability to manage information, assessment of learning process, and evaluation of learning success/results. Participants got the lowest scores from the sub-dimensions of attitude towards learning and learning responsibility. In general, the participants' SDLSS sub- dimension scores and total scores were moderate. Self-Directed Learning Skills Scale sub- dimensions points of the participants did not show a statistically significant difference according to their gender and age. Participants highlighted a variety of characteristics that appeared to impact their desire and aptitude to be self-directed learners as they discussed their experiences. The background of the learning, domain expertise and the level of the teaching being completed, the socialization or conditioning effect of prior experiences, personal self-confidence, and inspiration, opportunities left to engage in learning, availability of resources, and their age were recognized as the eight variables.
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de Ankara'da özel bir üniversitenin İngilizce Dil Okulu'nda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin öz-yönelimli öğrenme becerilerininincelenmesidir. Katılımcılar ise Türkiye'deki İngiliz Dili Yüksek Okulu'nda özel bir üniversitede okuyan öğrencilerdir. Yaşları 17 ile 21 arasında değişir. Seviyeleri orta seviyeden üst orta seviyeye göre değişir ve İngilizceyi akademik amaç için öğrenmektedirler. Ayyıldız ve Tarhan (2015) tarafından hazırlanan ve pilot uygulaması yapılan Öz-Yönelimli Öğrenme Becerileri Ölçeği (SDLSS) olan Likert tipi ölçek 154 katılımcıya uygulanmıştır. Daha sonra, katılımcıların sınıf içi ve sınıf dışı öz-yönelimli öğrenme ile ilgili deneyimlerini içeren ikinci araştırma sorusu için, Leach (2000) tarafından Sidney Teknoloji Üniversitesi’nde de hazırlanan ve pilot uygulaması yapılan yapılandırılmamış bir görüşme ile 12 katılımcının mülakat cevapları analiz edilmiştir. Bu görüşmeler, sınıf içi ve sınıf dışı bağlamlarda öz-yönelimli öğrenmeyi etkileyen faktörler olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Sonuç olarak katılımcılar isteklendirme ve özgüven, öğrenmeyi planlayabilme, bilgiyi yönetebilme, öğrenme sürecini değerlendirme ve öğrenme başarısını/sonuçlarını değerlendirme alt boyutlarından en yüksek puanları almıştır. Katılımcılar, öğrenmeye yönelik tutum ve öğrenme sorumluluğu alt başlıklarından en düşük puanları almıştır. Genel olarak katılımcıların Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeğinin alt boyut puanları ve toplam puanları orta düzeydedir. Katılımcıların Kendi Kendine Öğrenme Becerileri Ölçeği alt boyut puanları cinsiyet ve yaşlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Katılımcılar, deneyimlerini tartışırken, kendi kendine öğrenen olma isteklerini ve yeteneklerini etkilediği görülen çeşitli özellikleri vurgulamışlardır. Öğrenmenin arka planı, alan uzmanlığı ve tamamlanan öğretimin seviyesi, önceki deneyimlerin sosyalleşme veya koşullandırma etkisi, kişisel özgüven, ilham, öğrenmeye katılmak için sunulan fırsatlar, kaynakların mevcudiyeti ve yaşları alt başlıkları bu çalışmada sekiz değişken olarak kabul edilmiştir.