Unlu mamul işletme çalışanlarının etik liderlik algılarının, iş tatminlerine ve işten ayrılma niyetlerine etkisinde örgütsel desteğin aracılık rolü: Zonguldak ili örneği
Özet
Bu çalışmada etik liderlik, algılanan örgütsel destek, iş tatmini ve işten ayrılma niyeti
değişkenleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak amaçlanmıştır.
Araştırmada nicel olarak tasarlanmış olup ilişkisel tarama desenine uygun olarak
yürütülmüştür. Nicel araştırma deseninin türlerinden olan tarama araştırması tercih edilen
yöntem olmuştur.
Zonguldak ili Merkez ilçesinde unlu mamuller üzerine üretim, dağıtım ve satış yapan 30
işletmede toplamda 320 çalışan bulunmaktadır. Kullanılabilir 303 veri elde edilmiştir.
Araştırmada kolayda örnekleme yöntemiyle katılımcılardan veri toplanmıştır.
Oluşturulan ölçüm modeliyle araştırmada kullanılan yapıların güvenirlik ve geçerlilik
sonuçları test edilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik için doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Yapılan faktör analiziyle yapıların birleşme ve ayrışma geçerliği ile iç tutarlık güvenirliği
araştırılmıştır.
Analiz sonucunda;
Etik liderlik değişkeni iş tatmini ve örgütsel destek değişkeni üzerinde pozitif, işten ayrılma
niyeti üzerinde negatif yönlü anlamlı,
Algılanan örgütsel destek değişkeninin iş tatmini değişkeni üzerinde pozitif yönlü anlamlı,
işten ayrılma niyeti üzerinde negatif yönlü anlamlı,
Etkiye sahiptir.
Liderlerin etik davranışları sonucunda çalışanların örgütsel destek algıları ve iş tatminleri artış
gösterirken işten ayrılma niyetleri azalır. Örgütsel desteğin çalışanlar tarafından hissedilmesi
sonucunda çalışanların iş tatminleri artar, işten ayrılma niyetleri azalır. Analiz bulguları algılanan örgütsel destek değişkeninin etik liderlik ile iş tatmini değişkenleri
arasındaki ilişkide bütünleyici kısmı aracılık rolüne sahip olduğu, algılanan örgütsel destek
değişkeninin etik liderlik değişkeni ile işten ayrılma niyeti değişkenleri arasındaki ilişkide
bütünleyici kısmi aracılık rolüne sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
303 çalışandan elde edilen bulgular değerlendirildiğinde liderler çalışanlarına adil, eşit, dürüst
davranmalıdır. Liderler çalışanlarını maddi ve manevi anlamda destekleyerek çalışanların iş
tatminlerini ve örgüte olan bağlılıklarını arttırmalı, işten ayrılma niyetlerini azaltmalıdır.
Yapılan bu çalışmayla işletmelerin karşılaştığı sorunların başında gelen insan kaynağının
korunması konusunda literatüre katkı sağlanmak istenmiştir.
In this study, it is aimed to show the effect of ethical leadership and perceived organizational
support on job satisfaction and turnover intention.
Quantitative research design was used in the study. Survey research, which is one of the types
of quantitative research design, has been the preferred method.
There are a total of 320 employees in 30 enterprises engaged in the production, distribution
and sales of bakery products in the central district of Zonguldak. 303 usable data were
obtained. In the study, data were colletted form the participants by convenience sampling
method.
With the measurement model created, the reliability and validity results of the structures used
in the research were tested. Confirmatory factor analysis was performed for validity and
reliability. The convergent and divergent validity and internal consistency reliability of the
constructs were investigated by factor analysis.
Result of the analysis;
Ethical leadership variable is positively significant on job satisfaction and organizational
support, and negatively on intention to leave
Perceived organizational support variable is positively significant on job satisfaction variable
and negatively significant on intention to leave.
has an effect.
As a result of the ethical behaviors of the leaders, the employees' perceptions of
organizational support and job satisfaction increase, while their intention to leave decreases.
As a result of the organizational support felt by the employees, their job satisfaction increases
and their intention to leave decreases. Findings of the analysis revealed that the perceived organizational support variable has an
integral part mediating role in the relationship between ethical leadership and job satisfaction
variables, and the perceived organizational support variable has an integral partial mediating
role in the relationship between ethical leadership variable and turnover intention variables.
When the findings obtained from 303 employees are evaluated, leaders should treat their
employees fairly, equally and honestly. By supporting their employees financially and
morally, leaders should increase their job satisfaction and commitment to the organization and
reduce their intention to leave.
In this study, it is aimed to contribute to the literature on the protection of human resources,
which is one of the problems faced by businesses.