Toplumsal cinsiyete dayalı şiddetin onlenmesinde birleşmiş milletlerin (BM) eğitim faaliyetlerinin rolü
Özet
Kadınlar toplumun inşasında tarihsel olarak kendileri için belirlenen rolleri üstlenmişlerdir.
Modern topluma geçişten sonra bile kadın ve erkek rolleri tarih öncesi dönemlerden kalan
özellikler içermektedir. Bu rollerin farklı kültürlerde şiddet olgusunu barındırdığı
gözlemlenmektedir. Günümüzde kadına yönelik şiddet uluslararası büyüklükte bir soruna
dönüşmüştür. Şiddet sorununun çözülmesi için ise toplumsal iş birliği gerekmektedir. Bu
nedenle çeşitli organizasyonlar kurulmuş ve sorunun çözümüne yönelik bir arayış
başlamıştır. Yapılan çalışmalar eğitimin toplumsal cinsiyet ayrımcılığını ve şiddeti
engellemek üzere etkin rol oynadığı ortaya konulmuştur. Toplumsal cinsiyet kavramı
toplumdaki tüm kadın, erkek ve LGBT’li bireyleri kapsamaktadır. Araştırmada kadına
yönelik Şiddetin toplumsal cinsiyet kavramı ve rolleri ile bağlantısı ele alınarak, kadına
yönelik şiddetin önlenmesinde eğitim iletişimi ve eğitimin etkinliği değerlendirilmiştir.
İletişim hayatın her alanında bireylerin sahip olduğu en temel özelliktir. Dolayısıyla
hayatın içinde her alanda iletişimin etkilerini görmek mümkündür. İletişimin güçlendiği ve
kendini en güzel ortaya koyduğu alan ise eğitimdir. Eğitimin başlangıcından devamına ve
hatta tamamlanma noktasına kadar iletişimsel süreç kendini gösterir. Dolayısıyla, eğitim ve
iletişimi birbirinden ayrı düşünmek mümkün değildir. Eğitimin kendisi de iletişimin
önemli bir basamağı olduğu için, her yaştan ve cinsiyetten bireyin bu basamağı geçmesi
önemli bir husustur. Eğitim sürecini iletişimsel becerileriyle harmanlamayı öğrenen bireyin
hayatının geri kalanında, en başta kendisi sonra diğer toplum bireyleriyle eşitlik algısı
çerçevesinde yaşaması olumlu bir sonuçtur. Bu bilgiler ışığında araştırmada BM eğitim
faaliyetlerinin cinsiyet eşitliğinin sağlanması üzerindeki etkileri eğitim ve iletişim
ilişkisinin feminist kuramla çerçevelenmesiyle analiz edilmiştir.
Throughout the history, women have assumed some major gender roles which are
determined by the society. Even after the transition to modern society, women and men
gender roles still contain these patriarchal structures. In different cultures, it is observed
that these gender roles harbor the phenomenon of violence. Today, violence against
women has turned into an international problem. For this reason, social cooperation is
highly required to solve violence problem all around the world. Studies show that
education has one of the significant and active role in preventing gender based
discirimination and violence. The concept of gender includes all women, men and LGBT
individuals in society. In this research, the relationship between gender roles and violence
against women is evaluated through the effectiveness of communication in education. At
this point, the study is based on the United Nations (UN) regional women education and
studies on the basis of gender roles. In this context, regional women’s studies in the UN are
handled using descriptive analysis method on the basis of gender roles.
Communication is the most basic feature and need of human being in all parts of life.
Therefore, it is possible to realize the effects of communication everywhere in life. At this
point, education is one of the most significant area for communication to be stronger and
manifesting itself better. The communicative process manifests itself from the beginning of
education to its continuation and even to the point of completion. Therefore, it is not
possible to consider education and communication separately. Since education itself is an
important step of communication, it is important for individuals of all ages and genders to
pass this step. It is a positive result that the individual, who learns to blend the educational
process with her/his communicative skills, lives within the framework of the perception of
equality, first for herself/himself and then with the other members of the society. In the
light of this information, this research analyzed the effects of UN education activities on
achieving the gender equality by framing the relationship between education and
communication with feminist theory.