Kurumsal iletişim kapsamında misyon ve vizyonun logo tasarımlarına etkisi: Ankara belediye logolarının göstergebilimsel çözümlemesi
Özet
Kurumlar, iletişim stratejileri kapsamında amaçlarını belirlerken, hedef kitlelerine iletmek istediği mesajları olumlu imaj oluşturma yönünde tasarlamaktadır. Bununla birlikte itibar kazanmak başta olmak üzere pek çok nedenle kurumsal iletişim faaliyetleri gerçekleştirilmektedir. Tıpkı kurumlar gibi küresel perspektifin her alandaki bu yönlü yayılım, kentleri ve kentleri oluşturan küçük yerleşim alanlarını da etkilemektedir. Kentler; nüfus yoğunluğunun olduğu, işlevsel, tarımsal üretimden ziyade sanayi ve üretim odaklı olmanın getirdiği farklı yaşam tarzlarına sahip bireylerin oluşturduğu merkezler olmakla birlikte aynı zamanda küreselleşmenin getirdiği değişim ve dönüşümlerin de takip edilebileceği alanlar olmalıdır. Bahsi geçen değişim ve dönüşümü logolar üzerinden görmek kentlerin yapısal bir kesiti ve özeti olarak da ifade edilebilmektedir.
Ankara’nın büyükşehir ve 19 ilçe belediyesinin logo tasarımlarının ele alındığı bu çalışmanın amacı belediyelerin kurumsal kimliklerinin bir görsel yansıması olan logo tasarımlarını incelemek ve belirlemiş oldukları misyon ve vizyon ifadeleri ile olan benzerlik ve farklılıkları göstergeler üzerinden çözümlemektir. Ankara’da bulunan 25 ilçe belediyesinden, 6 belediyenin (Çamlıdere, Kızılcahamam, Kalecik, Bala, Şereflikoçhisar, Güdül) misyon ve vizyon ilkelerine gerek web siteleri gerekse ikili görüşmeler sonucu ulaşılmamıştır. Bu nedenle 6 ilçe belediyesinin logoları araştırma dışı bırakılarak geri kalan Ankara Büyükşehir ve 19 ilçe belediyesinin logoları incelenmiştir. Çalışmada göstergebilimsel analiz yöntemiyle elde edilen veriler değerlendirilmiş ve belediyelerin logo seçimlerinde kültürel arka plana, yerel özelliklere, yerleşim alanın ekonomik yapısına veya demografik özelliklere referans verdikleri belirlenmiştir.
While determining their objectives within the scope of communication strategies, institutions design the messages they want to convey to their target audiences in the direction of creating a positive image. In addition, corporate communication activities are carried out for many reasons, especially to gain reputation. Just like institutions, this directional spread of the global perspective in all areas also affects cities and small settlements that make up cities. cities; In addition to being centers of population density, functional, industrial and production-oriented individuals with different lifestyles rather than agricultural production, there should also be areas where the changes and transformations brought by globalization can be followed. Seeing the aforementioned change and transformation through logos can also be expressed as a structural section and summary of cities.
The aim of this study, which deals with the logo designs of Ankara's metropolitan and 19 district municipalities, is to examine the logo designs, which are a visual reflection of the corporate identities of the municipalities, and to analyze the similarities and differences with the mission and vision statements they have determined, through indicators. The mission and vision principles of 6 municipalities (Çamlıdere, Kızılcahamam, Kalecik, Bala, Şereflikoçhisar, Güdül) out of 25 district municipalities in Ankara could not be reached as a result of both websites and bilateral meetings. For this reason, the logos of 6 district municipalities were excluded from the research, and the logos of the remaining Ankara Metropolitan and 19 district municipalities were examined. In the study, the data obtained by the semiotic analysis method were evaluated and it was determined that the municipalities gave reference to the cultural background, local characteristics, economic structure of the settlement area or demographic characteristics in their logo selections.