Artvin ili yöresinde zurna ve tulum
Özet
Bu çalışmada, Türkiye’de Artvin yöresinin tarihi ve kültürel yapısı içerisinde, yörede kullanılan geleneksel çalgılardan olan Zurna ve Tulum çalgıları incelenmiştir. Çağlar boyunca geçirmiş olduğu değişim ve gelişim süreçleri, kültürel yapıya olan etkileri ve Artvin yöresi içinde gözlemlenen, zaman içinde geleneksel yapısal şekliyle olan biçimlerinden uzaklaşıp, yöre içinde çevre coğrafyaların etkisiyle, farklı yapısal biçimlerinin kullanılmasıyla oluşan değişikliklerin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel betimlemeli araştırma ve sözlü görüşme yöntemi kullanılmıştır. Artvin yöresinin tarihi, müzik kültürü ve yörenin geleneksel müzik aletlerinden olan Zurna ve Tulum çalgıları ele alınarak, konuyla ilgili yazılan; kitap, makale, bildiri ve tezlerle taranmış ve konuyla ilgili kişilerle, birebir sözlü görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler yorumlanmıştır. Çalgıların yöre içindeki geleneksel biçimlerinin, yapısal ve işlevsel teknik özellikleri ile günümüzde kullanılan biçimlerinin arasındaki farkların neler olduğu ve hangi nedenlerden kaynaklandığı sorusunun karşılaştırılmalı olarak çözümlenmesinin, yöre kültürüne katkı sağlayacağı varsayılmıştır.
In this study, in the history of the Artvin region of Turkey and cultural structure, Zurna and Tulum with the traditional instruments used in the region were investigated. It is aimed to investigate the changes and development processes that have undergone through the ages, their effects on the cultural structure, and the changes observed by the use of different structural forms within the region, with the influence of the surrounding geographies in the region, which have been observed in the Artvin region. Qualitative descriptive research and oral interview method were used in the research. The history, music culture of the Artvin region and the traditional musical instruments of the region, Zurna and Tulum musical instruments are handled and written on the subject; It was scanned with books, articles, papers and theses and one-to-one verbal interviews were made with the relevant people, and the data obtained were interpreted. It is assumed that the comparative solution of the question about the differences between the traditional forms of instruments in the region, their structural and functional technical features and the forms used today, and why, will contribute to the local culture.