İç mekân tasarımında mekân-doğa ilişkisi: Tadao ando örneği
Özet
Bu tez çalışması; mekân, iç mekân, mekânın bağlamı, tasarım sürecini etkileyen faktörler,
malzeme tercihleri, mekânın konumlandırılması, dış çevre/doğa kavramlarının arasındaki
bağlantıyı, birbirlerini etkileme süreçlerini ve ortaya çıkan sonuçların her bir adımla ne kadar
ilintili olduğunu ortaya koymaya çalışmıştır. İç mekân tasarım süreci kullanılan malzeme,
formun kurgusu, geometri, doğal elemanların iç mekâna entegrasyonu gibi tüm bu tercih
edilme süreçlerinin ve uygulama kararlarının toplamıdır. İç mimarlık ise bu noktada hayal
edilen mekân formunu sunmak için bir yol, bir araç, tercihlerin dışavurumudur. Bu anlamda
bu çalışma mekânın; fiziksel sınırların ötesine taşan, bulunduğu dış çevre ve içinde
bulunduğu tüm doğal elemanlardan bağımsız düşünülemeyen hem sezgisel hem ölçülebilir
olan, gözle görünenin ötesinde uçsuz bucaksız anlamlara ve hislere ifade olan, yaşayan,
bozulan, tasarlanan, insan ürünü ama insanı aşan, doğayı insana sunan, insanı özüne ulaştıran
bir bağlam ve doğanın tezahürü olduğunu kanıtlama çabasındadır. Tüm bu düşünceleri
temellendirmek ve örneklendirmek amacıyla bu ilişkinin iyi bir yansıtıcısı olan Japon mekân
kültürü ve bu kültür içinde doğup büyümüş ama sınırlarını aşmış Tadao Ando’nun yapıları
incelenerek, daha sonra bu çerçeveden başka tartışmaları yürütmek ve başka isimleri
düşünmek için de bir güzergâh sunulmuş olacaktır. Bu bağlamda Japon mekân kültürü ve
Tadao Ando’nun mekân felsefesi, ortaya koyduğu geometrik tasarım dili, mimari
uygulamaları, malzeme tercihleri, su, ışık gibi doğal unsurların iç mekânda ele alınış ve
forma dahil edilme şekli, mimari kararlarla estetik duyarlılıkların kusursuza yakın
kompozisyonlarını sunarak, bu tezin kurmaya çalıştığı bağlantıların somutlaşmasını
sağlayacaktır.
This thesis intents to present space, interior space, context of the space, factors affecting the
design process, material choice, positioning of the space, relation between the concepts of
outer environment and nature, their course of affecting each other, and how the emergent
results are related to each step. Interior design process is a sum of implementation decisions
such as materials used, construction of form, geometry, and integration of natural elements
to interior space, and process of opting among these elements. Interior architecture acts both
as a way and a means of presenting the imagined space form, and it is the manifestation of
preferences made in this regard. In this sense, this study aims to prove that space is a context
proceeding beyond physical boundaries, unable to be dissociated from the outer environment
and all the natural elements it resides in, both intuitional and measurable, a statement of
sensation and perception beyond the visible, alive, deteriorative, designable, human-made
but passing beyond human, offering nature to human, leading human back to its essence;
and that it is a manifestation of nature. In order to found and exemplify all these notions,
examination of Japanese spatial culture and structures of Tadao Ando, who was born and
raised in this culture, and went beyond its boundaries proving to be a leading reflector of
this relation, would provide a path to conduct other discussions in this framework and
consider other names. In this context, nearly perfect compositions of architectural decisions
and aesthetic sensitivities are presented through Japanese spatial culture and Tadao Ando’s
philosophy of space, geometrical design language, architectural applications, material
preferences, the way of handling and involving natural elements such as water and light into
the form, providing concretization of the links that this thesis intents to establish.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11727/6347Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Duyulara ve deneyime dayalı mekan algısının, iç mekan tasarımı üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Therme vals örneği
Toprak, Serenay (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Mekanın deneyimlenmesi mekansal algı aracılığıyla gerçekleşmektedir. Modernleşmeyle birlikte gelişen ve değişen yaşam biçimleri mimarinin de değişmesine neden olmaktadır. Kullanıcının istek ve ihtiyaçlarının anlık tüketime ... -
Uluslararası havalimanları bekleme alanlarında kullanıcı-mekân etkileşimi ve iç mekân biçimlenişi: Uluslararası İstanbul havalimanı örneği
Genç, Eda (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Toplu kullanım alanları olan uluslararası havalimanları, ülkelerin önemli yapılarının başında gelen, kullanıcı sayısı yüksek iç mekân oluşumlarıdır. Uluslararası havalimanları küresel dünyadaki insan hareketliliğine bağlı ... -
Türkiye'de modernleşme sürecinde kent otelleri lobi iç mekan biçimlenişi-pera palas, Ankara palas ve hilton İstanbul oteli incelemesi
Bulut, Gökhan (Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017)Kullanıcı gereksinimleri ile paralel olarak gelişim gösteren konaklama mekanları, süreç içerisinde farklı yapılanma evrelerinden geçerek, günümüz otelcilik anlayışına ulaşmıştır. Çalışmada kent otelleri iç mekân biçimlenmesi ...