Bir güzellik miti olarak kozmetiğin yeni medyada algı yaratısı: Instagram'da influencer örneği
Özet
Modern toplumun tek gerçeği gösteridir. Bu yeni toplumsallık durumunun kutsalı
olan gösteri, toplumda meydana gelen olayları meşrulaştırıp gizlemektedir. İmaj ve
kopyalardan oluşan bu yeni toplumsal gerçeklikte gösteri, insanlara ihtiyaçları olmayan
şeyleri ihtiyaçları varmış gibi inandırmakta ve gerçekçi olmayan kaygılar, belirsizlikler
yaratmaktadır. Bu çalışmanın amacı bir güzellik miti olarak kozmetiğin yeni medya
platformlarından olan Instagram’da influencer örneğinde nasıl bir güzellik algısı ortaya
çıkardığını incelemektir. Bu incelemeyle birlikte Instagram güzellik kategorisi
influencerlarının kozmetik kullanımını teşvik ettiği ve takipçilerinin görsel algılarını
değiştirdiği gözlemlenmektedir. İnsanlar yüzü algılamakta diğer nesneleri algılamalarına
göre daha hızlı bir şekilde tepki göstermektedirler. Yüz özelliklerinin değerlendirilmesi
kişinin cinsiyeti, yaşı, ırkı duygular, güvenilir olup olmama, çekicilik ve niyet gibi bilgileri
insanlara sağlamaktadır. Günümüzde güzellik algısı medya ve yeni medya araçları ile
oluşturulmaktadır. Medyadaki bu güzellik algısı bireylerin düşünce ve yaşam biçimlerini
şekillendirmektedir. Gerçekleştirilen bu araştırma içerisinde Instagram’da güzellik
kategorisinde en çok takipçisi olan 10 influencerın profillerindeki Haziran ayından Kasım
ayının sonuna kadar paylaşmış oldukları postlara bakılacak ve postlar içerisinde de yüz
odaklı fotoğrafları içerik analizi yöntemiyle incelenecektir. Bunlardan her bir influencerın
en çok beğeni alan iki fotoğrafı tez içerisinde yorumlanmıştır.
The only truth of modern society is the demonstration. The sanctification of this
new state of sociality justifies and conceals events in society. In this new social reality
consisting of images and copies, the demonstration makes people believe that they do not
need things, and they create unrealistic concerns and uncertainties. This study aims to
investigate how beauty as a myth of beauty reveals the perception of beauty on Instagram,
one of the new media platforms. With this review, it is observed that Instagram beauty
category influencers promote cosmetic use and change the visual perception of their
followers. People react faster to perceive the face than they perceive other objects.
Assessment of facial features provides information such as gender, age, race, emotions,
reliability, attractiveness, and intention. Today, beauty perception is created by media and
new media. This perception of beauty in the media shapes individuals' thoughts and
lifestyles. In this research, the posts of the ten influencers who have the most followers in
the beauty category on Instagram will be examined from June to the end of November, and
face-oriented photographs will be examined by content analysis method. Two of the most
admired photos of each influencer were interpreted in the thesis.